nedjelja, 10. travnja 2011.

Pjevajte, pjevajte, Gospodu pjesmu novu!


Ima puno toga što bih trebao napraviti, ali već sam dobio oštru kritiku zbog zaostatka u jednoj stvari.

Naime, na našoj tradicionalnoj misi nedjeljom u sv. Martinu još uvijek nemamo zbor koji bi barem povremeno omogućio da imamo pjevanu misu. Meni osobno ne smeta imati tihu misu dok god se ne ustanovi grupa ljudi koja može kompetentno pjevati glazbu prikladnu misi. Pri tome mislim na gregorijansko pjevanje proprija i ordinarija mise što bi se reklo "kako Bog zapovijeda". Znam da je i prije koncila u našim krajevima gregorijansko pjevanje bilo vrlo rijetko, a uglavnom se čula narodna crkvena pjesma uz pratnju orgulja. Koliko je god u mojoj moći, ja bih takvo nešto htio izbjeći. Tko želi pjevati poznate crkvene pjesme zaista ima gdje u Zagrebu da to učini.

Najveći problem u organiziranju takve jedne glazbene grupe je svakako nedostatak profesionalnog voditelja zbora. Takva osoba mogla bi lako procijeniti mogućnosti potencijalnih pjevača i pjevačica i u skladu s time organizirati vježbe i planirati djelovanje. Naš prijatelj Ivan Kovačić koji nam je pjevao na prvoj misi sigurno je takav profesionalac, ali, avaj, daleko je Švedska! Ipak, siguran sam da i u Hrvatskoj ima osoba koje imaju sposobnosti i dobro poznaju gregorijansko pjevanje. Možda bi se netko od njih mogao zainteresirati da vodi grupu amatera u avanturu zvanu "gregorijansko pjevanje na misi". Naravno, to bi bilo samo na veću slavu Božju, tj. nikakve materijalne naknade u bližoj budućnosti nisu moguće.

Zato molim naše čitatelje da mi se jave sa svojim prijedlozima i komentarima vezanim uz ovo bitno pitanje. Također pozivam sve potencijalne pjevače i pjevačice da mi se jave na email kako bih vidio s kojim brojevima i raspoloženjem možemo računati.

Ovdje se javlja i jedno pitanje koje meni nije posebno značajno, ali neke osobe su me na njega upozorile. Dakle, što mislite o mješovitim (muško-ženskim) zborovima? Koliko sam ja vidio u svome (priznajem ograničenom) iskustvu, na mnogim tradicionalnim misama po svijetu pjevaju takvi zborovi. Dakako, takvom zbor ne može biti mjesto u svetištu, ali takav smještaj bi ionako bio malo vjerojatan u našem slučaju ukoliko bi zbor imao (kako se nadamo?!) barem tri-četiri osobe. Ja nekako praktično razmišljam – ako imam čisto muški zbor koji pjeva osrednje i npr. čisto ženski ili mješoviti zbor koji pjeva vrlo dobro, uvijek bi prednost dao ovim drugima. Možda se varam? Rado ću pročitati vaše primjedbe bilo u komentarima bilo preko maila. Naravno, možete citirati dokumente za koje sam već i čuo, ali zanima me prije svega kako je to praktično riješeno u svijetu i da li biste vi osobno imali problema s jednom ili drugom solucijom?

Možda sam trebao na početku već jasno istaknuti, ali moje glazbeno znanje i sposobnosti su gotovo nepostojeći. Zato i osjećam svojevrstan strah jer bi odgovorna osoba zaista morala više-manje sama ući u ovaj ambiciozan i zahtjevan projekt, a ja joj ne bih bio od puno pomoći u možebitnim problemima.

Treba još na kraju naglasiti da i najoptimističniji scenarij uvođenja zbora ne predviđa "istiskivanje" tihe mise. I iz praktičnih razloga, ali i iz privrženosti nekih vjernika koji dolaze na našu misu, ona bi se redovito održavala. Naravno, idealno bi bilo kad bismo tihu misu imali svagdanom, a pjevanu, pa i svečaniju nedjeljom i blagdanom. Ali, treba biti realističan i pokriti se onoliko koliko nam je jorgan/deka dugačka.

Broj komentara: 17:

  1. Možda da se za pomoć pita g. Martinjaka:
    http://www.glas-koncila.hr/cecilija/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=30

    OdgovoriIzbriši
  2. Najteze je nauciti gregorijanski proprij. Na pocetku mozete koristiti ovu knjigu, koju cesto koristimo na tradicialnoj latinskoj misi u americi, kada je zbor tek naucio ordinarij i dok jos nije imao priliku nauciti tradicionalni proprij:
    http://musicasacra.com/pdf/rossini.pdf

    To vrlo lako, bez puno pripreme, moze otpjevati cijela schola ili jedan glas. Pratnja na orguljama nije obavezna.

