utorak, 17. listopada 2023.

Bila je u nesvijesti


U kategoriji "moja sudbina" bitno.net donosi ispovijest gospođe koja je uspjela dobiti poništenje za svoj prvi crkveni brak. Moglo bi se izdvojiti puno detalja iz te priče. Od toga kako je nakon početnog neuspjeha na sudu, našla pravnicu koja ju je uputila što mora navesti u tužbi da bi joj brak ipak bio proglašen ništavnim. Preko toga kako je rasla u vjeri sve dok nije postala novus ordo čitačica koja "zna da sveta misa bez pričesti nije potpuna". Pa do toga koliko je mnogo trpjela od zločestih vjernika koji je nikad nisu direktno kritizirali, ali su mnogo šuškali i prijeko je gledali. Izborivši se za svoju potvrdu da je slobodna žena, odlučila je uz pomoć bitno.neta svoje "svjedočanstvo napisati kako bi potaknula i ohrabrila druge vjernike da pokrenu postupak za proglašenje ništavosti braka". Zaista plemenit cilj. Doduše, malo zastario jer su takve stvari bile aktualne prije pet-šest godina, sad se rješava pitanje pravilne pripreme i zaručničkog tečaja za istospolne parove. No važno je srediti stvari kako danas-sutra ne bi bilo novih šuškanja i ružnih pogleda ako se gospođi (i drugima poput nje) otvori put prema đakonatu i prezbiterijatu. 

Iako bi se mogli šaliti s katoličkim razvodom i onima koji uopće danas posežu za njime (većini preljubnika to i nije posebno bitno pitanje), mislim da je ipak zanimljivije promotriti kako je odjednom valjanost katoličke ženidbe postala tako općeprihvaćeno upitna. Do te mjere da valjda svatko tko ima vremena i volje uz pomoć kanonskog pravnika može naći elemente zašto njegov ili njezin brak nije valjan. Jednu od najsablažnjivijih stvari koje sam čuo od svećenika kazao je jedan koji i sam priprema mlade za ženidbu rekavši da misli kako više od 50% crkvenih ženidbi nije valjano. I nikom ništa. Zaručnički tečajevi se pretpostavljam odvijaju kao i prije deset ili dvadeset godina da se zadovolji forma, a ne da se eliminiraju ili znatno umanje razlozi zbog kojih bi brak bio ništavan. Svaka čast dobrim katolkinjama koje na takvim tečajevima objašnjavaju kako koristiti trakice da se spriječi začeće (vjerojatno korisno, ali meni pomalo neprikladno kad predavačica stoji pred svetohraništem). Mislim da bi ipak bilo važnije jasno i glasno objasniti stvari poput svrhe i temeljnih obilježja katoličke ženidbe. Tako da nitko ne može slučajno "upasti" u ništetan brak jer eto nije baš pazio na vjeronauku u zimskom semestru 6. razreda. Nego da se za ništetnost traži izričito odbijanje jednog od supružnika tih temeljnih postavki kršćanskog braka. Kao što recimo zločesti svećenik može misu učiniti nevaljanom ako izgovarajući riječi pretvorbe u sebi ipak ima intenciju da ne čini ono što izgovara. To bi onda ipak bio znatno manji postotak nevaljanih ženidbi slično kao što imamo i relativno mali postotak nevaljanih krštenja ili ređenja (barem za sad). 

Broj komentara: 16:

  1. "...misli kako više od 50% crkvenih ženidbi nije valjano"
    Slažem se s ovim, a možda je brojka i još veća gledajući koliko mladih i mlađih odraslih idu nedjeljom na Misu.

    Nedavno sam prisustvovao jednoj ženidbi gdje mladenci i većina uzvanika se nije ustala na "Aleluja" i čitanje Evanđelja, što pokazuje da nisu ni bar koju nedjelju prije bili na Misi, a kamoli ranije i nažalost kasnije. Ne trebam se pitat je li ovaj brak ništavan, žao mi je jedino što svećeniku nisam rekao ranije da pretpostavljam da će biti ovakva situacija i da se ne blati sakrament.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Znaci redovito prisustvovanje zarucnika misi je jedan od uvjeta valjanosti zenidbe? Od kad to?

