ponedjeljak, 20. svibnja 2019.

Bitno.net filozofira o Igri prijestolja

Vjerojatno sam to s obzirom na iskustvo s ovim "vjerskim portalom" trebao očekivati, ali ipak me iznenadio novi niz članaka koji je bitno.net jučer pokrenuo. Na krilima manije vezane uz globalno popularnu seriju, Igru prijestolja, odlučili su zgrabiti barem mali dio kolača čitanosti, razglašenosti i posljedično monetizacije te franšize.

Tako se svećenik zadužen za filmske kritike na tom portalu upustio, uz slabašne i vrlo prozirne ograde, u promicanje umjetničkih i svjetonazorskih vrijednosti na kojima je nastala ta serija koja je jučer završila svoju osmu i posljednju sezonu. Budući da sam pročitao prvih nekoliko svezaka niza knjiga koje je napisao George R. R. Martin te pogledao dosadašnje epizode serije (doduše, neke uz preskakanje pojedinih scena ili ubrzavanje nezanimljivih dijelova), mogu sa sigurnošću reći da nikome ne bih preporučio gledanje te serije. To što je scenografija vrlo raznolika i raskošna, što je radnja nepredvidljiva i dobro složena, što su glumci uglavnom kvalitetni, a efekti i produkcija vrhunski samo čini još opasnijim ono što su Martin i scenaristi pripremili. A pripremili su svijet u kojemu su apsolutno svi ljudi prljavi, nitko nije vođen čistim i nesebičnim idealima. I što je najgore, gdje se spolna razvratnost uzima potpuno zdravo za gotovo. U tom izmaštanom svijetu u jednom trenutku se najhrabriji ratnici i najodvažnije žene bore na čast svoje obitelji, a u idućem ih vidimo eksplicitno prikazane kako upražnjavaju neobavezan seks začinjen često najodvratnijim perverzijama.

Redovito se osjeti kako scenaristi upravo grade neki lik u klasičnom stilu heroja ili junakinje kako bi njega ili nju u odgovarajućim trenutcima mogli gurnuti u najdublji kal, najčešće spolne ili sadističke prirode. Naravno, nakon toga nema kajanja jer to što su učinili u svemiru Georga Martina uopće nema veze s grijehom. Usto su dakako prisutni brojni klasični zlikovci, pa su najsvirepija mučenja i rijeke krvi svakoepizodna pojava. I sve se to odvija u pomno odabranim prekrasnim prirodnim i kulturnim krajolicima od kojih je kod nas svakako najpoznatiji kompjuterskom grafikom prerađeni Dubrovnik, ali pojavljuju se i Split, Šibenik i druga mjesta. Nije ova taktika nimalo neočekivana ni nova, sotonski prsti u obeščašćivanju lijepog, skladnog i dobrog uvijek su prepoznatljivi.

I zašto taj vlč. Kovačević oduševljeno, gotovo bez predaha, "propovijeda" o navedenoj seriji? Tobože kako bi nas potaknuo da mi sami upoznamo ljepotu hrvatske prirodne i povijesne baštine. Otprilike kao da vas šalje silovatelju kako bi vam on opisao ljepotu ženske duše.

To da ljudi, pogotovo mladi, u današnje vrijeme žude za ljepotom i istinom koju predstavljaju kako prirodne, tako i kulturne znamenitosti po Hrvatskoj, posebno uz Jadran, ne bi trebalo u vrijeme posvemašnjog materijalizma nikome biti čudno. No trebate se vi, g. Kovačeviću i bitno.netovci, zapitati što im se ima za ponuditi kad posjete neku od hrvatskih populariziranih destinacija. Što će vidjeti kad primjerice uđu u neki samostan ili katedralu? Posvjetovnjačene svećenike koji se ni po čemu (osim eventualno izvještačenosti) ne razlikuju od laika, muzeje bogate izlošcima kojima je iščupan smisao i konačno grozotu banalne pustoši, novus ordo, na mjestima gdje se prije mogla naći izravna veza s transcendentnim.

Zaista, nitko vam ne brani da gledate Igru prijestolja. Nadam se da ne uživate npr. u scenama incesta na mrtvačkom odru ili oca koji spaljuje vlastitu kćerkicu kao žrtvu božanstvu čiji simbol izrazito podsjeća na prikaze Presvetog Srca. Ali nemojte onda od te vaše "zabave" raditi filozofiju i svojevrsno svećeničko odrješenje onima koji žele još dublje pomaknuti granice "normalnosti".

41 komentar:

  1. Suglasan sa svakom recenicom. Na zalost mladi su nam toliko zaludeni tim svijetom ispraznosti i sivila moralnog u kojemu nema one lijepe Tolkienovske pozitive i borbe protiv zla u sebi i oko sebe da je to doista sotonski posloženo :-( Ivan

    OdgovoriIzbriši
  2. Novusordovska sol je toliko bljutava da je bitno.netu potrebno malo Igre Prijestolja da je začini...

    OdgovoriIzbriši
  3. Ponosni negledatelj ijedne epizode. Da, moguće je. Ł

    OdgovoriIzbriši
  4. Dobar tekst. Ovo je zanimljivo: "pogledao dosadašnje epizode" (sve!?). Da ne bi drugi morali. "Jedini ja utekoh da vam javim."
    Ključno je, mislim, to što je posrijedi "svijet u kojemu su apsolutno svi ljudi prljavi". Takav je svijet dosadan. Ja tu seriju nisam ni gledajući je uspio vidjeti (doduše, gledao sam samo jednu epizodu), doima me se otprilike onoliko zanimljivom koliko i "Bitka na Neretvi".
    M. P.

