Žale se vjerni čitatelji da je blog umrtvljen, da nema aktualnih komentara i analiza. Kao i svi ostali, i ja imam prečeg posla od zadovoljavanja tuđe znatiželje. Neki dan je u tramvaju jedna baka gospođi kraj koje se sjela pričala o vremenu i sličnim bezvezarijama, a onda se glasno požalila "ja pričam, a gospođa me ne sluša". Na to je dobila sasvim korektan odgovor "gospođo, imam ja svojih briga".
***
Papa Franjo je poslao pismo američkim biskupima u kojemu kritizira Trumpa i njegovu politiku prema ilegalnim imigrantima. Čak je spomenuo i frazu "ordo amoris" koju je popularizirao potpredsjednik Vance. Nisam čitao Franjino pismo jer nemam više želuca za njegove izjave, ovo sam pokupio usput s Twittera. Kako je to jadno. Franjo bi bio neki svjetski lider, a postao je nevažniji od kakve pjevačice ili youtubera. On i njegovi pobočnici bi se kao fajtali s novom američkom upravom, a sam Vance bez muke rasturi agresivne liberalne američke novinare, gdje neće niskokapacitirane liberalne prelate koji žive zatvoreni u svom drugovatikanskom mjehuriću i jedinu moć koju još imaju drže zbog minimalnog autoriteta koji posjeduju parazitirajući na nauku i nekretninama koje su im predane.
Kako žalosno. Možeš ponavljati spasonosni nauk Isusa Krista, možeš veličanstvenim bogoštovljem uzdizati duše Bogu, možeš ukazivati na predivne riječi i živote svetaca, a odlučiš biti još jedna nevladina udruga, ponavljati aktualne fraze blazirane elite koja te prezire, sakupljajući mrvice pozornosti. Možda idući papa nauči iz neuspjeha ovoga da nikoga zapravo ne zanima njegovo osobno mišljenje. Zanima ih što Gospodin govori i naučava. Koga briga da li sveti otac sam plaća svoje račune, u kakvom se autu vozi ili u kojoj hotelskoj sobi spava.
Možemo se jedino nadati da, kako Franjo bude sve slabiji tijelom i duhom, degutantni likovi kojima se okružio neće pokušati trajnije ostaviti svoj ružni ljigavi trag na licu Crkve.
***
Lokalna i puno nevažnija usporedba bili bi tragovi poput novorednih oltara u brojnim našim crkvama ili eklatantan noviji primjer, uništenje crkve Gospe Lurdske u Zagrebu. Koliko sam usput vidio prije više mjeseci (jer više ni ne ulazim onamo), kripta je uništena, tj. više nema oltara i ne namjeravaju je otvoriti za molitvu. Koristi se samo gornja crkva u kojoj nikad nisam bio jer mi je doslovno sotonski odbojno Rupnikovo djelo koje njome dominira. Netko će spomenuti da su misionari u Americi služili mise na mjestima gdje su se prije prinosile ljudske žrtve, ali vjerojatno su prije toga uklonili ili makar prekrili demonske prikaze. U svakom slučaju nisu dopustili da poganski svećenici svoje obrede ondje nastave služiti. Mislim da nisam preoštar jer su i same zlostavljane žene rekle da je Rupnikova umjetnost bitno svezana s njegovim blasfemijama poput orgija u kojima profanira najveće kršćanske svetinje. Navodno su besramni fratri koji su postavili njegovo djelo nakon što se već znalo da je zlostavljač, imali i svečano predstavljanje i tumačenje mozaika.
***
Netko će reći da prosipam žuč, ali što ste tražili, to ste i dobili. Ako vam ne paše ni kad objavljujem poticajne svetačke misli ni kad kritiziram ono što mi se ne sviđa, što zapravo radite na ovom blogu? Uglavnom, kad već kritiziram, zašto ne istresti sve što mi pada na pamet.
Jedna od stvari koje mi zaista odgovaraju i na tradicionalnoj misi u sv. Blažu i kod grkokatolika na Gornjem gradu je što je pjevanje a cappella. Koliko je ljepše. smirenije i poticajnije kad se ljudski glas podiže i spušta u tišini. Odurne orgulje i harmoniji služe samo da bi utopile glas, razlile se po svim mislima i zablokirale svako unutrašnje razmatranje. Orguljaši misle da služe crkvi i bogoslužju, a zapravo vrše nasilje nad vjernicima koji su došli na misu, a ne na njihov koncert. Netko će reći "nemoj tako oštro, Toma, orgulje nose slabije zborove i pomažu vjernicima koji se možda boje da se uključe u pjevanje". Ako su pjevači slabiji, onda trebaju pjevati jednostavnije napjeve, a ne utopiti se u bezumnom pištanju orgulja. I ne vjerujem da se više od par ljudi uključi u pjevanje zbog orgulja, a inače ne bi pjevalo. Ako vas to brine, par puta prije mise može zborovođa isprobati s narodom neke jednostavnije napjeve i dati im nekoliko natuknica kako bi ih ohrabrio (to, naravno, ne bi smjelo biti redovita pojava jer bi ometalo molitvenu sabranost prije mise). Već čujem: "a procesije, zar nisu procesije veličanstvene uz zvuk orgulja"? Prvo, mislim da bi bile jednako lijepe i uz dobro odabranu pučku pjesmu, ali ako vam i priznam da može biti svečano kad orgulje sviraju za vrijeme ulazne ili izlazne procesije, gdje ste i kada vidjeli da se neki orguljaš uspio ograničiti na sviranje samo u tim momentima, a nije svojim umijećem pokušao zadiviti i maltretirati vjernike kad god je mogao ubiti par trenutaka tišine?
***
Srećom, pa se ne moram bojati da će moja mišljenja ikoga uvjeriti u išta, pa mogu dodati i sljedeće. Po meni bi u liturgiji, kako zvučna, tako i svjetlosna električna pomagala trebalo ograničiti samo na najnužnije. Da, dobro ste pročitali. Ako svećenik ima normalan glas, nema apsolutno nikakvog razloga da kod pjevanja liturgije koristi mikrofon. Dobro, ako je jadan boležljiv ili ima glasić kao neki siroti vrapčić kojega su braća gurnula iz gnijezda, onda neka pjeva i govori na mikrofon (pravilno namješten). Ali ako može dobro glasovno potegnuti (kao npr. jedan otac Ukrajinac kod grkokatolika), stvarno ne vidim razloga zašto ne bismo mogli čuti prirodan glas i riječi, pogotovo ako je crkva ili okupljena zajednica relativno mala. To je puno ugodnije i ljudskoj naravi bliže od razglasa.
