ponedjeljak, 31. ožujka 2014.

Sretan ti Uskrs, prijatelj!

Može li mi netko detaljnije objasniti ovu činjenicu:
Iako u korizmi, hodočasnici Hrvati u Svetoj zemlji u ponedjeljak, 31. ožujka su u Bazilici Kristova Groba slavili Uskrsnu Misu, što odgovara liturgijskoj povlastici svetih mjesta.
Pretpostavljam da je iz praktičnih razloga bio poredak Uskrs, pa Križni put:
Nakon Mise u Bazilici Kristova Groba Hrvati su molili Križni put kroz "Via dolorosa" probijajući se kroz gužvu i vrevu stare jezgre Jeruzalema koja živi kraj najsvetijih mjesta tako kao da se otajstvo otkupljenja ovdje nije dogodilo.
I konačno, slika uz članak me podsjetila da se upitam, a možda mi vi možete pomoći: znate li u kojim biskupijama na svijetu pričest na ruke nije dopuštena? Naiđoh kod Father Z-ja u komentarima na ovu rečenicu, ne znam koliko je istinita:
All the dioceses of Kazakhstan have communion on the tongue only in addition to San Luis, Argentina (which had this before the book was written), Lima, Peru (Fr Z draws attention to Cardinal Cipriani above), and Bologna in Italy, headed by Cardinal Carlo Caffarra, who used to be John Paul’s moral theologian.

Usput, što mislite o ovom prilagođavanju julijanskom kalendaru, jel to pravi put ekumenizma?

Broj komentara: 18:

  1. Ali pravoslavci slave ove godine Uskrs također 20. 4.
    Još će početi i Božić slaviti u korizmi...
    Sti.x.

    OdgovoriIzbriši
  2. Mislim da to nije pravi put ekumenizma. Kalendar ne bi trebao biti toliki problem.
    Veći su problem dogmatska pitanja, nauk Crkve, priznavanje pape, itd...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kalendar ne bi trebao biti problem, ali to što je notorna činjenica da julijanski astronomski naprosto manje točan od gregorijanskog, utoliko gore po činjenice :-)

      Izbriši
  3. Znam za Poljsku, da njihova biskupska konferencija nije dopustila primanje svete pričesti na ruke (barem do 2000.g, nadam se da se to nije promjenilo).
    S.Š.

    OdgovoriIzbriši
  4. Glede komunizma, oprostite ekumenizma, odluka Latinske jeruzalemske patrijaršije je ogledan pokazatelj potpune defanzive posljednjeg Koncila.

    Bernard

    OdgovoriIzbriši
  5. To nije prilagođavanje julijanskom kalendaru već prihvaćanje istočne pashalije koja nema veze s kalendarom. I to je sasvim uredu
    P

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kako nema veze s kalendarom?

      (s wikipedije)
      The computus is the procedure of determining the first Sunday after the first ecclesiastical full moon falling on or after 21 March ...

      Since the 16th century, there have been differences in the calculation of Easter between the Western and Eastern Churches. The Roman Catholic Church since 1583 has been using 21 March under the Gregorian calendar to calculate the date of Easter, while the Eastern Orthodox continues to use 21 March under the Julian Calendar. The Catholic and Protestant denominations thus use an ecclesiastical full moon that occurs four to five days earlier than the eastern one.

      Izbriši
    2. Pa nema sve da julijanci prijeđu na gregorijanski kalendar Uskrs se opet nebi poklapao jer su različite pashalije. Latini su po običaju napustili istočnu pashaliju i počeli sami određivati datum. Istočnjaci su nastavili po staroj pashaliji računati.
      P

      Izbriši
    3. P, nemam pojma o cemu pricate, gore sam vam naveo citat iz wikipedije, mozda mi mozete dati neki link da shvatim u cemu je citat pogresan.

      Izbriši
    4. Zločesti Latini. Kad Uskrs bude početkom maja (kao 2013.), pa prebaci proljetni ekvinocij za finih 45 dana, čovjek se zbilja zapita što ono znači 1. nisan i 14. nisan. U dogledno vrijeme dogurat će istočni datum Uskrsa do ljetnog solsticija.

