Iz knjige Josip Lončar: Dar jezika (Figulus), str. 55-59
Kako progovoriti
Većini ljudi koji u svojim srcima uistinu požele progovoriti u daru jezika, to se i ostvari bez nekih većih problema. Ako te je ova knjižica potaknula da poželiš koristiti se tim darom, te si ga zaista poželio u srcu, postoji mogućnost da si ga u tome trenutku i primio.
U ranoj se Crkvi od katekumena koji su se krstili, redovito očekivalo da progovore u drugim jezicima ili da prorokuju. S današnje točke gledišta, to nam se čini kao nešto što je Bog predvidio za te prve svete ljude, ali ne i za nas. No, isti se taj fenomen događa i danas širom Crkve. Danas se to više ne događa na krštenju, već u trenutku kad svjesno prihvatimo sve ono (ali i Onoga) što smo primili na krštenju kao mala djeca.
Sasvim je normalno da velika većina onih koji se priključe nekoj karizmatskoj grupi ili zajednici, vrlo brzo nakon toga progovori u drugim jezicima. O tome iskustvu svjedoče milijuni ljudi.
Sigurno je mnogo lakše progovoriti u grupi u kojoj se taj dar očituje često i javno pa unaprijed znamo što možemo očekivati, činjenica je da većina ovaj dar primi u trenutku kad ga poželi početi prakticirati.
Prvo što moramo imali na umu jest to da molitvu, odnosno govor u jezicima počinjemo i završavamo mi, svojom voljom. Mi smo ti koji trebamo otvoriti usta i početi govoriti.
Drugo, moramo unaprijed biti svjesni da nećemo razumjeti ono što ćemo govoriti, bez obzira koliko se to što govorimo trudili slušati. Možda ćemo u početku samo mnogo puta ponavljati nekoliko nama besmislenih riječi, poput: "Sav la-sav, sav la-sav, kav la-kav, kav la-kav, zeer šam, zeer šam..."
Treće, trebamo imati povjerenja da će, nakon što započnemo mi, u svome razumu, naše govorenje preuzeti duh. Budući da se naš razum silno bori razumjeti, možemo ga 'prevariti' tako da govorimo što brže. Započinjemo poput djece koja se igraju pretvarajući se da govore nekim nepoznatim jezikom.
Dobro je početi riječima poput„"aleluja" koju možemo ponoviti nekoliko puta a onda dopustiti ustima da izgovaraju bilo što što će izaći iz nas, poput: "Aleluja, aleluja, sav la-sav, sav la-sav, kav la-kav, kav la-kav, zeer šam, zeer šam..."
Ako se prepustimo, nakon kraćeg vremena ćemo osjetiti kako je duh preuzeo molitvu od razuma. Prepoznat ćemo to po tome što ćemo promijeniti brzinu izgovora, što će naš jezik i čitav naš govorni aparat izgovarati riječi na sasvim novi način. U početku razlika može biti tako velika, da ćemo nakon kratkog vremena osjetiti laganu bol u čeljusti.
Nekima se dogodi da odmah nakon nekoliko minuta počnu pjevati u drugim jezicima onako kako nisu pjevali nikad do tada.
Vodio sam više molitava za izljev dara jezika, i uvijek se iznova začudim različitostima kojima se taj dar očituje među ljudima. Vidio sam kako u njemu progovaraju malena djeca, odrasli, ali i bake i djedovi.
Znam i mnoge koji su, poput mene, progovorili sami, bez ičije pomoći, slijedeći ovdje navedene upute.
Jedan od znakova da ste zaista progovorili u ovome daru je sumnja. Ukoliko se pojavi sumnja u vašemu razumu, da to ipak nije dar od Boga, možete biti prilično sigurni u suprotno. Naime, sumnju možemo definirati kao reakciju naše svijesti na informacije koje se ne slažu s onima koje smo imali do tada. Ponekad nam i zloduh želi sumnjom oduzeti blagoslov koji nam ovaj dar može dati.
Dobro je u jezicima prvi put početi moliti nakon što smo završili svoju uobičajenu razumsku molitvu, nakon što smo ga slavili pjesmom ili neposredno nakon svete mise.
Ako vam nije uspjelo u jednoj situaciji, pokušajte u drugoj. Pomoći će vam ako počnete moliti s nekime tko već ima taj dar.
I naravno, kad ga primite - koristite ga!
