četvrtak, 24. svibnja 2012.
Što je to nova evangelizacija?
Iskreno rečeno, ne znam. Pretpostavljam evangelizacija u novim prilikama i okolnostima. Meni se čini da je to jedna popularna fraza pod koju se trpa što god određenoj osobi padne na pamet. Sastaju se odbori, sinode, izdaju se pisma i zaključci, a nema baš ni odjeka ni utjecaja.
Zar nije bolje jednostavno reći da se treba moliti u prokušanim načinima koji su oblikovali bezbrojne svetce kroz povijest, sakramente treba ispravno, dostojanstveno i lijepo služiti, a ispovijed treba biti što dostupnija. Da se katehezom u nepromjenjivim vjerskim i moralnim istinama treba i svećenicima i laicima omogućiti da se posvećuju i djeluju evangelizacijski u vlastitim okolinama, prije svega prema "otpalim" katolicima. Za sve to treba koristiti "nove" metode poput interneta pri čemu se prvenstveno od laika očekuje takva "specijaliziranost", od svećenika da služi misu i bude dostupan za ispovijed i duhovne nagovore, a od redovnika i redovnica da mole i rade u poslanju svoje zajednice.
Ali, onda se čovjek pita da li je to novo ili staro? I je li potrebno desetke stranica da bi se to reklo.
Koji je moj vlastiti praktični doživljaj nove evangelizacije? Susreo sam se do sada samo jednom uživo s aktualizacijom te fraze u sklopu onih "Misija u gradovima" koje su se odvijale i u Zagrebu. Jedan četvrtak sam došao u Palmotićevu i svećenik je najavio na kraju mise da će se taj i nekoliko idućih četvrtaka čitati Evanđelje po Marku s kratkim tumačenjima i da zato neće biti euharistijskog klanjanja nakon mise. Moram li reći, ako je to nova evangelizacija, onda ne hvala!
Što vi kažete?
Nekoliko linkova da potaknu razmišljanje:
Zajedno ćemo nastojati zacrtati budućnost Crkve
VIDEO: Sada je vrijeme za novu evangelizaciju
Nova evangelizacija 1
Synod of Bishops - The New Evangelization
Nova evangelizacija za prenošenje kršćanske vjere
Biskup Gorski: Nova evangelizacija progovara o kršćanstvu na nov način
Are the traditional Eastern liturgies an obstacle to the "New Evangelization"?
What will the New Evangelization be like? - Part I
Broj komentara: 20:
Upute za komentiranje
Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.
Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.
Pretplati se na:
Objavi komentare (Atom)
Vjerojatno je i ovo dio 'nove evangelizacije':
OdgovoriIzbrišiNajava seminara o samiscjeljenju.
Gledam, čitam, u šoku razmišljam i ne prepoznajem u tome svoju svetu katoličku vjeru.
Jole
Seminar o Samoozdravljenju I i II nivo
ISKCON hram, SARAJEVO BiH
posebne informacije
Poštovani prijatelji,
U subotu, 26.5.2012. održati će se seminar o samoozdravljenju I nivo
u prostorijama crkve Sv. Ante u Sarajevu, sa početkom u 17h .
Sljedeći dan, u nedjelju 27.5.2012., održati će se seminar o samoozdravljenju II nivo,
također s početkom u 17h na istoj adresi.
Zbog ograničenog prostora molimo vas da se prethodno najavite na broj telefona
061/150-115 (ovo je broj u Sarajevu, za pozive iz BiH). Također se možete prijaviti putem e-mail adrese na dhiraprasanta@gmail.com i saznati sve informacije.
Adresa crkve je: Crkva Sv. Ante (sala za promocije, nasuprot ulazu u Crkvu)
Franjevačka 6, Bistrik
Sarajevo
Također ću održati jutarnja predavanja u centru za vedske studije (ISKCON) na temu vedske mudrosti, pa se pozivaju svi zainteresirani da prisustvuju i tim predavanjima jer su povezani sa temom samoozdravljenja i duhovnog napretka. Predavanja počinju u 7:45 ujutro i traju oko sat i pol. Ako dođete pola sata prije predavanja moći ćete prisustvovati duhovnoj glazbi i meditaciji.