Isto tako, ako svećenik vidi što čita i ako se vjernici ne sapliću u mraku, nema potrebe koristiti reflektore i bliješteću električnu rasvjetu. No, ako već mislite koristiti dodatnu rasvjetu, dajte se barem potrudite da boja svjetlosti bude što žuća i tako bliža prirodnoj svjetlosti svijeća. Ako je moguće do 2200 K, a ako ne, onda barem ne više od 2700 K. I ne pretjerivati s lumenima. Ako ne znate o čemu govorim, usporedite svjetlost električnih "svijeća" i normalnih svijeća u nekoj starijoj crkvi (može i u sv. Blažu).
***
Vidim da sam plačući nad promašenošću Franjina papinstva, potpuno skrenuo s teme koja je izazvala njegov izljev žuči, a to je stroža američka politika prema ilegalnim imigrantima i zatvaranje novčane pipe kojekakvim udrugama koje su uz ostale zločeste stvari pomagale tim ilegalnim imigrantima da dođu u SAD. Među njima ima i puno fake katoličkih udruga, pa je jasno zašto su se i brojni američki biskupi digli na stražnje noge. No, i sami američki katolici koji još vjeruju, a ne nazivaju se vjernicima samo zato da i oni dobivaju novce preko neke od crkvenih organizacija, nisu zadovoljni ni Franjom ni većinom svojih biskupa. Tako da biskupima, ako žele pridobiti narod na svoju stranu, preostaje samo do sada neisprobana metoda uvjeravanja pomoću argumenata iz katoličkog nauka. A tu stvari ne stoje baš najbolje. Imaju oni puno više liberalnih apologeta nego mi (hrvatski isusovci poput Stanka Perice ili Tvrtka Baruna - plaču li i oni zbog USAID-a? - samo su blijede sjene zlokobnog Jamesa Martina), no nekako im ne ide. Zašto oni koji zaista žele useliti u Ameriku ili oni koji bježe od pravog progona ne bi išli legalnim putem useljenika ili azilanta? Zašto se one koji su počinili kazneno djelo ne bi smjelo deportirati u njihove domovine? Zar nije normalno da država najprije pomaže onima koji su njezini građani, a onda, koliko može i smatra korisnim, pomaže i drugim ljudima na svijetu? Normalna pitanja koja bi bila samorazumljiva svakom čovjeku kroz čitavu ljudsku povijest.
Uostalom, ako nekome nije jasno da nerođeno dijete ne bi trebalo ubijati ili da ljudima ne treba pomagati da psihičku smetnju ili bolest pretvore u iznakaženo tijelo, kako bi ih se moglo uvjeriti o prudencijalnim pitanjima poput modela i ograničenja imigracije.
***
Kod nas migracija, koliko vidim, dobro napreduje. Svaka šupa i garaža pretvara se u smještaj za novodobne robove kojima se može dati manje, nego lokalnim radnicima. Ovi se ionako mogu baviti nečim profitabilnijim ili naprosto otići u inozemstvo. Nema više Židov, Grk, nama su svi ok.
U šetnji više nije dosta jedan pesek, treba mu više braće i sestara da se lijepo druže. Imam dojam, nakon što sam prošlog ljeta bio u posjetu Italiji, da smo čak i njih prestigli brojem krznate djece, što dovoljno govori o izgledima za budućnost.
***
Prošli vikend bio sam u Gradu mladih, ima zgodnih šetnica i dječjih igrališta sa spravama. Pri povratku sam primijetio da smo blizu kuće za koju se skupljaju sredstva kod FSSPX-a (poslao mi je netko fotografiju iz zadnjeg broja njihova časopisa, pa sam lako našao oglas i adresu). Moram priznati da baš i nije neka pozicija. Ulica je bez nogostupa, bus koji onuda prolazi nedjeljom ima polaske svakih sat vremena, a ne vidim baš ni puno mjesta za parkiranje onih koji dolaze autom. Uglavnom, dosta neimpresivno. Doduše, ako će tamo biti samo njihovi svećenici, a narod ide na mise gdje i do sada, onda ovi prigovori nisu posebno bitni.
***
Na moju preporuku, bili ste s djecom u Pionirskom gradu. Djeca su oduševljena, nahranili ste ih i pročitali im neki poticajni duhovni tekst s ovoga bloga i pitate se što im dati da se još malo zabave, a ujedno razviju svoje moždane vijuge. Sve moje stare preporuke ste isprobali i, naravno, sve im je super, ali stalno vam dosađuju pitanjem "Je li striček Toma predložio kakvu novu igru?" Konačno im možete odgovoriti potvrdno.
Ove mogu igrati sami:
- Rush Hour (uzmite deluxe izdanje)
- Super Slide
- Super Blocks
- Shut the Box (može i više osoba igrati)
Ove su za više osoba:
- Alias Junior Party (pripazite da ima kotač, u njemu je dobar dio zabave)
- Catan ili Catan Junior
- Pictures
- Kingdomino
- Ticket to Ride: Europe
Linkovi su samo da vidite o čemu se radi, svakako sami potražite najpovoljniju i najjednostavniju stranicu za naručiti što želite.
***
Osim psećeg izmeta, po nogostupima u gradu sve češće primjećujem kvadratne pločice koje se nazivaju kamenom spoticanja. Čini mi se da ih sada već ima bar stotinjak. Služe da nas podsjete na žrtve nacista, ali kad smo već odlučili (bez da nas je itko o tome pitao) da grobljanske spomenike postavljamo po gradskim ulicama, možda bi bilo fer obilježiti nekakvim pločicama i ostale žrtve. Znamo da je i kod "oslobođenja" nastradalo puno ljudi od kojih nisu svi bili krivi ni osuđeni čak ni na montiranim procesima. Zar ne bi i oni mogli dobiti neki spomen ispred kuća gdje su živjeli.
Mene svaka takva mjedena pločica podsjeti ne samo na konkretnu osobu za koju je postavljena, nego i na stotine osoba koje su prešućene kao i tisuće djece ubijene u majčinim utrobama.
Pa se za sve njih kratko pomolim.
***
U rubrici licemjernog postavljanja spomenika, nalazi se i najava da će kod zavoda Andrija Štampar podići spomenik žrtvama korone. Za to čak mislim da je dobra stvar. Treba podsjećati na koronu, treba posebno podsjećati na to tko je što govorio i radio za te histerije jer ti ljudi (za razliku od nekih njihovih žrtava) i danas hodaju među nama i spremni su sve to ponoviti ako im se ponovno dade prilika. Kao i Trg žrtava antifašizma, tako će nas i spomenik žrtvama ludila zvanog pandemija kovida, podsjećati na što su ljudi spremni. Uostalom, još trebamo puno detalja utvrditi, od toga tko je virus napravio, do toga tko je sve na njemu profitirao.
***
Kako ne bih završio u negativnom tonu, evo i nekoliko književnih preporuka. Sve su kratke, pa ih lako možete pročitati:
- A.M. Burrage, The Sweeper
- R. Aickman, Ringing the Changes
- G. Simenon, Les Caves du Majestic
- Poor Clares of Rockford Illinois, Blessed Marie Celine of the Presentation
- T.M. Aluko, One Man, One Matchet
***
U nedjelju je sedamdesetnica (1,2) kada se sjećamo i prve javne tradicionalne mise u crkvi sv. Martina. Hvala Bogu!
