utorak, 24. lipnja 2014.

Prva Hrvatica među redovnicama bez habita

Gornji naslov obojen sasvim očitom ideologijom nalazi se iznad članka u novom broju Glasa Koncila.


Glas Koncila vijest prenosi sa stranice hrvatskih monfortanaca gdje se habit uopće ne spominje. Ne, glasnici koncila, uopće niste prozirni. Naslov vam je u stilu Jutarnjeg lista koji članak o nekom trajnom đakonu naslovljuje s "Imam ženu i sina, ali mogu činiti sve kao pravi svećenik".

No da ne bi ostali u zabludi oni koji misle kako ove redovnice, Kćeri Mudrosti, nisu nikad nosile habit, evo što piše u njihovim izvornim konstitucijama koje je sastavio suutemeljitelj sveti Louis de Montfort:
Svoj sivi habit prekriven crnim plaštom [sestre] promatraju kao svoje [ukopno] platno i livreju siromaštva Isusa Krista kojeg se svijet gnuša. Zato oblačeći ga, habit s ljubavlju poljube. Nipošto ne unoseći svjetovne mode u svoj habit, radije izabiru materijale najgrubljeg tkanja, odbojne i [ljudskoj] naravi i svjetovnom duhu, a to je česta značajka pobožnih osoba.
(izvor: 1, 2)

Malo o novijoj povijesti.
U 1960-ima kongregacija je imala 5000 sestara u 400 ustanova i deset novicijata. Od 2. vatikanskog sabora, ovi brojevi su se značajno smanjili.

Najvažniji događaj za redovničke zajednice u ovom poslijekoncilskom razdoblju bio je aggiornamento, pažljiva prilagodba konstitucija, u vjernosti izvorima, na koju je pozivao Sabor kako bi se odgovorilo potrebama suvremenog svijeta. Za Kćeri Mudrosti, Montfortovo izvorno Pravilo ostalo je temeljnim nadahnućem. Godine 1965. habit je modificiran.


Običaji i odredbe koji nisu činili dio Pravila i često su bili zastarjeli i naporni, napušteni su. Nadahnut Saborom i njegovim "vjetrom promjene", princip supsidijarnosti koji je uključivao decentralizaciju i sudjelovanje u podijeljenoj odgovornosti, doveo je do razdoblja eksperimentiranja s novim načinom života. Laička odjeća, posao koji su pojedinci obavljali izvan ustanove, razbijanje velikih zajednica u manje jedinice koje žive izvan zajedničkih institucija: sve su to bili znakovi raznolikijeg apostolskog kontakta, što je pak za sobom povlačilo promjene u načinu života. Gdjegdje je to ponekad vodilo do pretjeranosti što bi rezultiralo bolnim odlascima.
(izvor: 3, 4)

Za one koji žele čuti više (uglavnom new age blebetanje): 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Napomena: Ništa od ovoga, naravno, ne želi umanjiti radost nove redovnice kojoj čestitam i želim sve najbolje!

23 komentara:

  1. Baš tužna vijest, redovnica bez habita.
    Da ponovimo što sveti Louis de Montfort kaže: "Nipošto ne unoseći svjetovne mode u svoj habit..."

    „Preporučujem svim Kćerima Mudrosti, sadašnjim i budućim, da nikada ne gase duh svetog Utemeljitelja Ljudevita Montfortskog, jer je to duh poniznosti, siromaštva, nenavezanosti, ljubavi i zajedništva“.
    (Iz Oporuke Marije Lujze od Isusa, 1759.)

    OdgovoriIzbriši
  2. "aggiornamento, pažljiva prilagodba konstitucija, u vjernosti izvorima..."

    Haha. Ovo bi bio odličan sarkazam.

    Svi dobro znaju kakav je bio koncilijarni "aggionarmento" - uvođenje na široka vrata modernizma i njegovog "trademarka" - besplodne osiromašenosti, upravo čista suprotnost "pažljivoj prilagodbi konstitucija, u vjernosti izvorima". Padre Pio je baš u vezi takvog "aggiornamenta" priprijetio Generalu franjevaca i rekao: "Na Božjemu Sudu sveti Franjo neće nas priznati za svoje sinove!"

    "Nadahnut Saborom i njegovim 'vjetrom promjene'..."

    Crkveni naučitelj sv. Alfonso de Liguori kaže da je jedan od načina za prepoznavanje heretika njegova ljubav prema novitetima. Što to govori o Koncilu i onom što ga je slijedilo?