    OdgovoriIzbriši
  5. Primijetila sam koliko je sveprisutna ta serija u medijima, nisam bila dosad u kontaktu s njom, a pročitavši ovaj članak, zaista mi je drago da nisam! Zašto bi se uopće jedan svećenik, ma bilo koji vjernik, prljao takvom "umjetnošću"? Ne razumijem zašto bi to uopće bila tema razgovora Božjeg naroda.

    OdgovoriIzbriši
  6. Sto je to Igra prijestolja?

    OdgovoriIzbriši
  7. Čovjek bi ipak rekao da je Eddard "Ned" Stark bio pravedan čovjek, dobar gospodar i vjeran muž. I glavom je platio zbog toga. Međutim, jednoglasno od svih likova izuzev najuže obitelji biva u nastavku smatran nekom kombinacijom naivnog mede i nerazumnog luđaka.
    A sama serija je je izrasla kao spoj vosokobudžetne produkcije i popularnosti žanra ratničke fantazije probuđenog Gospodarom prstenova. Činjenica da su knjige ogromne i da ima materijala za pet sezona plus još toliko u nenapisanim knjigama je samo dodala na draži. A ljudi vole povijesne (a i fantastične alternativno povijesne) spektakle. U kulturi posvemašnje izoliranosti, raspada obitelji, ljudskog rada otuđenog u sivilu bezbrojnih činovničkih poslova menadžerskog anarhotiranskog kolektivizma, feminiziranih muškaraca (razine testostetona novim generacijama doslovno padaju u usporedbi sa starima, a on ne služi samo virilnosti) i maskuliniziranih žena... kraljevi i knezovi, vitezovi koji zajedno jašu i jurišaju, žene u raskošnim haljinama i pokoja zmajčina, ugodan su bijeg u maštu. Alternativne mainstream zabave su sport na TV i videoigre, koje su opet posebna priča.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Dok je Ned Stark bio ziv mislilo se da je imao izvanbracno dijete, a uostalom nije izdrzao ni do kraja prve sezone te je prije pogubljenja morao biti obescascen priznavanjem izdaje dok ga djeca gledaju.

      Izbriši
  8. S jedne strane ovaj tekst je jedan od jačih argumentacija na ovom blogu (možda zato jer ste ujedno i pogledali ovu seriju) a s druge strane pretjerana reakcija na samo jedan aspekt koji je analiziran u odnosu na izmišljeni svijet Igre prijestolja. Taj aspekt je hrvatska kultura i baština koju vrijedi proučavati jer je bogatija i interesantija od konstrukcija serije(koju eto nisam ni ja pogledao ali povjerovat ću u analizu autora Tome Blizanca). Mene je komentar na Bitno.net potaknuo da se prihvatim čitanja knjiga koje dugo nisu bile u mojim rukama kao što je Historia Salonitana splitskog Tome arhiđakona ili recimo djela Bene Kotruljevića o savršenom trgovcu ili pak "upravljanje obitelji" Nikole Gučetića....da skratim, potaknut sam iznova čitati izvorna djela divova na čijim ramenima svi stojimo...i vidjeti dalje ako Bog dopusti...tako da sam u tom kontekstu zahvalan na članku vlč. Kovačevića ali i na komentaru TomeBlizanca koji je svojim iskustvom i znanjem u moralnoj teologiji "otkrio nakane mnogih srdaca" odnosno negativnih posljedica gledanja takvih serija na duše koje nisu formirane...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. U svom komentaru sam htio naglasiti da mi se cini potpuno neprikladno da jedan katolik (k tome svecenik) kao podlogu i poticaj za svoju analizu hrvatske bastine koristi seriju Igra prijestolja. A to zato sto se nesto nesumnjivo korisno (upoznavanje nase bastine) neprekidno dovodi u vezu i komparira s jednom duboko promasenom serijom koja svojom nihilistickim i moralno degradirajucom konstrukcijom itekako moze ostaviti lose posljedice na one koji je odluce pogledati. Opasnost je u onome sto vlc. Kovacevic (i mnogi katolici koji bez ikakve ograde hvale seriju) izostavlja. Ne radi se tu o tome da je Martinov svijet izmastan, blijeda kopija u usporedbi sa stvarnim mjestima, osobama i dogadjajima. Takav prigovor bi se mogao uputiti svakoj fantasy literaturi.

      Radi se o tome da eksplicitnim prikazom spolnog opcenja i nagosti, cesto u kontekstu perverzija ili sadizma, a usto na puno vecoj produkcijskoj i drustveno prihvacenoj razini nego porno filmovi, utiskuje gresne slike u umove najcesce mladje populacije.

      Tko ne vjeruje ili ne zeli vjerovati ima ovdje vrlo ukratko opisane neke od tih slika (tu je pokriveno prvih sest sezona jer je u medjuvremenu imdb ukinuo takav tip "vodica za roditelje").

      Jasno mi je da ni nakon ovog objasnjenja neki nece shvatiti u cemu je stvar. Reci ce "pa sto, taj svecenik samo usporedjuje seriju s nasom povijescu i uvijek ispada da je nasa povijest bolja i zanimljivija, to znaci da on ljude zeli potaknuti na ovo sto hvali". No ljudska priroda tako ne funkcionira. On onim katolicima koji su iz razlicitih razloga gledali i odusevili se tom serijom samo daje legitimitet jer bi to kao bio "prvi korak na putu za otkrivanje nase skrivene bastine". Ako svecenik o tome i to jos tako odusevljeno prica (iz skoro svake recenice je jasno da je temeljito pogledao seriju), onda ocito stvari nisu tako lose. Ono sto vlc. Kovacevic radi je da daje privid respektabilnosti jednom duboko poremecenom prikazu svijeta osvjetljavajuci u njemu samo pojedine aspekte, a pazljivo izostavljajuci one kljucne koji su cisti otrov.