Jutarnje predavanje u subotu biti će na temu "Kako ovladati umom" a predavanje u nedjelju ujutro biti će na temu "Narcizam-najopasnija bolest ljudskog uma".
Adresa centra je: Pofalićka 11, Sarajevo
Dobro nam došli!
LP i nadam se da se vidimo u Sarajevu!
Kristijan
Moram biti pošten pa reč da liberalni fratri ovaj put nemaju nikakve veze s ovim. Čak su većinom bili i izričito protiv. Gvardijan (inače tradicionalan svećenik, ali star čovjek koji pojma nema ni šta je new age ni vedska duhovnost i koga su dobro preveslali)je jedini i sključivi krivac za ovaj skandalozni propust.
IzbrišiPočinjemo novi serijal s duhovnom lirikom. To će biti svojevrsni predah među malo "napetijim" temama.
OdgovoriIzbrišiS obzirom na naslov ove teme, čini mi se da je predah gotov :-)
To je predah svaki utorak nekoliko sati/dana :-)
IzbrišiŠto se tiče ispovijedi, već je u nekoliko navrata na raznim susretima svećenika u zagrebačkoj nadbiskupiji bilo rečeno ovako: svaki je župnik dužan dati vjernicima do znanja kad je preko tjedna bezrezervno dostupan za sv. Ispovijed. To se mora reći ili u oglasima, oglasnoj ploči, internetu....uglavnom mora se znati. Kasnije ću o ostalom.
OdgovoriIzbrišiSeoski župnik
Meni ta "nova evangelizacija" zvuči kao promjena pristupa, u smislu da se ne očekuje od čovjeka da nekritički sve prihvaća nego da se tumači i raspravlja, traži odgovore.
OdgovoriIzbrišis druge strane, da bi netko primio Nauk, mora pristupiti s dozom poniznosti pa nisam baš sigurna koliko taj novi prisup ima efekta.
mislim da je bezveze i neproduktivno naširoko izmišljati metode evangelizacije. onima koji osjete čežnju za Bogom bit će privlačna ljepota liturgije, snaga sakramenata i svjedočanstva života onih koji vjeru u Krista radosno žive.
ovaj primjer iz Sarajeva me beskrajno ražalošćuje. usred Božje kuće gdje Isus trajno boravi razmatrati kako biti sam svoj spasitelj... :-(
Stara je Misa bila školom pobožnosti i straha Božjega.
OdgovoriIzbrišiBio sam nazočan na jednim duhovnim vježbama. Svećenik je bio iznimno pobožan i pripremljen. Sveta se Misa(nova nažalost) slavila u jednoj žnj kapelici, klanjanje je također bilo u toj kapelici. Koliko se svećenik mora truditi, koje sve darove mora imati da bi se stvorilo sakralno ozračje u takvim nazovi"sakralnim" prostorima.
Koliko je lakše na staroj Misi u tradicionalnoj kapelici...kako je lakše željeti služiti Isusu, željeti mu pomoći nositi križ, noseći strpljivo svoj križ, željeti mu se posvema predati kao kakav monah pustinjak, a ipak živjeti u današnjem užurbanom vremenu-ondje gdje nam je ostati i zaslužiti Kraljevstvo nebesko.
Bez stare Mise nema ni prave askeze, a ni prave mistike. Nova Misa posve isključuje mistiku, ubija je. A današnjem je vjerniku dosta brbljarija i socijalnog angažmana. On želi Boga Živoga-osoban odnos s Bogom, živu vezu s transcendencijom u ovom demistificiranom svijetu. Zbog toga "otkriće"ikone, svijeća i kandila. Nažalost, i odlazak u raznorazne sekte i karizmatička fideistička zastranjenja u bijegu od terora racionalizma.