    OdgovoriIzbriši
  3. Moram priznati da me uvijek uveseljavala raznolikost redovničkih habita u ženskim redovima. Osobito razni oblici pokrivala za glavu. Od kutija, lopatica, raznih virećih oblika na tragu paške narodne nošnje. Možda je u prošlosti bilo i pretjerivanja. Pa si mislim. Koliko je vremena trebalo utrošiti za uštirkavanje tih "padobrana" i kaciga na glavi. S druge pak strane, jako je zanimljivo kako neke časne vole šlajer furat onako do pola. Ono...imam i ja kosu. Nisam ćelava. Šalu na stranu. Ne želim prerano zaključivati ali možda ove montfortanke, koje polažu, prve zavjete još nisu došle do stupnja kada dobivaju pokrivalo za glavu. Nekada su se redovnička odijela oblačila postupno, a po boji, obliku i drugim atributima odjeće moglo se razaznati radi li se o kandidatu/ici, postulantkinji, novaku, svečano zavjetovanom redovniku itd.. Očito se pomalo napušta ova praksa. Želim vjerovati, kako se više polaže na nutrinu a manje na vanjštinu, no uvijek mi je smiješno i pomalo glupo vidjeti dominikanca, franjevca ili karmelićana sa sakoom i kravatom. Łongin

    OdgovoriIzbriši
  4. U Splitu postojo nekoliko franjevki koje ne nose habit i oblače se sasvim svjetovno. Ništa novoga pod sunce. Da ne bi bilo ovo i ono, neke od njih su doista dobro i svete redovnice, samo eto, fali im habit...

    No, vrijednost habita i reverende u današnje vrijeme kao sredstva svjedočenja je neprocijenjiva. Što može jedan dominikanac izazvati u svom bijelom habitu kod ljudi, puno sam se puto osvjedočio. Ljudima odmah na pamet dolazi misao o vjeri, Bogu i slično. Ali, "aggiornamento", jel te...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. U Splitu ne postoji niti jedan svećenik koji stalno nosi reverendu. Tek kad Bratstvo otvori priorat, mladi će južnije od Velebita, sve do Crne Gore naučiti što je reverenda. Sada nemaju prigodu to vidjeti: možda prigodno, ali to nije to.

      Kikii

      Izbriši
    2. U redu. Očito bolje poznajete situaciju. No opet, posrijedi je manjina, izuzetci koji potvrďuju "pravilo". Nije u redu da lefebvrovski šizmatici, heretici i apostati svi do jednoga skupa sa svim sestrama sv.Pija X., oblatama, dominikankama iz Fanjeauxa i Brignolesa i ostalim muškim i ženskim prijateljskim zajednicama uvijek i u svakoj prigodi nose reverendu ili habit. Da nas ti apostati ne bi pretekli u Kraljevstvo nebesko?!

      Kikii

      Izbriši
    3. Ne spašava se onaj koji nosi habit ili reverendu, nego onaj tko vrši volju Oca koji je na Nebesima.

      Izbriši
  5. Ta moda ne nošenja habita polako dolazi i do nas. Na Zapadu je to to sasvim normalna stvar. Uzmimo na primjer naše Klanjateljice Krvi Kristove, one uopće ne dobivaju habit, nego prsten. U njihovim konstitucijama se habit uopće ne spominje! A one kompletiće i malo jadnog šlajera, to obuku jer je kod nas još u mentalitetu usađeno mišljenje da časna sestra mora imati habit. Sumnjam da bi neka časna, barem kod nas, uspijela izbjeći kritike ukoliko ne bi nikada nosila habit.
    Ali u skoroj budućnosti, i kod nas će biti normalno vidjeti u hlačama, košulji, našminkanu i napudranu časnu.

    Stephanus

    OdgovoriIzbriši
  6. Svi smo oduševljeni aggiornamentom! Habiti su sve kraći i od 'manekenskih' tkanina koje ne žuljaju. Civilna odjeća postaje popularna među redovnicima i redovnicama. Uvjeram vas, Duh Sveti je nadahnuo Koncil!

