U zadnjih nekoliko godina primjetio sam da se našim crkvama u došašću proširio kao neka invazivna vrsta jedan specifični aranžman svijeća. S obzirom da ne poznajem dobro modernu liturgijsku terminologiju, ja ću tu "ikebanu" nazivati adventski panj. Ti su panjevi zamijenili adventske vijence koji u našim krajevima također nisu imali posebno dugu tradiciju, premda su u germanofonim zemljama na koje se sjevernija Hrvatska ugleda već relativno etablirani.
Pretpostavljam da takvo vertikalno uređenje svijeća omogućuje vjernicima veće djelatno sudjelovanje jer bolje vide sve četiri svijeće, nego kad su položene u istoj ravnini adventskog vijenca. Također, s obzirom na prirodno porijeklo grane na koju se nasađuju svijeće, čitav aranžman ima asimetričan izgled toliko drag modernim liturgijskim mrziteljima ljepote simetrije. Kao što možete pretpostaviti, meni se ti panjevi, tj. grane nimalo ne sviđaju, ali me zanima imate li vi, cijenjeni čitatelji, kakve dodatne informacije kako se ta novotarija proširila, tko ju posebno promiče i možda najvažnije, da li se svijeće pale odozdo prema gore (kako raste uzbuđenje iščekivanja Božića) ili odozgo prema dolje (simbolizirajući time silazak Sina Božjeg među ljude)?
Posebno groteskni primjer adventske panjine je onaj u zagrebačkoj katedrali. Našao sam negdje na netu gornju sliku, ali to je od prošlih godina jer su ove godine svijeće različitih boja. Siguran sam da je to još jedan od autentičnih izraza liturgijske obnove koji će domalo postati tradicija koju će trebati radosno tumačiti novim naraštajima.
Možda vam se ova tema čini trivijalnom u usporedbi sa zanimljivostima koje se događaju u općoj Crkvi dok papa Franjo sipa iz rukava perverzije na čiji spomen bi se i ozloglašeni Aleksandar VI. zacrvenio. Ali ipak smatram da ne smije ostati neprepoznato samozatajno pregalaštvo naših liturgijskih stručnjak(inj)a koji se vrijedno trude unijeti makar malo veselja u slavlja koja se često moraju slaviti u neprikladnim i zastarjelim ambijentima (poput gorespomenute katedrale). I njihova kaplja pomaže tkati drugovatikanski san.
mislim da je moda panjeva došla iz "isklijat će mladica iz panja jišajeva" što se često u došašću sluša
OdgovoriIzbrišipius
A možda su samo nadahnuti onom biblijskom: "Isklijat će mladica iz panja Jišajeva..." Ima to veze s DDošašćem. Tako da nije sasvim promašeno. Uostalom, adventski vijenac je protestantskog podrijetla, zar ne?
OdgovoriIzbrišiKlio
Moze bit da je to inspiracija, ali da li nekoga zaista ove ruzne skulpture (koje su zapravo grane, a ne panjevi) poticu da se tome nada.
IzbrišiPo meni bi dobar zavrsetak bio na Badnjak politi taj panj/granu ispred crkve benzinom i zapaliti da se ljudi ogriju, a nekakve asocijacije bi onda to i imalo s tim danom.
Mozda uskoro stave i rasprsivace vode kako bi nam docarali onu "rosite nebesa odozgor i oblaci dazdite pravednika".
IzbrišiEt egredietur virga de radice Jesse, et flos de radice ejus ascendet (Iz 11, 1).
IzbrišiZapravo je radix=korijen (radix, f., gen radicis; radikalan=korjenit, potpun, posvemašnji) , a kako li je došlo do panja (truncus)? Vjerojatno manja pjesnička sloboda.
Dakle, korijenje nam treba. Uzeti bager pa iskopati panj s korijenjem, pa uzeti motorku, raspiliti, panj naložiti tj. gospodarski iskoristiti, korijenje spremiti pa napraviti više adventskih skulptura, svake godine po jednu.
Po meni bi dobar zavrsetak bio na Badnjak politi taj panj/granu ispred crkve benzinom i zapaliti da se ljudi ogriju, a nekakve asocijacije bi onda to i imalo s tim danom.
IzbrišiAjde, Toma, pa šta ti imaš protiv autentične hrvatske tradicije! :zubo: Ne znam kako u sjevernim predjelima hrvatske, ali u dalmatinskoj zagori je od davnina običaj na badnje veče donijeti u kuću baš panj (iliti kako ti kaza - panjinu :rofl:), zvani badnjak, koji se onda u božićnoj noći naloži da gori i grije ukućane. Ergo, točno to šta ti predlažeš je stara autentična hrvatska tradicija, kakvi vijenci, kakvi bakrači! :zubo: :rofl: A to šta su ovi u katedrali malo uranili, pa s badnjakom počeli na prvu nedilju došašća, a čuj, nije dobro da zaostaju za vremenom, ako svi ostali božićno vrime započinju na prvu nedilju došašća, treba se i crkva prilagodit. :zubo:
PS. I eto ti riješen misterij oklen panjina u katedrali - neko se tamo rodija u dalmatinskoj zagori, pa sad ostario i polako se vraća na djetinjstvo. :rofl:
Neznam čemu taj cinizam sa raspršivačima vode.
