nedjelja, 7. rujna 2014.

Zaruke prema starom obredniku


Ponekad mladi žele svoje zaruke proslaviti na svečaniji način i ujedno tom prigodom izmoliti milost od Gospodina da se na veliki sakrament ženidbe prikladno priprave.

S obzirom da u Rimskom obredniku iz 1929. nema zaruka, uz pomoć jedne osobe koja je stručnjak za obrede u hrvatskim krajevima i zahvaljujući ljubaznosti osoblja jedne knjižnice, pronađen je sljedeći obrednik:
Rituale in usum cleri regularis et saecularis totius Bosniae et Hercegovinae jussu et auctoritate Josephi Stadler metropolitae et archiepiscopi Vrhbosnensis, Paschalis Buconjić episkopi Mandetriensis et Dumnensis, Mariani Marković episcopi Danabensis et administratoris Banjalucensis atque Matthaei Vodopić episcopi Ragusani et administratoris dioecesis Merkanensis et Tribuniensis editum, Typis Soc. Sryriae, Graecii 1887.
Prenosim iz njega kratki Ordo celebrandi solemnia sponsalia u izvornom obliku (pdf) kao i predložak koji možete lako prilagoditi umećući imena zaručnika i zaručnice (doc).

Broj komentara: 8:

  1. Nije mi jasan ovaj obred, šta je to - vjenčanje prije vjenčanja? Jer ako ti tu daješ obećanje da ćeš nekoga u svoje vrijeme uzeti za muža ili ženu, može li se to onda razvrgnuti? Ne bi li razvrgnuće u takvim okolnostima bilo kršenje svečanog obećanja, što je u najmanju ruku problematično? A ako je pak stvar postavljena tako da se prije vjenčanja svatko može slobodno predomisliti, kao što sam ja bila uvjerena da je postavljena, čemu onda obećavati takvu stvar? Obećaješ, a zapravo ne obećaješ. Da se na zarukama moli za nekakvu prikladnu pripravu za možebitni brak i za što jasniju spoznaju jeste li jedno za drugo, to ajde mogu razumjeti, ali ići obećavati da ćeš jednom nekog ženiti, prije nego si ga oženio, i dok se još moš predomislit, to mi baš i nema smisla.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. To je javna objava zajednici da su zarucnici jedno drugome obecani i blagoslov Crkve njihovoj odluci.
      Pretpostavljam da se od takvog obecanja moze dobiti odrijesenje od svakog svecenika npr. u ispovijedi, a uz razumni razlog (cini mi se) da razvrgavanje zaruka nije ni grijeh. Rekao bih da je stvar prije svega u javnoj objavi onoga sto je privatno vec obecano.

      Izbriši
    2. Pa sad kad razmislim, istina jest da se za zaručnike oduvijek govorilo da su 'obećani' jedno drugome, a u nekim jezicima je riječ 'obećani' zapravo jedina riječ za zaručnike (tipa u talijanskom 'i promesi (sposi)' ili u španjolskom 'los prometidos'), ali moram priznat da meni stvar i dalje nema smisla ako to podrazumijeva obećanje da ćeš tog nekoga sigurno ženiti. Tome služi ženidba, takvo obećanje prejudicira ženidbu. Obećati da nekoga ozbiljno razmatraš za bračnog druga, da nećeš nikog drugog razmatrati dok traju te zaruke, i sl., objaviti zajednici tu namjeru, sve to može imat smisla, ali obećavati da ćeš tog nekog definitivno oženiti, e tome stvarno ne uspijevam vidjeti smisla. Time zaruke preuzimaju ulogu vjenčanja i pretvaraju se de facto u vjenčanje prije vjenčanja. Ili se bar tako meni čini...

      Izbriši
    3. Evo ako koga zanima našla sam članak na tu temu na katoličkoj enciklopediji.

      http://www.newadvent.org/cathen/02537c.htm

      Makar meni čitanjem stvar nije postala jasnija, nego samo besmislenija... Jer čitajući ovo meni se čini da stvar ne služi ničemu osim da ne smiješ više ženit njegovog oca, brata ili sina, te da možebitno sagriješiš ako se jednostrano predomisliš (ovo drugo čak nisam sigurna).

      Izbriši
  2. Stanje pocetkom 20 stoljeca:
    http://www.newadvent.org/cathen/02537c.htm

    OdgovoriIzbriši
  3. Po svojoj pravnoj prirodi, zaruke su jedna vrsta predugovora. Pa ako predugovori postoje i imaju svoju funkciju x tisuca godina u razlicitim sferama zivota, ne vidim u cemu je poseban problem sa zarukama.

    OdgovoriIzbriši
  4. Ne vidim uopće smisao zaruka moram priznati. Slažem se s babom Jagom, obećanja se daju ionako na obredu vjenčanja i tu postaju obvezujuća, za razliku od obećanja na zarukama koja se mogu ne ispuniti bez ikakvih posljedica.. Osim jada osobe koja postane ostavljena od drugog (osim ako je sporazuman raskid).
    GRGGO

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Mnogi danas ne vide ni svrhu zenidbe. U svakom slucaju to je stara institucija. Tko zeli moze se zaruciti, a tko nece ne mora.

      Izbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.