Klaus Gamber, Reforma rimske liturgije, Benedictus, Zagreb 2019. (xx + 172 str., 79 kn)
Monsinjor Klaus Gamber rodio se 1919. u Ludwigshafenu, gradu na Rajni. Za svećenika je zaređen 1948. u Regensburgu. Godine 1957. je kao suosnivač postao ravnateljem Instituta za liturgijsku znanost u Regensburgu. Napisao je brojne knjige i članke, a posebno se posvetio proučavanju istočne i zapadne liturgije Crkve. Umro je 1989., pa ove godine obilježavamo stotu godišnjicu njegova rođenja i trideset godina od smrti.
Knjiga koju je izdalo Društvo za promicanje tradicionalne mise "Benedictus" sadrži nekoliko kraćih Gamberovih djela. Prva polovica knjige obuhvaća djelo Reforma rimske liturgije, povijesna pozadina i problematika objavljeno 1979. godine. Autor pronicljivo analizira uništenje liturgije provedeno prvenstveno pod Pavlom VI., koje je iznjedrilo novus ordo missae, novi red mise. Ove godine ta defektna komisijska tvorevina napunja 50 godina postojanja. U prijevod je uključen i Ratzingerov uvod francuskom izdanju iz kojeg potječe često spominjana karakterizacija nove liturgije kao "izmišljotine, banalnog proizvoda trenutka". No, treba napomenuti da Gamber nije tradicionalist. On smatra drugovatikanski poticaj na obnovu liturgije potrebnim i prihvaća određene promjene u misi, ali uvijek u razboritom i postupnom obliku. Danas je vjerojatno takav pristup nerealan jer za svećenike i vjernike formirane novus ordom svaki pomak prema starom obredu udara upravo na one aspekte nove liturgije zbog kojih je i stvorena. Tradicionalisti pak, poučeni tijekom reformi i desetljećima koja su prošla od objave ovih djela, osjećaju prirodnu zadršku te preispituju vrijednost i onih promjena koje se donedavno uzimalo za samorazumljiva poboljšanja (primjerice obilnija biblijska čitanja). O tome je posebno u svojim člancima pisao Peter Kwasniewski koji je napisao vrlo lijepi predgovor ovom hrvatskom izdanju.
Najvažniji doprinos ovog Gamberovog djela, zbog kojeg je i danas vrijedno pažnje, je povijesna perspektiva vrhunskog stručnjaka koji iznosi kako pregled razvoja liturgije tako i aberacije koje su se tijekom tog razvoja u pojedinim područjima javljale. Meni je posebno zanimljiva usporedba s epizodama koje su se odvijale u Njemačkoj, od Luthera pa do pokreta mladeži u prvim desetljećima 20. stoljeća. Gamber precizno detektira i analizira veći dio liturgijskih problematičnih točaka kao što su isključiva upotreba narodnih jezika, novi red čitanja te uvođenje novih euharistijskih molitava. Na poseban način bavi se okretanjem svećenika narodu, a toj pogubnoj promjeni posvećena je glavnina druge polovice ove knjige. Tu je i originalno tumačenje o pogrešnosti prevođenja "pro multis" iz posvete riječima "za sve ljude" kako i dalje stoji u hrvatskom prijevodu novus orda. Naročito mi se svidjelo kratko poglavlje u kojem možete uz povećalo, ili preko web kopije visoke razlučivosti, proučavati neke od detalja minijature "Misa svetog Erharda" sadržane u ilustriranom kodeksu iz 11. stoljeća.
Knjiga sadrži više od dvadeset stranica s predivnim fotografijama preko čitave stranice te usto druge manje ilustracije. Grafički je vrlo lijepo uređena, otisnuta na kvalitetnom papiru i tvrdo uvezana. Sigurno će vas iznenaditi da je cijena samo 79 kuna, a na predstavljanju će biti čak i niža. Ne samo da nećete zažaliti što ste kupili i pročitali ovo zanimljivo djelo, nego ćete poželjeti još nekoliko primjeraka pokloniti ljudima u vašem okruženju. Kako svećenicima i vjernicima laicima, tako i onima koje naprosto zanima za koga i što su građene starije crkve ili skladana djela sakralne glazbe te što se dogodilo u drugoj polovici 20. stoljeća tako da je gotovo potpuno zamračena poveznica s njihovim značenjem. Svojom kupovinom knjige Reforma rimske liturgije ujedno pomažete realizaciju idućih projekata Društva Benedictus koje pod novim vodstvom ima ambiciozne i vrlo kvalitetne planove.
Čestitam svima koji su bili uključeni u ovaj poduhvat, posebice prevoditelju, lektoru i grafičkom uredniku. Nadam se da će ovo biti prvo u nizu izdanja Društva Benedictus koja će obogatiti hrvatski kulturni i vjerski život.
La guerra giusta secondo la Chiesa. VIDEO
Prije 2 sata
Da li je Gamber nastavio služiti tradicionalnu misu nakon promjena? Ili je služio novus ordo?
OdgovoriIzbrišiDo kraja zivota je sluzio tradicionalnu misu, a ponekad je (kao biritualac) slavio i bozansku liturgiju.
IzbrišiOdlična novost, hvala svima uključenima na trudu!
OdgovoriIzbrišiF
Odlična knjiga.
OdgovoriIzbriši