      Izbriši
    2. Razumijem, ali kako nisam pogledao seriju nemam temelja ni dodatnih tvrdnji za proširivati raspravu....čuo sam za opscene scene iz serije i relativiziranje morala u njoj ali opet na temelju intelektualnog poštenja i vjere u one koji su mi to prenijeli...u tom smislu bih prihvatio Vašu tvrdnju da "ono što vlc. Kovacevic radi je da daje privid respektabilnosti jednom duboko poremecenom prikazu svijeta osvjetljavajuci u njemu samo pojedine aspekte, a pazljivo izostavljajuci one kljucne koji su cisti otrov." ...ako je to tako onda postoji cijeli niz dostupnih metoda za promociju hrvatske kulture i baštine a ne ovako koristiti aspekte iz nečega što ima puno ozbiljniji moralni sadržaj...ono što sam ja htio naglasiti je da čitajući izvorna djela iz naše daleke povijesti može potaknuti maštu i priviknuti razum na puno bogatije i ljepše prikaze kultura koje su zaista i postojale...sa svim moralnim ograničenjima koje svako povijesno razdoblje nosi imajući na umu ljudsku narav...i to je osnovni poticaj iz teksta na bitno.net ...što se tiče teksta sa ovog bloga koji ima druga polazišta koja prihvaćam, dodajem da nema potrebe gledati produkcije koje ionako imaju prikrivene ciljeve promocije svojih svjetonazora proizvodeći takva djela...blaženo neznanje...:-))

      Izbriši
  9. Toma, napisao si: "nitko vam ne brani da gledate Igru prijestolja." To je strašno relativistička izjava, jer sâm Bog preko Svoje Objave i nauke Svoje Crkve zabranjuje da se gleda takva očito izopačena i grešna serija. Strašno je i što si napisao da si pogledao cijelu seriju, bez iskazivanja ikakvog kajanja za tim, jer time uvodiš i grešni primjer, pa bi netko i uz tvoju preporuku da je ne gleda mogao reći: ako je Toma gledao, zašto ne bih i ja. Bolje bi bilo da ništa nisi napisao, ili, ako si htio dati dobar primjer, da si ako već priznaješ neki grijeh ujedno i najstrože osudio taj grijeh i svoj udio u njemu.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Bravo Mateo. Bolje da je te sate i sate koje je tamo ulupao zadovoljavajuci pozudu ociju i znatizelju srca proveo u molitvi ili nekom dobrom djelu. Mozes zamislit tradicionaliste.
      ED

      Izbriši
    2. Tvrdnja da “sâm Bog preko Svoje Objave i nauke Svoje Crkve zabranjuje da se gleda takva očito izopačena i grešna serija” ukazuje na naopako shvaćanje morala. Neka nam Mateo kaže gdje je tako nešto spuknuo. Bog ne zabranjuje spoznaju istine kao činjenice.

      Da Tomislav nije vidio i objavio mnogi bi ne znajući što ih čeka gledali sami. Treba mu zahvaliti što je izvjestio, tim više što je skrenuo pažnju i na još jednu istinu: da je u tome sudjelovao – svećenik.

      Ropsko je shvaćanje morala kao zabrane grijeha. Bog nas nije stvorio da ne griješimo nego da budemo u pravom smislu ljudi koji se izgrađuju na Njegovu „sliku i priliku“. Zlo nije ništa drugo ne defekat te izgradnje, čin kojim se samo-sakatimo, i time već na ovome svijetu od svog života pravimo pakao.

      Nema nikakva zla u gledanju zla kao činjenice; zlo je ako se gledatelj „ ulupa(o) zadovoljavajuci pozudu ociju i znatizelju srca”. Zlo je također ako se netko bespotrebno izvrgava “bližoj grješnoj prigodi” ili na njoj zadržava ako je nenemjerno upao u nju. “Grješna serija” nije grijeh, nego može biti prilika za grijeh.

      Je li se Tomislav namjerno upustio u bližnju grješnju prigodu ili se nepotrebno zadržao na njoj znaju samo Bog, i on u savjesti koju mu je Bog dao. Krajnje je arogantno kad se netko nepozvan upušta u moralnu osudu onoga što je učinio.

      GS 16: “U dubini savjesti čovjek otkriva zakon koji on sam sebi ne daje ali kojemu se mora pokoravati. Taj glas, što ga uvijek poziva da ljubi i čini dobro a izbjegava zlo, kad zatreba, jasno odzvanja u intimnosti našeg srca: čini ovo, a izbjegavaj ono. Čovjek naime ima u srcu zakon što mu ga je Bog upisao. U pokoravanju tom zakonu jest isto čovjekovo dostojanstvo, i po tom zakonu će mu se suditi (Rom.2,14-16). Savjest je najskrovitija jezgra i svetište čovjeka, gdje je on sam s Bogom, čiji glas odzvanja u njegovoj nutrini (Pio XII). U savjesti se divno otkriva onaj zakon kojemu je ispunjenje ljubav prema Bogu i bližnjemu (Mt.22,37-40; Gal.5,14). “

      (U Denzingeru su brojevi umjesto bilješki koje su ovdje unešene u tekst a brojevi uklonjeni.)
      Pozivanje na poslanicu Rimljanima se odnosi na klasični nauk o savjesti pogana, koji prirodno, iako im Zakon nije dan, rade što Zakon propisuje, a rečenica koja slijedi je uzeta iz radio-poruke o pravilnom odgoju kršćanske savjesti kod mladih (AAS 1952).

