Sveti križni put za narod, Zagreb 1943. |
13. U spomen Gospodinove muke i smrti
Podjeljuje se potpuni oprost vjerniku koji:
[...]
2° obavi pobožnost križnog puta [...]
Za zadobivanje potpunog oprosta vrijede ove odredbe:
1. Pobožnost treba obaviti pred zakonito postavljenim postajama križnog puta.
2. Za postavljanje križnog puta potrebno je četrnaest križeva, uz koje se obično zgodno dodaje jednak broj slika ili likova koji prikazuju postaje u Jeruzalemu.
[...]
(Priručnik o oprostima, Verbum, Split 2015.)
13 In memoria Passionis et Mortis Domini
Plenaria indulgentia conceditur christifideli qui
[...]
2° vel ipse pium exercitium Viae Crucis peregerit [...]
[...]
Ad indulgentiam plenariam assequendam quod attinet, haec statuuntur:
1. Pium exercitium peragi debet coram Viae Crucis stationibus legitime erectis.
2. Ad erigendam vero Viam Crucis requiruntur quattuordecim cruces, quibus utiliter adiungi solent totidem tabulae seu imagines, quae repraesentant stationes Hierosolymitanas.
(Enchiridion indulgentiarum quarto editur)
U 'mojoj' župnoj crkvi postavljen je prije nekoliko godina križni put. Autor je akademski kipar Damir Mataušić, a postaje su izvedene u poliranoj bronci i uvučene u zidu s pozadinskim osvjetljenjem. Koliko se sjećam svaka postaja je koštala tisuću ili dvije eura, znam da je bio neki okrugli broj. Spominjem to isključivo zato što mislim da se za te novce moglo nabaviti puno ljepši križni put, a ne zato što bih smatrao da je trošenje novca na opremanje crkve nešto loše, naprotiv!
Evo par postaja tog novog križnog puta, ostale možete vidjeti ovdje ili ovdje.
Ne ulazeći u raspravu o estetskoj vrijednosti ovog umjetničkog djela (meni je ružno), ono što me smeta je što se nije poštivalo propise koje sam naveo na početku ovog članka (ispustivši dijelove koji nisu izravno vezani uz ovu temu). Križni put čini prije svega četrnaest križeva. Često su ti križevi puno sitniji od pridodane slike ili kipa, ali oni su nužni za dobivanje potpunog oprosta! Mogao bi se netko javiti i reći da su ovi križni urezi koji se pojavljuju gore dovoljni za ispunjavanje nužnih uvjeta. No čak i uz tu minimalističku interpretaciju pojavljuje se problem prve postaje:
Tu se pak ni uz najveću dobru volju ne može pronaći križ.
Više puta sam sâm molio križni put pred tim postajama i nije me pretjerano pogodilo što nisam dobio potpuni oprost jer znam da za njega postoji puno teže ispunjiv uvjet nenavezanost na ijedan grijeh. Ali smeta mi ta, moglo bi se reći dijabolična inspiracija, da se ukloni i teoretska mogućnost dobivanja potpunog oprosta. Tijekom korizmenih petaka okupi se za javne molitve križnog puta puna crkva vjernika (hvala Bogu!). Možda među njima ima i nekoliko takvih koji imaju mogućnost dobiti potpuni oprost kao i nakanu da ga za sebe ili nekog pokojnika zadobiju. Zašto postaviti takav križni put koji im to onemogućuje?
Zanimljivo da su i u crkvi Kraljice svete Krunice na Koloniji dominikanci prije dvije godine stavili novi križni put. Premda su stare postaje bile neugledne, ispunjavale su propise. Novopostavljene su i ružne i nemaju križa (na nekim postajama ga također ne možete nigdje naći).
Da ne biste mislili kako ističem samo dominikance, našao sam na internetu i druge primjere novih križnih puteva gdje se također nije ni zavirilo u crkvene dokumente, npr. ovaj u Solinu.
***
Kad sam vas već upoznao s jednim umjetničkim djelom iz svoje župne crkve, zašto ne donijeti na ovom mjestu još nekoliko primjera. Ako tko hoće, rado ću ga kad je crkva otvorena provesti i ispričati mu svoja tumačenja pojedinih detalja u crkvi. Recimo samo da takvo turističko vođenje nećete često doživjeti :-)
Od istog autora je i oltar i "raspelo" u crkvi.