"Jednom mi je [Mate Raos] ispričao da je kasno noću, potpuno pijan, došao na Markov trg, ispred sabornice i bacao cvijeće kroz rešetku kanalizacije. Prišao mu je stražar i pitao ga što to radi. 'Stavljam cvijeće na grob svog oca.' Navodno, Matin otac je bio uhapšen i živ iz zatvora nije izašao. A pričalo se da se običavalo nevine zatvorske žrtve 'izrizati' (dijalektizam) i bacati u kanalizaciju." (Dalibor Cvitan, "Patetično ma non troppo", "Oko", br. 24, 29. XI. 1990.)
OdgovoriIzbrišiM. P.
A jesi se raspistoljio. A ja vec mislio da su te utisali kakvim donacijama ispod stola ili bar kakvim kompromitirajucim videom. Ovaj me tekst podsjeca na ono kad je narod mrmljao kako nema mesa.,, Tada Jahve zapovijedi te zapuhnu vjetar i nanese prepelice od mora i sasu ih na tabor, na dva lakta iznad zemlje. Narod je ustao te je cijeloga dana, svu noc i cio sutrasnji dan skupljao prepelice. '' Citaj citao.
OdgovoriIzbrišiRobelar
Konačno, nakon dugo vremena odličan tekst. Užitak je čitati ma kako dug bio. I jedna preporuka, ako autor nema opravdano vremena mogao bi više dopuštati komentiranja. Komentari su isto duhoviti i odlični. Purus
OdgovoriIzbrišiPoniznosti, poniznosti!
OdgovoriIzbrišiPomoli te se za Svetog oca papu Franju!
Zar se ne moli 24 sata na svakoj Misi po cijelome svijetu za njega.
IzbrišiPapa Franjo često je na meti kritika zbog svog zalaganja za prava migranata i izbjeglica. Posebno su oštre reakcije izazvale riječi u pismu američkim biskupima (kao i kod autora ovog bloga). No, ako pogledamo povijest crkvenog nauka, vidimo da on ne donosi ništa radikalno novo, već samo nastavlja put koji su utabali njegovi prethodnici. Od Leona XIII. do Benedikta XVI., pape su redovito naglašavale važnost zaštite dostojanstva migranata, njihovih prava na pravedne uvjete rada i života te moralnu odgovornost bogatijih društava da im pomognu.
OdgovoriIzbrišiPio XII. posvetio je čitav dokument Exsul Familia Nazarethana pitanju migranata, Ivan XXIII. govorio je o njihovom pravu na bolji život, a Ivan Pavao II. isticao migracije kao priliku za međukulturni dijalog. Benedikt XVI. naglašavao je da migranti nisu samo radna snaga, već osobe s dostojanstvom i pravima. Svi su oni pozivali na solidarnost i pravednost, jednako kao što to danas čini papa Franjo.
Zašto onda njegove riječi izazivaju takve podjele? Je li problem u njegovoj poruci ili u vremenu u kojem živimo? Možda su se društva promijenila, postala zatvorenija i nepovjerljivija, dok Crkva ostaje vjerna svom nauku. Možda nije Papa taj koji se promijenio, nego mi. Razmislimo o tome.
Svako dobro!
Svako dobro predlazem da svoju toleranciju i multikulti ideologiju odete propovijedati u pojedine dijelove Francuske, Njemacke ili Svedske. A rodbini zrtava zadnjeg autoterora u Minhenu pricu o zajednistvu i razumjevanju. Svakako povedite onog Baruna i sliku pape sa sobom.
IzbrišiIli ste jako naivni ili trolate.
IzbrišiPapa Franjo licemjerno kritizira novu americku vlast zbog prudencijalnog pitanja (koga pustiti u vlastitu zemlju), a nije se stel mesat kad je prijasnja vlast agresivno gurala abortus i transdzenderizam ne samo u SADu, nego i po cijelom svijetu.
Ali i oko pitanja migranata Franjo je zlonamjeran. Oni koji dolaze u zapadna drustva u potrazi za boljim zivotom, trebali bi se htjeti integrirati u ta drustva, a ako cine kriminalna djela ili guraju svoju nasilnu religiju, naravno da ih se treba deportirati i filtrirati pri ulasku.
Sto se mene tice, puno je veci problem sto Franjo promice vjerski indiferentizam, svetogrdno primanje sakramenata, zatire liturgiju Crkve itd. U tome direktno djeluje na unistenju katolicke vjere. Na ona politicka pitanja ionako nema nikakvu moc ili utjecaj. Ako ga neki mocnici i izvuku kao autoritet, to je vise da im posluzi za ono sto i sami planiraju i rade.
TB
Tvrdnja da papa Franjo podržava sve imigrante, uključujući i one koji čine ubojstva, jednostavno nije točna.
IzbrišiPapa Franjo više je puta jasno rekao da svaka zemlja ima pravo kontrolirati svoje granice i osigurati sigurnost svojih građana. U intervjuu za CBS News 2023. godine naglasio je da migracijska politika mora biti uravnotežena te da se oni migranti koji počine kaznena djela mogu vratiti u svoje zemlje, ali uz poštovanje njihovih ljudskih prava. Također, još 2018. godine istaknuo je da prihvat migranata mora biti odgovoran i organiziran, a ne anarhičan.
Njegova poruka nije da države trebaju nekontrolirano prihvatiti sve, već da migrante treba tretirati s dostojanstvom, ali uz jasna pravila i mehanizme integracije. Kritizirati ga kao da zagovara zločin i kaos nije samo nepošteno, već i potpuno suprotno onome što on uistinu govori.
Pravi katolik trebao bi pažljivo birati riječi kada govori o svom Papi, s poštovanjem koje dugujemo Petrovu nasljedniku. Osim toga, klevetanje ili pripisivanje nekomu riječi i stavova koje nikada nije izrekao spada pod ogovaranje i lažnu optužbu, što prema katoličkom nauku predstavlja težak grijeh. Umjesto širenja dezinformacija, možda bi bilo korisnije poslušati što papa Franjo zaista govori.
Svako dobro!
Kažete mi da sam naivan kad se radi o Papi, ali radije bih bio naivan u vjernosti nego mudar u sumnji. Povijest Crkve pokazuje da su oni koji su ostali uz Papu, čak i kad ga nisu do kraja razumjeli, uvijek bili na sigurnom putu. Možda je ponekad teško razumjeti svaki potez, ali sigurnije je hodati u poslušnosti nego lutati u sumnji. Na kraju, vjernost nije naivnost, nego povjerenje u Božje vodstvo.
IzbrišiSvako dobro!
