nedjelja, 21. studenoga 2010.

Zar je Papa odobrio korištenje prezervativa???

Svi strani, a i domaći mediji prepuni su vijesti kao "Papa poručuje: Korištenje prezervativa može biti opravdano. Kada prostitutka rabi kondom to je čin moralizacije" ili "Papa prvi put odobrio korištenje prezervativa, reakcije pozitivne" ili rastuća većina od 190.000 rezultata koje dobijete ako u Google upišete "papa kondomi".

Da li je to moguće, da li je Papa odjednom "popustio", "opametio se" ili slične budalaštine što su ih novine pune??
Da li je promijenio svoj stav i stav Crkve (vidi 2370 i 2399) oko korištenja kondoma?


NARAVNO DA NIJE. PAPA NIJE ODOBRIO KORIŠTENJE PREZERVATIVA!

Ok, sad možete udahnuti, smjestiti se uz svoj komp i uz šalicu Mystic Monk kave što ju rade karmelićanski redovnici iz Wyominga pročitati o čemu se radi. Budući Informativna Katolička Agencija ovu vijest nije prenjela, pogledat ćemo što kaže Catholic News Agency, pokušao sam biti što precizniji u prevodu:

"Papa Benedikt zalaže se za ispravnu seksualnost, a ne upotrebu prezervativa, u borbi protiv HIV-a
Vatikan, 20.10.2010 - Izvatci iz knjige Pape Benedikta XVI već su prouzrokovali graju.
Premda neki mediji tvrde kako on nudi promjenu u papinskom naučavanju oko korištenja prezervativa, Papa Benedikt ustvari govori kako je humanizirana seksualnost, a ne kondomi, pravi odgovor na HIV.
Izdanje novina L'Osservatore Romano (LOR) od 21. studenog će objaviti izvatke iz poglavarove knjige "Svjetlost svijeta: Papa, Crkva i znakovi vremena".
Knjiga sadrži Papine odgovore na pitanja Petera Seewalda, njemačkog novinara koji je razgovarao s njim tijekom tjedan dana prošloga ljeta o najosjetljivijim i najznačajnijim pitanjima današnjeg života Crkve.
Teme obrađene u knjizi su osjetljive i prijem Papinih riječi će vjerojatno biti raznolik, ali odgovori nude jedinstven pogled na njegova učenja i njegovu perspektivu Crkve i svijeta.
U izvatcima u LOR-u, samo dva kratka odlomka nude Papin odgovor na pitanje seksualnosti u svijetu danas. On kaže kako se koncentriranjem na pitanje upotrebe prezervativa samo trivijalizira seksualnost.
Ova trivijalizacija upravlja mnoge ljude da seks ne promatraju kao izraz ljubavi, već  samo kao drogu koju si sami propisuju. Borba protiv banalizacije seksualnosti je dio šireg nastojanja da se ovakav pogled promjeni u pozitivniji.
Prema jednom mnogo komentiranom izvatku objavljenom u LOR, Papa priznaje kako postoje jedinstveni slučajevi u kojima bi upotreba prezervativa mogla biti opravdana.
On upotrebljava primjer prostitutki [prema nekim izvorima Papa je ovdje govorio o muškim prostitutkama] koji bi mogli koristiti prezervative kao prvi korak moralizaciji, to jest, pretvaranju u moralne osobe. U takvim slučajevima, upotreba prezervativa mogla bi biti njihov prvi čin odgovornosti za preodgoj njihove svijesti kako nije sve dopušteno i kako osoba ne može činiti sve što želi.
Dok su sekularna glasila, kao Time magazin, okarakterizirala ovu opasku kao "zapanjujući preokret" za Crkvu, Papa Benedikt nastavlja objašnjavajući kako to nije pravi i ispravan način za poraziti HIV. Ustvari, ono što je potrebno jest humanizacija seksualnosti.
Drugdje u izvatcima iz nadolazeće knjige, poglavar govori o tragovima židovstva, islama i kršćanstva u modernom svijetu.
[...]"
To nekako ipak drukčije zvuči od silne gungule po novinama. Naš Papa govori s nijansama ideja i misli za koje, da bi ih razumjeli, mediji trebaju "naćuliti uši", nešto što im je vrlo teško u svakodnevnoj dernjavi senzacija.
Za kraj jedna usporedba Janet Smith iz članka Jimmya Akina:
Kad bi netko krenuo opljačkati banku i odlučio ponijeti pištolj, bilo bi bolje za tu osobu da koristi pištolj bez metaka. To bi smanjilo vjerojatnost fatalnih ozlijeda. Ali nije zadatak Crkve da uputi potencijalne pljačkaše banaka kako da sigurnije opljačkaju banke i sigurno nije zadatak Crkve da podrži programe koji bi pljačkašima banaka nudili pištolje u koje se ne bi moglo staviti metke. Unatoč tome, namjera pljačkaša da orobi banku na način koji je siguran za zaposlenike i korisnike banke može pokazivati element moralne odgovornosti koja bi mogla biti prvi korak prema shvaćanju nemoralnosti pljačkanja banaka.
I to bi bilo to, manje-više gotovo svaki od blogova u stupcu s lijeve strane je obradio ove Papine riječi i medijsko iskrivljavanje istih pa za više detalja prošvrljajte po njima.
Mene samo čudi kako onaj naš čudnovati KuŽni portal nije objavio encikliku "O novom i ispravnom nauku crkve posredstvom masovnih medija", al' dobro - imaju još vremena :)