(stara slika prije novih stolica i "svijeća") |
Trenutno raspelo funkcionira samo zato što parazitira na ostatku tradicionalne katoličke svijesti. Onaj tko nikad nije vidio normalno raspelo neće znati što predstavlja rupa u stiliziranoj križnoj plohi. To i jest jedini način na koji moderna teološka shvaćanja i sakralna umjetnost mogu donekle funkcionirati - kao parazit ili tumor na ostatcima tradicionalnog katoličkog nauka i sakralne umjetnosti iz kojih uzimaju ideje, simbole, izražaje i onda ih pervertiraju i ispražnjavaju od njihova sadržaja.No preostalo mi je još predstaviti dva kipa koji su upotpunili unutrašnje uređenje crkve, a postavljeni su u kolovozu i listopadu prošle godine. Prvi je kip bl. Augustina Kažotića, zaštitnika crkve i župe, a drugi je Gospin kip. Oba su djelo poznatog kipara Kuzme Kovačića, a toliko su ružni da je novi dominikanski provincijal tijekom blagoslova ovog drugog osjećao potrebu reći:
Mi ne častimo kip kao takav, jer je isprazno od drveta nadati se pomoći. Međutim, mi preko kipa častimo Onu koju on predstavlja. Kao što preko slika dragih nam osoba i kada nisu tjelesno s nama osjećamo njihovu blizinu, tako je i s Marijom. Nju nam je Isus s križa ostavio za Majku. Zato želimo njezinu sliku blizu sebe. Uz ovaj kip osjećamo njezinu nazočnost. Marijina neograničenost vremenom i prostorom, jer živi vječni danas, iziskuje i suvremeni izričaj njezina lika, kao što je uostalom bio suvremen u gotici, renesansi ili baroku. Kipovi koje vidimo u onodobnim crkvama ne odgovaraju Marijinom povijesnom liku, nego vremenu u kojemu su nastajali. Zadaća Crkve je utjeloviti Riječ Božju u svako vrijeme i svaki prostor. Naš Bog nije Bog mrtvih, nego živih. Svako vrijeme Božje je vrijeme.
Crkva to čini također kroz građevine i umjetnost koje prihvaćaju dosege vremena u kojemu nastaju. Stoga je i kip koji danas blagoslivljamo suvremen nama, a svojom ljepotom povezan s Bogom, izvorom sve ljepote.
Prvi kip blaženog Augustina Kažotića u našoj crkvi (ovdje su ga već skinuli s postolja prije uklanjanja, ali nije mi se dalo tražiti stariju sliku).
Novi kip bl. Augustina.
Prije postavljanja novog kipa Blažene Djevice Marije, u crkvu se godinama tijekom svibnja i listopada iznosio mali, ali lijepi kip Gospe Fatimske koji je donesen još iz stare kapelice, a koliko vidim iz povijesnog pregleda župe darovao ga je kardinal Šeper uz riječi: "Ovo je kip iz moje radne sobe." Prošlog listopada sam se zadnjeg dana prije otkrivanja novog kipa nešto duže zadržao pred tim kipom Gospe Fatimske (prikladno uklonjenim pred ovogodišnju obljetnicu). Vidjeli ste kako izgledaju likovi na križnom putu, na raspelu, na novom kipu bl. Augustina, a moglo se opravdano očekivati da ni novi Gospin kip neće biti ništa bolji. Znao sam da je to možda posljednji put da se u našoj crkvi pojavljuje svetačka slika s normalnim ljudskim obličjem. Od toga dana možete ljudsko lice vidjeti samo ako se zagledate u bližnjega ili svećenika na euharistijskim slavljenjima (to i jest jedna od nosivih ideja novus orda) ili ako si donesete svete sličice.
Evo i novog Gospinog kipa (ne znam bih li trebao pisati "Gospinog" kao kad govorimo o Međugorju).
Više fotografija možete pogledati ovdje, ovdje i ovdje.
Nije li za privatnu pobožnost križnog puta dovoljno imati blagoslovljeno raspelo koje se poljubi kod svake postaje da bi se zadobili oprosti?
OdgovoriIzbrišiUnaprijed zahvaljujem na odgovoru.
I.M.
Bogu hvala da ima drugih crkava.
OdgovoriIzbrišiAA
"Kipovi koje vidimo u onodobnim crkvama ne odgovaraju Marijinom povijesnom liku, nego vremenu u kojemu su nastajali."
OdgovoriIzbrišiSuper i točno rečeno.
Viktor
To je prijezira vrijedna modernistička kripto-protestantska izjava da ljepota 'evoluira' kako se ljudska svijest mijenja kroz 'napredak' povijesti, i tako zapravo nije objektivno dokučiva iz prirodnog poretka.
IzbrišiTradicionalni kipovi Bogorodicu prikazuju kao Kraljicu u plemićkom ruhu zato jer ona to jest. I u zemaljskom poretku, da loza Davidova nije svrnuta, kako je prorokovano, Djevica Marija bila bi dvorkinja. Tradicija nas također uči da ju je resila iznimna ljepota. Gospa od Dobrog Usjeha je kip nastao nadnaravnim silama i stoga odražava volju Neba.
Ružnoću treba nemilosrdno protjerati iz društva jer napreduje krivovjerje, socijalizam i sile Neprijatelja.