      Izbriši
    2. Mogu vidjeti kako si došao do tog pitanja, ali nije mi to bila namjera reći.
      Što se tiče valjanosti ženidbe, iz moje laičke izašli-smo-s-mise-i-pijemo-kavu/čaj-te-raspravljamo-o-vjeri perspektive, ja smatram da ako su zaručnici bili na zaručničkom tečaju, te ukoliko se tamo spomenulo koje su njihove obveze i očekivanja, te su oni pristali na to, bez obzira drže li "figu" u glavi ili srcu kod tog pristanka, oni su za mene oženjeni pred Bogom.
      Ali opet, u glavi nekad sam sebi kontriram, pa sam nekad mišljenja da oni koji ne idu na misu, koji ne znaju niti ne žele znati o svojoj vjeri, koji svadbu odrađuju pro-forma radi svoje obitelji i "jer se to tako radi", koji "ne znaju što čine", koji nisu potpuno svjesni svojih (posebno smrtnih) grijeha, iako sklapaju ženidbu, u Božjim očima ipak nisu oženjeni.
      A kako jedino Bog može proniknuti srca zaručnika jedino On zna može znati zadovoljavaju li oni sve uvjete valjanosti ženidbe.

      Izbriši
    3. Ništa od tog Crkva ne drži da je potrebno, samo znanje da je ženidba trajna zajednica između muškarca i žene u svrhu rađanja djece, i to Crkva drži da svatko zna iza adolescencije (dolje citirani kanon 1082). Čak ni zabluda da se ženidba može razriješiti, ili da čovjek smije imati više žena, ili neznanje da je ženidba sakrament, ne čine ženidbu nevaljanom (kanon 1084).

      Izbriši
    4. Mateo koliko ljudi danas zna da je svrha braka rađanje djece?
      Jesi li valjani brakovi takvih koji to ne znaju kao i onih koji ulaze u brak sa odlukom da neće imati djece?

      Izbriši
    5. Tko a priori isključuje djecu ne može sklopiti valjanu ženidbu, jer je primarna svrha ženidbe rađanje i odgajanje djece.
      Što se tiče svrhe ženidbe, generalno svi znaju da se treba vjenčati da bi imali djecu (ili, što je nažalost danas često, se idu vjenčati jer je ženska trudna), i još se drži nečim van reda kad neki par ima djecu, a nije vjenčan. Dakle, u kolektivnoj svijesti društva je još prisutna veza ženidbe i rađanja djece. Da se prosječnog čovjeka pita koje su svrhe ženidbe ili koji je razlog zašto ljudi ulaze u brak, djeca bi bila na listi spomenutih stvari - možda ne prva na listi, jer su ljudi pomiješali prioritete (a tu su dosta krivi modernisti, koji su izokrenuli primarnu i sekundarne svrhe ženidbe), ali bi se svakako našla na listi.

      Izbriši
    6. Ženidba ima presumpciju valjanosti i zaštitu crkvenog zakona. Da bi netko dobio poništenje na katoličkom sudu, mora apsolutno dokazati da je ženidba nevaljana. Ako postoji samo sumnja, Crkva uvijek odlučuje u korist valjanosti ženidbe.

      Naravno, modernistički sudovi su drukčiji. Tamo se i "psihološka nezrelost" uzima kao razlog nevaljanosti, što dovodi do brojnih lažnih poništenja i posljedično lažnih drugih brakova, koji su zapravo preljubničke veze, s nezakonitom djecom.
      Kaos.

      Izbriši
  2. A kak je mogla biti vjencana a nije prije toga bila na prvoj pricesti i krizmi?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. To nije zapreka ni za valjanost ni za dopustenost zenidbe.

      Kan. 1065 - § 1. Katolici koji još nisu primili sakrament potvrde neka ga prime prije sklapanja
      ženidbe, ako je to moguće bez velike poteškoće.
      § 2. Da bi se plodonosno primio sakrament ženidbe, zaručnicima se usrdno preporučuje da prime
      sakramente pokore i presvete euharistije.

      (Zakonik, Glas Koncila)

      Izbriši
  3. "Svaka čast dobrim katolkinjama koje na takvim tečajevima objašnjavaju kako koristiti trakice da se spriječi začeće (vjerojatno korisno, ali meni pomalo neprikladno kad predavačica stoji pred svetohraništem)."