21 komentar:

  1. Tako je to sa sredstvima javnog dezinformiranja.

    OdgovoriIzbriši
  2. Cini mi se da netko u L'Osservatore Romanu radi protiv pape namjerno izvlaceci recenice za koje vrlo dobro znaju kakav ce utjecaj imati u medijima. Ne cudi me da su izdavaci sirom svijeta koji su dugo koordinirali istovremeno predstavljanje papine knjige 24.11. ogorceni postupkom OR-a.

    OdgovoriIzbriši
  3. Michael Voris dobro razjašnjava stvari:
    http://www.youtube.com/user/RealCatholicTV?feature=mhum#p/a/u/0/9aS1VgoUxbE

    OdgovoriIzbriši
  4. Bojim se da je to samo jedna strana price i da Voris zaobilazi bitnije dijelove.

    Preporucio bih tri clanka:

    Najprije Jimmy Akin objasnjava papinu dilemu. Crkva se do sada izrazila o upotrebi kondoma u vrlo ogranicenom slucaju: upotreba kondoma za sprecavanje zaceca unutar bracnog cina (i tu se javlja jos i princip dvostrukog efekta, ali ostavimo to za drugo vrijeme). Svaki spolni cin izvan bracne veze jednog muskarca i jedne zene je tesko nemoralan. Zato se Crkva do sada o tome i nije izjasnjavala. Procitajte vrlo odmjeren i razuman Akinov tekst o tome.

    Druga dva teksta uzimaju svaki po jednu stranu dileme koja se spominje u Akinovom clanku. Jedan je tekst anglikanskog svecenika Johna Hunwickea, a drugi katolickog svecenika Johna Boylea.

    Mislim da je ovo dosta kompliciran slucaj i da je Jimmy Akin preuzeo do sada najbolju liniju (1,2), posebno u drugom njegovom tekstu koji gore navodim, ali ne mogu reci da ne dijelim zabrinutost velecasnih Finigana i Boylea.

    OdgovoriIzbriši
  5. Sto se tice L'Osservatore Romana tu je situacija puno jasnija i najbolje ju je okarakterizirao prof. Peters.

    OdgovoriIzbriši
  6. Razumijem ja razliku između onoga što je papa rekao i novinar (to je noć i dan), ali se i dalje ne slažem papinom izjavom uz svo dužno poštovanje.

    Kondomi imaju rupe, pore od 5 mikrona (mikrometara) u presijeku, dok je virus side 0,1 mikron.... Što znači da su rupe 50 puta veće od virusa side. Kondom je ruski rulet. A za sve ovo sto sam naveo naravno da neće durex napisati na kutiji ali se da naći na internetu.

    OdgovoriIzbriši
  7. Izgleda da stvari postaju sve kompliciranije. Nadam se da cemo uskoro imati objasnjenje ovoga:

    The Vatican spokesman, the Rev. Federico Lombardi, told reporters Tuesday that he asked the pope whether he intended his comments to only apply to male prostitutes. Benedict replied that it really didn't matter, that the important thing was the person in question took into consideration the life of the other, Lombardi said.

    "I personally asked the pope if there was a serious, important problem in the choice of the masculine over the feminine," Lombardi said. "He told me no. The problem is this ... It's the first step of taking responsibility, of taking into consideration the risk of the life of another with whom you have a relationship."

    "This is if you're a woman, a man, or a transsexual. We're at the same point," Lombardi said.

    OdgovoriIzbriši
  8. Bojim se da je problem malo veći od toga da bi se radilo o tome da su krivi samo mediji koji su krivo interpretirali Papine riječi. Ako prihvatim Lombardijevu posljednju izjavu, ispada da je Papa stvarno rekao da je upotreba kontracepcije dopuštena kao sredstvo koje bi poslužilo kao prvi korak u smjeru preuzimanja odgovornosti.

