petak, 28. veljače 2014.

Kodeks kanonskog prava iz 1917.

Evo jedne lijepe vijesti. Odavno je na internetu dostupan hrvatski prijevod Zakonika kanonskog prava iz 1983. koji je i danas na snazi. Od nedavno se pojavilo i latinsko-hrvatsko izdanje Kodeksa kanonskog prava iz 1917. [172 MB]. Vjerujem da ovo izdanje može dobro poslužiti onima koji nisu dovoljno vješti u latinskom, a žele usporediti stari i novi zakonik. U tom smislu može vam biti od koristi i knjiga o. Crnice Priručnik kanonskog prava Katoličke Crkve iz 1945. koja se nalazi u našoj zbirci starije hrvatske filozofske i teološke literature.

Broj komentara: 26:

  1. Predobro.
    "Kanon 813.
    1. Svećenik ne smije služiti Misu bez poslužnika, koji će mu dvoriti i odgovarati.
    2. Poslužnikom kod Mise ne smije biti ženska osoba, osim ako za to postoji pravedan razlog i nema muškarca za to, uz obavezu da ženska odgovara iz daljega i da nipošto ne pristupa oltaru."

    Što ministrantice danas kažu na ovu izjavu koju je potpisao Sveti Papa?!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ja bih se osvrno na 1. tocku ovog kanona jer smo 2. vec puno puta komentirali
      Sjecam se da sam u biografiji bl. Charlesa de Foucaulda citao koliko mu je tesko padalo sto nije mogao sluziti misu jer nije imao ministranta ili nekoga da mu odgovara (bio je sam usred muslimanskih plemena). Tek je kasnije dobio posebno dopustenje iz Rima da smije sam sluziti misu.

      Znam da danas svecenici sluze misu sami (ako imaju uopce svijest o vaznosti sv. mise) ako nemaju ministranta. Mislim da to nije tradicionalno, tj. trebalo bi to ciniti samo u ekstremnim prilikama.

      Izbriši
    2. OMG nisam znao da su ministranti tako VAZNI hehe. I ja se slazem da je misa bez ministranata ko pivo bez alkohola, ko pekara bez kruha, ko more bez vode, ko nogomet bez lopte itd itd...

      Luka

      PS: ovo bi trebali procitati svi koji govore kako su ministranti glupi, nepotrebni i oni koji im u blagoslovu kuca daju trulo voce a puni para ko brod :D

      Izbriši
    3. Ali ne zaboravimo činjenicu da su monasi u samostanima odvajkada imali svete Mise bez ministranta.

      Stephanus

      Izbriši
    4. Zaista? To nisam znao. Gdje se moze vise o tome procitati? Ja sam do sada uvijek mislio da su imali posluzitelje.

      Izbriši
    5. Luka, ministranti su vazni, ali bitno je da ima netko tko ce odgovarati, pa makar to i ne bio ministrant.

      Usto brojni ministranti danas su, naprosto, neodgojeni.

      Izbriši
    6. Pretpostavljam da ministranti nikad nisu bili onako idealni kakvim ih nekad volimo zamišljati. Da citiram jedan članak iz Katoličkog lista 30-ih godina prošlog stoljeća:
      "Nažalost kako ima malo dobrih ministranata - sami šlendrijani - (Ko je kriv?) Kako će djelovati na pobožnog pričesnika, kad se deran ministrant ne bude brinuo da lijepo drži pliticu, nego promatrao kako on otvara usta, pa ga poslije ismjehivao."
      Mene zapravo više smetaju dvije stvari: prva, da su u redovnom obredu ministranti zapravo suvišni (osim kod zvonjenja), pa ako ih ima više od jednoga, ne znaju što bi sa sobom. Drugo, više se malo tko i brine oko njih, a ponajmanje svećenici. Nedavno sam bio na Misi, bilo je 5-6 ministranata i jedna ministrantica. Izgledali su kao da ih je poplava izbacila: dvojica s reverendom i kotom, dvojica u onim modernim ministrantskim haljama, a ispod majica s kapuljačom, s time da su kapuljače u boji, pa je jedan s žutom, drugi s plavom kapuljačom koja viri, na nogama nogometne tenisice, kod curice roze starke, jedan na halji ima onaj ovratnik u boji (koja dakako, nema veze s liturgijskom toga dana). A za vrijeme Mise, jedan je zvonio, drugi dodavao vrčiće, dok su ostali dangubili (doduše dvojica su prikupljala milodare), ili se došaptavali i smijuljili. Dakako, djeca su, ne možeš očekivati da budu u stroju poput vojnika, ali da se bar vidi malo nekog reda, sigurno im ne bi naškodilo.

      Izbriši
    7. Usporedi ovaj svoj opis ministranata/ministrantica na novoj misi s prigovorom "ne bude brinuo da lijepo drži pliticu, nego promatrao kako on otvara usta, pa ga poslije ismjehivao". Dakle, nema govora o losem ponasanju na misi, to sto je krivo duhovno drzanje i ponasanje nakon mise je ipak nesto drugo. Ne mislim da su prije ministranti bili andjeli, daleko od toga. Ali da se od njih ocekivalo da znaju sto rade i da je ponasanje bilo propisano, jest (kao uostalom i za svecenika, pa i ne zacuduje danasnji raspasoj).