    Kakve su to trakice? Je li to u skladu s tradicionalnom vjerom?

    "Kao što recimo zločesti svećenik može misu učiniti nevaljanom ako izgovarajući riječi pretvorbe u sebi ipak ima intenciju da ne čini ono što izgovara."

    A što ako svećenik ništa ne izgovara na tradicionalnoj misi jer su ionako, recimo tako, bitni dijelovi mise "sotto voce"?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Googlajte "prirodne metode kontracepcije" pa citajte.

      Svecenik uvijek mora izgovarati rijeci pretvorbe, samo je na tradicionalnoj misi to potiho (sapcuci).

      TB

      Izbriši
    2. Htio sam i ja iskomentirati ovo s trakicama za sprječavanje začeća, ali evo pitao je netko drugi.
      Mislim da si ovdje u krivu, jer trakice naravno ne sprječavaju začeće tj. nisu kontraceptivi poput pilule ili kondoma.
      Ali pitanje trakica i ostalih metoda prirodnog planiranja obitelji koje se u zadnje vrijeme nudi zaručnicima kao katolički ispravna alternativa kontracepciji i kao pomoć da ostvare jedan od glavnih uvjeta valjanosti ženidbe - otvorenosti životu, na čemu će, po mom mišljenju, mnogi katolički parovi morati polagati na posljednjem sudu svoj račun, ne nailazi na kvalitetnu kritiku ili bar ja nisam tražio i naišao kod nas, a posebno mislim na poglavlje 16 i "grave/serious/well-grounded/reasonable reasons" za dopuštanje prirodnog planiranja obitelji.

      Izbriši
    3. Da, za metode tzv. "prirodnog planiranja obitelji", tj. umanjivanje mogućnosti začeća korištenjem neplodnih dana, papa Pio XII. naučava da su jedino dopuštene kod "ozbiljnih medicinskih, ekonomskih, eugeničkih [tj. genetskih] i socijalnih razloga" (npr. "ne mogu hraniti djecu", a ne "neću moći ići na putovanje ili kupiti novi auto ako budemo imali još jedno dijete"), a inače su zabranjene i grešne.
      Danas na "zaručničkom tečaju" modernisti to zanemaruju i poučavaju te metode kao uvijek dopuštenu formu prirodne kontracepcije.

      Izbriši
  4. Što piše u kanonima za ženidbu kod osoba koja su oboljele bilo da su invalidi, epilepsija ili psihička oboljenja? Toliko imamo oboljenja nakon Korone na psihu. Je li njima dozvoljena ženidba uz to da se sve povjeri drugoj osobi ili nije? Marija

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Od tog što ste nabrojali ne mogu valjano sklopiti ženidbu osobe koje imaju trajnu impotenciju, te osobe koje su neuračunljive tj. ne mogu koristiti razum.

      Izbriši
  5. Codex Iuris Canonici, 1917., liber III., caput V. - De consensu matrimoniali:
    Kodeks kanonskog prava, 1917., knjiga III., glava V. - Pristanak na ženidbu:

    "Can. 1082. § 1. Ut matrimonialis consensus haberi possit, necesse est ut contrahentes saltem non ignorent matrimonium esse societatem permanentem inter virum et mulierem ad filios procreandos.

    § 2. Haec ignorantia post pubertatem non praesumitur."


    "Kan. 1082 . § 1. Da pristanak na ženidbu može nastati, traži se da ugovorne strane znadu barem to, da je ženidba trajna zajednica između muškarca i ženske u svrhu rađanja djece.

    § 2. Pretpostavlja se, da takovo neznanje [tj. neznanje o tom] poslije doraslosti ne bi postojalo."
    (hrv. prevoditelj je napravio grešku da umjesto "neznanje" piše "znanje", pa sam zato citirao latinsku službenu verziju)

    Dakle, bilo kakva opravdanja o psihološkoj nezrelosti i sl. kojim se služe savršeno zdravi parovi za dobiti poništenje su prozirne budalaštine i pokušaj nanošenja štete Sakramentu. Da se ne radi o modernističkim sudovima, nego o katoličkim, takvi zahtjevi bi bili istu sekundu odbačeni.

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.