    Xavier

    OdgovoriIzbriši
  7. Zapitajmo ste što ove redovnice bez habita žele biti! Habit je najvidljiviji dio cijelog konteksta (odnosno cijelog tog mentalnog sklopa), ali opet samo dio. Ista stvar s redovnicima.
    Ne treba habit. Ne treba niti časoslov moliti u propisano vrijeme. Ne treba niti moliti iz točno određene molitvene knjige. Ne treba moliti zajedno niti blagovati zajedno. Ne treba niti živjeti u samostanu nego po stanovima... Uistinu, novi Duhovi! Naravno, mi tradicionalisti ne možemo shvatiti toliko duhovne ljude. Mi bismo sve po knjižici. Recimo, vapno s ugljičnim dioksidom iz zraka tvori vapnenac i vodu (koja ispari). Duhovni ljudi pomiješaju gnjile jabuke i rakiju i dobiju iz toga zlato, srebro i vapnenac. Čista alkemija.
    I kad pogledamo donju sliku što vidimo: puno starih frajli / udovica na istom mjestu. Ne znam za žene, ali svaki muškarac takve osobe zaobilazi u širokom luku, a naleti li baš nekom nesrećom na jednu takvu srdačno pozdravlja i objašnjava da je u silnoj žurbi jer je još pred pola sata morao pokupiti dijete iz škole (potrebno je brzo se udaljiti prije nego se shvati da je nedjelja ili pak ljeto ili da uopće nemate školsko dijete).
    Takve časne i takvi svećenici i redovnici su jako zadovoljni sami sobom i namjesto da mole za pokojne i za žive tjeraju neki svoj društveni aktivizam "ljudi prisutnih u zajednici", aktivizam za koji zapravo nitko osim njih samih i nekolicine mazohistički nastrojenih ljudi koji u tome uživaju ni najmanje nije zainteresiran.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I ja se onda zamislim kao takva redovnica u pokušaju da shvatim što želim biti. I sad sam ja redovnica, u redu koji je svoj habit napustio već davnije, moji poglavari mi govore da je tako ok, tako je već uhodan sistem, i sl. Prilično sugestivno okruženje, ne? Ono, razumijem zašto bi netko mogao smatrati da je tako ok. A što imam s druge strane kao motiv da počnem talasati i zalagati se za nošenje već poodavno napuštenog habita u tom redu? Ruganje raznih anonimusa na internetu kako će me smatrati ovim ili onim (a što si oni umišljaju tko su, pa da bi mi bilo važno čime će me smatrati :rolleyes:), koji očito misle poprilično dobro o sebi (skromnost, anyone?) dočim pišu ironične rečenice kako oni tradicionalisti neku duhovnost ne mogu shvatiti, podrazumijevajući takvom ironijom kao da je evidentno da su oni zapravo tu duhovniji, a što sve skupa ukazuje na vjerojatni kompleks manje vrijednosti koji se na taj način kompenzira. Uglavnom, poticajno nema šta. Ja bih se na mjestu te časne nastavila držat svojih poglavara. Zapravo, ja ko ja bih se isključila iz bilo kakve družbe tog tipa, jer nisam vjernik, ali ako već netko vidi neki čudan razlog da bude redovnik, onda uračunavajući takav razlog mislim da bih se odlučila držati trenutnoga stanja. Naime, poticaji na promjenu mišljenja koje ovdje čitam me se ne doimaju ni uvjerljivima, ni dobronamjernima, ni privlačnima. :rolleyes:

      Izbriši
    2. Meni se cini poprilicno ocito da doticna redovnica nece sama od sebe prihvatiti habit u takvom redu. Uostalom odabrala je taj red i upoznala se kroz neko vrijeme s njime, zasto bi iznenada (osim po posebnom Bozjem nadahnucu) zapocela takvu borbu?

      Smisao clanka je bio da ovi iz GK kao i u drugim slicnim stvarima pripremaju katolike u Hrvatskoj da im takvo redovnicko ponasanje postane sasvim normalno i prihvatljivo. Upalilo je s pricesti na ruke, s ministranticama, izvanrednim djelitelji(ca)ma pricesti, zasto ne bi i s ovim, sto je realno gledajuci manja stvar.