BVMopn
http://3.bp.blogspot.com/-Nip8zXQgdD4/VWvEbgoibtI/AAAAAAAAFQI/JR-CLz6oeIE/s1600/IMG_0751.JPG
Pa zapravo nista sto je provincijal rekao nije neistina. Mi ne castimo drvo, svako vrijeme ima svoj stil itd. Samo sto onda nakon toga covjek pogleda koji nam se stil danas nudi (barem u tim kipovima) i vidi da je to sto se nudi ruzno usporedilo se s gotikom, renesansom ili barokom.
IzbrišiAko ces koristiti razlicitost stilskih razdoblja i odgovarajucih senzibiliteta da bi proturio ruznocu potpuno neprikladnu da se pred njom moli, onda imam pravo tomu se usprotiviti i npr. ponavljajuci obmanjivaceve rijeci "Kao sto preko slika dragih nam osoba i kada nisu tjelesno s nama osjecamo njihovu blizinu" upozoriti da vecina (normalnih) ljudi ne cuva lose, neumjesne skrabotine da ih podsjecaju na drage osobe.
Točno, kipovi odgovaraju vremenu u kojem su nastali. Sad si zamislimo ne samo skulpture i slike Isusa, Marije i svetaca, nego svjetovne portrete Atenjana i Rimljana. Pokušajmo lošinjskog apoksiomena usporediti s ovime izloženim. Ili kipove rimskih careva. Da su rimske vlasti careve prikazivale ovako jadno napola definirane, tko bi držao do carskog autoriteta?! I opet, poslije 2000 godina, nije Augustinčić Tita izradio rasplinutog, poludovršenog. Kipovi egipatskih faraona iz Mojsijevog vremena daleko su bolji od ovih suvremenih uradaka.
IzbrišiPrije gotovo 50 godina ljudi su došli na mjesec i imali komercijalne letove nadzvučnim zrakoplovima. Danas više nema ni jednoga ni drugoga.
Ovi suvremeni kipovi su u odnosu na barok, renesansu i gotiku kao McDonald'sov hamburger s pomfritom i kečapom u odnosu na domaću pečenku s polama mladog krumpira i umakom od kopra.
Ne razumiš ti taj brzogriz. ;-) Što bi se mučio diljat detalje kad možeš to sve u grubim crtama i još to netko zove umjetnošću. Znamo kako se govorilo da smo zaostali dok nismo izgradili Muzej suvremene umjetnosti. I narod ide i belji u te ludosti i još se divi. Di smiš reć da to veze s mozgom nema. Čudi da turisti bauljaju po starim crkvama po Gornjem gradu, a ne po Peščenici tražeći Kuzmine kipove. :-)
IzbrišiHtjeli mi to priznati ili ne, oči služe svojoj svrsi. Kažu da su i prozori duše. Prozori kroz koje duša gleda i hrani sebe upijajući sve ono što je dobro, lijepo, korisno, sveto... Ili pak ono što nije...
OdgovoriIzbrišiKroz te iste prozore, oni nadareni su, kažu, u stanju prepoznati duše koje iza njih, neki tek naziru, ili uopće ne vide.
Kako li je nezamislivo kontemplirati (contemplatio promatrati, kon + templum: hram) gledajući očima Presvetu Djevicu Mariju, koja je onaj HRAM Božji, i njezina SINA našega Boga, kad su ovakvog izgleda?!
JbD
Toma, ne znam šta si diga graju. Ovo su križni putovi u duhu vremena. Autori su djelu dodali nužnu dozu mistike. Radi se o igri 'pronađi križ'. Križ je vješto sakriven da bi ga dok moliš križni put mogao tražiti i tako se zabaviti. Trebaš se samo dobro koncentrirati.
OdgovoriIzbrišiModernizirati kip ili sliku Gospe da bi likom odgovarala sadašnjem vremenu je isto kao kad bi retuširao ili redizajnirao sliku svog pradjeda u najk trenirki sa mobitelom u ruci. Robelar
OdgovoriIzbrišiMa za sva ljudska djela, a za sakralnu umjetnost i arhitekturu eksplicitno, kriteriji su "Slava Božja i korist ljudska". Ne vidim kako su ispunjeni ovakvim radovima. (Moderna) umjetnost se odavno samozvano odaljila od sakralnog i narodnog okruženja, gdje je zapravo i rođena (i čije financiranje i dalje treba). Ok, tako je htjela, ali zašto bi je mi morali pustiti k našim svetinjama da nam "materijalizira" nebo? Ima nečeg neponiznog, oholog u zahtjevu da se plati tražena visoka cijena za rad ali i ultimativno zahtijeva da se ne diraju umjetničke slobode. Nešto od toga se vidi u aktualnim raspravama oko hrvatskog filma.
OdgovoriIzbrišiPetar Z