    Denis V.

    OdgovoriIzbriši
  3. Ako se želi imati profesionalnog voditelja treba ga adekvatno i platiti. Ja znam neke vrhunske no ti ljudi sigurno neće besplatno uvježbavati amatere. Dakle jeste li spremni platiti profesionalca?!

    OdgovoriIzbriši
  4. Pa za naše krajeve bi bila prikladna glagoljaška misa... to je u hrvatskoj tradiciji i hvala Bogu imamo starih glagoljaških napjeva.

    A što se latinskog pjevanja tiče, možda bi se moglo pitati Bratstvo Sv. Petra, njihova stranica u Austriji je ovdje: http://www.sankt-leopold.at/

    Možda oni imaju kakvu "vezu" u Hrvatskoj ili Vam mogu poslati nekoga iz Beča jednom tjedno, probajte priupitati.

    OdgovoriIzbriši
  5. Trebao bi nam netko tko dobro poznaje gregorijansko pjevanje i voljan je darovati dio svoga vremena kako bi se to pjevanje vratilo na ono mjesto gdje i pripada - u sv. Misu. Placanje ne dolazi u obzir jer trenutna zajednica nije u mogucnosti osigurati sredstva za to. Ipak, vjerujem da ima ljudi koji bi bili spremni raditi besplatno ako je to iskljucivo za ljepotu bogosluzja. Naravno da se ne ocekuje od nekoga da mu to bude vise od hobija, ali ne vjerujem da bas nitko ne bi dio svoga vremena darovao u onome u cemu je dobar Bogu. Takvi ljudi koji nesebicno rade bez prave financijske kompenzacije postoje u svim podrucjima djelovanja, pa vjerujem i u tome.

    OdgovoriIzbriši
  6. Ako će u zboru pjevati žene, onda treba dopustiti djevojčicama da budu ministrantice. Odmah se otvara pitanje: a zašto žene ne bi bile svećenice i Pape?

    Zbor treba biti sastavljen samo od muškaraca i djece!

    OdgovoriIzbriši
  7. Malo pretjerujemo, cak i SSPX misli drugacije.

    OdgovoriIzbriši
  8. O Bože, kakvih sve morskih ideja i prijedloga.
    Kao što Toma kaže: Plaćanje ne dolazi u obzir. To neka bude volonterski rad. Naravno, može biti ponekad neka nagrada, te financiranje troškova (umnožavanje nota etc.)
    Nema zapreke da u zboru budu svi glasovi. Zboru ionako nije mjesto u prezbiteriju već na koru ili na prikladnom mjestu u crkvi.
    Mislim da prijedlozi tipa 'ima ovaj ovdje', 'ima onak ondje' ništa ne pomažu. Pravi prijedlog je: 'evo me, ja ću' ili 'znam ja toga, pitat ću ga i moliti'.
    Ja osobno bih uvrstio naše tradicionalne hrvatske liturgijske pjesme, barem za neke dijelove sv. mise: Ulaz, prinos, pričest, kraj. Pogotovo tamo gdje bi to bila jedina sv. misa. Budući se radi o Zg gdje ima više duhovne ponude, može ova TLM biti posebna, samo latinska sa koralnim pjevanjem ili tiha.

    OdgovoriIzbriši
  9. Ovo mi se baš dopada"TLM može bitiposebna,samolatinska sa koralnim pjevanjem
    ili tiha".Dugo smo ovo čekali da bi sada izmišljali baš uživam ići na TLM sječajući se djetinstva i tišine,bogobojaznog osjećaja.Od istoka do zapada Zagreba ima slavljenja misa i
    pjevanja !Tako teško nam je odobreno,netko je bio
    kritiziran i omalovažavan i sada kada smo dobili da možemo to imati pustite da uživamo...

    OdgovoriIzbriši
  10. Ja bi Ivanu platio odnosno osigurao stan i hranu (kobasice, kulenove seke i cvarci... petkom post). Ivane hoces? :D

    OdgovoriIzbriši
  11. Jao Marko, dobra ideja, hahaha.

    Ne treba zaboraviti da je najvaznije imati veliku ljubav za gregorianski koral da bi to dobro zvucalo, vaznije nego biti profesionalni pjevac. A drugo, treba dobra disciplina. Nema nista gore nego kada mi se pojavi pjevac koji nije sto posto pripremljen.

    Sto se glagoljaskog pjevanja tice, budite strpljivi. I to cemo vratiti s vremenom. Nije to nesto sto se samo onako moze vratiti. I ako sam siguran da bi to Rim dozvolio bit ce tu prakticnih problema za rijesiti jer nije glagoljaska glazba samo jedna vrsta, nego ih ima vise. Kao sto sam rekao, ima nas vise ljudi koji cemo se potruditi da se to vrati ali nisam ni ja sto posto siguran kako bi to tocno izgledalo u praksi. Ima jos knjiga i note koje moram provjeriti.