    Zanimljiv je komentar i kardinala Burke-a:

    "No, he’s not. I don’t see any change in the Church’s teaching. What he’s commenting on — in fact, he makes the statement very clearly that the Church does not regard the use of condoms as a real or a moral solution — but what he’s talking about in the point he makes about the male prostitute is about a certain conversion process taking place in an individual’s life. He’s simply making the comment that if a person who is given to prostitution at least considers using a condom to prevent giving the disease to another person — even though the effectiveness of this is very questionable — this could be a sign of someone who is having a certain moral awakening. But in no way does it mean that prostitution is morally acceptable, nor does it mean that the use of condoms is morally acceptable."

    http://www.ncregister.com/daily-news/cardinal-burke-what-the-pope-really-meant/

    Na žalost, zadnji Lombardijev komentar kojeg si prenio poništava mogućnost davanja i takvog tumačenja (iako je i sam kardinal skeptičan i za takvo tumačenje).

    Koliko god mi to bilo teško priznati, čini se da se (pogotovo iz Lombardijevog pojašnjenja) radi o opravdavanju korištenja kontracepcije (u pojedinim slučajevima). I nimalo nije utješno što se radi o neformalnom razgovoru i Papinom osobnom mišljenju.

    mata

    OdgovoriIzbriši
  9. Anonimno od 23.11.2010. u 13:24:
    Situacija ipak nije tako jednostavna, vidi npr. ovo, ne da mi se sada dalje o tome traziti.

    OdgovoriIzbriši
  10. mata: mislim da je najbolje da malo pricekamo da vidimo kako ce se ova situacija razvijati.

    OdgovoriIzbriši
  11. Famozni papin tekst možete pronaći na str. 144 novoobjavljene papine knjige u izdanju Verbuma.

    Don Damir Stojić komentira slučaj ovako:

    "...u ovom trenutku bih htio napraviti još jedan rez. Kako sutra izlazi hrvatski prijevod Papine knjige Svjetlo istine, u kojoj se u jednom dijelu govori i o kondomima, mediji su osjetili marketinšku priliku i unaprijed se raspisali o toj temi. Stječe se dojam da je Katolička Crkva i Papa zadnji opkop nedijalogičnog otpora koji nema razumijevanja čak ni za „svoje vlastite članove“ – pa zar bi itko tko je ljubitelj istine mogao samo tako lako prijeći preko milijuna zaraženih?



    Iskreno se nadam da će ova knjiga barem malo doprinijeti tome da se stvari promatraju iz jedne malo drugačije perspektive. Tema kondoma i problem AIDS-a doista je duboko na srcu Katoličke Crkve. Ali kao što problem pustinja ne možemo riješiti uvođenjem zaštite protiv požara, zar ćemo problem bolesti riješiti krivom prevencijom. Možda je najveća tragedija u svemu to što se stvorio dojam kako Crkva, ne čelu s Papom, ne poznaje nikakve pastoralne blagosti, odbacujući ideju postupnog rasta u moralu koju tako često propovijeda. No, to nije istina. Možda će ovaj ekskluzivan citat iz Papine nove knjige to bolje osvijetliti:



    „Postoji osnova u slučajevima nekih pojedinaca, kao na primjer kad muškarac koji se bavi prostitucijom koristi kondom, da to bude prvi korak u smjeru moralnog rasta, prva pretpostavka odgovornosti na putu obnove svijesti da nije sve dopušteno i da pojedinac ne može činiti sve što hoće. Ali ovo zapravo nije način ophođenja sa zlom HIV infekcije. Pravi način leži tek u humaniziranju spolnosti.“



    I opet povratak na prethodnu sliku. Ovakva jedna izjava koja je zapravo izraz svijesti o ljudskoj slabosti u medijima je odmah na početku krivo interpretirana. Prenesena je u smislu da je Papa promijenio mišljenje i sada – eto – dopušta kondom. Vjerojatno se pri takvoj medijskom prezentaciji odmah na umu ima neki vatikanski open-air koncert na kojem se uz modernizirane gregorijanske zvukove besplatno dijele kondomi. Ne radi se o tome. A zapravo, je li to doista nešto što bi riješilo sve naše probleme i potpuno nas zaštitilo? Zemlje koje su problem AIDS-a pokušale ukloniti ovim načinom naišle su na velik neuspjeh. Ponavljajući zadnju rečenicu – pravi način leži tek u humaniziranju seksualnosti. Spolne bolesti nisu rezultat nedostatka kondoma niti rezultat njihove krive uporabe. Postoji jedna istina o seksualnosti i ako se udaljimo od nje, zapadamo u sve veće probleme. Ipak, u stanju palog čovjeka Crkva ne prestaje pružati ruku. Možda je to najvažnije što bih htio da zapamtite iz ove kolumne! Doista vjerujem da kondom nije rješenje problema seksualno prenosivih bolesti. Ali, kao što Papa navodi, u nekim osobito teškim situacijama čak i on može biti korak naprijed prema „svijesti da nije sve dopušteno i da pojedinac ne može činiti sve što hoće.“ No zapamtimo – na njemu hod ne može prestati. Ima još puta!



