utorak, 23. veljače 2016.

Duhovna lirika utorkom 36



GOLUBICA MARIJU BUDI

Golubica gudi
I Mariju budi :
»Ustaj gore, Marija !
Ev' Židovi projdoše,
Tvoga Sinka provedoše,
Vruće čavle pronesoše,
Pod nokte mu zadivaše.
Crna krvca kapaše,
Na kamenje padaše,
Kamenje se raspadaše.
Anđeli s neba slaziše,
Pa mu krvcu kupiše,
U kalež je metaše,
Pred Boga ju nosiše.«

Kazala Ana Vuić iz sela Drežnika u Slavoniji.
Zabilježila učiteljica Kata Fulanović.

Broj komentara: 15:

  1. Evo i moje jedne iz 2012. godine
    GLEDAT ĆETE ONAGA KOGA SU PROBOLI
    Gledam Te Isuse i divim se Tebi
    privuci me, spasi,vodi me k sebi.
    Razapet si,umireš na križu
    gledam Te , ne ostavljam, pusti me blizu.
    Svijetliš i privlačiš me Ti
    Svjetlo svijeta, oprosti mi.
    Jaganjac si koji otkupljuješ grijehe svijeta
    mnogima to i danas neshvatljivo smeta.
    Mene ne zanimaju njihove glupe teze
    razlozi svi su im bez ikakve veze.
    Smiju mi se, rugaju, prijete
    ja znam samo jedno;
    Isuse, i ja sam Božje dijete.
    Rana do rane, rana na rani.
    To si Isuse raspeti Ti.
    Nigdje cijel ali cijel.
    Opet sav, opet zdrav.
    Dobar, mekan, blag,oprostiv
    svima nama sad milostiv.
    Živ pa rođen.
    Živ pa mrtav.
    Živ uskršen.Amen
    Draga braćo i sestre mojoj suprugi je u bolnici potrebna molitva.Neka joj dragi Bog daruje zdravlje. Stavite je u svoje molitve. Bogu hvala. Robelar

    OdgovoriIzbriši
  2. >>Golubica gudi
    i Mariju budi :
    »Ustaj gore, Marija!<<

    Ovaj dio pjesme je neprihvatljiv (i za mene pomalo sablaznjiv) jer se odnosi na Gospu! Tko moze zamisliti da je Gospa spavala u vrijeme desavanja ove drame - najvece drame u povijesti ljudskog roda koja se ikad desila i koja ce se ikad desiti! Ta Gospa je pratila Sina na Kalvariji, zar ne?! Uciteljica Kata je trebala upozoriti dragu Anu na ovo, jer pjesnicke slobode ne bi smjele zatamniti ili deformirati istinu. Predlazem Ani da ovu pjesmu preuredi da se odnosi na budjenje mene ili sebe ili bilo koga od nas, ali na Gospu nikako!

    Robelar, dragi brate u Kristu, stavit cu tvoju suprugu u moju molitvu, neka joj dragi i milosrdni Bog daruje zdravlje i svaku srecu.

    PP

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Glupo mi je objasnjavati sto je pjesnik htio reci, ali nigdje ne pise da je Marija spavala. Moze biti da se to odnosi na nesvjesticu koja ju je zahvatila zbog prevelike boli vidjevsi svoga izmucenog Sina kako prolazi. Golubica (simbol Duha Svetoga?) je nakon prolaza Gospodinova "budi" iz tog stupora i Marija nastavlja za svojim sinom. Moze se raspravljati da li je Marija osjetila takvu iznenadnu slabost, ali postoje slike na kojima ju ispod kriza pridrzavaju jer pada u nesvijest. Sto god mislili o tome i slagali se s takvom interpretacijom ili ne, treba priznati da umjetnici moraju moci i na izvanjski nacin prikazati Marijino trpljenje. Neki ce to uciniti suptilnije, a neki direktnije.

      Izbriši
    2. >> Ev' Židovi projdoše, … provedoše, … pronesoše, … zadivaše, … kapaše, … padaše, … raspadaše, … slaziše, … kupiše, … metaše, … nosiše.«<< Sve se ovo desilo (svrseno vrijeme) dok je Gospa bila u “nesvjestici” je li Toma, cak i kada je Sin prolazio pored nje i ona ga srela na kriznom putu?

      Toma, izgleda da ti Gospu (koju je starac Simun na ovu bol pripremio kod Isusovog prikazanja u hramu) smatras mnogo slabijom nego sto je to bila majka Makabejka, kojoj su na njene oci snajstrasnije izmasakrirali 7 (sedam) sinova, koje je ona poticala na mucenistvo da ne posustanu u obrani vjere svojih otaca.
      Ako je tako bilo sa majkom Makabejkom, u sto ja ne sumnjam, koliko tek mozemo da zamislimo hrabrost i postojanost Majke Bozje dok gleda dovrsenje djela spasenja ljudskog roda koje treba da dovrsi Njen Sin i Sin Bozji, bez obzira na strasnu bol koja ju je razdirala.

