Što se tiče samih ukazanja, podsjećam na post od prije, a općenito se držim stava velikog mističkog naučitelja Crkve svetog Ivana od Križa koji savjetuje da sve (privatne) objave i prikaze treba promatrati s nepovjerenjem, tj. kao obmane dok se ne dokažu ispravnima.
***
Nalazimo se usred raznih političkih zbivanja, a ja bih komentirao samo jednu stvar koja se čini naizgled nevažna. Predizborni spot jednog predsjedničkog kandidata (koji nije prošao prvi krug) sniman je u crkvi svete Mati Slobode u Zagrebu. Možete pogledati spot na youtubeu. Meni se čini totalno neprimjereno da se crkva koristi za takve sadržaje. Što vi mislite o tome? Je li župniku dopušteno da ustupi crkvu za snimanje spota ako smatra da kandidat ispunjava tražene moralne i vjerske uvjete (koji bi to konkretno bili?)?
Možda nekoliko točaka iz Katekizma može ovdje poslužiti:
2245 Crkva koja se po svom poslanju i svojoj nadleznosti nikako ne poistovjecuje s politickom zajednicom, u isti mah je znak i jamstvo transcendentnog znacenja ljudske osobe. "Crkva (...) postuje i promice takodjer politicku slobodu i odgovornost gradjana".
2246 Crkvi je po njezinu poslanju vlastito "iznositi cudoredne sudove o onome sto se odnosi na politicki red, kad to zahtijevaju osnovna ljudska prava i spasenje dusa. Crkva to cini sluzeci se svim i samo onim sredstvima koja su u skladu s Evandjeljem i opcim dobrom, vec prema razlicitim vremenima i prilikama".
2442 Ne spada na crkvene pastire izravno se uplitati u politicko djelo i u organizaciju drustvenog zivota. Ta zadaca spada u zvanje vjernikâ laikâ, koji sa svojim sugradjanima djeluju na vlastitu inicijativu. Drustvena djelatnost moze ukljucivati mnogo konkretnih putova, ali ce joj uvijek biti cilj opce dobro i bit ce u skladu s evandjeoskom porukom i naukom Crkve. Spada na vjernike laike "prozimati vremenite stvarnosti krscanskim zalaganjem i u tom pokazivati da su svjedoci i djelatnici mira i pravde".
***
Smiješan opis modernih nedaća koje pogađaju liturgiju i crkvenu umjetnost napisan na nekom dalmatinskom narječju možete naći na blogu tridentska misa. Izgleda da se blog ugasio već nakon dva posta, ali i njih vrijedi pročitati, čak i ako, poput mene, ne razumijete baš sve riječi. Evo samo kratki citat, ali ni čitav tekst nije dug, pa pročitajte sve:
Dignen glavu ki nebu jemon ča i vidit ništo baturastega kanpanela s bužon ala lavamarin puno golubova i tic galebine na sve strane,krovišće i pokrov sve puno kosi štrika ko titino skijalište na jahorini pokriveno tonama late i pleha... vrtin se... pusti vrata, porti... ne znaš ku ćeš prvo ulist, ujden ja unutra jeman ča i vidit... a to da jeman ča vidit apropo je da neman ča vidit...sve puno olinjane bile kolure sepovog inkarta,sve lišo i drito, ninder kamenice sa kršćenon vodon za znamenovat se ninder banka za sest i kleknit ninder kakovog kipa joli litrata o kakovog sveca joli svetice ni neznaš ki je paron o' crikve, ninder vijađa o'križa upren pogled naprid i tražin otar...a ono tamo on za otaren u monturi ki indijanski vrač, vidiš mu po mutriji da je pod prisilon,vo štresu na torturi a ujokolo poredane katrige u mezoćirkulo ki vo ćinema. On bidan nastoji izvuč ča se more da to liči na niki obred a ne na nuovo teatro vergonja di kjeza, anke zađavla ča se on muči i trataje jo se napuva ki kopun, a da ča i vaja reć ću obo bisa i furije da nevaja... brontulajen vo sebi Bože zoć?, zoć si takov? Bože lipo si nas ponizi u nevoji našoj ki žudiju u pustinji misirskoj...
***
Ovaj blog pokrenut je prije godinu dana. Kao i svaki drugi projekt, ima neku uređivačku politiku koja se profilirala, a tako će biti i ubuduće. Naravno da će uvijek biti nezadovoljnih, uostalom ni autori nisu uvijek sto posto zadovoljni s onim što napišu. Ali ne treba se vrijeđati ako netko ne dijeli naš pogled na svijet. Treba konstruktivno izložiti naše mišljenje i dati drugima priliku da upoznaju zašto je baš takvo.
U proteklih godinu dana dogodile su se na planu tradicionalne mise različite stvari. Ja sam sretan što smo u Zagrebu imali (polu)javnu tradicionalnu misu u travnju. Žao mi je što se ugasila vrlo vrijedna stranica latinska-misa.com, ali mi je drago da su pokrenuti novi projekti na internetu, poput bloga Splendor Domini i stranice katolik.hr. Žao mi je što sam morao brisati i koriti komentatore koji nisu poštivali pravila ovog bloga, ali sretan sam što sam preko bloga i svog angažmana upoznao izvrsne ljude. Žao mi je što je tako teško dobiti tradicionalnu misu u Hrvatskoj, ali mi je drago što se neke stvari ipak mijenjaju, a odgovor komisije Ecclesia Dei mi je znak da smo ipak na pravom putu. Sigurno da bi mi bilo lakše, a i u svom komoditetu bih vjerojatno preferirao da umjesto svakojakih dopisa i objašnjenja jednostavno dođem na staru misu, kleknem u klupu i otvorim mali misal. Ali, takav je život i to je u redu!
Ako vam je išta na ovom blogu koristilo, najbolja zahvala Marku i meni je da za nas izmolite koju molitvu, i jedna zdravomarija je jako lijepa!
Nekad se čini da su ove teme o tradiciji vezane samo za neke druge, dok se ovdje često mogu naći primjeri iz kojih vidimo na koji je način sve to u vezi s našom baštinom, nažalost često zametenom, poput priloga npr. o biskupu Langu, kao i današnjicom; posebno nastojanje za održavanjem klasične mise. Najljepše čestitke blogu za prvi rođendan! Vrijedi prijedlog za Ave Mariju i to ne samo jednu.
OdgovoriIzbrišiOva me slika podsjetila na strjelovitu molitvu koju sam pronašao na čast Praškom Isusu: Sancte Infans Pragensis nos benedicas!
Pridružujem se rođendanskim čestitkama. Također,na dobro vam došlo Bogojavljenje. Mislim da je ovaj blog najbolje dizajniran od svih katoličkih blogova i na tome zaslužuje sve pohvale.
OdgovoriIzbrišiDrago mi je Toma da si zamijetio neprikladnost korištenja crkve za reklamiranje predsjedničkih kandidata. Zanimljivo bi bilo napisati jednu temu o tome. Odvajanje Evanđelja i državničke politike bio je koncilski doseg s kojim se i danas mnogi teško mire.