      Izbriši
    5. Ali se zato samo kod Latina može dogoditi da Uskrs padne prije židovske Pashe

      Izbriši
  6. Toma, odgovor leži u tvom vlastitom citatu (nisi napisao ništa pogrešno): The Catholic and Protestant denominations thus use an ecclesiastical full moon that occurs four to five days earlier than the eastern one.
    Stvar se zorno vidi u godinama datumima kad gregorijanski datum padne u prvoj polovici travnja, a julijanski tjedan dana kasnije.
    Ali gregorijanska reforma podrazumijeva ne samo korekciju sunčevog kalendara (micanje 3 dana u 400 godina), nego i mjesečevog (dodavanje 8 dana u 2500 godina, u intervalima od 7 puta po 300, pa zadnji od 400 godina, počevši od 1500. kao nulte, s prim dodavanjem 1800., idućim 2100.). Istočna metoda smatra da 19 solarnih godina traje ravno 235 lunarnih mjeseci. Međutim, 12 lunarnih mjeseci po 29.5 dana tj. 354 dana ili 11 odnosno dana viška kroz 19 godina stvori pomak od 209 dana, što nije djeljivo ni s 29 ni s 30 ni s 29.5 (odnosno 7*30=210). Julijanski račun ovaj problem ne uzima u obzir.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Meni nije jasna tvrdnja da kad bi istocnjaci preuzeli gregorijanski kalendar i dalje se njihov i nas Uskrs ne bi poklapali. Naravno, to preuzeli, mislim u potpunosti jer u nekim stvarima ga sigurno vec koriste.

      Izbriši
    2. Kad bi preuzeli samo solarni gregorijanski kalendar, odnosno pretpostavili da traže nedjelju nakon 21. ožujka, a ne "34. ožujka" tj. 3. travnja, onda bi ponekad njihov datum kasnio za našim tjedan dana (2012., 2015), a ponekad bi se poklopili (2014.); izbjegao bi se slučaj iz 2013. kad gregorijanski datum padne u ožujak, a julijanski istodobno na kraj travnja ili u svibanj. Ali gregorijanski kalendar podrazumijeva i mjesečev preskok, a ne samo sunčev. Naravno, građanski kalendar je isključivo solarni.

      Izbriši
    3. M.B. To sve stoji međutim da se i to sve upotpuni i prihvati opet se Uskrsi nebi poklopili uvjek jer istočna pashalija ima još jedno pravilo, a to je: "Uskrs NIKADA ne moze biti prije hebrejskog praznika Pashe."
      P

      Izbriši
    4. Još par razlika između pashalija Istočnjaci računanje uskršnjeg datuma zasnivaju na pravoj, astronomskoj ravnodnevici u odnosu na jeruzalemski podnevak. Zapadnjaci koriste fiksiranu ravnodenevicu – ona je uvjek 21. ožujka. I pod punim mjesecom ne podrazumjeva astronomski već crkveni ("eklezijastički") pun mjesec, koji se zasniva na određenim crkvenim tablicama.

      Međutim ono što većina stručnjaka smatra je to da bi grci trebali prihvatiti gregorijanski kalendar, a latini istočnu pashaliju. To bi bio neki razuman i dobar ekumenski potez. Ili da grci prihvate gregorijanski kalendar, a da se pashalije potpuno napuste i da se odredi (dogovorom svih Crkava) fiksni datum Uskrsa (Mislim da se KC izjasnila o tome na 2. V. koncilu i dala čak predlozak ali pod uvjetom da prihvate sve Crkve)
      P

      Izbriši
  7. Мислим да треба вратити све на старо, како је било прије последњег сабора.

    Католик

    OdgovoriIzbriši
  8. Моје исприке, поштовани Тома! Нисам уградио латинучну тастатуру. Многи не знају ћирилицу. Доцније ћу то да урадим...
    Без обзира на све аргументе који иду у прилог грегоријанском или јулианском календару, унаточ источној пасxалији, грегоријански календар је исправнији: jep je астрономски тачнији и католички.
    Лаудетур Иесус Цxристус :-)

    Католик

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.