    A Pavao bi možda u nekoj suvremenoj SMS poslanici Efežanima zaključio:
    Opašite svoja bedra istinom, ne lateksom! (usp. Ef 6, 14)"

    http://www.studentski-pastoral.com/index.php?option=com_content&view=article&id=84:jo-jedna-dosadna-pria-o-kondomima&catid=2:kapelan-pise&Itemid=3

    OdgovoriIzbriši
  12. S obzirom na dodatno "razjasnjenje" o. Lombardija mislim da je stvarno potrebno da se sluzbenije pojasni Crkveno stajaliste prema kondomima. Ako i zanemarimo slucaj homoseksualnih odnosa gdje kondom ionako ne moze imati kontraceptivnu ulogu, nakon prosirenja na zenske i transeksualne prostitutke postavlja se pitanje gdje je kraj? Je li to onda preporuka i da je u braku bolje koristiti kondom kako muz zarazen hivom ne bi zarazio zenu? Ako nije, gdje je onda zapravo granica i zasto?
    Zasto je uopce bilo potrebno da papa spominje koristenje kondoma kao korak u pozitivnom smjeru, kakva god bila situacija.

    Nema mi puno toga smisla, ali vjerujem da ce se ova situacija morati rascistiti i to sa najvise razine. Biskupi mogu ovako ili onako tumaciti papine rijeci, ali kad god papa govori o vjeri i moralu treba biti vrlo oprezan, pa bilo to i privatno teolosko misljenje.

    OdgovoriIzbriši
  13. Ono što mediji pišu zvuči kao legaliziranje bluda i homoseksualnosti u Crkvi, ali na svim drugim mjestima u knjizi Papa govori npr. da se u ime tolerancije ukida tolerancija kad se Crkvu hoće prisiliti da promijeni stav prema homoseksualnosti i sl. Ja nisam pročitao nikakvu preporuku za kondome- to što mediji pišu je valjda po onoj "što je babi milo to joj se i snilo".

    Na spornom mjestu u knjizi hoće se reći jedino ovo što kaže kard. Burke, da Crkva kondome ne promatra ni kao stvarno ni kao moralno rješenju (to su riječi Sv. Oca u knjizi). Papa ne kaže da je korištenje kondoma korak koji vodi postajanju moralnim (moralizaciji) nego da može voditi kod nekih utoliko što je to znak da misle na druge; iako na krivi način, zato Papa i dodaje da to nije pravi način izlaženja nakraj s tom zarazom (vidite koliko puta ponavlja). Dakle, u tom smislu je to početak preuzimanja odgovornosti i razvijanja savjesti- to što netko počinje misliti o drugome, a ne koristiti kondome i to vrijedi za svakog čovjeka imao heteroseks., homoseks. ili transseks. sklonosti, a ne to da heteroseks., homoseks. i transseks. mogu koristiti kondome.

    To je Lombardio trebao reći- ne nije bitan spol pa se to proširilo po medijima da je Crkva proširila uporabu kondoma ne samo kao navodno u knjizi na homoseksualce, nego i na heterosek. i na transsek. Trebalo je reći: kod onih koji koriste kondome- bili heterosek., homosek. ili transsek.- tu se može raditi o znaku da misle na druge; iako na krivi način žele pomoći. Zato trebaju nastaviti razvijati te skromne proplamsaje savjesti da postanu moralni (to je značenje tog pojma "moralizacija").

    OdgovoriIzbriši
  14. Splendore, ja uopce ne komentiram medije. Jasno mi je da su oni sve iskrenuli kako im pase.

    Mislim da papa nije trebao ici u te vode. Ja ili ti kad pricamo mozemo tako govoriti, ali kad on nesto govori, to govori papa, pa makar on ponavljao da je to njegovo privatno misljenje, da je to intervju itd.