***
Dragi karizmatici, ostavite se ispraznosti i bedastoća, ovakva vas "molitva" samo zavodi u krivovjerno mišljenje da čovjek može upravljati Duhom Svetim i snižava Božje darove u gluposti kojima se i vjernici i nevjernici izruguju. Bog želi da se posvetite ustrajnom molitvom koju ne moraju pratiti veliki i lijepi osjećaji te svakodnevnim prikazivanjem životnih teškoća i briga moleći pomoć od Gospe i svetaca. Pokušajte otići na drevnu liturgiju, ako ne tradicionalnu latinsku misu, onda istočnu božansku liturgiju. Ondje ćete spoznati da je Crkva već providjela svojoj djeci milosnu rijeku koja se nevidljivo izlijeva preko sakramenata i oslobodit ćete se navezanosti na kojekakve gurue i nemirne duhove.
***
Za kraj vam ostavljam sljedeći izvadak iz 28. poglavlja knjige proroka Izaije na koju se gornji autor, poznati hrvatski karizmatik, očito poziva.
(7) Oni posrću od vina, teturaju od žestoka pića: svećenici i proroci od žestoka pića posrću; omami ih vino; teturaju od žestoka pića, posrću u viđenjima, ljuljaju se sudeći. (8) Svi su stolovi puni gnusnih bljuvotina, nigdje čista mjesta nema! (9) "Koga on to uči mudrosti, koga on upućuje u objavu? Zar djecu odviknutu od mlijeka odbijenu od prsiju? (10) Sav la-sav, sav la-sav, kav la-kav, kav la-kav, zeer šam, zeer šam." (11) Da, mucavim usnama i na stranom jeziku govorit će se ovom narodu. (12) On im reče: "Evo počinka, dajte umornom da otpočine! Evo odmora!" Ali ne htjedoše poslušati. (13) Zato će im Jahve ovako govoriti: "Sav la-sav, sav la-sav, kav la-kav, kav la-kav, zeer šam, zeer šam", da hodeći padnu nauznak, da se razbiju, zapletu i uhvate.
7 Verum hi quoque præ vino nescierunt, et præ ebrietate erraverunt ;
sacerdos et propheta nescierunt præ ebrietate ;
absorpti sunt a vino, erraverunt in ebrietate,
nescierunt videntem, ignoraverunt judicium.
8 Omnes enim mensæ repletæ sunt vomitu sordiumque,
ita ut non esset ultra locus.
9 Quem docebit scientiam ?
et quem intelligere faciet auditum ?
Ablactatos a lacte,
avulsos ab uberibus.
10 Quia manda, remanda ; manda, remanda ;
exspecta, reexspecta ; exspecta, reexspecta ;
modicum ibi, modicum ibi.
11 In loquela enim labii,
et lingua altera
loquetur ad populum istum.
12 Cui dixit : Hæc est requies mea,
reficite lassum ;
et hoc est meum refrigerium :
et noluerunt audire.
13 Et erit eis verbum Domini :
Manda, remanda ; manda, remanda ;
exspecta, reexspecta ; exspecta, reexspecta ;
modicum ibi, modicum ibi ;
ut vadant, et cadant retrorsum,
et conterantur, et illaqueentur, et capiantur.
"Moliti u drugim jezicima možemo i za vrijeme drugih molitava koje molimo u grupi, primjerice, za vrijeme molitve krunice. Tako u razumu slijedimo riječi koje izgovaramo i dajemo im njihovo razumsko značenje a u daru jezika u sebi (nikako ne glasno ili šapćući), dopuštamo našem duhu da se toj molitvi aktivno priključi. To je posebno lako kad jedna polovica prisutnih moli na glas, a druga u sebi, i obratno."
OdgovoriIzbriši"Pokušajte otići na drevnu liturgiju, ako ne tradicionalnu latinsku misu, onda istočnu božansku liturgiju. Ondje ćete spoznati da je Crkva već providjela svojoj djeci milosnu rijeku koja se nevidljivo izlijeva preko sakramenata i oslobodit ćete se navezanosti na kojekakve gurue i nemirne duhove."
OdgovoriIzbrišiMislim da je i obična župna misa po redovnom obliku Rimskog obreda koja se drži svih rubrika sasvim dovoljna da se spozna isto.
Što se tiče g. Lončara njegovo shvaćanje vjere je za mene jako nejasno. Npr. u jednoj drugoj knjizi o krunici govori kao o pez bonbonima, izmoliš Zdtavo Mariju i onda milost pohraniš za kasnije pa je upotrijebiš kad te volja.
