Je li serija The Chosen (Izabrani) smeće?
Tako je glasio upit jednog katoličkog komentatora kojeg povremeno pratim na Twitteru. Slučajno se potrefilo da sam baš dan ranije po prvi puta pogledao jednu epizodu te serije. Iz onoga što sam prije (površno) saznao o seriji, nije mi se činila kao nešto što bi mi se svidjelo. No, odlučio sam biti otvorena uma i bez predrasuda pogledati barem prvu epizodu te serije. Ujedno sam i nećacima objasnio (bez ikakvih kritika ili pohvala unaprijed) da svi zajedno trebamo pogledati tu epizodu ako žele poslije gledati film koji ih je zanimao. Malo su se nećkali, ali su na kraju pristali. Mlađe je uplašilo opsjednuto ponašanje "Marije Magdalene". Dojam je bio jednoglasno negativan. Meni je sve djelovalo preamerički, a nije mi se svidio ni prikaz Petra kao pokvarenjaka ili Mateja kao poluautista. "Isus" je bio dosta razočaravajuće nekarizmatičan. Pozitivno bih ocijenio neke scene s Nikodemom (ali ne i njegovu ženu), a dirljiva je bila i završna scena kada Gospodin samo riječju "Marijo" izgoni iz Magdalene demone (i zgodno nas podsjeća na ono prepoznavanje Uskrsloga u vrtu).
U odgovoru na gore spomenuti tweet (koji je u međuvremenu izbrisan), netko je linkao ovaj članak koji objašnjava pojedine teološke probleme u toj seriji. Meni se kao mali poticaj za razmišljanje svidio i ovaj tekst o tome kako ti autori ne žele da im televizija, odnosno filmovi oblikuju unutrašnju sliku Isusa koju prije svega treba izgraditi u molitvi i razmatranju. S time se mogu poprilično složiti i to je jedan od razloga zašto čak ni puno kvalitetniji film Pasiju nisam pogledao više od dva puta. Čini mi se da je tako nešto i u temelju moje odbojnosti prema čitanju svetačkih i nesvetačkih vizija o životu Isusa i Gospe (npr. onih Anne Katharine Emmerich ili Marie Valtorte). Jasno, nismo svi isti i nekome će takva štiva kao i takvi filmovi koristiti (imajući uvijek u vidu njihovu relativnu vrijednost u odnosu na Sveto Pismo i Tradiciju).
Mislim da je odgovor na provokativno pitanje iz naslova "nije, ali..." Treba pripaziti da se nehotice ne prihvate pogreške koje se ipak pojavljuju u toj seriji. I treba shvatiti da je gledanje takvih djela prije svega zabava (makar ponekad i bila pohvalna ako ju se usporedi s drugim oblicima danas raširenih zabava) koju se ne bi smjelo pomiješati s molitvom.
No, ako ste mislili da je ovaj prvi dio prijeporan, bojim se da je drugi par razina više jer u njemu ukratko objašnjavam zašto mislim da
P. Rippergerov molitveni priručnik sadrži neke neobične ideje
Budući da moj ustrajni rad na influencanju još nije prepoznat i izdavači mi ne šalju besplatne primjerke knjiga ne bi li ih spomenuo na svom blogu i tako im povećao prodaju u troznamenkastim postotcima, morat ću se u ovom osvrtu koristiti engleskom verzijom Molitava oslobođenja i zaštite za koje je nedavno izišao hrvatski prijevod. Drugi dio tog molitvenika je više-manje uobičajen uz standardne molitve (litanije, himne itd.) na latinskom i engleskom. Prvi dio s molitvama svezivanja, pečaćenja (brtvljenja?), otklinjanja itd. čini mi se pretjeran i jedino na što me eventualno podsjeća u tradiciji su neke praznovjerne narodne bajalice. Evo duljeg oblika molitve svezivanja:
Longer Form of Binding Prayer
I ask Jesus to cover me with His Blood, my hands, feet, arms, legs, head, tongue, mouth, saliva, lips, voice, throat, stomach, intestines, blood, the immune system, ears, eyes, clothing, and everything else St. Michael commands, in the Name of the Father and of the Son, ✠ and of the Holy Spirit.