      Izbriši
    3. Sveti Pavao- Sve mi je dozvoljeno ali sve mi ne koristi.
      Hocu li isprobati sve droge kako bih vam prenio svoje iskustvo i upozorenje da to nije dobro.
      Vec kod prvih opscenih scena trebao je prestat sa gledanjem te serije . Psalam 101,3 ,,Ne cu stavljati pred svoje oci nista opako." Znamo kud je doveo jedan pogled kralja Davida.
      Robelar

      Izbriši
    4. DV 10: "A zadaća vjerodostojno tumačiti pisanu ili predanu riječ Božju povjerena je samo živom crkvenom učiteljstvu: a ono to dostojanstvo vrši snagom imena Isusa Krista". (naš Denzinger)

      The office of interpreting authentically the word od God, whether scriptural or traditional has been entrusted exclusively to the living voice of the Church's magisterium, whose authority is exercised in the name of Jesus Christ.(Catholic Truth Society, engl.)

      (Oba prijevoda navode u bilješkama Humani Generis, a ja bih mogao dodati i dekret sv. Officija o spasenju izvan Crkve)

      Interpretacija nekoga pojedinca ne obvezuje nikoga, pa čak ni njega.

      "Stavljati svoje oči ("na" izgleda ispušten) meni izgleda više nego "gledati", t.j. izgleda "zadovoljavati požudu očiju" (vidi ranije ED)

      Crkva može naučavati samo načela, a kako će ta načela primijeniti pojedinac u konkretnoj situaciji je stvar njegove savjesti, s kojom je kako kaže Pio XII "sam pred Bogom". Nitko drugi ne može preuzeti tu odgovornost umjesto njega. A još manje smije mu soliti pamet.


      Izbriši
    5. Mihovile a ti si valjda to zivo crkveno uciteljstvo kad nam tumacis Bozju rijec. Ja bi se vise oslonio na one umrle nego na ove sad zive da mi tumace jer ovima danas puno toga vise nije grijeh. Grijeh je grijeh. Cuo si za otupjelu savjest. Ili ne izgradjenu mozda. Znaci li to ako me savjest ne okrivljuje da nisam pocinio grijeh.
      Tumaci si ovo kajo pise. 1. Iv 1,8 ,,Ako azemo da grijeha nemamo, sami sebe varamo, i istine nema u nama. 9 Ako priznajemo svoje grijehe, on je vjeran i pravedan , da nam oprosti grijehe i ocisti nas od svake nepravde.10 Ako kazemo da nismo sagrijesili, cinimo ga lascem , i njegova rijec nije u nama."'
      Robelar

      Izbriši
    6. Kad modernist tumači moralni zakon Katoličke Crkve, ima li i trunke sumnje da će ga tumačiti naopako?

      Pozivam autora bloga da mu prestane dopuštati da zavodi duše u grijeh i modernističku izopačenost.

      Izbriši
    7. A od koga će prijedlog doći osim od lažljivca i klevetala.

      Izbriši
    8. ROBELARE, Robelare, kad se tako uporno služite citatima iz sv.Pisma u pokušaju da opravdate Vaša stajališta, a pri tome se ne služite ni priznatim tumačenjima bibličara ni Učiteljstvom, što Vam drugo mogu reći nego da se radi o privatnom tumačenju, koje je tipično za Protestante. Njihovo je osnovno načelo: Sola Scriptura.

      Katolička Crkva ne savjetuje čitanje Biblije bez komentara. Svećenik, koji me vodio dok sam bio dječak – a to je bilo daleko prije Koncila – savjetovao me da osobito izbjegavam Stari Zavjet ako je bez komentara. Danas se ljudi po župama okupljaju u grupe za ”proučavanje” Biblije pri čemu se pročita koji odlomak pa se mudruje šta to znači ovome ili onome mudracu, a zanemaruje naputak DV 12:

      „…tumač Svetog pisma, da bi proniknuo što nam je Bog htio saopćiti, mora pažljivo istraživati što su hagiografi stvarno htjeli reći i što je Bog odlučio njihovim riječima otkriti.” - Radi se o utvrđivanju “doslovnog” smisla o kojem govori Pio XII u enciklici Divino Afflante Spiritu (ne miješati to s doslovnim smislom u svakodnevnom životu, t.j. bukvalnom smislu).

      “Da na vidjelo izađe namjera hagiografa, treba se medu ostalim obazirati i na »književne vrste«. Istina se, naime, drugačije iznosi i izražava u tekstovima koji su ili - na različit način - povijesni, ili proročki, ili pjesnički, ili u drugim vrstama govora. Tumač nadalje mora istraživati smisao što ga je hagiograf kanio izraziti i izrazio u određenim okolnostima, prema prilikama svoga vremena i svoje kulture, pomoću književnih vrsta koje su se upotrebljavale u ono vrijeme. Da ispravno razumijemo ono što je sveti pisac svojim spisom htio reći, potrebno je svratiti dužnu pozornost s jedne strane na uobičajene one osobite načine shvaćanja, izražavanja i propovijedanja koji su u doba pojedinog hagiografa bili na snazi, a s druge strane na one načine koji su se u ono doba obično upotrebljavali u uzajamnom ljudskom saobraćanju.”

      “No budući da Sveto pismo treba čitati i tumačiti istim Duhom u kojem je napisano, mora se za ispravno pronicanje smisla svetih tekstova s ne manje brižljivosti gledati na sadržaj i jedinstvo svega Pisma, obazirući se na živu Predaju cijele Crkve i na analogiju vjere. A tumači su pozvani po tim istim pravilima raditi na dubljem razumijevanju i izlaganju smisla Svetoga pisma da kao iz prethodnih pripravnih proučavanja sazre sud Crkve. Sve naime to što je u vezi s tumačenjem Pisma podliježe konačno sudu Crkve, koja obavlja božansko poslanje i službu čuvanja i tumačenja riječi Božje.”