    Ivan Kovacic

    OdgovoriIzbriši
  12. Ne mogu shvatiti one kojima je latinsko koralno pjevanje ženskasto kad je u njemu toliko ljepote i miline??

    OdgovoriIzbriši
  13. Iskreno neznam zašto bi bio problem pjevati neke hrvatske pučke pjesme kad je i to dio naše tradicije, u svakoj staroj misi se ionako izvode paralelne radnje tako da svećenik čita potiho slavu npr. a narod pjeva. Crkva sv Martina u Zg nije katedrala, niti samostan, niti sjemenište da ima sustavno vođeno pjevanje i sigurne kandidate za zbor. tako da mislim da bi se za početak trebalo zadovoljit s nečim pučkim. Ipak treba viditi kako i narod diše, možda bi baš ljudima bilo drago da se makar nešto pjeva... Kod nas u Dalmaciji gdje nije bilo ni L od latinskog jezika u liturgiji je svećenik uredno misio na staroslavenskom dok je narod pjevao na šćavetu tj. miksu staroslavenskog i Hrvatskog ali je zato kod nas puk pjevao ordinarij mise a ne pučke popevke kao u kont. Hrvatskoj i danas zbog toga imamo toliko bogatu sakralnu etnomuzikološku baštinu da to prelazi okvire Hrvatske...

    OdgovoriIzbriši
  14. Mislim da je velika razlika izmedju pjevanja ordinarija i popjevki. Opet ponavljam: tko hoce pjevati crkvene pjesme, ima gdje u Zagrebu ici, meni je na vrh glave da se u mojoj zupi npr. svaki dan navecer pjeva i otvoreno kazem da cu se svim silama zalagati da se takvo nesto ne zapocne i ne zazivi u sv. Martinu. Ako ima ljudi koji ce nauciti i pjevati gregorijansko pjevanje vlastito misi - dobro. Ako ne, bit ce tiha misa i meni isto dobro.

    OdgovoriIzbriši
  15. Slažem se sa Tomislavom i mislim da bi cilj društva "Benedictus" trebao biti promovirati liturgiju rimskog obreda u njegovom najčišćem i najizvornijem obliku. Mentalitet "tako je bilo kod nas prije, pa može i sada" bi trebalo što prije napustiti. Treba raditi onako kako je u duhu tradicionalne rimske liturgije, a to znači ili sa koralnim latinskim pjevanjem, ili bez pjevanja.

    Ako ćemo imati TLM sa pučkim napjevima, što je onda to? To onda nije niti tiha misa, a niti pjevana misa (Missa Cantata). Istina je da je takva misa bila uobičajena u Hrvatskoj prije liturgijske reforme, ali to ne znači da je to bilo dobro! Blaženi Ivan Merz na to je često upozoravao.

    I sad, što ćemo? Vratiti se na predkoncilsku praksu u Hrvatskoj, ili ustrajati na obnavljanju izvorne rimske liturgije? Ja se zalažem za ovo drugo.

    Uostalom, tiha Misa kao takva također ima svoju ljepotu i posebno mjesto u rimskoj liturgiji. Poanta tihe mise je *sveta tišina*, u kojoj se pojedincu ostavlja prostor za kontemplaciju i osobni razgovor sa Gospodinom. Poanta pjevane mise je želja nas ljudi da svoje glasove pridružimo zboru anđela koji hvali Gospodina. A kako je Mateo lijepo opisao u postu iznad, anđeli pjevaju gregorijanski koral :)

    OdgovoriIzbriši
  16. Slažem se s Tomom ili gregorijansko pjevanje ili sveta tišina, nikako pučki pjesmuljci.

    OdgovoriIzbriši
  17. Otkako sam promijenila posao i radne nedjelje napokon zamijenila slobodnim danom ne propuštam nedjeljnu misu. Naravno, misa je zbog nas nekoliko zaljubljenika u pjevanje, naravno sakralnih pjesama i pjevana. Malo nas je, petero-šestero redovnih, ali kako pjevamo iz srca, od srca, vjerujte mise, prema komentarima vjernika imaju veličinu. Poštujem svetu tišinu, ali i glazba daje "ono nešto". Povreno nam se priduži muški zbor KUD-a i time nimalo ne naruši
    svetost i ljepotu mjesta. Glazbeno sam obrazovana i bez obzira na Vaše "nepostojeće" glazbeno znanje, podržavam nastojanje da okupite zaljubljenike u crkvu i glazbu, te da uspijete u Vašoj namjeri. Iz župe sam Sv. Križa u okolici Varaždina i sretna sam što pjevamo.
    Kao što reće Sv. Augustin "tko pjeva dvostruko moli".

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.