subota, 16. travnja 2011.

Nekoliko psalama

U reformi brevijara, tj. časoslova nekoliko psalama je izbačeno s obrazloženjem:
131. Tri psalma (58, 83 i 109) ispušteni su iz ciklusa psaltira zbog svojih proklinjanja; isto tako, neki od redaka ispušteni su iz određenih psalama kako je i naznačeno na početku svakoga. Razlozi ovog ispuštanja su određene psihološke teškoće iako se imprekatorni psalmi zapravo koriste kao molitva u Novom Zavjetu, primjerice Otk 6,10, te da se nikako ne bi poticale kletve.

Evo i izbačenih psalama koje su do reforme brevijara krajem šezdesetih bili dio redovitog bogoštovlja Crkve (usp. npr. ovo). Istaknuo sam početak prvog i završetak zadnjega jer mi se čine posebno prikladni. Napominjem da mi namjera, naravno, nije poticanje molitve ovih psalama ikako drugačije nego u duhu u kojemu ih je molila i moli Crkva.





#58
Zar doista krojite pravdu, vi moćni, zar sudite pravo, sinovi ljudski?
Ne, već bezakonje smišljeno činite, po zemlji vam ruke dijele nepravde.

Na krivu su putu bezbošci od krila majčina, na krivu su putu lašci od utrobe.
U njima je otrov kao u zmije, kao u ljutice što uši začepljuje
da glas čarobnjakov ne čuje ni glas bajača vješta bajanju.
O Bože, polomi im zube u ustima; razbij, o Jahve, čeljusti lavićima!
K'o vode što hitro otječu neka se razliju, k'o zgažena trava neka se osuše.
Nek' budu k'o puž koji se pužuć' rastoči, k'o pometnut plot nek' sunca ne vide.
Prije nego vam kotlovi trnje osjete, dok je zeleno, neka ga vihor odnese.
Radostan će biti pravednik kad ugleda odmazdu, noge će prati u krvi zlotvora.
I reći će ljudi: "Pravednik plod svoj ima! Još ima Boga da sudi na zemlji!"


#83
Ne šuti, Jahve, ne budi nijem i nemoj mirovati, Bože!
Jer evo: dušmani tvoji buče, i mrzitelji tvoji glave podižu.
Protiv naroda se tvoga rote i svjetuju se protiv štićenika tvojih.
Govore: "Dođite, zatrimo ih da ne budu narod, nek' se ime Izrael više ne spominje!"
Zaista, jednodušno se svjetuju i protiv tebe savez sklopiše:
šatori edomski i Jišmaelci, Moapci i Hagrijci,
Gebal i Amon i Amalek, Filisteja sa stanovnicima Tira.
I Asirci se s njima udružiše, pružiše ruke potomcima Lotovim.
Učini njima k'o Midjancima, k'o Siseri i Jabinu na potoku Kišonu:
koji padoše blizu En-Dora i postaše gnojivo njivi.
K'o Oreb i Zeb neka budu knezovi njihovi, kao Zebah i Salmuna nek' budu sve vođe njihove
koji jednodušno vikahu: "Osvojimo krajeve Božje!"
Daj, o Bože, da budu kao kovitlac, kao pljeva koju nosi vjetar.
Kao što oganj proždire šumu, kao što plamen sažiže bregove,
tako ih goni olujom svojom, prestravi ih svojom žestinom!
Pokrij im lice sramotom, da traže tvoje ime, Jahve!
Neka se stide i plaše navijek, neka se posrame i neka izginu!
Nek' znaju: ti si komu je ime Jahve, jedini Višnji nada svom zemljom.


#109
Bože, diko moja, nemoj šutjeti!
Usta bezbožna i prijevarna na me se otvaraju, govore mi jezikom lažljivim,
riječima me mržnje okružuju, bezrazložno me napadaju.
Za moju me ljubav oni optužuju, a ja se samo molim.
Uzvraćaju mi zlo za dobro, mržnju za ljubav moju.
"Digni protiv njega bezbožnika i tužitelj nek' mu stane zdesna!
Kad mu se bude sudilo, nek' bude osuđen, i molitva mu se za grijeh uzela!
Dani njegovi nek' budu malobrojni, njegovu službu nek' dobije drugi!
Djeca njegova nek' postanu siročad, a njegova žena udovica!
Nek' mu djeca budu skitnice, prosjaci, nek' budu bačena iz opustjelih domova!
Nek' mu lihvar prigrabi sav posjed, tuđinci nek' razgrabe plod muke njegove!
Nitko ne imao prema njemu samilosti, nitko se ne smilovao siročadi njegovoj!
Neka mu se zatre potomstvo, u drugome koljenu neka se utrne ime njegovo!
Spominjao se Jahve grijeha njegovih, i grijeh njegove majke nek' se ne izbriše:
nek budu svagda Jahvi pred očima! Neka se sa zemlje izbriše spomen njihov!"
Jer se ne spomenu da čini milosrđe, već proganjaše bijedna i uboga i u smrt gonjaše čovjeka srca shrvana.
Prokletstvo je ljubio, pa neka ga stigne; blagoslova ne htjede, daleko nek' je od njega!
Prokletstvom nek' se odjene kao haljinom, neka kao voda uđe u njega i kao ulje u kosti njegove.
Bilo mu haljinom kojom se pokriva, pojas kojim se svagda paše!
Tako nek' plati Jahve tužiteljima mojim koji zlo govore protiv duše moje!
A ti, Jahve, Gospode, rad imena svog zauzmi se za me, spasi me jer je dobrostiva ljubav tvoja!
Jer bijedan sam i ubog, i srce je moje ranjeno u meni.
K'o sjena što se naginje ja nestajem, progone me kao skakavca.
Od posta mi koljena klecaju i tijelo moje omrša.
Ruglom sam njima postao, kimaju glavom kad me vide.
Pomozi mi, Jahve, Bože moj, po doborti me svojoj spasi!
Nek' upoznaju da je ovo ruka tvoja i da si ti ovo učinio, Jahve!
Oni nek' proklinju, ti blagoslivljaj; nek' se postide koji se na me podižu, a sluga tvoj nek' se raduje!
Stidom nek' se odjenu tužitelji moji i sramotom svojom nek' se k'o plaštem pokriju!
Slavit ću Jahvu iz svega grla i hvalit' ga u veliku mnoštvu
jer stoji s desne siromahu da mu dušu spasi od sudaca.