      Izbriši
    3. Baba Jaga,
      odakle uopće ideja da bi dotične osobe trebale početi nositi habit? Kakvi poticaji na promjenu mišljenja (pa onda još nedobronamjerni)? Gdje li sam to napisao da dotične gospođe trebaju navući habit? Ili da sam ih pozvao na neposluh poglavarima, izlazak iz reda ili slično? S kompleksom manje vrijednosti nemam problema. Oženjen sam, roditelj, zaposlen, imućan, svi su u obitelji zdravi... ne znam, možda kompleks manje vrijednosti izlazi iz drugih. No, pustimo to.
      Jasno da je seke o kojima govorimo privukla upravo takva sredina. Poanta je bila u tome da ne vidim puno osoba koje bi odabrale takvu poticajnu sredinu. Naravno, babe koje žele biti naporne babe to mogu biti i s habitom no ovako se samo svima prezentiraju kao naporne babe i vjerojatno u toj sredini napornih baba plivaju kao ribe u vodi. Valjda ipak većina ljudi koja svojevoljno odlazi u neki red želi nekakvu radikalnu promjenu, a ne biti nekakav uredski zaposlenik, nastavnik ili zborovođa (ili sve to skupa). To se može ostvariti i kao laik.
      Što se tiče muških redova, kao muškarac stvarno ne osjećam, kako reče, bilo koji čudan razlog da budem redovnik u sakou i kravati niti bih kao roditelj osjećao bilo kakav ponos i zadovoljstvo da mi dijete ode u takav red.

      Izbriši
    4. Baba Jaga,
      odakle uopće ideja da bi dotične osobe trebale početi nositi habit? Kakvi poticaji na promjenu mišljenja (pa onda još nedobronamjerni)? Gdje li sam to napisao da dotične gospođe trebaju navući habit?


      To i jest problem što takve ideje u tvom pisanju nije bilo. Nego samo ruganja i pljuckanja i omalovažavanja. Što bi trebala biti misao vodilja? Da se poprave loše stvari ili da se ispucaju vlastiti kompleksi? Ja sam nekako bila u uvjerenju da bi trebalo biti ovo prvo, ma vidim da je ovo drugo. :rolleyes:

      S kompleksom manje vrijednosti nemam problema. Oženjen sam, roditelj, zaposlen, imućan, svi su u obitelji zdravi...

      Čitajući ovo instinktivno mi je mislima flešnula jedna poslovica mog oca - gdje će gladna uš kad se najede, nego na vrat. Ne znam zašto.

      Jasno da je seke o kojima govorimo privukla upravo takva sredina. Poanta je bila u tome da ne vidim puno osoba koje bi odabrale takvu poticajnu sredinu. Naravno, babe koje žele biti naporne babe to mogu biti i s habitom no ovako se samo svima prezentiraju kao naporne babe i vjerojatno u toj sredini napornih baba plivaju kao ribe u vodi.

      Još malo nadasve poticajnog riganja. Ima li još toga? :p Ili bolje da ne potežem vraga za rep?

      Izbriši
    5. M.B. onaj Vam je komentar gore bio izvrstan. Ne upuštajte se u diskusije - cilj je bila samo provokacija i zaborav izvrsnog razmišljanja gore. Samo nastavite!
      Inače, 75 svećenika i đakona iz francuskog govornog područja javno je priznalo da je održavalo "vjenčanja" ili blagoslove ili kako već nazivaju ta svetogrđa, za rastavljene koji se žele ponovno vjenčati(?!) i za gomoriste!
      Možda ne bi bilo loše da se kongregacije uhvate ovih imena, a puste na miru Franjevce Bezgrješne koji žele celebrirati staru Misu.
      Tko je ono izjavio da im karizmi utemeljenja ne odgovara stara Misa jer se tih godina slavila nova...ha, ha...
      To bi značilo da se isusovci, franjevci, dominikanci, benediktinci trebaju vratiti starome obredu.

      Kikii

      Izbriši
  8. Jedno razmišljanje na poveznice ,,new age blebetanje" koje je naš Toma stavio u post. Površnim pogledom, što može biti sasvim dovoljno, na stranice časnih sestara ili gospođa stječe se dojam kako se radi o stranicama nekakve humanitarne organizacije ili slično, tipa: "Žene protiv nasilja" ili "Humanizam za sve". Uopće ne želim minorizirati trud i dobro koje sestre čine za bližnje. No reformirana karizma tih sestara, sekularizacija, te duhovnost dovoljno je vidljiva na prvi pogled. Pokoji citat Psalma, nema križeva i svetih slika... Tekstovi orjentirani na društveni aktivizam bez prepoznatljivog katoličkog karaktera i izvornog poslanja. Crkveni red koji to nije više u praksi. To nije reforma reda nego transformacija, odnosno reformacija u krajnjoj točci, na žalost. Nadam se da će slavenski mentalitet uspjeti sačuvati naše sestre od opasne sekularizacije sa zapada. Našoj Sestri želim Božji Blagoslov u njezinu redovničkom životu.

    OdgovoriIzbriši
  9. Hvaljen Isus i Marija,

    ne zelim suditi o ovoj novoj redovnici niti o njezim namjerama.