L
Primjedba da nije posrijedi satira vrlo je umjesna. No što je zapravo posrijedi? Mene je podišla jeza kad sam u tom tekstu naišao na "sav la-sav...". Pod Božju milost prodaje se Božja nemilost, ali baš u obliku koji je u Svetom pismu znak Božjega gnjeva nad onima čije se srce usalilo. To se demon sprda sa svojom žrtvom dok je zavodi. Karizmatici (ni vođe ni sljedbenici) ne znaju čijeg su duha, ali je opasno rugati im se. Papa Franjo im se isprva rugao; sad ih, na žalost, na sva usta hvali. Za karizmatike treba moliti i plakati, a ne, čemu i sam, na žalost, naginjem, smijati im se.
OdgovoriIzbrišiMario
Sveti Pavao u 1. Kor . kaže da govori u drugim jezicima više od svih drugih . Također bi želio i da drugi govore tj . mole . Taj se dar DuhaSvetog spominje na više mjesta . Nigdje se ne spominje da su darovi Duha Svetoga ,plodovi i karizme samo za ono vrijeme , ni da su samo za određene ljude npr. samo židove ili svečenike . Isus je rekao da tko uzvjeruje da će činiti veća djela od Njega samog . Duh Sveti puše gdje i kako hoće tj. daje kome kad ,koliko i kad hoće . Bog nije sustegnuo svoju ruku . Radije se zapitajmo zašto mi ne možemo primiti i nositi . Zašto se Duh Sveti više ne očituje ni na krštenju ,ni na krizmi .Zašto nema darova proroštva , liječenja , oslobađanja ... zašto su ti darovi neraspakirani ? Zašto nema vjernika koji ih mogu primiti i koristiti . Koliko se još vjernika uopće moli Duhu Svetom koji je kao Treća Božanska Osoba najmanje čašćen . Molimo za dar razlučivanja da mognemo razlikovati prave od krivih darova . Latinski nerazumiju svi niti sve , a opet bi ga netko mogao proglasiti darom govora u drugim jezicima . Opčenito crkvena hijerarhija je zakazala dozvoljavajući sve i sad zabranjujući sve . Sad trgaju i žito i kukolj . 1, Kor 14 ,37 Ako tko misli da je prorok ili obdaren duhovnim darovima, neka promisli da je ovo što vam pišem zapovijed Gospodnja. Tko to prezire , i njega će prezreti Gospodin .Zato , braćo moja, vruće čeznite za darom prorokovanja i ne branite govoriti tuđim jezicima ! Ali sve neka bude pristojno i uredno . Robelar
OdgovoriIzbrišiDar jezika je apostolima i prvim učenicima dan kako bi ispunili Isusov nalog: "idite po svem svijetu...". Naime, da bi se taj nalog ispunio, bog je morao dati i adekvatna sredstva za ispunjenje tog naloga. A to znači, ili su apostoli i prvi učenici (većino židovi) morali naučiti sve strane jezike, ili im je Bog dao izvanredno sredstvo... dar jezika... po kome su mogli svima navještati radosnu vijest.
IzbrišiSv. Toma Akvinski u svome razlaganju uzima dvije mogućnosti, ili su apostoli govorili jednim jezikom kojeg su ssvi razumjeli, ili su govorili svim jezicima tako da su ljudima mogli govoriti a i ljude slušati. Naravno, na dan Duhova je bila situacija da su svi čuli u svom jeziku. Uglavnom, sv. Toma je bliži prihvaćanju toga da je apostolima dano znanje svih jezika.
http://www.newadvent.org/summa/3176.htm
Što se tiče naknadnog prestanka tog dara u Crkvi, sv. Toma navodi sv. Augustina koji kaže da je dar jezika prestao onda kada je Crkva progovorila u svim jezicima.
"And therefore, as Augustine says (Tract. xxxii in Joan.), "whereas even now the Holy Ghost is received, yet no one speaks in the tongues of all nations, because the Church herself already speaks the languages of all nations: since whoever is not in the Church, receives not the Holy Ghost.""
Što se tiče današnjeg čovjeka, pred njim je dilema hoće li prihvatiti ono što je Bog po Crkvi pokazao (dar jezika je prestao kada je za tim prestala potreba, tj. kada se uspostavio naravni red, nestala je potreba za nadnaravnim - a kao što vidimo to je u vremenu sv. Augustina već ustanovljena činjenica), ili će posumnjati u vjeru cjelokupne Crkve.