      Meni je nezamislivo da bi Gospa mogla pasti u nesvjest sve i da nemamo primjer majke Makabejke, jer Gospa je MAJKA BOZJA, nju je sam Bog pripremio za ovaj trenutak, tako da je i brojni sveci i crkveni oci smatraju su-spasiteljicom, jer ju je jedinu Bog smatrao dostojnom da rodi Spasitelja svijeta!!!

      PP

      Izbriši
    3. Ima pravo da teološki nije dobro (svakako da implicira da spava), ali treba uzeti u obzir da je ipak dijete napisalo tu pjesmu.

      Inače, taj motiv da netko zove i budi nekoga da vidi, čuje ili sudjeluje u nekom događaju je čest motiv narodnih epskih pjesama, pa je vjerojatno zato tu.

      Izbriši
    4. PP, besmislena mi je ova rasprava o jednoj puckoj pjesmi, dao sam vam jedno moguce tumacenje koje ne ukljucuje to da je Marija kako kazete spavala. Ako vam se ne svidja pjesma, nema problema, ali nemojte se nepotrebno sablaznjavati.

      Izbriši
    5. Da, slažem se s PP, a i nema logike da su anđeli nosili kalež, jer su oni nevidljivi, pa bi to izgledalo kao da kalež sam leti, a u Svetom Pismu tako nešto nije nigdje zabilježeno.

      Zvone

      Izbriši
    6. Swoon of the Virgin, briljantno. Odu sad PP-u sati samotumačenja Biblije u vjetar :-)

      Zvone

      Izbriši
    7. Meni je sablaznjiva i nepodnosljiva svaka bergoglianska “pjesnicka sloboda” koja truje i kontaminira sve sveto cega se dohvati. Toma zar tebi ne smeta da se na bilo koji nacin smanjuje slava nase Gospe? Gospa zaspala ili u nesvjesti za vrijeme kriznog puta i Kalvarije, tko to moze prihvatiti?

      Korizma je, ako se sada nismo u stanju trgnuti iz samoljublja, i predati sve na vecu svalu Bozju i Gospinu kada cemo?

      PP

      Izbriši
    8. Cak i bez ulazenja (i prihvacanja) ovakvog tumacenja, koje ni sam ne zagovaram, rijec buditi moze se koristiti u prenesenom smislu, evo npr. iz akademijinog rjecnika:
      ------------
      3. u prenesenom smislu kao opominjati koga da pazi, da bude na oprezu, i nagovarati ga, poticati i kako god navraćati na što. a) bez ičega na što bi tko koga tako budeći poticao: Starišine! puk pazite i budite! V. Došen 230. Nebeska nas sva visina ... dira, budi, zove viče. 262. - b) na što tko koga tako budeći potiče ili nagovara ili navraća, može biti izrečeno u akus. s prijedl. na: Budite jih na dela duhovna. Š. Budinić, ispr. 45. Prem na zlo da budi. D. Baraković, vil. 115. Inijeh budi na igre časne. I. Kanavelić. iv. 466. Kneštva na boj zove, na rat budi. 61. Mnoge stvari lude, što čovika sve na grihe bude. T. Babić 4. Poglavar kada trudi, na poslove mlade budi, da ne trunu. V. Došen 216. Na kripost puk budite. 220.

      Izbriši
    9. "Četvrto mjesto među Bogorodičinim žalostima pripada susretu s Kristom dok je išao na pogubljenje. Kad se naime našla pred svojim Sinom pod teretom križa što ga je on na svojim ramenima nosio na brdo Kalvariju, tada je Preblažena pala u nesvijest, ili, kako veli sv. Bernardin u svesku 1., nagovoru 55.: Kažu da je od boli svisnula." (Nikola Benger, "Kraljica mučenika", 1730.; Matica hrvatska, 1996., str. 62.)
      "Marijo, koja si se, saznavši da Ti Sina bičuju, kao mrtva srušila, moli za nas!
      Marijo, koja si, susrevši Sina pod teretom križa, svijest izgubila, moli za nas!" ("Litanije Blažene Djevice Žalosne", Nikola Benger, "Kraljica mučenika", MH, 1996., str. 91., 92.)
      M. P.