IzbrišiPa upravo je u srednjevjekovnoj crkvenoj praksi bio običaj(negdje očuvani do danas) simboličnog dočaravanja raznih ugođaja u crkvama pa i za vrijeme liturgije. Pa i jaslice su dočaravanje betlehemskog ugođaja! I nekome mogu biti ružne a nekome lijepe- stvar je ukusa. Isto i ovaj panj može nekom biti lijep a nekom ružan. Meni je osobno ružan ali o ukusima se ne raspravlja
Evo ovdje imate snimke tradicionalnog dočaravanja ugođaja padanja snijega u bazilici sv Marije velike u Rimu kad se na Gospu snježnu za vrijeme slave padaju bijele latice koje predstavljaju snijeg. Ili crvene latice u Pantheonu za blagdan Duhova dok se pjeva Veni Creator. https://www.youtube.com/watch?v=AHGAjecekXg
https://www.youtube.com/watch?v=5LRw6xbfFPo https://www.youtube.com/watch?v=2LHjz7n0-8Y
pius
simboličnog dočaravanja raznih ugođaja u crkvama pa i za vrijeme liturgije
IzbrišiUpravo u tome i jest problem sto ove grane sa svijecama nista ne docaravaju. Koja je simbolika tih grana, zbog cega su uvedene, da li itko od nazocnih prepoznaje tu simboliku?
Neki su rekli zato da se razlikuje od "protestantskog" adventskog vijenca koji isto nije nuzan. Stvarno, misu smo prilagodili protestantima, a vijenac cemo mijenjati jer je previse "njihov"?
Pa i jaslice su dočaravanje betlehemskog ugođaja! I nekome mogu biti ružne a nekome lijepe- stvar je ukusa. Isto i ovaj panj može nekom biti lijep a nekom ružan. Meni je osobno ružan ali o ukusima se ne raspravlja.
O ukusima se itekako raspravlja. Ali ovdje se ne radi o tome sto je netko stavio u svoju dnevnu sobu (sto bi mozda izmamilo pristojni smjesak i komentar "Zanimljivo!"), nego o uredjenju javnog bogostovnog prostora. Valjda se na inovatore postavlja zahtjev da obrazloze zasto uopce uvode ruzne novotarije koje se u stare crkve cesto uopce ne uklapaju (kao primjerice groteskni rogovi u zagrebackoj katedrali)!
Betlehemske jaslice su imale sasvim prirodan i organski razvoj iz zivih jaslica i prikazanja Gospodinova rodjenja. I o njima se moze govoriti jesu li neke konkretne prikladnije ili manje prikladne. Pretpostavljam da vama ne bi smetalo da vam u zupnu crkvu stave ovakve ili ovakve jaslice jer se "o ukusima ne raspravlja".
Ne znam za drugdje, ali kod nas u župi te četiri grane panja simboliziraju jedan događaj i trojicu velikana. Drugi vatikanski koncil, Bajsića, Turčinovića i Dudu.
OdgovoriIzbrišiVilibor
Čuj tko?! Pa naše drage sestrice one najviše vole takve stvari pa ih i promoviraju. Leon
OdgovoriIzbrišiOprostite uvazeni Toma , al ja jos nisam susrela u Sv. Evandelju takvo srce kao sto vi pokazujete . No mozda i vi pisete neko novo , mozda vas sarkazam isklijava iz luterinstva u mrznji i preziru na putu propasti . Iako imate pocetak pozitivan , izgleda da vam srce ogorca pa sve vise klizite kamo vjerujem nebiste htjeli i to sve zbog sile teze . Otrijeznite se!
OdgovoriIzbrišiBlagoslovio vas dragi Bog !
Potpuni promasaj..i bez ukusa!!
OdgovoriIzbrišiU "Marijinu putu", 9/2006., na 4. str., piše da je riječ o "liturgijskim traženjima autentičnog simbola". "Jasno je da se adventski vijenac može iskoristiti i liturgijski, no i dalje se čini da postoje mogućnosti traženja baš liturgijskih načina i znakova koji mogu probuditi stare znakove u novome odijelu... Biblijska figura nije vijenac, već korijen ili panj... Ponegdje se rabi upravo korijen ili panj na koji se postavljaju svijeće..., a i naša tradicija badnjaka mogla bi imati svoje prethodno izrastanje iz došašća te stvoriti smislenu cjelinu." (Ivan Šaško, "Per signa sensibilia", GK, Zagreb 2005., str. 442.)
