Već dugo nisam ništa prenio od naših dragih pjevača i pjevačica koji pod imenom Schola Cantorum Sancti Blasii pjevaju misne i pučke pjesme na tradicionalnoj liturgiji u sv. Blažu. Poslušajte sve snimke koje su postavili na svoj kanal poteklih mjeseci, a ja prenosim samo jednu.
Premda je to korizmeni responzorij, i sada je aktualan jer se uvijek trebamo popravljati i težiti prema boljemu. U tom smislu evo nekoliko dobronamjernih napomena za sve nas koji redovito ili povremeno prisustvujemo tradicionalnoj svetoj misi u crkvi sv. Blaža:
- Prostor ispred crkve namijenjen je ljudima koji ulaze i izlaze iz crkve. Ako možete parkirati negdje drugdje, to bi bilo jako dobro.
- Nije nužno nakon mise stati odmah pred vanjskim vratima i tako zakrčiti prolaz onima koji izlaze ili ulaze u crkvu, a usto narušavati tišinu crkve. Dovoljno je odmaknuti se pet-šest metara bočno i nastaviti druženje. Ako bi uz otvorena vanjska i unutrašnja vrata vidjeli oltar crkve, to vam je jednostavan znak da se trebate malo pomaknuti.
- Mala djeca imaju pravo prisustvovati sv. misi jednako kao i odrasli vjernici, ali ako znate da vaše dijete neće moći biti mirno, ima i drugih mjesta u crkvi osim onog gdje zbor pjeva i snima pjesmu koju su se trudili uvježbati.
- (ovo je više za one koji barataju kadionicom) Nema potrebe kadionicom lupati po lancima kod kađenja. To se ne može uvijek spriječiti, ali ne doprinosi ljepoti obreda ni uživo ni na snimkama pjesama. Rubrike takvo što, naravno, ne traže.
- Ako ima dovoljno mjesta pored ljudi koji kleče za pričest, a vi ste na redu, slobodno kleknite. Ako svećenik čeka dok se vjernici još smještavaju na stepenicu ili klupu, to znači da su prespori i neopravdano otežu obred.
- Nemojte ostavljati letke i misalčiće po klupama, nego ih vratite na vrijeme onamo gdje ste ih i uzeli. Zašto stvarati nepotreban posao ljudima koji moraju obilaziti crkvu i skupljati za vama.
Ako imate još koju prikladnu primjedbu, slobodno je ostavite u komentaru.
Kako se nitko ne bi ogorčio zbog ovih nekoliko praktičnih savjeta, završavam ovaj post kako sam i započeo, sa slatkim. Na početku je to bilo milozvučno pjevanje, a na kraju evo nekoliko fotografija sa lijepih misa kojima sam prisustvovao zadnjih nekoliko dana.
And finally an old saying for our friendly foreigner:
OdgovoriIzbriši叫声最大的青蛙先被吃掉
U sv. Blažu: ne morate samo stajati u redu u središnjem prolazu, možete ga "produžuti" skroz do iza ljudi koji već kleče za pričest. Znači ako 5 ljudi kleče za pričest, iza njih u jednoj vrsti od 5 ljudi može već čekati sljedeća vrsta, dakle ispred prvog reda klupice na desnoj strani crkve. Time štedimo vrijeme i prostor, puno je efikasnije.
OdgovoriIzbrišiSvake pohvale zboru.
OdgovoriIzbrišiJako je lijepa dionica kada mlada dama solira a duboki ison je u pozadini.
MC
Malo je čudno da laici daju takve upute. Ne bi li to trebala biti svećenikova zadaća?
OdgovoriIzbrišiIvo
Naravno da je prvenstveno svecenikova zadaca i odluka kako ce drzati red u crkvi kojom upravlja, ali pretpostavljam da to nitko ne spori?
IzbrišiRolf, imas svoj blog za takvo pisanje, pa slobodno objavi svoj komentar tamo.
IzbrišiVidim ja ništa nova pod kapom nebeskom. Ne samo da je cijela ta ceremonija i razgrtanje čipaka svrha samoj sebi, nego je očito i pjevanje postalo svrha samome sebi. To pjevanje je uistinu lijepo, sudim po jednom ili dvaput što sam tamo bila, ali kad to dođe do faze da te netko terka po crkvi gdje ćeš stajati zato što se pjevanje, pazi sad, snima, e onda čovjeku prisjedne.
OdgovoriIzbrišiKao što bi cijela ta ceremonija uključivo s čipkama trebala služiti uzvišenju duhovnih stvarnosti istine i pravde, što znamo već da ne služi nego služi ispunjavanju tjelesnih strasti prisutnih pojedinaca, tako bi i pjevanje trebalo služiti boljem doživljaju duhovnih stvarnosti koje se tu uprisutnjuju od strane prisutnih vjernika. Pa ako ovo prvo ne služi svrsi, nego privatnim strastima pojedinaca, čemu se čuditi da se eto uskoro pokazalo da isto vrijedi i za pjevanje - nije ono tu da ukrasi misu, nego je misa tu da dade njima priliku da se snime. Mašala. Jednostavan koncept da se dođu snimiti u vrijeme kad nije misa ne funkcionira iz kojeg točno razloga? Ne smiju se te pjesme pjevati van mise? Ili nešto treće?