Nova je evangelizacija samo vraćanje vjernika svetoj Tradiciji, tradicionalnoj Misi, gregorijanskom koralu, prekrasnim procesijama s kađenjem, škropljenjem i pobožnim pjesmama. Tišini i klečanju, ignacijanskim duhovnim vježbama, postu i molitvi i gorljivom navještanju nauka nepromijenjivog svete Crkve u radosti u Gospodinu.
U tijeku pontifikata Ivana Pavla II. koji je o sebi vjerovao da će donijeti veliko proljeće Crkvi, procvat zvanja, da će biti iskra koja će svijet zapaliti Duhom Svetim, puno se govorilo o toj novoj evangelizaciji. Šuškalo se da je ipak pred smrt vidio da stanje u Crkvi i nije baš sjajno.
Pavao VI. je slomljen i skrhan dočekao smrt, jer je vidio loše plodove reforme.
Daj Bože, da Sveti Otac smogne snage i odista krene s reformom, još snažnije i da u cijeloj Crkvi prihvate "eksperiment Tradicije" koji će nevjerojatno brzo pokazati plodove i odmah će se osjetiti "bonus odor Christi"!
Fidelis
Nažalost, imam dojam kako ljudi često pogrešno tumače, pa i prakticiraju, novu evangelizaciju (bili oni i svećenici). Iako se (ukoliko sam u krivu ispravite me) isprva termin odnosio na evangeliziranje novim sredstvima (tjedni listovi, web portali, TV i radio...), na kraju se to svelo na potpuno drugačiju evangelizaciju.
OdgovoriIzbrišiI dok je bilo mudro spomenuto da "moderan čovjek sluša samo svjedoke, a učitelje jedino ukoliko su i svjedoci", danas umjesto svjedočenja snažnim iskustvom i iskrenom poniznošću, nastojimo evangelizirati jeftinim reklamama i udaljavanjem od svetosti "jer bi nekome sveto moglo biti strano, a ne želimo se zamjeriti ili djelovati kao da smo pali s Marsa".
Nova evangelizacija?
OdgovoriIzbrišiNema tu velike filozofije. To ti je kao Novi Zagreb. Stari purgeri iz Tkalče će reći da to preko Save i nije Zagreb, a možda je u pozadini tek njihova oholost jer misle 'Zagreb, to smo mi' a ne ovi dotepenci kaj žive u tim gajbama.
Dakako, ima i onih kaj vele da ni Zagreb nije više Zagreb jer kakav je to Zagreb bez fijakera.
Nova vremena, novi Zagreb. Živi i pusti druge da žive.
"Nova vremena, novi Zagreb. Živi i pusti druge da žive."
IzbrišiSavrseno, to bi isto mogli reci gay aktivisti.
Da je to ispravna usporedba sa evangelizacijom trebalo bi se postaviti pitanje zasto ici zivjeti u limenke kad za svakog ima prazna kuca na Tuskancu.
OdgovoriIzbrišiAli onda bi se javili novi moralisti i rekli da se ostavi ljude na miru, da im je bolje u limenkama i da je to uostalom novo vrijeme u kojem se i grade takve nastambe
Nova evangelizacija ne znači novi pristup ili izmišljanje tople vode; ona znači da je Europu potrebno ponovno (nanovo) evangelizirati jer su se zaboravili kršćanski korjeni, jer ogroman broj ljudi, laika, uopće ne zna ništa o kršćanstvu, osim onog što doznaju iz medija. Ne poznaju se temelji vjere, uopće nije jasno o čemu se ''tu radi''.
OdgovoriIzbrišiPromjene u pristupu isto tako mora biti jer se vremena mijenjaju, ljudi komuniciraju na drugačiji način, pristup informacijama je drugačiji. Ne vrijede više ista pravila kao prije sto godina što ima svoje mane i prednosti. Ipask, sadržaj MORA ostati isti, mora se ponovno podsjetiti na ono što je zaista važno, što je temelj, a u mnogim slučajevima se danas to zaboravlja te se od crkve, pa i sv. Mise, nastoji učiniti prigoda gdje je osnovni cilj da se čovjek lijepo osjeća umjesto da ga sakrament mijenja.
