četvrtak, 11. prosinca 2014.

Feminizam u teologiji i druge korisne stvari

Iz zadnjeg ili predzadnjeg broja Glasa Koncila donosim članak pod naslovom Feminizam u teologiji. Za naše hrvatske crkvene prilike to je potpuno standardna analiza u smislu "super je stvar, no naši ljudi su još prezatucani pa se moramo malo i ograditi, ipak teška situacija se popravlja". Jedan biser na kraju pomalo je upropastio ovaj optimističan duh. Komentar o stvarima od velike važnosti završava frazom "ljepši spol" na koju bi svaka prava feministica pobjesnila. Svi skupa trebamo još puno učiti i mnoge radionice proći.
Nakon prepoznatoga slabijega položaja u odnosu na pravo glasa i tržište rada te u braku, feminizam se počeo boriti za bolji položaj žena u društvenim, ali i u crkvenim okvirima. Doktrina koja ističe da se žene sustavno nalaze u nepovoljnijem položaju u društvu stvorila je i moderni ženski pokret koji se odupire patrijahalnom društvenom obliku te se kritički osvrće na dosadašnje predodžbe o Bogu kao Otcu [sic]. Pitanjem feminističke teologije bavile su se mnoge autorice, a među njima nezaobilazno je autorica »Feminističke Biblije« Elizabeth Cady Stanton, koja je svojim djelom otvorila put alternativnom tumačenju Svetoga pisma. Na našim prostorima poznate su autorice Zilka Spahić-Šiljak i Jadranka Rebeka Anić, koje se nadovezuju na Cady Stanton. Feministička teologija podrazumijeva činjenicu da za pravilno shvaćanje svetih tekstova treba uzeti u obzir vrijeme i prostor u kojemu su oni nastali - u vremenu dominacije muškaraca na polju obrazovanja i književnosti. Danas, po toj navedenoj činjenici, feministička teologija na svoj način tumači Božju objavu sadržanu u Pismima. Opiranjem tradicionalnoj biblijskoj teologiji, s jedne strane, feministička teologija predstavlja izazov zdrave »demistifikacije« svetih spisa u razdobljima dominantnoga muškoga duha. S druge strane pojedine struje feminističke teologije radikaliziraju svoje stavove te dolaze do zaključka da biblijsku religiju treba u potpunosti odbaciti i uvesti vjeru u Božicu, a ne u Boga. I dok je sasvim prihvatljivo zauzimati se za žensko dostojanstvo, treba ipak biti oprezan i paziti da vjerovanja ne idu u ideološkom smjeru »sukoba« - muško ili žensko.

Radikalni stavovi feminizma ne bi nas trebali odvratiti od traženja cjelokupne istine o statusu žene u društvu pod utjecajem Crkve. Kako bismo uspješno sačuvali dostojanstvo žene, u tome nas treba voditi pitanje je li stvarni status »ljepšega spola« u Crkvi u skladu s Kristovim naukom. Pri tome razmišljanja i temeljne postavke feminističke teologije svakako predstavljaju izazov suvremenoj teološkoj misli i ne treba ih »gurati pod tepih«.

(teologinjica J. R. A. spomenuta u članku bori se za bolji status "ljepšeg spola" u Crkvi)

***

Još stignete na okrugli stol "Ideološke tendencije u suvremenom društvu" koji u Velikoj dvorani Matice hrvatske na Strossmayerovom trgu 4 u Zagrebu počinje danas u 18 sati. Ne propustite izlaganje doc. dr. sc. Tomislava Kovača s KBF-a o temi Religijski fundamentalizam. S obzirom da je to okrugli stol, vjerujem da ćete, ako budete brzi i uporni, moći postaviti i koje pitanje. Ako ne znate zašto ovo spominjem, malo proguglajte.

***

S ljubitelja religije mira, prelazimo na ekumeniste. U Zagrebu je na KBF-u gostovao taizeovski brat Ulrich koji je govorio o međureligijskom dijalogu (a što drugo, dijaloga nam uvijek fali, još ako je međureligijski...). Nastavak prenosim iz Glasa Koncila:
Navečer istoga dana u zagrebačkoj su se prvostolnici okupili mladi na molitvi u duhu Taizéa, koja je bila isprepletena meditativnim pjesmama, čitanjima iz Svetoga pisma, molitvom u tišini i klanjanjem. Uz brata Ulricha, mladima Zagrebačke nadbiskupije pridružio se i pomoć ni biskup Mijo Gorski, koji je okupljenima poručio da kada god zajedno mole i hodočaste u duhu ekumenizma, promoviraju mir i ispunjavaju Božju želju da svi budu jedno. »Ne jedno u mišljenju, ne jedno u obliku, formi, nego jedno u međusobnom poštovanju, da nam naše razlike ne budu razlogom podjele, nego razlogom bogatstva«, kazao je na molitvi biskup Gorski.
Kakvo točno bogatstvo se nalazi u tome da mladi mole s krivovjercima i raskolnicima ja ne znam. Valjda je to po uzoru na ono "zgrćite sebi blago na nebu" pretvoreno ovdje u "zgrćite sebi blago u podzemlju".

Broj komentara: 10:

  1. S druge strane pojedine struje feminističke teologije radikaliziraju svoje stavove te dolaze do zaključka da biblijsku religiju treba u potpunosti odbaciti i uvesti vjeru u Božicu, a ne u Boga.

    Evo jedne zanimljive slike/vitraja iz samostanske crkve trinitarki iz Suese. Možda i ne stoje iza gornjeg citata, ali kako su došle na ideju prikaza Presvetog Trojstva kao rasplesanih cura s repom i to u sakralnom prostoru!?