Vjernost papi se ne sastoji u hvaljenju svega sto pojedini papa cini i govori, pogotovo ne kad to cini kao vladar i politicar, a ne ucitelj vjere.
IzbrišiMozete se praviti da ste pali s marsa, ali ja sam dovoljno cuo, procitao i vidio od Franje u zadnjih 12 godina da stojim iza onoga sto sam napisao.
TB
Evo, pročitao sam apostolsku konstituciju Pija XII. iz 1952. i nedavno Franjino pismo.
IzbrišiTa dva teksta jedva da imaju veze jedan s drugim. U prvome papa nabraja kako su njegovi prethodnici i on pomagali vjerski i materijalno izbjeglice, prognanike i migrante. Posebno istice sav trud biskupa, svecenika i redovnika da katolici zadrze u novim zemljama svoju vjeru.
U ovom drugom, Franjo navodi nekakvo beskonacno ljudsko dostojanstvo i sam sebe citira o njemu. Ocito sam propustio tu novotariju od prosle godine (vidi ovo i ovo). To mu je kao utemeljenje zasto se javlja i ispravlja rijeci i djelovanje nove americke vlasti. Kao i uvijek, Franjo namjerno muti vodu i ubaci par rijeci za koje se mogu uhvatiti apologeti poput Svako Dobra, ali mu je namjera sasvim jasna. Ostaje opcenit i ne zeli cuti zasto Ameri (i katolici medju njima) imaju problema s dosadasnjim nacinom propustanja (ilegalne) imigracije. Zapravo, papa Franjo svojim ignoriranjem katolika podsjeca na europske birokratske vladare koji ignoriraju svoje gradjane i kojima je JD Vance nedavno odrzao bukvicu u Munchenu.
Mislim da promašujete ključnu poantu. Nije stvar u tome da papa Pio XII. i papa Franjo koriste iste riječi ili stil – razumljivo je da dokumenti iz različitih vremena imaju drugačiji naglasak. No, ključno pitanje je: jesu li u temeljnim načelima o imigrantima na istoj liniji? Odgovor je jasan – da, jesu.
IzbrišiPapa Franjo kada govori o „beskonačnom ljudskom dostojanstvu“ zapravo ne uvodi nikakvu novotariju, već nastavlja nauk svojih prethodnika. Primjerice, Lav XIII. u enciklici Rerum Novarum (1891.) naglašava da „svaki čovjek, jer je čovjek, ima pravo na dostojanstvo i poštovanje“. Pio XI. u Quadragesimo Anno (1931.) govori o dostojanstvu ljudske osobe koje se mora poštovati u ekonomiji i društvenom uređenju te upozorava da je dužnost države štititi prava svih, a posebno najslabijih. Pio XII. u svojem božićnom govoru 1944. godine izričito govori o „neotuđivom dostojanstvu ljudske osobe“ koje ne smije biti ugroženo ni političkim ni društvenim sustavima. Dakle, ideja da je ljudsko dostojanstvo neograničeno i neotuđivo nije nešto što je papa Franjo izmislio – to je središnji dio katoličkog društvenog nauka već stoljećima. Ako je Lav XIII. ljudsko dostojanstvo naglašavao u kontekstu radnika, a Pio XII. u kontekstu migranata, nije li logično da Franjo nastavi istu misao, samo prilagođenu današnjim izazovima?Zato je kritizirati ga zbog ove izjave zapravo odbacivanje dugog crkvenog nauka, kojeg upravo tradicionalisti inače vole isticati.
Također, navodite da papa Franjo ignorira probleme ilegalne migracije, ali on je više puta jasno rekao da države imaju pravo kontrolirati svoje granice, samo to moraju činiti na način koji poštuje ljudska prava. Dakle, ne zagovara anarhiju, već pravedan i human pristup.
U konačnici, nije pitanje hoće li netko više cijeniti stil Pija XII. ili pape Franje – već hoćemo li kao katolici biti otvoreni prema migrantima, pomagati im i gledati ih kao braću u Kristu. Svi pape, uključujući i Franju, na to su pitanje dali isti odgovor. Svako dobro!
Kako od neotudjivog dostojanstva ljudske osobe dodjete do beskonacnog dostojanstva? Pri tome preskocite vjekovni i nepromjenjiv nauk Crkve o primjerice smrtnoj kazni?
IzbrišiPitanje je tko su bili migranti u doba tih starih papa, a tko danas? Je li isto zalagati se da katolici imaju u novoj drzavi (koja ih je primila) mogucnost ostati u vjeri i s tim ciljem im i materijalno pomagati ili zalagati se da svatko moze uci u neku drzavu, a ako to ucini ilegalno, ne smije ga se deportirati premda u svojoj vlastitoj drzavi nece biti ubijen, nego ce imati losiji zivotni standard?
Sto znaci otvorenost migrantima, da li to znaci da muslimani iz primjerice Sirije, Afganistana itd. imaju pravo doci u Europu, i da ih mi moramo primiti i pomagati ih kao bracu u Kristu? Da li smije policija na granici recimo zaustavljati migrante i vracati ih nazad ili to nije dopusteno ako se migranti probijaju jer bi ih mogla pri tome ozlijediti? S obzirom na brojne teroristicke napade od muslimana, mora li neka drzava u ime bratstva primati te muslimane k sebi, je li to u skladu s onim sto su pape kroz povijest poticali i za sto su se zalagali?
Nekako me podsjecate na onog uberapologetu Kresimira Cerovca.
Vi ste prvi spomenuli izraz „beskonačno ljudsko dostojanstvo“ kao nešto sporno, a sada pitate kako od „neotuđivog dostojanstva“ dolazimo do toga.
IzbrišiNo, ako je dostojanstvo neotuđivo, to znači da ga nitko i ništa ne može ukinuti, ograničiti ili oduzeti. Ne postoji „polovično dostojanstvo“ koje vrijedi samo u određenim slučajevima. Papa Franjo samo naglašava ono što su i njegovi prethodnici govorili – svaka osoba, bez obzira na status, vjeru ili podrijetlo, ima dostojanstvo koje proizlazi iz toga da je stvorena na sliku Božju.
Što se tiče smrtne kazne, Crkva nije učila da je ona nužnost, nego da je u određenim vremenima mogla biti opravdana kao krajnje sredstvo. No, kako je napredovao pravni sustav, postalo je jasno da postoje načini zaštite društva bez uzimanja ljudskog života. To nije promjena vjekovnog nauka o dostojanstvu osobe, nego njegova dosljedna primjena u novim okolnostima – isto kao što Crkva više ne podržava teokratske monarhije, iako je to nekad bila stvarnost.
Što se tiče migracija, razumijem vašu zabrinutost oko toga tko su migranti danas u usporedbi s prijašnjim vremenima. No, u Pijevom vremenu migranti su također bili različiti – nisu svi bili katolici, niti su svi bili „podobni“ po današnjim konzervativnim kriterijima. No, Crkva ih je i dalje smatrala ljudskim bićima dostojnima poštovanja i pomoći.