Slažem se s Okami...
OdgovoriIzbrišiBio sam na nekoliko susreta u katedrali u tijeku Misija u gradovima. Projekt sam po sebi nije loš, no ono što je i Okami rekla, tisak i mediji općenito nisu sudjelovali u užem dijelu projekta već će to biti negje u 6 7 mj, valjda, zatim, ubijala je loša pripremljenost cijelog projekta, kao da je sve bilo rađeno u zadnji trenutak, pa ti loši tekstovi križnih puteva, pa kateheze naših biskupa, koje su graničile s lošim ukusom. Projek nije loš, no pitanje je u kom smjeru ide ta nova evangelizacija? Čini mi se da je to spočetka krenula ad extra, u smislu privođenja Crkvi i vjeri onih koji su se udaljili od tih stvarnosti, ili ih nisu ni doživljavali, a sada se okrećemo ad intra, ali nekim lošim putem! Sve je za to kriv govor o dijalogu sa svijetom, koji zapravo nitko nije ni shvatio, pa su svećenici masovno počeli izgledati kao menadžeri multimilijunskih kompanija. Izgubili smo se u vrtlogu svijeta u kojem smo trebali biti i ostati svjetionici...
Marton
Svakako se slažem sa Fidelisom da je povratak Tradiciji po pitanju liturgije, teologije (tomizam i skolastika), umjetnosti (posebno sakralne arhitekture i slikarstva) i oživljavanje pučkih pobožnosti conditio sine qua non bilo kakve evangelizacije, zvala se ona "nova" ili ne.
OdgovoriIzbrišiMeđutim, postoji i još jedna bitna stvar koja je vlastita ovom vremenu u kojem živimo, a to je apostolat laika o kojemu danas puno toga ovisi. Evo, ja se u svom radnom kolektivu nalazim okružen trima skupinama: (1) nominalnim katolicima koji ne poznaju osnove osnova svete nam Vjere i smatraju da je najvažnija krepost ljubaznost prema bližnjemu i da je za spasenje dovoljno biti ljubazan i pristojan; (2) ireligioznim osobama koje smatraju da su sve religije iste ("jer svaka za sebe tvrdi da je baš ona jedina prava, a ne postoji ni jedan način da utvrdimo koja je od njih u pravu kada to tvrdi"); (3) militantnim ateistima i dawkinsovcima koji smatraju da je Crkva zločinačka organizacija koja se bavi pričanjem bajki neukima kako bi im iz novčanika izvukla što više novaca i tako učvrstila svoj politički utjecaj na svijet.
Ti ljudi nikada neće niti doći u priliku da čuju i ozbiljno razmotre riječi pape, biskupa ili župnika - ma koliko oni govorili jasno i istinito. Prema tome, ja ne mogu prebaciti odgovornost za te duše na biskupa, jer je očito da je jedina osoba od koje oni mogu čuti istine Vjere moja grešna malenkost. Što dakle? Kako im pristupiti? Kako nominalnom katoliku koji nema pojma što je katolička Vjera približiti Vjeru? Kako ireligioznima objasniti da postoji samo jedna istinita religija, i da je to upravo kršćanstvo kakvo naviješta Katolička Crkva? Kako razgovarati sa militantnim dawkinsovcima?
Ja mislim da tu počinje "nova evangelizacija", čiji su glavni nositelji laici. Prije 100 godina to nije bilo tako, jer je većina ljudi odlazila u Crkvu i imala je prilike čuti svećenika ili biskupa. Tada je glavni teret bio na njima. Danas imamo situaciju da ljudi uopće ne slušaju biskupe, pa je teret na laicima da ih prije svega dovedemo pred biskupa i obratimo im pažnju na ono što papa govori.