      Bibliju redovito čitam, ali se ne nikada s njom ne služim kao dokaznim materijalom u raspravama jer nisam ni Učteljstvo ni bibličar. Ako sam u situaciji da bi bilo pristojno osvrnuti se na nečije suprotne pokušaje, mogu izraziti svoje mišljenje kao svoje mišljenje i ništa više.

      Vaše tumačenje ne obvezuje nikoga, pa ni Vas – to sam već rekao ranije. Ne obvezuje ni načelno zbog gore navedenih razloga, niti je u konkretnim primjerima prihvatljiva primjena takvog tumačenja. …..nastavit ću kad stignem.

      Izbriši
    9. Mihovile , Mihovile , drugovatikanski djace. Tumacis mi da ne smijem tumaciti Bozju Rijec jer nisam zivo crkveno uciteljstvo nego ces mi ti sve protumaciti. Radije nemoj gubiti vrijeme na mene jer ,, sam poucen i ne treba nitko da me poucava."
      Ne treba velika nauka da shvatis i protumacis ono sto je sakriveno mudrima i umnima.
      2. Tim 3,16 ,, Svako je Pismo od Boga nadahnuto i korisno za pouku , za karanje, za popravljanje i odgajanje u pravednosti, da covjek Bozji bude savrsen- opremljen za svako djelo ljubavi."
      Usput, pisano je da je Bog isti , jucer , danas i zauvijek.
      Nisam nista tumacio.
      Robelar

      Izbriši
    10. NASTAVAK od 2.svibnja…..ROBELARE, ..Ali prije svega citirat ću dva dokumenta koje samo spomenuo ranije, a koji svakako spadaju o “umrlo” Učiteljstvo, a od kojih se na prvi DV 10 poziva u bilješci, a drugi znam odavna.

      Humani Generis 21: “Bog je naime svojoj Crkvi zajedno s takvim svetim izvorima (riječ je Objavi) dao i ŽIVO crkveno učiteljstvo, kako bi se osvijetlilo i razvilo i ono što se u pokladu vjere nalazi samo nejasno i kao uključno. - A božanski Otkupitelj nije taj poklad povjerio niti pojedinim Kristovim vjernicima, niti samim teolozima, da ga autentično tumače, nego samo crkvenom učiteljstvu“ (naš Denzinger 3886).

      Pismo sv.Oficija bostonskom nadbiskupu 1949 (slućaj oca Feeneya koji je shvatio dogmu da “izvan crkve nema spasenja“ kao da - mojim riječima - nema spasenja za one koji nisu na spisku krštenih/primljenih u katoličkim župama. U pismu stoji:) „Ipak tu dogmu treba shvaćati kao što je shvaća sama Crkva. Naš Spasitelj naime nije dao privatnim sucima tumačiti ono što se nalazi u pokladu vjere, nego crkvenom učiteljstvu“ (naš Denzinger 3866).

      Kao što vidite riječ „ŽIVO“ se može naći i kod „umrlog“ učiteljstva, ali to nije ništa drugo nego izričiti izraz koji se uključno podrazumijeva u svim dokumentima, jer svaki novi dokumenat o istom predmetu potjeće od„živoga“ Učiteljstva toga vremena, u odnosu na prethodno. U tome se i sastoji razvoj Crkvenog nauka. Nešto o tome imate i u komentaru DV-a, Brajčić i Koprek, str. 112-13, izdanje Družbe Isusove, 1981.

      Drugo ni ne može biti jer je „umrlo“ učiteljstvo nedostupno; ostavilo nam je mrtve dokumente koje „živo“ treba osmisliti u novim situacijama, dopuniti novim saznanjima, razjasniti nejasnoće.

      Noviji je dokument o nekom predmetu u prednosti nad starijim jer preminuli autor ovoga ne može sam ništa pridonijeti predmetu, niti se njegov dokument može mijenjati ni na bolje ni na gore, dok se autor novoga može poslužiti sa starim (i to redovito čini jer nauk Crkve kontinuirani process), bilo da ga potvrdi, zaobiđe, upotrijebi neke elemente, dopuni, razjasni itd.

      Izbriši
    11. Drugi dio komentara od 2.svibnja kojega sam morao prelomiti jer je bio predugačak…. ROBELARE

      Autoritet općeg sabora, je iznad enciklika, a ove su iznad dekreta rimskih kongregacija, a ove su iznad teologa itd.

      Ne može se na pr. autoritet enciklika Mortalium Animos, a još menje Iam Vos Omnes mjeriti s UR; Mystici Corporis ili Satis Cognitum s LG; or Divino Afflante Spirity and Providentssimus Deus s DV itd.

      Osobno, gledam na sve to kao kontinuitet unutar veće cjeline, a ne kao niz izoliranih suprotstavljanja; kontinuitet koji je započeo na Duhove i došao do nas da se nastavi do Dana, kontinuitet tijekom kojega “Crkva svojim naukom, bogoslužjem i životom prenosi iz naraštaja u naraštaj sve što Ona jest i što vjeruje“ (DV 8). Pravi Tradicionalisti zahvaljuju Bogu što im je povjerio taj proces, koji jest – Tradicija, Predaja.

