srijeda, 31. kolovoza 2016.

Sciacca i Brandmüller o „papi emeritusu“

Hoće li papa emeritus Benedikt XVI. biti pokopan kao papa?

Prije svega: ne, ne želim papi emeritusu Benediktu XVI. da umre. Ali ovo je pitanje opravdano i o njemu se govori u članku na katholisches.info. Važnija je doduše činjenica da je sve više glasova koji kritički govore o „odreknuću od službe“ koje je Benedikt XVI. odabrao kao rješenje.

„'Postoji samo jedan papa', rekao je Sciacca, zbog čega nitko, naglasak leži na nitko, nema nikakvoga udjela u papinstvu. Postoji samo ili-ili, to je Benedikt XVI. također znao kada je učinio ovaj korak.“

Izvor: https://gloria.tv/article/vZhuBSDJ2MiVHAfdsKVTbKYLg

Nove oštre kritike „pape emeritusa“ - kanonist Sciacca: 
„To je pravno i kanonski neodrživo“


(Rim) Status pape emeritusa koji je Benedikt XVI. sam odabrao, a papa Franjo prihvatio, izložen je „dvostrukoj prijateljskoj paljbi“, rekao je vatikanist Sandro Magister. Benedikt XVI. odabrao je kod svojega neočekivanog odreknuća dosada neviđen put u crkvenoj povijesti koji kritičari označavaju kao „neodrživu i dvojbenu mlakost“. On se odrekao Petrove službe za koju je bio izabran doživotno, ali je zadržao odjeću, ime i naslov. Postupak koji baš kod osoba koje su mu bile osobito bliske sve više izaziva kritiku. Nakon kardinala Waltera Brandmüllera sada je i kurijalnu biskup Giuseppe Sciacca, tajnik Apostolske signature i dugogodišnji osobni prijatelj Benedikta XVI., označio figuru „pape emeritusa“ kao u svakom pogledu „neodrživu“.

U dvijetisućljetnoj crkvenoj povijesti bilo je više papa koji su se odrekli službe. Samo jedan, Celestin V. (1294.) učinio je to prije Benedikta XVI. dobrovoljno. Nijedan od papa koji su se odrekli službe nije ni u kojem obliku zadržao status pape. U pravilu su opet postali kardinali, kao i u trenutku prije svoga izbora, ako nisu još imali ovo dostojanstvo, onda su imenovani kardinalima. Nakon svoje smrti nisu pokopani kao pape, nego kao kardinali.

Crkveni velikodostojnici koji baš nisu bili prijateljski raspoloženi prema Njemačkomu papi, klicali su njegovom odreknuću. U Rimu su se već onda mogli čuti glasovi koji su potiho širili tračeve da Benedikt XVI. doduše ne želi više biti papa, ali da želi da ga pokopaju kao papu.

Gänsweinovo „fabuliranje“ o „dvojici papa“ izazvalo je nove burne rasprave

Pitanje je i dalje tinjalo pod pepelom. Kada je 20. svibnja Benediktov dugogodišnji tajnik, kurijalni nadbiskup Georg Gänswein u govoru na Gregorijani govorio o „proširenom papinstvu“ s „dvojicom papa“, jednim „vladajućim i jednim kontemplativnim“, otpočele su nove žestoke rasprave o statusu Benedikta XVI.

O „fabuliranju“ su govorili kritičari koji su poznati kao Benediktovi prijatelji i mislili su pod tim na Gänsweinove izjave. Pokušava se „uljepšati neugodnu i neuobičajenu“ situaciju bivšega pape. Gänswein je u tome prenaglio. Nova rasprava očituje kako još uvijek silno boli rana odreknuća Benedikta XVI. i nakon tri i pol godine. A osobito su sve jasnije formulirani pridržaji glede statusa „pape emeritusa“.

Prvi je korak učinio crkveni povjesničar kardinal Walter Brandmüller, dokazani prijatelj i bliski suputnik Benedikta XVI., kojega je on uzdigao na kardinalsku čast.

Potom je uslijedio jedan čovjek od povjerenja Njemačkoga pape, talijanski kurijalni biskup i priznati kanonist Giuseppe Sciacca. Pravnik Sciacca je od 16. srpnja tajnik Apostolske signature i time njezin dopredsjednik. Osim toga, on je konsultor Kongregacije za nauk vjere.

Odreknuće: „gubitak snage“ ili „ništa osobno“?

Dana 8. rujna dospjet će u knjižare knjiga razgovora Petera Seewalda s Benediktom XVI. Već je nekoliko dana u knjižarama i monumentalna biografija Njemačkoga pape koju je napisao Elio Guerriero. Intervju koji je u njoj objavljen, a koji su prije nekoliko dana unaprijed objavili La Repubblica i Osservatore Romano, usredotočuje se uglavnom na odreknuće od službe. Benediktu XVI. daje se prostora da još jedanput objasni svoj korak.

Ponovno je spomenuo isključivo slabljenje svojih snaga kao jedini razlog. Time proturječi svojem nasljedniku Franji koji je 3. srpnja u intervjuu koji je objavio argentinski dnevnik La Nacion naglasio: „Njegovo odreknuće nije imalo veze ni s čim osobnim. Bio je to upravni čin, njegov posljednji upravni čin“.