Papa Franjo nigdje ne zagovara da se svaka država mora odreći svojih granica ili da ilegalna imigracija treba biti nekontrolirana. On govori o tome da države imaju pravo regulirati migracije, ali na način koji poštuje dostojanstvo ljudi. To uključuje sprječavanje kaosa na granicama, ali i zabranu okrutnog postupanja s migrantima. Drugim riječima, deportacije su moguće, ali ne na način koji bi ugrožavao temeljna ljudska prava.
Terorizam je realan problem, ali nije opravdanje za odbacivanje cjelokupnih skupina ljudi. Kršćanski pristup ne znači naivnost, ali znači razlikovanje pojedinaca od ideologija i postupanje s ljudima kao s osobama, a ne kao s apstraktnim prijetnjama.
Zaključno, Crkva nas ne uči da ignoriramo realne probleme, ali nas uči da u svakom čovjeku, bio on migrant, musliman ili netko treći, vidimo osobu koju Bog voli i kojoj smo pozvani svjedočiti Kristovu ljubav. Ako vjerujemo da je naša vjera istinita, zašto bi nas onda bilo strah susreta s drugima?
Svako dobro!
Papa Franjo je uveo novotariju "beskonacnog ljudskog dostojanstva" i na tome gradi novotarije nedopustenosti smrtne kazne, obaveze primanja ilegalnih migranata te politike razaranja ostataka zapadne i krscanske civilizacije.
IzbrišiNeotudjivo ne znaci beskonacno, a covjek sam svojim postupcima moze svoje dostojanstvo umanjiti do te mjere da npr. zasluzi smrtnu kaznu.
Naravno da terorizam moze biti opravdanje, ne za odbacivanje skupina ljudi, nego za ne primanje tih ljudi u svoju zemlju ili sredinu. To samo sofistima poput vas nije jasno.
Kao sto napisah, u tome ionako papa Franjo nema skoro nikakvog utjecaja, izvlace ga samo mocnici kojima to ide na ruku. U vjerskim stvarima je njegovo djelovanje puno opasnije.
TB
Vaš stav može imati smisla u političkim raspravama, ali on nije stav Katoličke Crkve. Crkva nije politička organizacija koja prilagođava nauk prema trenutnim ideološkim ili geopolitičkim interesima, već se temelji na Evanđelju i moralnom nauku koji vrijedi za sva vremena.
IzbrišiNe možemo biti katolici samo kada nam to odgovara i birati koje ćemo dijelove crkvenog nauka prihvatiti, a koje odbaciti – to je protestantski način razmišljanja. Ako vjerujemo da je Crkva vođena Duhom Svetim, onda ne možemo reći da su pape i crkveni nauk bili ispravni sve do točke kada nama osobno više ne odgovaraju.
Crkva nas uči da je dostojanstvo svake ljudske osobe neotuđivo jer dolazi od Boga, a ne od naših zasluga. To ne znači da nema kazni za zločine, ali znači da Crkva ne može zagovarati smrtnu kaznu kao moralno rješenje kada postoje druge mogućnosti. Isto vrijedi i za migracije – regulacija je nužna, ali Crkva nikada neće podržati isključivo restriktivan pristup koji ignorira ljudsku patnju.
Možete imati političke stavove kakve želite, ali ne možete očekivati da Crkva mijenja svoje učenje kako bi odgovaralo određenim ideološkim projektima. Krist nije došao sačuvati civilizacije ili nacionalne države, nego spasiti duše.
Svako dobro!
Vi proglasavate stavom Crkve vasa tumacenja nauka kao i vase interpretacije misljenja pape Franje koja su ocito u raskoraku s vjekovnim naukom kako je izrazen u Tradiciji i dokumentima crkvenog uciteljstva. Usto zlonamjerno izvrcete izjave, npr.
Izbriši"Crkva ne može zagovarati smrtnu kaznu kao moralno rješenje kada postoje druge mogućnosti".
Naravno, nikad nije ni receno da Crkva treba zagovarati smrtnu kaznu, samo da se se ne moze reci da je smrtna kazna po katolickom nauku nedopustena ili da je protivna ljudskom dostojanstvu ili nesto slicno.
Ili kad pisete "regulacija je nužna, ali Crkva nikada neće podržati isključivo restriktivan pristup koji ignorira ljudsku patnju", to je opet zlonamjerno ili glupo. Nitko ne ignorira ljudsku patnju niti ima iskljucivo restriktivan pristup. Radi se o razumnim politickim razmimoilazenjima koliko i kakve ljude pustiti u vlastitu drzavu te sto napraviti s onima koji su u tu drzavu usli ilegalno ili su jos uz to i kriminalci.
Svako dobro, puno ljubavi, smijeha i veselja, sve najbolje u novoj godini, obilje zdravlja i neka vas sreca prati na vasem putu, ostanite na pravoj liniji ne skrecuci ni lijevo ni desno, istinska moralna gromada, uz puno uspjeha u karijeri i nove poslovne prilike, godinu punu avantura, hvala vam sto ste uvijek uz ovaj blog te neka vam se ostvare svi snovi! S postovanjem!
Najnovije, u Puli marokanac pokusao silovati 60godisnjakinju, a u Zagrebu 38godisnji marokanac silovao maloljetnicu koju je snimio u tramvaju. Eto postovani,, svako dobro' nadam se da nije tvoja kcer ili sestra. Zauzmi se za dostojanstvo ovog migranta koji je vec pusten, ali nemoj za zrtvino dostojanstvo jer tvoje zauzimanje njoj vise nista ne znaci.
IzbrišiRobelar
Katoliku kojem tradicija ne predstavlja samo ljepotu liturgije, ni 1000 kilometara nije prepreka za prisustvovanje na svetoj misi. Nedostatak nogostupa zasigurno nije prepreka, a ni ostale pojedinosti koje ste naveli.
OdgovoriIzbrišiTon vaše kritike na kuću FSSPX-a odiše zlom namjerom.
Vama pak obilje Bozǰeg blagoslova od vjernice FSSPX-a.
Da 1000 km nije prepreka isli bi svi npr. u Bec svake nedjelje.
IzbrišiNemam zle namjere, nego komentiram samo s prakticne strane, mislim da postoje prikladnije pozicije i nekretnine za tu namjenu. Naravno da svatko kupuje sto njemu pase.
TB
Zašto ići u Beč svaku nedjelju ako imamo privilegiju imati misu u Lijepoj Našoj ?
IzbrišiPoanta je da su relativna blizina, prometna povezanost itd. ipak vazni faktori. Inace, kad onome pravom katoliku o kojem govorite ne bi ni prijeci 1000 km bilo prepreka za prisustvovanje svetoj misi, onda se ne bi otvarale kapele i priorati po raznim dijelovima svijeta nego bi bilo dosta par centara na svakom kontinentu, a u Hrvatskoj ne bi trazili kucu u Zagrebu, nego u nekom mjestu gdje su nekretnine puno jeftinije.