    Meni se cini da je papa rekao otprilike ovako: Kada se kod neke pojedine prostitutke rodi osjecaj da bi trebala/o koristiti kondom da ne siri zarazu to je korak u pravom smjeru, ali to i dalje nije istinsko ljudsko, moralno, krscansko rjesenje koje bi bilo da se prestane prostituirati. Ja ne znam zasto je morao uopce spominjati te kondome. To je jedan odlomak koji je sasvim lagano mogao drugacije formulirati ili preskociti.
    Ne smije se dati dojam ljudima ovakav: ako spolno opcis izvan braka, to je teski grijeh, ali ako si zarazen hivom, onda barem koristi kondome, to je bolje nego nista (iako i dalje puno losije nego ono sto ti Crkva predlaze). Kako tako nesto moze doci iz usta Uciteljstva?

    Bojim se da se djelomicno slazem sa slikom Pandorine kutije koju su stavili na Rorate Caeli uz izlazak nove knjige. A ono sa Zidovima da i ne pocnemo komentirati.

    Stvarno se nadam da ce ovo potaknuti Kongregaciju za nauk vjere (a mozda cak i papu) da jos jednom jasno i nedvosmisleno ponovi i protumaci sto zapravo Crkva uci o kondomima s obzirom na kontracepciju i hiv (te ostale spolno prenosive bolesti). Ako papa moze o takvim stvarima govoriti u jednom neformalnom intervjuu, onda sigurno vjernici zasluzuju da se o tome govori i formalnije. Reci samo da Crkva uci da kondom nije rjesenje nije dovoljno jer da je dovoljno onda se ne bi papa (koji, mislim, vrlo dobro zna sto govori kao i u prijasnjim "skandalima") upustao u takve primjere.

    OdgovoriIzbriši
  15. Takodjer poticem sve koji ovo citaju da izmole molitvu za papu:

    MOLIMO ZA PAPU NAŠEGA BENEDIKTA
    Gospodin ga sačuvao i poživio, i blaženim učinio na zemlji, i ne dao ga na volju neprijateljima njegovim.
    Zdravo Marijo...
    Slava Ocu...

    OdgovoriIzbriši
  16. Evo, recimo prvi dio ovog clanka od prije cetiri godine neki dovode u vezu sa papinim komentarima koji mozda tako necemu prethode.

    OdgovoriIzbriši
  17. Sad također izlaze na vidjelo i još neke druge izjave. Npr. ona kardinala Levade (koji je sada na čelu Kongregacije za nauk vjere) iz 1997. za novine u San Diegu:

    “Certainly if someone has decided not to follow the path of abstinence, and engage in extramarital sexual relations, that already is something that is not in accord with God’s plan. It could be the better part of their choice to use the protections that are available.”

    http://www.cfnews.org/b16bombshell.htm

    Katastrofa.

    mata

    OdgovoriIzbriši
  18. Michael Voris s pravom proziva Vatikanski list Osservatore Romano i Tiskovni ured Svete Stolice.
    On tvrdi da je marketinški plan bio naivan. Naime informativne agencije i novinari dobivali su djelove knjige bez jasnih objašnjenja i konteksta, tako da se ne moramo čuditi kakav je kaos nastalo.
    Ne bojte se Papa nije izdao nauk crkve, nego se još jednom dogodilo ono isto o čemu on sam govori na str. 147. u vezi slučaja "Williamson": "S naše strane, nažalost, Ured za odnose s javnošću obavio je loš posao."
    Toma imaša pravo kada kažeš da je škakljivo i opasno kada papa daje privatne intervjue. To se onda može i krivo protumačiti.

    pročitajte zanimljiv članak Ivice Šole
    http://www.glas-slavonije.hr/kolumnist.asp?id=21

    Nisam puno proučavao to pitanje, ali ovdje kaže ovako Šola:

    "Enciklika Humane vitae Pavla VI. iz 1968. godine prva je otvorila vrata kontracepciji u katoličkom nauku.(ja bi ipak rekao da je ta enciklika zatvorila vrata kontracepciji) U broju 15 enciklika govori o dopuštenosti uporabe kontracepcije u terapijske svrhe, uz uvjet da se sterilizacijski učinak ne namjerava, već pripušta. Taj je članak potom postao temelj na kojem se supružnicima od kojih je jedan zaražen AIDS-om dozvoljavala uporaba kondoma u neplodnim danima, pri čemu se ne krši prokreativni vidik bračnog čina te istovremeno čuva dobro braka i vidik sjedinjenja kojem je spolni čin tjelesni izričaj. Na istom tom principu i Benedikt XVI. govori danas o primjeru (muške) prostitutke kojoj se dopušta uporaba prezervativa kao prvi korak ka "humanizaciji seksualnosti", njenom ozdravljenju."

    Molimo za Papu!!

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.