„Papa emeritus“ i „kontinuitet Petrove službe bez prekida“?

U predgovoru Guerrierove biografije Benedikta XVI. papa Franjo piše:
„Za Crkvu je postojanje pape emeritusa uz vladajućega jedna novina.[...] Ona na osobito očit način izriče kontinuitet Petrove službe, bez prekida, kao karike istoga lanca koje su spojene ljubavlju.“

Kako je već spomenuto, kurijalni nadbiskup Gänswein otišao je još dalje u „fabuliranju“ Crkve s „dvojicom papa“. „ Ne zna se do koje točke Ratzinger dijeli smione teze svojega tajnika koje je on javno zastupao“, kaže Magister. „Sve je pak jasnije da neki od najkompetentnijih i najznačajnijih osoba iz kruga onih koji su najbliži bivšemu Papi ove teze odlučno odbacuju.“

Kardinal Brandmüller nije samo „oštrim riječima“ govorio protiv figure „pape emeritusa“, nego i protiv teze koja se službeno zastupa u Crkvi od 2013. godine da Benediktovo odreknuće ima „veliki i pozitivni značaj“. Brandmüllerov stav ima mnoštvo pristaša po Crkvi diljem svijeta koji odreknuće u vezi s izborom pape Franje nakon toga, promatraju kao „katastrofu“.

„Ne može postojati ni zajedničko, a ni podijeljeno papinstvo“

Sada se javio za riječ u jednom intervjuu s dvorskim vatikanistom Andreom Torniellijem i kurijalni biskup Giuseppe Sciacca. Renomirani kanonist demontirao je u razgovoru koji je Vatican Insider objavio 25. kolovoza, figuru „pape emeritusa“ i iznio je dokaz da je status „pape emeritusa“ za Papu koji je abdicirao „i pravno i teološki neodrživ“. Sciacca doslovno: „Ne može postojati ni zajedničko ni podijeljeno papinstvo“. Figura „umirovljenog pape“ po njemu je zastranjivanje.

Kurijalni biskup Giuseppe Sciacca: Figura „pape emeritusa neodrživa“

Sciacca i Joseph Ratzinger već su dugo godina osobni prijatelji. Prijateljski odnos ostao je i nakon odreknuća. Zajedničko poimanje Crkve potaknulo je Sciaccu da secira tezu koju Gänswein zastupa. Benedikt XVI., prema tome, odrekao se samo jednog dijela papinstva, naime „aktivnoga“ dijela, dok i dalje vrši „pasivni, kontemplativni“ dio papinstva. Postoji samo jedan papa, rekao je Sciacca, zbog čega nitko osim zakonito izabranog pape, naglasak leži na nitko, nema nikakvoga udjela u papinstvu. Postoji samo ili-ili, to je Benedikt XVI. također znao kada je učinio ovaj korak, dodao je Sciacca.

Čak i alternativu koju je predložila druga strana da se umjesto o „umirovljenom papi“ govori o „umirovljenom biskupu Rima“ Sciacca odbacuje. Prema njegovom mišljenju i takva bi formulacija bila „isto tako problematična“. To dolazi od pojma „emeritus“ koji i u jednoj i u drugoj verziji daje dojam „duplicirane službe“.

Ni kardinal Brandmüller, a ni kurijalni biskup Sciacca ne idu tako daleko da špekuliraju o „neuvjerljivoj (mlakoj)“ odluci zašto je se Benedikt na tako osobit i čudan način – ipak da i ipak ne – odrekao Petrove službe.

Pravnik Sciacca „u svakom slučaju nije zadovoljan 'papom emeritusom'“, kaže Magister. Ni Sciaccina kritika ne ograničava se, kao ni kritika koju je ranije izrekao kardinal Brandmüller, na figuru „umirovljenog pape“. I Sciacca izriče pridržaje i o samom odreknuću od službe. Nada se da odreknuća papa ne će postati „uobičajena“. Ako već postoji takva situacija, on bi ipak prednost dao formulaciji „bivši papa“ ili još bolje, ponovno uključenje pape koji se odrekao službe u kardinalski kolegij.

„Bit će zanimljivo u budućim usmenim i pismenim očitovanjima bivšega pape Ratzingera tražiti indicije kako on prosuđuje ovu dvostruku prijateljsku vatru koju su na njega otvorili nesumnjivi Sciacca i Brandmüller“, rekao je Magister.

Tekst: Giuseppe Nardi
Izvor: http://www.katholisches.info/2016/08/30/neue-breitseite-gegen-emeritierten-papst-kirchenrechtler-sciacca-juristisch-und-theologisch-unhaltbar/

3 komentara:

  1. Iskreno, razlog odreknuća koji navodi bivši papa Benedikt XVI. meni je sumnjiv.
    Nešto tu ne štima.
    Kardinal Ratzinger bio je vrlo trezven čovjek, radišan i uporan. Da se zbilja odrekao službe jer nije mogao putovati u Rio?
    Pa mogao je imenovati kardinala koji će u budućnosti zastupati papu na tim susretima mladih, a on se mogao javiti preko Skypea?!Pa opet te Gansweinove hipoteze?!
    Zaboli me glava od svega.