DM
" No, isti se taj fenomen događa i danas širom Crkve. Danas se to više ne događa na krštenju, "
OdgovoriIzbrišiNe znam baš, ako je tako onda su vani djeca očigledno puno naprednija. Možda je to zbog veće protestantske sredine, pa im je to prirođenije.
Pogledajte samo ovu malu
Pa ona već može držati instrukcije Lončarevima :-)
Ferdinand Zvonimir
O slicnim "jezicnim radionicama" pisao je i Robert de Grandis. Sto se tice karizmatika, bez obzira na sve plesove, kola i brlezganja ostaje cinjenica da ce laik koji trazi spasenje od ropstva u koje je zalutao prije to naci kod u karizmatika nego u tradiciji. Buduci da mu je to tamo blize "servirano". Ono sto pak povezuje karizmatike i tradicionaliste je svakako nedostatak sluha kod biskupa i zupnika kao i jasno duhovno vodstvo stada. Isto mi se cini da su neki skloni neke karizmatike poput Loncara ismijavati, dok pak hvale Sudca ili Smiljana. Tako da tu nije sve tako crno bijelo kako se cini. Marinus.
OdgovoriIzbrišiNo, Sveti Apostol je ipak na koncu progovorio o najizvrsnijem daru. U konačnici, uputio nas je na formu sviju darova i kreposti. Ostaje mi samo nejasnoća glede prijevoda. O kojem se jeziku zapravo radi? Izvornom hebrejskom? Odakle taj Sav la sav ako ga nema u latinskom? Łongin
OdgovoriIzbrišiToma hvala ti na ovom sokantnom tekstu! Ovaj izvadak iz proroka Izaije je stvarno sokantan i doista je za upitati se je li posrijedi demonsko nadahnuce za ovaj tekst iz knjizice Skola molitve... Nazalost je karizmatska duhovnost cesto protestantizirana duhovnost ugode i veselja, koja ima jako malo zajednickog s istinskom katolickom duhovnoscu... Gospodine smiluj nam se...
OdgovoriIzbrišiTe riječi, prema Jeruzalemskoj Bibliji, znače doslovno "Red na red...mjera na mjeru...malo ovdje, malo ondje." A u nastavku objašnjenja piše: "No, nije potrebno nastojati prevesti te riječi koje je prorok uzeo upravo zbog njihove zvučnosti."
OdgovoriIzbrišiKakvih sve knjiga ima na Kaptolu po knjižarama za kupit i to nitko ne kontrolira . Njima je važno da prodaju . Navedeni karizmatičar tiska svoje knjige i časopis , te naplačuje ulaznice za svoje susrete . Tu je još članarina , hodočašća i drugo . Priručnik kršćanskog nauka iz 1945. g . kaže :,, Ne smije katolik imati kod sebe ni čitati ni svete knjige ( Sveto Pismo , molitvenike , duhovne knjige ) , ako nemaju odobrenja duhovne oblasti . To se odobrenje nalazi tiskano ili na slijedećoj stranici iza naslova knjige ili na zadnjoj stranici ." Mislim da se navedeni karizmatićar udario o kamen spoticanja . Izaija dalje kaže za njega 28,9 ,,Koga on to uči mudrosti , koga on upućuje u objavu ? Zar djecu odviknutu od mlijeka , odbijenu od prsiju ? " Robelar
OdgovoriIzbrišiOvakvim i sličnim, još gorim "poukama" o molitvi u jezicima i sama sam se mnogo puta susretala. Većina toga utemeljena je na nauku Kennetha E. Hagina, jednog od glavnih predstavnika "Health and Wealth" evanđelja (evanđelja prosperiteta), čije su brojne knjige prevedene na hrvatski. Njegovu knjižicu o jezicima ( http://www.ekklesia.lt/wp-content/uploads/2011/08/Kenneth-E-Hagin-WhyTongues.pdf ) i sama sam prevela za jednu karizmatsku zajednicu..