    Kako izgleda njihov kontemplativni ples do kojeg jako drže pogledajte ovdje od 17:45, a na drugom videu stoji: La TRINIDAD en la que creemos DANZA (na 1:28).

    OdgovoriIzbriši
  2. Bio sam na okruglom stolu, očekivao sam da će biti zanimljivije s obzirom na teme, ali u redu. Problem je što su zgurali pet tema povezanih uz naslov tako da je svaki predstavljač imao 15tak minuta, a nakon što su svi izložili je bila kratka diskusija. Kovač je u svom izlaganju kao izvor vjerskog fundamentalizma naveo američke protestante koji su prvi počeli s doslovnim shvaćanjem sv. Pisma, zatim je prešao na katolike gdje je kao primjer naveo Bratstvo i karizmatike. Povezao je Bratstvo s antimodernističkom krizom s početka 20.st, rekao da oni odbijaju slobodu (savjesti, vjeroispovijesti) i dijalog, i kako je Crkva,"budimo iskreni", praktički do 20.st odbijala i zatomljivala slobodu i naveo da se danas takvi fundamentalisti nazivaju tradicionalistima. Nažalost, nisam ga stigao pitati kako definira tradicionaliste. Naveo je i kako je danas u svijetu zabilježen porast svih fundamentalista (prije svega evangelika i muslimana), a kao primjere kod nas naveo vehabije u BiH i povećani broj "tradicionalista i karizmatika, koji su jako isključivi, ponašaju se elitistički i drže kako su oni jedini u pravu". Kako god, bilo je simpatično kad je Benedikta XVI. zabunom nazvao svetim, pa se ispravio i rekao da još ipak nije.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Iz iskustva znam da su modernisti i liberali često vrlo neugodni tipovi: spoj tvrdoglavosti, bezobraznosti, laktanja i srebroljupstva. Oni su isključivi i oni bi uspostavili tiraniju da mogu.
      Iz očiju im viri ona želja za tlačenjem katolika kao onim babama partizankama...
      Karizmatici i tradicionalisti nisu ista stvar, a da i među tradicionalistima ima (velikih) nesavršenosti jasno ko dan.
      No, Kovač ne napada tradicionaliste: njega svrbi crkveni nauk. To on želi razoriti.

      Kikii

      Izbriši
  3. Također, naišao sam i na plakat za zanimljivo predavanje: http://www.matica.hr/zbivanja/1372/

    OdgovoriIzbriši
  4. Lijepo je da su u isti kontekst stavljene časna sestra i "feministica s hidžabom", Zilka Spahić-Šiljak (premda bi svakome s gramom soli u glavi i navršenih 15 godina trebalo biti jasno da nije riječ, o katoličkom imenu i prezimenu). Gđa. Zilka je diplomirala "ljudska prava", doktorirala u području "rodnih znanosti" i financijski je povezana sa svim "uglednim međunarodnim centrima" koje ponešto darovima zlih bogataša, a još puno više novcem otetim utjerivanjem poreza financira zapadni establišment, promotor kulture smrti.
    Dobro društvo, nema što.

    OdgovoriIzbriši
  5. Sve to mora biti. U izlogu takvih supermarketa ima ponuda za sve sklonosti.
    ALTERNATIVNA TUMAČENJA SVETOG PISMA, ZDRAVA DEMISTIFIKACIJA, FEMINIZACIJA APOSTOLATA, SLOBODA BEZ OBAVEZA, BIANCO MILOSRĐE ...
    Kreativne i naporne ponude kao teleoperateri kad se sva podmukla prezentacija novih paketa svodi na sakrivanje namjere koja je u svojoj srži obmana.
    Nakon takvih "teologija" okrepljujuće djeluje 1. Psalam
    Blago čovjeku koji ne slijedi savjeta opakih, ne staje na putu grešničkom i ne sjeda u zbor podrugljivaca ...
    Petar Z

    OdgovoriIzbriši
  6. Bruder Urlich u katedrali priča ekumenske laude i ode, a straga leži tijelo bl. Alojzija kard. Stepinca. Sve će čovjek doživjeti od njih, ali da netko u prvostolnici privatno ili javno pokuša celebrirati Usus antiquus pokazalo bi se neko novo lice 'hermeneutike kontinuiteta' na djelu.

    O gemišt-teolozima ne bih previše. Njihovu 'teologiju' može papagaj skužiti i ponavljati glupe floskule o Bogu koji je odavno Pakao odveo u stečaj.

    OdgovoriIzbriši
  7. Gledaj momak. Ja sam za pravovjerje, ali moram se sjetiti Isusovih riječi "Blago vama mirotvorci". Ako nisi mirotvorac i ne težiš miru i pomirenju, koje pak započinje dijalogom nisi baš ni Isusov u pravom smislu.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Burazeru,
      nema tu nikakvog dijaloga. Kad balavi klinac cvili da želi lizalicu može se izreći monolog u kojem mu se objasni zašto ne može dobiti lizalicu. Nakon toga se dijete uzme za ruku i odvede, pa može cviliti koliko god ga volja.
      Svaki pokušaj da se pravovjerje tj. majka Crkva i hereza tj. razmažena (kripto)protestantska dječurlija uopće uzimaju u obzir kao dvije ravnopravne strane samo može dovesti do daljeg i dubljeg izopačenja dječurlije. Na majci je hoće li si to dozvoliti, ali njena je i prva i zadnja i svaka.
      Danas smo došli u vrijeme kad umjesto da majka samim prijekim pogledom ušutka jedno od desetoro dvoje roditelja skače i kumi razmaženog jedinca. A slično postupamo i u pitanjima Istine.
      Oprost da, pomirenje da. Ali zna se što je Istina i što je laž, tko koga moli za oprost i tko pristaje na čije uvjete.

      Izbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.