    Kikii

    OdgovoriIzbriši
  2. Razlog odreknuća je sve sem razložan. Kamo li vjerodostojan. Zašto da se mučimo sa odgovorima na ono što još ne možemo, a vjerojatno niti ne moramo znati.
    Gospodin zna uvijek najbolje. Pa tako i za nas što je najbolje. Netko je nekad rekao "Od teških misli, mlitavi mi um". I ja se slažem s tim. Pače, zbog tvrdoglavosti moradoh se prvo uvjeriti u to. A glavolje nam nisu potrebne. Molitve jesu, pokore i post također.
    Glede razloga, odnosno cijele situacije u svezi Kristove svete Crkve, kroz sve epohe vremena, nama je uistinu teško, ustvari nemoguće sve sagledati u pravoj istini, te tako imati pravu sliku o svemu što se događalo i što se događa. Kao i što će se konkretno događati.
    Zamislimo samo koliki bi nam teret bio kada bismo doista znali "sve"?! Ja na to kažem, ne daj mi Bože.
    Jednostavnost je naime stav i stanje koje bi smo mogli nazvati - blaženim.
    Ne uči li nas Krist da, "Blago siromasima duhom:
    njihovo je kraljevstvo nebesko!"
    Slažem se s onima koji će reći, ali kako postati "siromašan duhom", pored svega znanja, pa i duhovnosti koju (pojedini) zadobismo. Nije to govor oholosti, te tako nema potrebe ni za lažnom skromnošću.
    Ali Isus ne ostaje na tomu, nego govori i dalje, On naime naglašava mnoga blaženstva, osim ovog prvog pomenutog.
    I ožalošćeni, i krotki, i oni gladni i žedni pravednosti, i milosrdni, i čisti srcem, i mirotvorci, i progonjeni zbog pravednosti, - Svima dakle takvima se blago!
    Ne samo prvopomenutima. Što je vrlo važno znati.
    Samo po sebi je jasno rijetko koga, ili gotovo nikoga, sva od pomenutih blaženstava ne mogu lako krasiti.

    Glede pitanja, odnosno odgovora, koje vjerujem, mnoštvo pravovjernih i previše muči, osobno sam mišljenja da se i po tom pitanju trebamo držati jednostavnosti, u shvaćanju, pa tako i prihvaćanju, a što nam Gospodin opet, kao i uvijek u Svetom Pismu sam tumači:

    "Najamnik – koji nije pastir
    i nije vlasnik ovaca –
    kad vidi vuka gdje dolazi,
    ostavlja ovce i bježi,
    a vuk ih grabi i razgoni:
    najamnik je
    i nije mu do ovaca."
    (Iv 10,12-13)

    Ne moramo pri tom, opet biti previše jednostavni pa misliti, kako i najamnik nije u stanju raditi dobro i pošteno svoj posao za koji je plaćen. Itekako ima najamnika koji su izvrsni i primjerni u svom poslu. No treba svakako imati na umu činjenicu da sin treba služiti ocu kao sin, a ne kao sluga, pa tako i onaj koji je pozvan za pastira, ne može sebe a ni druge uvjeravati kako je on samo najamnik.

    Valja nam se prisjetiti i Gospodnjih riječi preko proroka Miheja. Riječi koje su upućene upravo prorocima najamnicima, i to onima koji zavode Božji narod:

    "Ovako govori Jahve protiv prorokâ
    koji moj narod zavode:
    »Ako imaju zalogaj u zubima,
    proglašuju: ‘Mir!’
    Ali protiv onoga koji im ništa ne stavlja u usta
    naviještaju sveti rat.«
    Zato ćete imati noć mjesto vaših viđenja
    i tminu mjesto proricanja.
    Zaći će sunce tim prorocima
    i dan će za njih pomrčati.
    Tada će se posramiti vidovnjaci
    i zblaniti vračari.
    Svi će oni pokriti gubice,
    jer odgovora Božjeg neće biti."
    (Mih 3,5-7)

    U svakom slučaju, ni onim najjednostavnijima ne mislim kako je nemoguće "prepoznati ih po djelima njihovim".
    JbD

    OdgovoriIzbriši
  3. Izrazito zanimljiva tema. Mislim kako su svi navedeni razlozi sekundarni i kako treba pažljivije čitati izvorni tekst odreknuća. Nakon toga sve je čudno. S većinom napisanoga bih se složio. Nekako si mislim ovako: "Prihvaćaš li izbor?" Kardinal prihvati i postaje papom, "Ne prihvaćam" ostaje kardinalom. Mislim da je odreknuće na toj liniji "prihvaćam-ne prihvaćam" ili "prihvaćam-odričem se". Rezultat = papinstvo ili kardinalat. Ovako imamo dva pape i to je to. Ako je po nekoj tradiciji tada bi Celestin bio neki primjer kako se to radi. Łongin

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.