IzbrišiTako da ocito onima koji odlucuju o tim stvarima pozicija i prometna povezanost nesto znace (sto je i logicno, ne mogu racunati samo na prave vjernike poput vas kojima 1000 km do svete mise nije nikakva prepreka). A ako uzmemo u obzir i te faktore, ne vidim zasto bi bilo zlonamjerno upozoriti na javni prijevoz i stanje nogostupa.
Toma, možda možete priupitati nekoga u kapeli FSSPX-a kako i zašto je odabrana upravo ta kuća, a ne neka druga - na boljoj lokaciji, s nogostupom, velikim parkiralištem i javnim prijevozom nedjeljom svakih pola sata? Da ste se raspitali ne biste sigurno ovakve komentare pisali. Vjerojatno nisu zlonamjerni, ali nisu ni potrebni. Orgulje su krive za sve.
IzbrišiKoliko su takve obiteljske kuće prikladne za tradicionalni sakralni prostor? Meni je to nekako premoderno i svjetovno.
IzbrišiQ
Mihaela, ovo su javno dostupne informacije. Od objave u casopisu, preko oglasa, adrese, imena vlasnice itd. itd.
OdgovoriIzbrišiSto se tocno trebam raspitati? Da li u gradu Zagrebu postoji lokacija koja mi se cini prikladnija od te za navedenu cijenu? Meni se cini da postoji. Siguran sam da oni koji o tome odlucuju imaju svoje razloge, ali ne vidim apsolutno nikakav razlog zasto javnu objavu ne bih vrlo kratko komentirao na svom blogu. Ako vam se ne svidja, nije da se morate sloziti sa mnom. Niti sam nesto izmislio niti sam iznosio necije privatne podatke koje bi mi netko iznio u povjerenju ili tracu niti sam na koncu nesto strasno rekao.
Poštovani,
OdgovoriIzbrišiTo što nazivate "odurnim" ima svoj poseban blagoslov. Možete vi osobno biti protiv orgulja, no to je sveti instrument koji se spominje i u službenim crkvenim dokumentima o sakralnoj glazbi i koji se na katoličkom zapadu koristi već preko 1000 godina. Nitko Vam ne brani da slobodno izrazite svoje mišljenje, no možete ga izraziti i na ljepši način bez da nešto nazivete "odurnim".
Srdačno,
Zbunjeni katolik
Gdje Crkva kaze da su orgulje "sveti instrument"?
IzbrišiKaze Pio X.:
Premda je glazba, koja je vlastita Crkvi, vokalna, ipak je dozvoljeno pjevanje pratiti orguljama. [...]
Budući da je u crkvenoj glazbi uvijek najglavnije pjevanje, orgulje i ostala glazbala valja da prate i pomažu pjevanje, a nikad ga ne smiju potisnuti u pozadinu ili prigušiti.
Dakle, samo dozvoljeno, ne preporuceno. A kad god orgulje (ili jos gore harmonij) potiskuju u pozadinu ili prigusuju pjevanje, ocito ne prate ove preporuke.
Trebao sam mozda napisati "odurno sviranje orgulja i harmonija" kako sam ga valjda u 99% slucajeva dozivio. Ali ovako je bilo krace.
Naravno, nemam nista protiv da netko ima orguljaski koncert ako je to prikladno u crkvi. Samo bih volio izbjeci da ja to slusam za vrijeme mise.
Autor je uklonio komentar.
IzbrišiAutor je uklonio komentar.
IzbrišiAutor je uklonio komentar.
IzbrišiAutor je uklonio komentar.
IzbrišiAutor je uklonio komentar.
IzbrišiAutor je uklonio komentar.
IzbrišiAutor je uklonio komentar.
IzbrišiAutor je uklonio komentar.
IzbrišiPoštovani Toma, hvaljen Isus i Marija!
IzbrišiNaš opsežan odgovor na komentar, kao i osvrt na cjelokupnu tematiku proslijeđujemo u obliku članka: https://cantatedomino03.blogspot.com/2025/02/u-obranu-orgulja-kao-glazbala-dostojnog.html
Svako dobro u Kristu i Mariji!
Lijepo je pjevanje u sv.Blaža, definitivno.
IzbrišiNo, nije lijepo kad se "začini" sa bukom djece koju roditelji ne mogu I ne znaju umiriti. I ta buka ne ometa samo to lijepo pjevanje, već i praćenje same liturgije, što je iziritalo mnoge vjernike jučer na bozanskoj liturgiji pa su se mnogi okretali prema koru u nevjerici. I kad sam dobronamjerno prišao poslije mise ukazati pjevačima na problem, bio sam "počašćena"od jednog člana zbora višekratnim ponavljanjem riječi "marš, stari seronjo,gubi se, nama, nisi ovlašten ići na kor", mada mi nije bila ni mamjera ići gore itd. Razumijem da je dobro da djeca nazoče liturgiji, ali je nedopustivo da vjernici budu taoci nereda neukroćene dječje buke. Ipak, to mjesto je dom Gospodnji, liturgija je božanska,a ne privatno vlasništvo "zaslužnih"osoba.A ponašanje dotičnog mladića je izazvalo sablazni kod mnogih nazočnih vjernika koji se ipak nisu "šteli mešati". Otišao sam da ne bi napravio kakvu glupost na koju me izazivao dotični "pjevač" bujicom uvrijeda.Pokušao sam umiriti situaciju vav crkve, ali čuvši gomilu gluposti koju je vaš pjevač podastirao kao argumente odlučio sam otići i ne uzvraćati, je Bog će uzvratiti svakom po riječima i djelima.Mark
Nismo primijetili sljedeću stvar a to je da citat iz dokumenta Svetog zbora obreda iz 1958. kaže sjedeće:
Izbriši62. Orgulje namijenjene liturgijskoj službi, pa makar i malene, neka budu načinjene po umjetničkim zakonima i sastavljene onim registrima, koji odgovaraju bogoslužju. Prije nego se počnu upotrebljavati, neka se propisno blagoslove i
neka se kao sveta stvar brižno čuvaju.
(Uputa Svetog zbora obreda o svetoj glazbi i svetoj liturgiji u svjetlu enciklika pape Pija XII.: Mediator Dei et hominum, 20. XI.1947.; De musica sacra et sacra liturgia, 03.IX. 1958.)
Dakle, Crkva je rekla da su orgulje sveto glazbalo nakon što ih se blagoslovi. Opet ponavljamo, prije komentiranja treba proučiti cijelu materiju!