    Ona mozda i nezna drugacije niti bolje, jer je nazalost nije imao tko drugacije nauciti niti je mozda imala bolji primjer unutar crkve.

    Ja pretpostavljam da ona ima najbolje namjere da sluzi Bogu i crkvi i zelim joj Bozji Blagoslov i da je Bog vodi pravim putem spasenja.

    Njoj nazalost mozda i nije svijesno da nesto nije u redu sa time da redovnik ne nosi habit.

    Sto zelim sa time reci?

    Zelim reci da je ovo samo jedan znak vise- niti prvi a nazalost ni zadnji- pokusaja transformacije crkve u nesto sasvim drugo nego sto ona u BITI jest.

    Strategija neprijatelja je lukava, tako da nas polako, bez zurbe, privikne na "novo lice crkve", a da nama to ne bude vise ni svjesno.

    Privikli su nas polako vec na pricest stojeci, na pricest na ruke, na izvanredne dijelitelje pricesti, na laike citace,na ministrantice,na ekumenu prvo sa krscanima onda i sa svakim drugim religijama na ovome svijetu, na svecenike bez sutane, na redovnike bez habita itd.

    Polako nas privikavaju i uce da prekoljub nije prekoljub nego drugi brak i
    da takvi ljudi zbog milosrdja trebaju dobiti Sv. Pricest , da istospolni odnosi nisu do Boga vicuci grijeh nego nesto o cemu mi netrebamo suditi.

    Ocekivam vec sta ce se zbiti na slijedecoj biskupskoj sinodi.

    Neprijatelj nije samo opsjednuo tvrdjavu nego je vec unutar tvrdjave jer su ga izdajice unutar tvrdjave pustili.da unidje.

    Kako ce oto sve zavrsiti?

    Ne zaboravimo:
    Bog je gospodar svega i on je u totalnoj kontroli svega, pa i ovoga svega sto nam se sada desava.

    Bog ovo sve dopusta zbog nase slobodne volje i zaoto sto i od najvecega zla moze dovesti nesto dobro.

    Koje dobro bi to mozda bilo?

    Mozda da cijenimo ono sto smo dobili od Boga kao dar i da to dobro cuvamo, jer kada se nesto izgubi tek nam bude svijesno sto smo izgubili.

    Neprijatelj ce biti porazen, ali kroz mnogo zrtava to znaci izgubljenih dusa.

    A svaka pobjeda je veca i slavnija sto se vise muka prodje.

    Izvinjavam se inace na mome losem Hrvatskom i zelim vam svima mir uskrsloga Gospodina.

    +PAX*

    Robert Berlinensis

    OdgovoriIzbriši
  10. Iz pozicije vjere, bolje imati "vjerojatni kompleks manje vrijednosti" nego vjerojatni kompleks više vrijednosti koji nešto "kompenzira"

    OdgovoriIzbriši
  11. Zanimljivo... ima među ovim komentarima svakakvih baljezgarija. Ali ako ništa drugo, nasmijala sam...

    Uglavnom... baš sam nedavno malo istraživala o dotičnoj Kongregaciji (iz nekog me razloga zanimalo). I sad, tražim ja malo-pomalo kako izgleda habit tih sestara i stalno mi izbacuje slike sestrara u civilu. Cijelo sam vrijeme bila uvjerena da me "nešto" stalno upućuje na krivu stranicu. Jedva nađoh jednu-dvije slike sestara u habitu i pomislih "ma nisu to one". Opet me usmjeri na sestre u civilu i opet pomislih "pa ne mogu ni ove bit monfortanke"... Na kraju sam odustala od daljnje potrage jer sam se dobrano iznervirala svojim neuspjehom.

    U svakom slučaju, zbunjujuće.

    Odoh ja tražit' sestre u habitu!

    DD

    OdgovoriIzbriši
  12. Tužno, jako tužno. Do te mjere da smo dirnuti i lijepo nam je kad vidimo redovnika u habitu na ulici. S reverendama je to pak toliko rijetko da odmah pomislite da su popovi. Ah.

    x.

    OdgovoriIzbriši
  13. Sad ce moci ici u disko, kladionicu ili teretanu bez bojazni da netko skuzi da je casna sestra...

    Preuzasno....

    OdgovoriIzbriši
  14. te iste časne imaju joga tečajeve... odlično očekujem pripomoć u abortusima i promicanje kulture smrti... new age babe

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.