      Izbriši
    8. Od ministranata se moze ocekivati da se prikladno ponasaju, ali samo ako se svecenik prikladno ponasa, pa i oni vide koliko je sluzenje kod oltara vazno. Takodjer, red bi se trebao prenositi sa starijih na mladje, pa se onima sa sest godina moze oprostiti malo vrpoljenja, ali onima sa 14 bas i ne.

      Izbriši
    9. Administrator je uklonio komentar.

      Izbriši
    10. Autor je uklonio komentar.

      Izbriši
    11. Autor je uklonio komentar.

      Izbriši
  2. Da zanimljiva je još jedna stvar.
    U kodeksu iz 1917. spominje se automatsko izopćenje ako katolik postane član masonerije (slobodno zidarstvo)(kan. 2335).
    U kanonskom pravu iz 1983. ni jedne riječi o masonima...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Da, ali više se ne nalazi u Kanonu.
      Vidi se da je ovaj novi kanon osiromašen. Stari je puno detaljniji i direktniji.
      U ovom novom kanonu kad spominju Misu samo naglašavaju Euharistijsko slavlje, dok u ovom iz 1917. Misna žrtva :))

      Izbriši
  3. Što bi se dogodilo u Crkvi kad bi ponovno uveli Kodeks kanonskog prava iz 1917. ?
    Frka na kvadrat!

    Xavier

    OdgovoriIzbriši
  4. "Što bi se dogodilo u Crkvi kad bi ponovno uveli Kodeks kanonskog prava iz 1917.?"

    Pa, ako se ispostavi da ovih zadnjih nekoliko papa zapravo nisu bili pape, a mons. Lefebvre je priznao da je to mogućnost i da će sljedeći tradicionalni papa to možda definitivno proglasiti, onda stari Kodeks nikad nije ni prestao vrijediti. No, čak i ako to ne proglasi, jasno je da neće ostaviti na snazi jedan u osnovi inferiorni kodeks (usporedite samo broj, sveobuhvatnost i preciznost kanona) čiji je temelj zloglasni koncil i modernistička revolucija.
    Dakle, u svakom slučaju ne bi bilo loše imati Kodeks iz 1917. pri ruci.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Autor je uklonio komentar.

      Izbriši
    2. Možda ste kao deklarirani teolog čuli za koncept stanja potrebe i za princip da je spasenje duša vrhovni zakon Crkve (ujedno i kanon u Kodeksu). Možda ste također čuli da u Kodeksu piše da onaj koji radi u stanju velike potrebe, ili barem ako je uvjeren da postoji stanje velike potrebe, nije podložan kazni (kanon 1323/4 i 1323/7).

      Nema ništa intrinzično (samo po sebi) zlo u zaređenju biskupa bez papine dozvole. To je disciplinski propis (koji nije uvijek postojao) i dopušteno ga je zanemariti u stanju velike potrebe, kao što se činilo npr. u komunističkoj Kini i sovjetskoj Ukrajini za vrijeme velikih progona. Nikome nije ni palo na pamet da tvrdi da su ti biskupi izopćeni ili suspendirani, a ako je ređenje biskupa bez mandata samo po sebi zlo, onda bi i ti biskupi u Ukrajini i Kini bili izopćeni. Jedina razlika između njihove situacije i situacije vjernih tradicionalnih katolika danas je to što su oni bili u fizičkom progonu, a mi smo u duhovnom i moralnom progonu. Također, njih su poradi njihove obrane Vjere progonili deklarirani neprijatelji Crkve, dok nas poradi naše obrane Vjere progone oni koji se nazivaju autoritetima Crkve, i to u ime te iste Crkve koju svojim djelima, riječima i toleriranjem zabluda uništavaju.

      Stanje Crkve krajem 80-tih bilo je takvo da su papa i veliki broj biskupa sudjelovali u uništenju Vjere, promicanju zabluda i hereza, svetogrđima i uvredama poput susreta u Asizu i sl. Usto su pravi i vjekovni katolički obredi sakramenata, uklj. Misu i Sveti Red, svugdje bili zabranjivani i nepravedno ograničavani od tih istih autoriteta. Što je to nego stanje najveće potrebe?

      Danas je, nažalost, stanje još i gore. No Bog će dati pobjedu Svojoj Crkvi i uništiti zablude, bez obzira koji ih autoritet promicao.

      Bogu hvala da ti spomenuti biskupi u Kini i Ukrajini, kao i mons. Lefebvre, nisu bili 'pravni pozitivisti', jer su tako spriječili veliko zlo - da vjernici ostanu bez pravih katoličkih sakramenata i propovijedanja Vjere.

      Izbriši
    3. Autor je uklonio komentar.

      Izbriši
  5. Može li se negdje skinuti Zakonik kanona istočnih crkava na hrvatskom jeziku?

    Ivan

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Koliko je meni poznato, ne.
      Imam tu knjižurinu, bilo zajedno izdanje oba kodeksa i kupio dok sam još kupovao knjige. Međutim u ovom zapadnom ima nedostatak, fali podosta stranica koje nisu otisnute. A i onako to ničemu ne služi, osim da zauzima prostor, kupi prašinu i moram tegljiti prilikom selidbe.
      Jole

      Izbriši
  6. Trebalo bi samo napomenuti da je novi zakonik sada na snazi, da je kanonsko pravo promjenjivo i da su postupci zabranjeni starim, ali ne i novim zakonikom dopušteni.

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.