      Doduše, tijekom prethodnih godina, pojavila se anomalija da nam je „vrhovni učitelj“ u mnogim aspektima zakazao, pa se moramo osloniti na neposrednog prethodnika te one biskupe i teologe koji nisu zakazali. Ima ih, samo što je teže doći do njih; ali je još uvijek moguće, hvala Bogu. Osim toga treba biti selektivan: udariti po onome što ne valja, ali paziti da s kukoljem ne isčupamo i pšenicu. Bergoglio prikuplja bodove s pšenicom i time prikriva kukolj pred onima koji, mada imaju oči da gledaju - ne vide. Pšenicu treba koristiti makar od Bergoglija došla-

      A Vi se oslanjate na „one umrle“ s kojima je kontakt nemoguć. Kako ćete se snaći u ovoj situaciji, kome vjerovati, Vaša je stvar. Nećete valjda u Sedevakantiste, koji “misle“ t.j. tješe se bolesnom iluzijom, da Bergoglio “nije papa“ nakon što su izmislili da je bio “heretik“ od rođenja, i uvjereni da su time riješili probleme, napadaju one koji su učinili što su mogli (na pr. grupu intelektualaca koji su dokumentirano ukazali na Bergoglijevu subverzivnu djelatnost, i razdijelili te podtke episkopatima po cijelome svijetu) ….. napadaju zato jer nisu naveli sve što oni, Sedevankantisti, misle da su trebali, a sve to kao izliku što sami mrmljaju a ne čine ništa.

      Podsjećaju me na Bobija kad ga je Rudi upozorio da mu je žena u krevetu s prijateljem. Skoči Bobi, odjuri doma, pogleda kroz prozor, vidi stvarnost, okrene se i polako vrati natrag. Rudi ga pita: “Kako je bilo, što si učinio ?“; Bobi: “Ništa, to nije moj prijatelj.“ Sedevakantisti: „nije papa“. Šta rade ? Ništa !

      (Nadam se da ne ćete ovaj opis smatrati smrtnim grijehom, u kojemu ste su-učestvovali čitanjem, jer „grijeh je grijeh“.)

      A ne razlikuju se puno od quasi Tradicionalista koji ne vide da ovo što imamo nije toliko plod drugog koliko prvog Vatikanskog Sabora, koji je od biskupa napravio papine paževe, od pape božanstvo, a propustio dati naputak što je Crkvi raditi kad na Petrovu Stolicu zasjedne – Bergoglio.

      Slijedi osvrt na Vaše tumačenje Biblije.

      Izbriši
  10. Preporučam da si pogledate malo predavanja i uratke na profilu sensus fidelium na you tube-u vezano uz kušnje i pogreške tradicionalista....čini mi se da je ova ogorčenost i međusobno optuživanje obrađena u jednom od njih....pa što je to do vas i ako je netko pogledao tu seriju?? Hoće li se to dodati ili oduzeti vašem osobnom posebnom sudu pred Bogom kad budete odlazili s ovog svijeta? Dojam je da nakana vaših "bratskih opomena" nije ni bratska a ni opomena već neprijateljski pokušaj osude i uzimanja stvari u svoje ruke...mogli ste Tomi svoje nedoumice poslati na privatni mail pa bi se čovjek ispravio ako smatra da je potrebno i dodatno obrazložio ...ovako je njegova šutnja isto neki odgovor ... žao mi je što zbog ovakvih komentara ne znam što bih rekao nekome kad me pita za ljude koji su naklonjeni Tradiciji...i na kraju pa što ako je modernizam zavladao? Tradicionalist bi trebao biti miran i da mu se kkuća raspada pred očima u prah i pepeo a ne jaukat na svaki spomen modernizma...umjesto da tu svoju bol za stanje u Crkvi posvetite sebi na spasenje i duhovni rast...ovi ispadi u komentarima su zapravo žalosna izgubljena bitka, u duhovnom smislu...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Sedam duhovnih djela milosrdja - 3. gresnika opomenuti.
      Iz5,20 ,, A joj, koji zlo zovete dobrim, a dobro zlim! Koji od tmine pravite svjetlost, a od svjetlosti tminu, koji od gorkoga pravite slatko, a od slatkoga gorko! A joj , koji ste mudri u vlastitim ocima i razumni pred samima sobom!...23 Koji oslobadjate krivca za poklone, a onome koji ima pravo oduzimate pravdu!"
      Opaska- negdje umjesto ovoga ,, a joj" pise ,,jao".
      Ezekiel 3,18 ,,kad kazem bezbozniku Poginut ces! , a ti ga ne opomenes i ne progovoris mu , da odvratis bezboznika od njegova opakog puta i da ga sacuvas na zivotu , tada ce bezboznik poginuti zbog svoje opacine, ali cu njegovu krv iskati iz tvoje ruke."
      Lk17 ,,Sablazni ne mogu izostati. Ali tesko onome od koga dolaze! Bolje bi mu bilo da mu se mlinski kamen objesi o vrat, i da ga bace u more , nego da sablazni jednoga od ovih malih. Pazite! Ako se tvoj brat ogrijesi , pouci ga! Bude li mu zao , oprosti mu!"
      Bilo bi dobro da potrazite nekoga od zivog crkvenog uciteljstva, jer ja nemam vlast vam rastumaciti Rijec. Taj ce vam u duhu novog milosrdja , kompromisa, tolerancije i onoga "tko sam ja da sudim" sve objasniti.
      Robelar

      Izbriši
    2. Luka, evo na vasu preporuku pogledao sam od sensusa ali o tome kakve filmove i serije katolici smiju gledati..

      https://www.youtube.com/watch?v=vn-GNljbNs0&t=3s

      Pojedinac bi morao imati odlicne argumente protiv govora ovog tradicionalnog svecenika, doktora teologije, filozofa i egzorcista..

      Izbriši
    3. "Lupus",

      Javna izjava zahtijeva javnu opomenu jer se u tom slučaju ne radi samo o savjesti i dobrobiti opomenutog nego i o učinku te izjave na ljude koji ju pročitaju.
      Što se tiče šutnje kao odgovora na bratsku opomenu, to pretpostavlja prihvaćanje, ili kako kaže latinska izreka: "qui tacet, consentit".