      Izbriši
  3. Točno se zna tko je bio u Getsemanskom ili Maslinskom vrtu ,one noći kad je Isus bio predan . Ni jedno izvješće od sva četiri ne spominju Mariju da je bila kod Isusovog uhićenja. Ako se spominju detaljno svi likovi , pa i sporedni , zar bi netko izostavio Majku Božju. Dakie , netko je morao Mariji donijeti tu žalosnu vijest. Je li to bio Petar koji je pobjegao ili netko drugi neznamo . Ne znamo ni u kakvom je stanju ta vijest zatekla Mariju . Možda je ništa ne sluteći i spavala . Starac Šimun joj proriće da će Isus biti predan na spasenje MNOGIH i da će joj mać boli probosti dušu. Ali on ne kaže kad .Za Nju je to svakako bilo prerano jer je htjela biti uz Sina . Iako je Mariju Otac izabrao i pripremao mislim da nije znala časa. Tako ga ni mi ne znamo o Gospodinovom ponovnom dolasku , ali se pripremamo . Lik golubice u ovoj pretkoncilskoj pjesmi je lik Duha Svetog , čija je Marija zaručnica.Golubica je vjerna cijeli život svome paru baš poput Duha Svetog. U filmu Pasija je to dobro snimljeno kad se Marija trgne i zna prije nego joj apostoli javljaju uhićenje. Isto tako vjerujem da je, iako piše da je Magdalena prva vidjela Uskrslog, ipak to bila Majka Marija .Opet po Duhu Svetom obavještena. Zar ne bi i ona dotčala na grob. Robelar

    OdgovoriIzbriši
  4. Prije narednih citata opet vam stavljam pred oci i dusu lik i djelo majke Makabejke!

    A sada, draga braco i sestre u Kristu, kako nemamo u Evandjeljima svjedocanstvo o ovoj temi u vezi nase Gospe citirati cu odlomke iz knjige: “Zivot Blazene Djevice Marije, Majke Bozje, nase Kraljice” – “kako ga je sama objavila casnoj sluzbenici Bozjoj Mariji Agredskoj, reda sv. Franje Asiskoga” (priredili L.Clarus i Fr. X. Kerer, 1933.g. reprint Sion)
    Strana 199. “11. Marija upozna dogadjaje na Maslinskoj gori
    Kada se u cetvrtak poslije zadnje vecere spustila na zemlju noc, odluci bozanski nas Spasitelj, da podje u krvavu borbu svoje muke i smrti, u kojoj se ima svrsiti spasenje svijeta. Krist i Marija izadjose istovremeno iz svojih soba te se susretose. Marija se bacila na zemlju i klanjala se Kristu kao pravome Bogu i Spasitelju. Dostojanstveno ali ljubezno gledao je on na nju i rekao: >>Premila majko, u zalosti cu biti s tobom. Daj, da ispunimo volju moga vjecnog Oca i spasimo svijet!<< Marija se vrati, kad je primila zamoljeni blagoslov, u svoju sobu, odakle je promatrala sve, sto se zbivalo s njenim najmilijim. ... ... Marija je molila, da joj se uskrati svaka utjeha, koja bi prijecila njezinu osobu i dusu u najvecim mukama, kojima zeli nasljedovati svoga Sina. Molila je nadalje da na svome tijelu osjeti sve boli, rane i muku, koje je Isus morao pretrpjeti. Ova je molitva bila sucutnoj i ljubecoj Majci uslisana. Ona je cutjela boli u tolikoj mjeri, te bi bila umrla, da je nije svemoguca ruka uzdrzala cudnovato u zivotu. Boli ove bile su joj ujedno i okrepa. Mnogo bi naime vece boli cutjela, da je vidjela svoga ljubljenoga Sina gdje trpi i umire, a da nije mogla dijeliti njegove boli. ... ... Kazala je: >>Zalosna je dusa moja, jer moj zarko ljubljeni Sin mora trpjeti i umrijeti, a ja ne mogu umrijeti s njime u njegovim mukama.<< ... ... I ona se krvlju znojila. I k njoj dodje arkandjeo Gabrijel, koji ju je krijepio i tjesio , kao sto je Krista krijepio i tjesio Mihael ...”

    Ja licno, isto kao sto ne bih mogao vjerovati da je Isus Sin Bozji da nije djevicanski zacet od Duha Svetoga kod bezgresno zacete djevice Marije, tako ne bih mogao vjerovati ni da je Marija Bogorodica da se nije ponijela ovako, mucenicki, Bogomajcinski od prvog do poslednjeg trenutka Isusove muke – od Getsemanija do Kalvarije, kako je to prenijela nama casna sluzbenica Bozja Marija Agredska!
    Sve sto se pjesnicki ili knjizevnicki ili bilo kako drukcije o ovome pametuje za mene je strasno blasfemicno, ali eto svakome na volju.
    Znam da je nekome mozda i dosadno i glupo o ovome ovoliko diskutirati, ali za mene je od velike vaznosti, pogotovo jer u zadnje vrijeme kada jedan crni genij blasfemije i relativizma sve sveto uzima za ruglo i sprdnju pa se i kroz idiotske viceme usudjuje sprdati i sa samim Isusom na krizu dok istovremeno uporno uzdize u humanisticke “novo-milosrdne” visine sve ono sto je odvratno Bogu, kako nam to svjedoci Rijec Bozja!!!

    PP

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.