Broj komentara: 8:

  1. Istaknuo si prava mjesta
    Najvjernija Odvjetnice na braniku stoj, čuvaj našu svetu vjeru i hrvatski dom!

    OdgovoriIzbriši
  2. Sramotna je ova presuda, sjetite je se kad za godinu dvije budete na referendumu odlučivali za tu i takvu europu.

    OdgovoriIzbriši
  3. Bože ,čuvaj našu domovinu Hrvatsku i naš narod!Tomislave stavio si prave psalme...

    OdgovoriIzbriši
  4. bit će im terra tremuit brzo... oci grožđe pozobaše djeci zubi otrnuše... pozdrav iz splita

    OdgovoriIzbriši
  5. Hvala na psalmima. Lako je katolicima zaboraviti da smo obavezni osuditi nepravdu; da mlake rijeci nisu uvijek prikladne.

    Denis

    OdgovoriIzbriši
  6. Meni je posebno zanimljiva situacija sa Psalmom 110, gdje je u novom Časoslovu izbačen samo jedan stih. Evo psalam, pa vi pogodite koji je stih izbačen. Nije teško :)


    Psalam 110

    1 Reče Gospodin Gospodinu mojemu:
    »Sjedi mi zdesna
    dok ne položim dušmane tvoje
    za podnožje tvojim nogama!

    2 Žezlo tvoje moći protegnut će
    Gospodin sa Siona:
    vladaj posred svojih neprijatelja!

    3 Spreman je tvoj narod u svetim odorama
    za dan tvog junaštva:
    kao rosa iz krila zorina
    uza te su mladi ratnici.«

    4 Zakleo se Gospodin i neće se pokajati:
    »Zauvijek ti si svećenik
    po redu Melkisedekovu!«

    5 Gospodin ti je zdesna,
    on će oboriti kraljeve u dan gnjeva svojega.

    6 On će sudit' narodima:
    bit će trupla na gomile,
    po svoj zemlji raskoljenih glava.

    7 Na putu će se napit iz potoka,
    visoko će dignuti glavu.

    OdgovoriIzbriši
  7. Ima i onaj poznati psalam kojemu se navode retci 1-6.

    Ps 137 (136)

    Na obali rijeka babilonskih sjeđasmo i plakasmo spominjući se Siona;
    (2) o vrbe naokolo harfe svoje bijasmo povješali.
    (3) I tada naši tamničari zaiskaše od nas da pjevamo, porobljivači naši zaiskaše da se veselimo: "Pjevajte nam pjesmu sionsku!"
    (4) Kako da pjesmu Gospodnju pjevamo u zemlji tuđinskoj!
    (5) Nek' se osuši desnica moja, Jeruzaleme, ako tebe zaboravim!
    (6) Nek' mi se jezik za nepce prilijepi ako spomen tvoj smetnem ja ikada, ako ne stavim Jeruzalem vrh svake radosti svoje!
    (7) Ne zaboravi, Gospodine, sinovima Edoma kako su u dan kobni Jeruzalemov vikali oni: "Rušite! Srušite ga do temelja!"
    (8) Kćeri babilonska, pustošiteljice, blažen koji ti vrati milo za drago za sva zla što si nam ih nanijela!
    (9) Blažen koji zgrabi i smrska o stijenu tvoju dojenčad!

    OdgovoriIzbriši
  8. A kad već govorimo o Haagu i generalima, meni je nešto drugo palo na pamet. Hvale je vrijedan poziv Crkve da molimo za zatočene generale, kao i sve Mise koje su prikazivane na tu nakanu. Također je hvale vrijedna i duhovna skrb koju Crkva, putem haškog kapelana, pruža generalima u zatočeništvu.

    Ali razmatrajući Evanđelja, meni je u oko upala jedna dobro poznata Isusova zapovijed na koju, bojim se, Crkva često zaboravi: Molite za one koji vas progone! (Mt 5,44)

    Pitam se koliko je Misa prikazano za Carlu del Ponte, ili za sudca Orie-a? Da li nam je uopće palo napamet moliti za spasenje njihove duše, koje u konačnici može rezultirati i time da im Duh Sveti prosvijetli pamet i da snage da donesu pravednu odluku? Koliko je Misa i krunica izmoljeno za progonitelje i neprijatelje, za Tužiteljstvo, Sudsko Vijeće, političke nalogodavce i sve ostale koji nas progone?

    Nešto za zamisliti se..

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.