      Propustiti opomenuti brata je grijeh, propustiti reagirati kad javna dobrobit to zahtijeva također, a šutjeti pred nečijim zabludama ili grijesima nije djelo milosrđa već ravnodušnosti.

      Ne znam gdje to vidite "jaukanje" i "bol" na spomen modernizma - to naznačuje emocionalno obojeno čitanje teksta koji nije emocionalan nego racionalan, i pretpostavlja defetizam kojega nema jer katolici znaju da su modernisti već poraženi mačem anateme. U borbi protiv neprijateljâ Crkve nema mjesta za pasivnost kakvu zagovarate, jer je upozoravati na vuka koji ulazi u ovčinjak dužnost za svakog katolika. Koja je korist od psa čuvara koji ne laje?

      To da koristite termin "ljudi koji su naklonjeni Tradiciji" govori da vjerojatno niste tradicionalni katolik, jer se ne radi o nekakvoj preferenciji nego o obvezi svakog katolika da se drži crkvene tradicije. Trenutačno postoje samo tri skupine katolika: tradicionalni katolici, katolici u neznanju, te katolici u zabludi (od kojih je puno na granici da postanu modernisti). Ako spadate u drugu ili treću skupinu, umjesto komentiranja trebate se prvo dobro informirati o modernističkoj koncilijarnoj revoluciji i o onom što (predkoncilska) Crkva naučava.

      Izbriši
  11. Hvala na priloženom....pogledao sam preporučeno i kao uvijek na sensus fidelium predavanje je odlično strukturirano, od općih moralnih načela do specifičnog slučaja gledanja filmova koji u sebi sadrže moralno nedopustive scene (kojih je valjda 99% u filmskoj industriji)...dakle što se tiče predavanja nemam nikakve sed contra argumentacije...Međutim, u kontekstu Tomine analize serije Igre prijestolja ovaj priloženi video ide zapravo u prilog Tomi...Naime prema Fr Rippergeru moralno pokvarene scene gdje se u ime umjetnosti krše Božje zapovjedi grijeh su za one koji sudjeluju u tim filmovima kao glumci, redatelji ili producenti...oni koji gledaju te filmove također su u kušnji ali ukoliko ne popuste poticajima koje moralno nedopuštene scene u filmovima stvaraju u mašti, razumu, volji i pamćenju to nije grijeh... drugim riječima pojedinac(u ovom slučaju Toma) pogledao je seriju Igru prijestolja analizirajući je u kontekstu krivih učenja i moralne dekadencije zapadne civilizacije, znajući sadržaj serije kritički se osvrnuo na istupe nekih hrv. svećenika, vjerovatno je pomogao nekima koji su htjeli pogledati seriju da odustanu od toga i pritom se herojski borio sačuvati čistoću pogleda i misli jer je kako sam kaže "neke neprimjerene scene ubrzavao"...da skratim jer vjerujem da ste shvatili poantu...kao što i sam Fr Ripperger kaže; "jako je teško gledajući filmove i serije opscenog sadržaja ostati čist jer je potrebna herojska krepost nadvladati požudu koju filmovi mogu potaknuti" ali je potrebno raditi distinkciju...i to je upravo Fr Ripperger i potvrdio...u svakom slučaju što se mene tiče seriju ne treba gledati nikako a onima koji je gledaju želim puno mudrosti i opreza jer se vjerovatno izlažu mnogim opasnostima....što je i ova rasprava potvrdila....

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Lupus, nisi baš dobro shvatio video na sensus fidelium jer o. Ripperger kaže da ako film sadrži jednu jedinu bogopsovku ili nečednu i opscenu scenu, taj film otpada, odnosno ne smijemo ga dalje gledati. I.M.

      Izbriši
  12. Izisao je i nastavak teksta vlc. Kovacevica u kojemu on usporedjuje Igru prijestolja sa sakralnom bastinom Splita.

    Puno je toga u tom tekstu nabacao, a i dalje ni rijeci o raznim nemoralnim i protukrscanskim aspektima te serije iako ih je ocito svjestan. Osnovni problem je sto Kovacevic (jasno, namjerno i planski) mijesa stare poganske mitove s modernim izmastanim pricama G.R.R. Martina. Zasto on naravne ljudske religiozne ceznje, primjerice antickih pogana, vrednuje jednako kao Martinove pomno izabrane zlouporabe krscanskih simbola i prica, pa sve skupa trpa pod neko "uzdisanje" duse za bozanskim, to jedino on moze odgovoriti. Meni to "pokrstavanje" djeluje kao blasfemne izlozbe koje se povremeno organiziraju po zapadnim crkvama (npr. onaj novi austrijski biskup sto se iskazao jos u Grazu ili Schoenbornove i Pagline homoerotske fantazije koje su dali postaviti kod svojih katedrala). Vjerujem da ce i uspjeh takve "nove evangelizacije" biti slican.