Ja samo mogu primijetiti da je ta filozofija po kojoj misa služi tome da bude prilika pjevačima da nastupe dovela do toga da jedna Lidija Bačić danas ima karijeru koju ima. Doduše, pripomoglo je što žena ima i stvarno iznimno lijepo tijelo, ali svakako ta karijera nije nešto što bi bilo pohvalno za jednog vjernika i nije nešto čime bi se crkva mogla pohvaliti kao lijepim plodom koji je izrastao iz crkvenog pjevanja. Pa da vidimo hoće li ta ista filozofija kod tradicionalista dovesti do nekog boljeg ploda, i hoće li možebitno bolji ishod biti plod molitava ili... lošijih tjelesnih proporcija. :p
Tone Deaf
Ah, kod tebe po starom.
IzbrišiNema smisla s tobom raspravljati, ali evo kad si se javila, neka ti bude. Nije lose cuti upozorenje donekle pristojno sroceno, pa makar mu i motivi i cilj ne bili najcasniji.
Ipak, ponavljam za one citatelje koji te ne znaju da se ne sablazne: kad dragog Boga mozes optuzivati da je zli sadist, kako ne bi nasla mane i u svemu ljudskome.
Baba Jaga, jel onda taj tvoj blog na kojemu sve pises i arhiviras cita tvoja obitelj, rodbina, prijatelji, poznanici i kolege? Ako da, svaka cast, barem si dosljedna.
IzbrišiUistinu prelijepo pjevanje, ljepše od svih koje sam tolikih godina slušao na Novus ordu(nisam bio na Tradicionalnoj Sv. Misi u Zagrebu, govorim po onom što čujem). Bog blagoslovio te pjevače i dao im krepost vjere, nade i ljubavi, baš kao i svima onima koji prisustvuju tradicionalnim katoličkim Sv. Misama, i zapadnog, rimskog i istočnog, bizantskog obreda, i dao im najveću nagradu za svu vjernost Njemu i patnje koje su pretrpjeli kroz kušnje, kao pravi sluge Kristovi: vječni Raj.
OdgovoriIzbriši"Lupanje kadionicom"
OdgovoriIzbrišiDrago mi je što ste to spomenuli, no ne bih se složio, imam suprotno razmišljanje. Radi se o većini vjernika vrlo prepoznatljivom i, rekao bih, dragom metričkom zvuku udaranja kadionika u lance na kojima visi, i koji sa samim kadom čini cjelinu jer je nužno riječ o olfaktivno-auditivnom čašćenju samih objekata kađenja. Kadioničar, kao što je i spomenuto, ne može to lako spriječiti, ali i nema potrebe - pomaže njemu, a i drugima u brojanju(pa i nesvjesnom) ponavljanja, a ne treba se niti truditi to proizvesti - to je sastavni dio kađenja. I ako doista dakle ne piše u rubrikama, to nužno ne znači da je pogrešno ili loše. Čini mi se da to pripada onom zanimljivom praktičnom sloju artis celebrandi koji je sastavni dio liturgije, a opet ne takav da ga treba opisati(jer bi da je negativan sigurno bilo naznačeno). Ne znam zašto bi to ružilo ljepotu obreda ili bilo u tom surječju u korelaciji s njime, kako rekoh, držim da je upravo suprotno.
Hvala!
O'Connell, The Celebration of Mass (1964.) str. 416-417:
IzbrišiThe movements of the thurible are to be gentle and deliberate, not hasty, violent, or jerky.
...
it is unnecessary to make noise by clanking the bowl of the thurible against the chains.
Iz komentara na ovom postu Fr Z-ja moze se vidjeti da su preciznije upute oko koristenja kadionice vrlo cesto stvar lokalnih obicaja i tradicije.
Ne zelim ovo pitanje uciniti bitnijim nego sto jest, ali po meni pretjerano udaranje po lancima odvlaci paznju od vaznijih elemenata obreda (ukljucujuci i samo kadjenje). Izdvojit cu samo jedan komentar.
Dr. Edward Peters says:
Clinking is inversely proportional to the care/skill used in incensation. It needn’t be noisy, but I wouldn’t seek the excommunication of some blighter who banged it. We don’t slam Lectionaries shut, we don’t crash cruets into chalices, or drop processional crosses into bases with heavy thuds, do we? Why clink the links?
Točno, slažem se. Odličan komentar.
OdgovoriIzbrišiNa dan sv. Blaža bio sam poslije nekoliko destljeća na tradicionalnoj misi. Ne želim ulaziti u "duboke" rasprave, ali stvar koja me je najviše iznenadila bilo je, tako reći, utrčavanje potrebno da bi se kleknulo na mjesto za pričest. Uz svu brigu za sprječavanje sporosti i neopravdanog otezanja, čini mi se da je dijeljenje pričesti prebrzo i da odudara od vremenske odmjerenosti drugih čina.
OdgovoriIzbrišiOdmah nakon TLM-a je župna misa u večernjem terminu, tako da nema puno "manevarskog prostora".
OdgovoriIzbrišiIvan K