Cantate Domino, nepristojni ste pisuci ovolike plahte na tudjem blogu mjesto da u jedan ili dva komentara obrazlozite najvaznije, a za ostatak ostavite link na svoj "opsezan odgovor". Ali propustio sam vam komentare da se vidi orguljaska fanaticnost koju svakako mozemo iskusiti kad god vam se dopusti da misu "uzvelicate" svojim sviranjem. Glavna misao vodilja je: sve utopiti u moje sviranje tako da svi vjernici uzivaju kao ja.
IzbrišiDrago mi je da u rimskom obredniku postoji blagoslov orgulja kao sto postoji i slanine, pcela ili dudovog svilca. Ili (sala, nemojte poluditi) blagoslov protiv miseva, skakavaca, hrusteva, crvi itd. Zamislite kako bi tek bilo strasno da orgulje ne blagoslivljaju kad ih i blagoslovljene ovako sviraju.
Ja ne bih imao nista protiv sviranja na misama da je situacija normalna i da covjek moze birati npr. u Zagrebu na koju od desetina misa otici. Onda bih jednostavno odabrao onu za kojoj znam da me orguljas nece maltretirati. I mirna Bosna. Nazalost, situacija nije normalna i od vaseg terora se ne moze pobjeci. Koliko daleko ide vasa opsesija da unistite svaki trenutak tisine i mira pokazuje cinjenica da cak ni rekvijemske mise niste pustili na miru. Svecenik vam je to dopustao i to je to. Ja kad cujem takvo odurno zlostavljanje vjernika harmonijem pocinjem razumijevati kako je doslo do novus orda. Orgulje i harmoniji ocito su poceli sluziti kao sto mladima danas sluze slusalice u usima, a starima radija i televizije. Da umrtve svaku razumsku misao.
Necu vam odgovarati koristeci strucnu glazbenu terminologu jer ju ne znam niti sam ikad tvrdio da ju znam. Da sam dosao na koncert, mozda biste imali pravo pitati tako podrugljivo o razlicitim tehnickim aspektima vasih izvedbi (iako i o koncertima ljudi imaju pravo reci svoje misljenje cak i ako nisu o tome skolovani, radi se o umjetnosti koja bi morala imati doseg siri od uskog kruga strucnjaka). Ali ja sam dosao na misu koju vi svojim egoizmom pokrivenim toboznjom poniznom sluzbom monopolizirate bez alternative za vjernika kojemu takva situacija ne odgovara.
To šta tebi orgulje smetaju ne znače da svima smetaju, nema lljepše nego kada orgulje zagrme, a ti se pravi pametan sa svojim stavovima Kolko hoćeš.
IzbrišiPs: odgovori koji si dao su degutantni i krajnje bezobrazni
Modernistički tradizmatik
Osupnut sam ovom orguljaškom fanatičnošću. Sigurno se radi o reklamiranju vlastitog maločitanog bloga.
IzbrišiQ
Cantate Domino, nemojte brisati propustene komentare jer onda citatelji ne mogu pratiti o cemu se uopce vodila diskusija.
IzbrišiObrisani komentari
Ne mogu se načuditi ovom Cantate Domino pa on piše u prvom licu množine kao da je neko visočanstvo. Pisanje pa brisanje plahti ta velika fluktuacija u prikazu mišljenja stvara nižu estetičku vrijednost, a uz tu fanatičnu težnju za istjerivanjem istine sve ide na štetu ljepote i stvara sve ono što inače tradicionalna glazba nije. Bisernica
IzbrišiPoštovani,
IzbrišiPišemo u množini jer nas je više koji vodimo blog.
Svako dobro u Kristu!
Što se tiče rekvijemskih misa, s obzirom da znamo situaciju o kojoj Toma govori, orguljaš je tada svirao jer je celebrant tako rekao, no svirao je isključivo kao pratnja pjevanju, bez improvizacija i postludija. Svakako je bolje da kod rekvijemskih misa, kao i u došašću i korizmi, orgulje uopće ne sviraju, no dozvoljeno ih je upotrebljavati (izuzev Svetog Trodnevlja) isključivo kao pratnja pjevanju. Ljudski glas je glavni instrument rimske liturgije te uvijek ima prednost nad orguljama.
IzbrišiSto se tice neprikladnih crkvenih pjesama u Malom misalu, zasto ih jednostavno niste naveli pa da vidimo o cemu se radi. U novom izdanju mozda ih se zamijeni ili izbaci, ne vidim zasto se to ne bi moglo ako je doslo do ocitog propusta. Ni meni se ne svidjaju bas sve pjesme ondje, ali nisam ih ja sve ni stavljao.
OdgovoriIzbrišiNo, evo s vaseg bloga da citatelji vide o cemu se radi:
" Zanimljivo je da su zabranjene i 3 pjesme koje se nalaze u Hrvatskom crkvenom kantualu (1934.), a to su Zdravo Djevo, Do nebesa i O silni jaki Bože (Lučić). No sve 3 pjesme su se našle kasnije u Novoj crkvenoj pjesmarici (1974.) koja ima dozvolu crkvenih vlasti, te u trenutnoj službenoj liturgijskoj pjesmarici Pjevajte Gospodu pjesmu novu (1983.). Doduše, prve dvije pjesme nalaze se u dodatku "za izvanliturgijsku uporabu", kao i još neke zabranjene pjesme iz ovog popisa, a O silni jaki Bože u službenom liturgijskom dijelu, tako da ona je službeno rehabilitirana, no njenu uporabu stavljamo svakako na savjest kantorima i orguljašima. No, kako Nadbiskupijski duhovni stol službeno nikada nije povukao okružnicu, pjesme: Spasitelju dobri Isukrste, Svemožni Bože, Sa nebesa sad će doći (da ne bi bilo zabune, uz ovu zabranjena je i ona druga poznata melodija Mirka Novaka na taj tekst), Divnoj dakle (pučka varijanta, pod brojem 28. Tantum ergo), Klekni/ priđi puče pobožni, Božanskog srca, U slavu svetog Srca (Hladnik), Čuj nas majko, Hoćemo Boga, Lijepa si lijepa, K suncu prosi (koja kao što dobro primjećuju autori okružnice podsjeća na Puna srca, pune čaše), O Marijo majko, Prejasna Kraljice, O Marijo, zvijezdo mora, Zdravo budi Marijo, Bog te je proslavio, Zdravo budi Marijo, prejasna zornice, Čestit svijetu, Danas se čuje, Hajdmo braćo sada, Kakvo čudo dogodi se, Oj pastiri čujte novi glas, Amo sad grešnici, Na maslinskoj tužnoj gori, O Isuse, daj da pjevam, iskrivljena Stala majka (prava originalna verzija nalazi se u Kantualu), ova melodija Isus usta slavni, Na čast uskrsnuloga, Naš je usto Spasitelj iz groba, Na Uskrsa dan toga, Zora nebom zarudjela, Ime štujem Trojstva Presvetoga su i dalje službeno zabranjene u liturgijskoj uporabi u Zagrebačkoj nadbiskupiji!"