OdgovoriIzbrišiNa žalost, mogu iz prve ruke posvjedočiti o "plodovima" te molitve. Čitala sam o meditacijama u new ageu o kojima govore da mogu zatupiti čovjeka. Iskusila sam sličan efekt ove "molitve u jezicima". Nakon više godina učestalog prakticiranja, znalo mi je biti teško izgovoriti više od dvije složenije rečenice bez zapinjanja! Dapače, iskusila sam da u mom životu nisu cvjetali plodovi Duha, a nisam ih baš mogla uočiti niti kod slavnih karizmatskih voditelja (barem onih koje sam pobliže poznavala, za druge ne mogu reći, a znala sam ih preko nekoliko..)
Posebno je groteskno bilo nekoliko primjera: jedna je osoba počela "cvrkutati" (zviždati) "u duhu", pa su svi u njenoj molitvenoj grupi radili isto, dok im drugi voditelj to nije zabranio. Sam Lončar je imao neke groteskne kretnje pri molitvi (trzanje glavom), koje su pak slijedili svi oko njega, dok ih opet netko treći nije upozorio da je to "bedasto" (točno tim riječima), pa su prestali.. A da nije apsurd u (domaćih) krizmatika vezan samo uz "molitvu jezicima" pokazuju slučajevi "padanja u duhu" - na susretu voditelja predlagali su da za voditelja na nacionalnoj razini bude onaj tko "padne u duhu", pa onda voditelji koji su svako malo na molitvama "počivali u duhu", što je trajalo godinama, a čemu su se moji inozemni prijatelji karizmatici jako čudili.... Sve do poznatog Lončarevog "guranja" dok nekog ne obori "u duhu"....
Onima koji će reći da je ovo zlobno izrugivanje, poručujem samo - nije izrugivanje, već uočavanje stanja i upozoravanje na opasnosti. Moji su brojni prijatelji napustili Crkvu i otišli u razne "kršćanske" sekte, a nakon više od pet godina odmaka od tog kruga ljudi, na žalost ne uočavam promjenu na bolje, što se plodova Duha tiče.... Ne tvrdim pri tom da kod mene oni pršte, samo ne mogu podržati duhovnost u kojoj ne vidim one plodove za koje oni tvrde da će se pojaviti sami od sebe, a jedan od glavnih alata im je upravo "molitva u jezicima"...
S.Š.
S.Š
Kako kažu molitva u jezicima je prvi dokaz krštenja u Duhu . On je dar za osobnu izgradnju , znači da te utvrdi u vjeri . Sveti Pavao kaže da se ne moli skupno u jezicima ako nema onoga tko ima dar tumačenja molitve u jezicima . Dok jedan moli drugi nek tumaći . Na karizmatskim susretima nikad nisam vidio da netko tumaći , nego svi govore odjednom . Tko bolje galami i lupeta taj je bolji . Tako samo padaju u duhovnu oholost i nered . I to se sve dešava u crkvama . Red pjesme , red plesa , red ,, čudesa " . Biskupi to prešutno dozvoljavaju , a TLM zabranjuju . Neka im Duh Sveti prosvijetli pamet . Sveti Arhanđeli dođite nam u pomoć . Amen . Robelar
OdgovoriIzbrišiNije sporan dar jezika vec g. Loncar jednako kao sto je sporan nacin koristenja tog dara i davanju prevelikog znacaja dari jezika. U Bibliji je taj dar opisan s naglaskom na red nasuprot neredu i pomutnji o cemu treba raspravljati tj. ispravljati...
OdgovoriIzbrišiU uvodu i napomenama za Stari zavjet na kraju sv. Pisma piše ovako za tekst poglavlje 28, knjige proroka Izaije: to je onomatopeja. Zvuči kao tepanje djeteta. Nepoučljivi slušači tako su ismjehivali prorokove govore kojih nisu shvaćali. Izaija im odgovara da će doista čuti govor osvajača koji će im se, jer ga neće razumjeti, činiti kao tepanje (r. 13). Smisao je riječi: "Zapovijed na zapovijed, pravilo na pravilo; malo ovamo, malo onamo."
OdgovoriIzbrišiPo plodovima će te prepoznati...Neka me netko "prosvijetli" da li postoji u Hrvatskoj neki bivši protestant koji se obratio na katoličanstvo po čuvenom karizmatskom pokretu u Hrvatskoj, po Lončarima, Bušićima, Radigovićima, Pavićima i inim "duhovnjacima". Ja znam na žalost za one koji su upravo po ovima "karizmaticima" bili sablažnjeni i otpali od Svete Katoličke Apostolske Crkve u raznorazne protestantske sekte .Marko
OdgovoriIzbriši