OdgovoriIzbrišiA i dr. Crnčević kaže: "...Izaijina slika usahloga panja s mladicama koje donose novi život, panj sa svijećama koje ritmiziraju adventski rast nade u susret..."
http://www.glas-koncila.hr/index.php?option=com_php&Itemid=41&news_ID=2295
M. P.
Da, i u njemačkom govornom području pozivaju se na tu biblijsku sliku: mladicu koja će isklijati iz panja Jišajeva.
OdgovoriIzbrišiNo onda je puno ljepše kada se četiri svijeće stave na panj, a ne ovako kao gore na slici.
K tome, ovakve grane koje još podsjećaju na rogove, nimalo ne podsjećaju na Jišaja...
Osobito u gotičkim ili neogotičkim katedralama ovakvi "aranžmani" ne djeluju lijepo, jednostavno ne pripadaju prostoru. A sve što nije lijepo, u sakralnom prostoru djeluje "demonski", kaže M.Mosebach.
Novi obred donio je ružnoću i banalnost, zapljusnuo je tom ružnoćom cijeli život katolika. Nove crkve, kipovi, pjesme...sve je banalno i ružno!
Glavno je da je sve "originalno", pa umjesto "Transeamus..." na Polnoćki slušamo neki trećerazredni pjesmuljak lokalnog nazovi skladatelja, to onda nema veze.
Kako danas nema nikoga ko brani tradicionalni stav prema ljepoti u liturgiji, nije isključeno da se i zlonamjerno ubacuju nekakvi simboli i običaji iz poganskih religija i obožavanja drveća i tko zna što još. Katolicima se danas sve može prodati. Glavno je reći da je to "in", da je to zadnji krik liturgijske kreativnosti, da se time produbljuje...bla, bla...
Opasno je kad je križ na leđima misnice ili slika Srca Isusova. Onda je to zastarjelo i "lefebvrovsko". Da ne govorimo o šest svijeća na oltaru i simetriji. Ne daj Bože!
Kikii
Našao sam negdje na netu gornju sliku, ali to je od prošlih godina jer su ove godine svijeće različitih boja. Siguran sam da je to još jedan od autentičnih izraza liturgijske obnove koji će domalo postati tradicija koju će trebati radosno tumačiti novim naraštajima.
OdgovoriIzbrišiZa početak raznobojne svijeće. U nastavku zastave duginih boja u radosnoj procesiji slavlja mira, ljubavi i tolerancije. ;-)
Možda vam se ova tema čini trivijalnom u usporedbi sa zanimljivostima koje se događaju u općoj Crkvi dok papa Franjo sipa iz rukava perverzije na čiji spomen bi se i ozloglašeni Aleksandar VI. zacrvenio.
Možeš li dodati koju riječ više o perverzijama iz rukava? O čemu se radi?
Dizma, pod pretpostavkom da ne hinite neznanje... evo odgovora kakve perverzije je papa Franjo izgovorio. Sami procijenite koliko je to (ne)dostojno pristojnog čovjeka, katolika, a koliko više pape.
OdgovoriIzbrišiIzvorni jezik intervjua:
La desinformación es probablemente el daño más grande que puede hacer un medio. Porque orienta la opinión en una dirección, quitando la otra parte de la verdad. Y después, los medios yo creo que tienen que ser muy limpios, muy limpios y muy transparentes. Y no caer –sin ofender, por favor- en la enfermedad de la coprofilia: que es buscar siempre comunicar el escándalo, comunicar las cosas feas, aunque sean verdad. Y como la gente tiene la tendencia a la coprofagia, se puede hacer mucho daño.
Izvor
Prijevod:
Disinformation is probably the greatest damage that the media can do, as opinion is guided in one direction, neglecting the other part of the truth. And then, I believe that the media should be very clear, very transparent, and not fall prey – without offence, please – to the sickness of coprophilia, which is always wanting to communicate scandal, to communicate ugly things, even though they may be true. And since people have a tendency towards the sickness of coprophagia, it can do great harm.
Izvor
I da dodam, ovo je već drugi put da koristi ovaj nepojmljivi i odbojni rječnik. Istu stvar je učinio i 2013. godine.
Zapravo, prethodno spominjanje je bilo iz 2012. dok je jos bio kardinal.
IzbrišiPrvi put čujem za ovo. I prvi put čujem za koprofiliju i koprofagiju. Ne vidim u papinim riječima nikakvu perverziju. Čak se s njime u ovome slažem kad su u pitanju mnogi novinari. Pretpostavljam da bih se trebao sablažnjavati jer je papa u usta uzeo riječi koje ne opisuju nešto lijepo.
IzbrišiDizma, ne zelim da se dalje o ovome prica na mom blogu. Radije bih da to, ako te zanima, proguglas i sam saznas detalje. Dovoljno je reci da su to termini koji ne znace samo uvredu (kao npr. kopa po gov...), nego uistinu teske poremecaje, tj. perverzije.
Izbriši