    OdgovoriIzbriši
  13. Po malo mi je mučno čitati koliko osuda nečije tuđe savjesti ispod ovog teksta. Bog je jedini sudac ljudske savjesti. Nitko drugi nema pravo tuđu savjest suditi i prosuđivati. U komentarima većinom pouke ima na grame ("brata poučiti"), ali zato (moralnih) osuda Tominog gledanja serije ima na tone. Pokazivanje "mišića" citatima iz Biblije također nije opravdanje za osudu savjesti tvoga brata.
    Vinkec

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne znam jeste li svjesni koliko modernistički je vaš komentar, uklj. sintagmu "osuda savjesti". Modernisti su ti koji (poradi izopačenosti vlastitih mišljenja) promoviraju apsolutnu slobodu savjesti pojedinca, koju su pape osudili, npr. papa Grgur XVI. naučava u Mirari Vos:

      "Iz tog sramotnog izvora indiferentizma istječe ta apsurdna i lažna propozicija, ili radije delirij, koji tvrdi da svakome treba dati slobodu savjesti. Toj najpokvarenijoj zabludi put je popločala ona apsolutna i neumjerena sloboda mišljenja, koja u vjerskim i građanskim stvarima posvuda širi uništenje i koju se neki ljudi s viškom nerazboritosti ne boje predstavljati kao da je na neku korist vjeri. Ali, "koja je gora smrt za duše od slobode zabluda?", kaže sv. Augustin (Posl. 166). Zasigurno, kad se ukloni svako ograničenje kojim se ljudi održavaju na putu istine, njihova narav koja već naginje na grijeh gura ih u propast. Uistinu kažemo da je otvorena jama bezdana (Otk 9,3) iz koje je Ivan vidio kako izlazi dim od kojeg je pomrčilo sunce i iz koje su izišli skakavci da opustoše zemlju. Otud zaista dolazi nestabilnost duhova, otud uvijek rastuće kvarenje mladeži, otud u narodu prezir prema svetim stvarima i najsvetim zakonima, otud, jednom riječi, pošast za državu smrtonosnija od bilo koje druge, budući da iskustvo svjedoči i od davne je starine znano da je države koje su cvjetale bogatstvom, moći i slavom ovo jedno zlo srušilo - neumjerena sloboda mišljenja, sloboda govora i požuda za novitetima."

      Dužnost je svakog katolika osuditi zablude, grešne izjave i loše primjere, pogotovo u današnje vrijeme kroničnog nedostatka pastira. Ne činiti to je grješno jer znači biti ravnodušan prema duhovnom dobru i te osobe kao i društva.

      Izbriši
    2. Gornji komentar je upućen "Vinkecu".

      Izbriši
  14. Vinkec , prije nekoliko godina sam gledao jedan prekrasni madarski porno film. Savjest me uopce ne opterecuje jer sam paznju usmjerio na ljepote i znamenitosti glavnoga grada a ne na radnju i aktere filma. Stvarno su prekrasne vizure Budimpeste sa svim onim mostovima i starim zgradama. Neke su scene snimane i u muzeju. Stvarno preljepo. Dokaz da i porno filmovi mogu biti poucni i imati umjetnicku vrijednost. Stvarno smo uzivali u drustvu obiteljskih prijatelja i proveli jedno prekrasnu vecer. Zelja mi je jednom posjetiti te lokacije.
    Robelar

    OdgovoriIzbriši
  15. Robelar...u nedostatku logicke analize pribjegavas sofizmu i ironiji...ne dokazujes nista a otkrivas puno...

    OdgovoriIzbriši
  16. Redovi za pricest su sve duzi , a redovi za ispovjed sve kraci.
    Robelar

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Tko vam je kriv kad odbijate trajne, polutrajne i kratkotrajne đakone.

      Vilibor

      Izbriši
  17. Bitno.net fura komercijalno mainstream modernističko novinarstvo.

    Novi serijal mogao bi glasiti:"Kompatibilnost katolicizma s budizmom".

    Otvaranje člankom: "Dalaj Lama tumači mesijansku ulogu Isusa Krista iz budističke perspektive".


    Sean

    OdgovoriIzbriši
  18. Ad Vinkec 1.lipnja. - Vinkec, i meni je mučno čitati što nam sve ti Kvazi-traditionalisti serviraju kao katolički moral. Takvi bi se trebali moliti da se nikada ne ostvari katolička država, jer bi u njoj svi završili na lomači.

    Postoje danas svakojaki pojmovi savjesti tako da je potrebno definirati kad se govori o savjesti što se pod time misli jer, ako se to ne učini, neminovno dolazi do nesporazuma.

    U konkretnome slučaju, meni nije potrebna Vaša definicija, jer mi je jasno da, svijesno ili ne, imate katolički pojam savjesti.

    Ali iz konteksta objavljenog izvadka iz Mirari Vos to nije jasno. Po svoj prilici sv.Otac misli na sekularni pojam za kojega profesor Grisez, u prvome od tri dijela, moralne teologije pod naslovom Christian Moral Principles,….kaže da je „confused with arbitrariness“ (proizvoljnost; slobodni „prijevod“: naziva se savjest ali se zapravo radi o proizvoljnosti) , i navodi ove primjere:

    „Moja savjest mi kaže da je u redu učiniti x --- dakle, u redu je što se mene tiče, i nitko mi ne može reći da sam u zabludi“, Ili: „Ne vidim da ono što činim ikome šteti, niti mi savjest uznemiruje. Dakle, raditi x je u redu.“ Ili pak: „Poznam mnoge ljude vrijedne poštovanja (decent), koji rade x, i ne usuđujem se njima suditi, dakle bilo bi sasvim u redu da i ja radim x….“ Str.86.

    To je sekularni koncept savjesti koju koju papa osuđuje, ali to mema veze s katoličkim pojmom savjesti, koju papa ne spominje, vjerojatno jer mu to u kontekstu osude nije potrebno. Bilo kako bilo, on niti definira savjest koju osuđuje, niti razjašnjava katolički pojam, tako da je cijeli text irelevantan za predmet o kojemu je riječ. A mudrac misli da je to „dokaz“ protiv onih koji stoje na katoličkom pojmu savjesti.

    Preostaje još obrada pojma savjesti u Pismu i teološkoj Tradiciji, s posebnim osvrtom na nauk Crkve da po savjesti treba postupati i kada je ova u zabludi.

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.