Zato treba prije svega probuditi laike, posvijestiti im da oni snose odgovornost za duše koje svakodnevno susreću u obitelji, među prijateljima i na poslu. Osvijestiti ih o nužnosti poznavanja vlastite vjere, o nužnosti unutarnjeg života - molitve i sakramenata - i upozoriti ih na opasnosti posvjetovnjačenja u susretu sa svijetom. Moramo imati vjernike laike koji će mijenjati svijet, a ne one koje će svijet promijeniti.
Evo i jedan dobar video M. Vorisa koji govori o novoj evangelizaciji:
OdgovoriIzbrišihttp://www.youtube.com/watch?v=6vmQ7HZRxLs
Koliko ja vidim, naziv "nova evangelizacija" može imati barem četiri različita značenja (a vjerojatno i više):
OdgovoriIzbriši(a) evangelizacija "nanovo", tj. ponovni navještaj vjere narodima koji su nekoć bili katolički, ali su to naslijeđe izgubili/zaboravili;
(b) evangelizacija novim sredstvima (internet, TV, ...)
(c) evangelizacija novim pristupom (što opet može uključivati svašta, i prihvatljivo i neprihvatljivo);
(d) "evangelizacija", tj. navještaj, novog sadržaja.
Neki od ovih smislova mogu biti prihvatljivi, pa i poželjni; drugi, naravno, to nikako nisu. Kao i toliko puta do sada, problem je u nedefiniranim, odnosno nejasno/neprecizno definiranim pojmovima. Koriste se velike riječi, "buzzwordi", fraze, a rijetko se precizno pojašnjava što se pod njima misli.
Veliki planovi, govori, tisuće tiskanih stranica, odbori i savjetnici, suradnja s psiholozima i socijalnim radnicima,podrška medija, pastoral sve u 16 - pa opet ništa.
OdgovoriIzbrišiU Crkvi u Njemačkoj već se otprilike sada zna tko će za blagdan svetog Andrije čitati prvu poslanicu i što bi se trebalo pjevati na prvu nedjelju Došašća. Pusti novci, suradnici, dvorane i knjižnice na raspolaganje(zimi sve uvijek grijano), velike orgulje u svakom selu, školovani orguljaši, dobro plaćeni-a crkve zjape popuprazne, mnoge su već zatvorene ili prodane, čak i pretvorene u džamije.
Jasno, planovi su potrebni-organizacija, točnost i predanost poslu-no, današnji čovjek želi ljude oduševljenje Bogom i svojom vjerom, spremne na žrtvu i ponizne. Nauk jasan i posve katolički.
Vidite li da Bog ne blagosliva pokoncilske eksperimente. Tu uvijek sve propada.
Fidelis
Najnoviji skandal s "krticom" u Vatikanu pokazuje da se dim Sotone uvukao u Crkvu Božju i da mora doći do velikog zaokreta premda smo uvjereni - "non praevalebunt"!
OdgovoriIzbrišiFidelis
Nova evangelizacija je istovremeni izraz za ono što bi trebalo činiti i izraz nemoći jer se zbog kojekakvih razloga to ne čini pa se čestim spominjenjam istog izraza pričinja da se nešto čini.. Pričinja se i samim protagonistima crkvene uprave i samim vjernicima..
OdgovoriIzbrišiValja se moliti za Crkvu i osobito za Svetoga Oca, a danas na rođendan Crkve uputimo Duhu Svetome svoje prošnje da sačuva Svetog Oca Benedikta XVI. da može izvršiti poslanje koje mu je Gospodin namijenio.
OdgovoriIzbrišiIako starački umoran i potresen skandalom curenja hrpe povjerljivih dokumenata, Sveti Otac današnjom prelijepom liturgijom(skoro pa stara Misa) i dirljivom propovijedi hrabro vodi Crkvu naprijed!
Nek ova godina, po mnogima "annus horribilis" za Sv.Oca bude godina velikog blagoslova za cijelu Crkvu. Iako okružen neprijateljima, Duh ga Sveti čuva i štiti!
Oremus pro Pontifice nostro Benedicto.
Dominus conservet eum, et vivificet eum, et beatum faciat eum in terra, et non tradat eum in animam inimicorum eius.
Fidelis