Pa i iz ovoga sto sami pisete je ocito da misljenje o tome koja je pjesma prikladna, a koja nije, uopce nije tako egzaktno kako ga predstavljate. Vas pristup tematici lijepo pokazuje liturgicare sredinom 20. stoljeca koji se spremaju uzeti skarice i ljepilo u ruku, pa ce na temelju "znanstvenih" spoznaja zakljuciti sto spada, a sto ne spada u liturgiju. A ako bas bude problema ili se pokaze da nam povijesna rekonstrukcija ne drzi vodu, mozemo uvijek nesto "rehabilitirati". Ovaj "legalizam" koji pokazujete kad nam govorite sto je "i dalje zabranjeno" je iskreno receno smijesan. Nije ni cudo da su takve kao vi modernisti s velikim zadovoljstvom koristili za razbijanje i rusenje svete liturgije.
Dragi Toma,
IzbrišiNismo zatvoreni za raspravu oko tog popisa "zabranjenih pjesama", niti mislimo nužno da su neke pjesme tamo završene opravdano, ali kao što smo istaknuli u odgovoru, u konačnici mjesni ordinarij jedini ima pravo odlučivati o liturgijskim pitanjima. A što se tiče neliturgijskih pjesama (one bez odobrenja ordinarija) one se mogu slobodno pjevati u pučkim pobožnostima, hodočašćima, a mogle bi se otpjevati i kad je misa gotova, nakon Posljednjeg Evanđelja (ili Leonovih molitava, ako ih ima) kada se uostalom najčešće i pjevaju Do nebesa i Zdravo Djevo. Razumijemo da usred mora problema u kojima se Crkva nalazi ovo može ljudima izgledati kao "legalizam" i nepotrebno cjepidlačenje, no postoje propisi o crkvenoj glazbi, kao što postoje o drugim stvarima i postoje ljudi, glazbeni stručnjaci, čiji je zadatak primarno govoriti o glazbi.
Srdačno!
Mark, nemam pojma sto se dogadjalo, cuo sam nesto iz druge ruke. Slazem se da bi roditelji trebali izvesti djecu koja ne prestaju zavijati, udarati nogama po klupama ili drvenom podu i slicno. Naravno, treba imati razumijevanja jer nisu ni sva djeca u jednakoj psihofizickoj situaciji. Ako mislite da je stvar eskalirala, trebate zamoliti svecenika da on pristupi toj delikatnoj situaciji i proba je rijesiti.
OdgovoriIzbrišiZnam da se do prije par desetljeca djecu izvodilo iz crkve kad bi pocela buciti. Danas se slijedi neko drugo razmisljanje da se ne bi djecu i roditelje otjeralo zbog negostoljubivosti s mise. I jedni i drugi argumenti imaju smisla, pa je pitanje trenutka, situacije i osoba kako bi se stvar trebala rjesavati.
Poštovani Toma, hvala na odgovoru.
IzbrišiStvar nije eskalirala zahvaljujući mom neprihvaćanju provokacija dotičnog zboraša koji me je gnjusnim uvrijedama uporno poticao na zlo, što sam naravno izbjegao. Potrudit ću se obavijestiti svećenika, ako uspijem,jer ne živim u Zg, ali sam se već potrudio predati dotičnog u "ruke Boga živoga",ja se neću osvećivati. Najgnusniji je bio njegov prijezir kad sam mu spomenuo da sam ga branio dok je bio dijete....Takvo što nisam doživio ni u svijetu ni na novus ordo.
Lijep pozdrav
Ruzno i tuzno.
IzbrišiTB
Prema mojim saznanjima, priča nije baš takva, ne znam zašto iznosite samo jednu stranu. Ja sam pak čuo da je "netko" prijetio zborašima uključujući da će zborašu odgristi prst. Pišem ovo da se ne blati zboraše jednostranom pričom.
IzbrišiToma, ne ulazeći u rasprave, samo bih ti htio reći: trudi se biti svet!
OdgovoriIzbrišiPazi kako govoriš, budi umjeren u govoru, jer umjerenost je krepost. Kojiput se znaš objektivno ogriješiti o kreposti dok pišeš i pritom se netko zakači na tvoje riječi (nije bitno je li u pravu ili ne), samo zato što si ne pazeći na kreposno govorenje izazvao pojačanu emocionalnu reakciju kod nekoga.
Grijeh se veže na grijeh, taština na taštinu.
U govoru treba imati i krepost širokogrudnosti. Iako otvoreno izražavaš svoje mišljenje i ne bojiš se ljudi (što je jedna od vlastitosti te kreposti), ipak njezina je vlastitost i da je oprezna te da rado drugima pruža pomoć. Riječju odurna (posebno prema nečemu što u Crkvi ima svoje časno mjesto) sigurno nekom orguljašu nećeš pružiti pomoć. Samo ćeš izazvati bijes kod njega koji je potaknut tvojom nerazboritom agresijom.
Biti ljubazan; jer ljubaznost je "krepost kojom se netko po dužnosti društvenog života u zajedničkom druženju odnosi uslužno i pristojno prema drugima, kako djelima, tako i riječima"
Nekad je dobro prije nego što ulazimo u rasprave pročitati koje poglavlje djela nekog pustinjaka, npr Ljestve sv. Ivana Klimaka i vidjeti kako bi se on ponašao u našoj situaciji. Taj je sebe smatrao manjim od makovog zrna, najgorim od svih. Ne vjerujem da bi on pa čak i da ima u potpunosti pravo, postupao kako često danas komentatori na tradicionalnim blogovima postupaju. To kad neki modernjak pročita, samo će reći ma nema tu plodova, nije to od Boga, vidi ih što se međusobno svađaju. Na nama koji smo nešto spoznaje primili je i odgovornost ljudi moji!
Ljubimo se i budimo sveti, sve praštajmo, sve podnosimo, molimo kojiput meditativno za one s kojima komentiramo, komuniciramo pa i raspravljamo. Umjesto da se borimo za svoje pravo, ajmo pokušati jednom iz svega srca nekoga predati Mariji, pa da vidimo plodove! Mir i dobro
Nitko i ništa
Hvala na lijepim poticajima. Kako se ne bih slozio!
IzbrišiIpak, u konkretnom slucaju, mozda ti orguljasi uopce nikad ni ne cuju ovakve primjedbe ili argumente. Mozda bar nekom od njih usred ushicene svirke sine misao "Sad bih mogao zavrsiti. Meni ce to biti mala zrtvica, ali mozda nekim vjernicima bude dobrodosao predah."
TB
Baš mi je drago da je netko komentirao zamrlost bloga! Očito pali :)
OdgovoriIzbrišiJa sam komentirao u siječnju, ali zasluga za živost na blogu ipak pripada T.B. jer je napisao dobar tekst i dopustio više komentiranja.
IzbrišiGuercinoto