I bind and render helpless and spirits affecting me: spirits of never, communication, games, deceit, deception, ministering spirits, dissociation, unforgiving heart, abandonment, rejection, self-hatred, mocking, controlling, of capital sins, occult, spirits that cause hiccups, vomiting, fainting, falling, fear, panic, cowardliness, yelling, rage, explosions, defiance, amnesia, obscene gestures, tearing of clothing, reading of hearts, sudden movements, levitation, hot, cold, temperature fluctuation, upset stomach, bad odors, nausea, abandonment of state in life, of theft, murder, death, lies, brutality, trauma, resentment, terror, pride, arrogance, bitterness, confusion, cruelty, hatred, insecurity, adultery, fornication, masturbation, pornography, prostitution, unnatural sex, sexual perversions with all of their manifestations, contraception, sterilization, revenge, abortion, mutilation, suicide, blasphemy, sacrilege, heresy, schism, disobedience to authority, contempt for God, for His Name, for the Sabbath rest, eating disorders, involuntary vices (obsessive compulsive disorders), envy, jealousy, curiosity, coveting, stubbornness, perjury, drugs, drunkenness, lewd dancing, molestation, refusal to speak, false appearance of leaving, distraction, exaggeration, scrupulosity, presumption, slander, detraction, spirits that attack memory, imagination, mind, spirit, soul and body, the demons and spirits of freemasonry, the occult, wicca, covens, hexes, vexes, spells, charms, curses, snares, traps, obstacles, diversions, divisions, spiritual influences, evil wishes, evil desires, hereditary seals known and unknown, every dysfunction and disease, negative inherited DNA, blood sacrifices, generational evil spirits, clinging spirits, and all others known to be present by Saint Michael and the Holy Angels.
I ask you Jesus to sever the transmission of any and all satanic vows, pacts, spiritual bonds, soul ties, and satanic works.
I ask you Jesus to break and dissolve any and all links, and effects of links with: astrologers, bohmos, channelers, charters, clairvoyants, crystals, crystal healers, fortune tellers, mediums, and the New Age movement, occult seers, palm, tea leaf or tarot card readers, psychics, santeros (santeria), satanic cults, spirit guides, witches, witch doctors, dungeon masters and voo doo.
I ask you Jesus to dissolve all effects of participation in seances, divination, ouija boards, horoscopes, occult games of all sorts, and any form of worship that does not offer true honor to Jesus Christ. In the Name of the Father and of the Son, ✠ and of the Holy Spirit. Amen.
Meni se čini da ovakva nabrajanja mogu više uznemiriti i rastrojiti osobu pogođenu nekim od ovih zala, nego joj pomoći da se pouzda u zagovor svetaca i milosrdnu ljubav Božju. Zamišljam opsesivno kompulzivnog vjernika koji je nabrojao sve ove dijelove tijela i grijehe, a uznemiruju ga skrupule jer nije spomenuo nokte, gušteraču ili limfne čvorove, a nije se ni eksplicitno zaštitio od viska, rašlji ili utjecaja mRNA babine pratetke za koju kažu da je u doba Franje Josipa gatala iz soca.
Nemojte misliti da zato što malo pretjerujem kako bih istaknuo poantu, ne vjerujem da razne prakse imaju loše duhovne posljedice. No, njih se rješava prije svega sakramentalnim životom uz tradicijom provjerene molitve i prakse. I za egzorcizme se zna tko ih vrši, kada te uz koje uvjete. Ovo inzistiranje na zlu, đavlu, borbi s demonima nije ni zdravo ni korisno za redoviti kršćanski život.
Naravno da se ne morate složiti s ovim mojim razmišljanjima, ali vjerujem da ćete se složiti kako je ova fotografija koju sam danas uslikao na Mirogoju lijepa.
Video kritika s izvatcima iz serije Izabrani.
OdgovoriIzbrišislažem se sa svime, i sa komentarom o seriji i sa molitvenikom. najjača egzorcistička molitva je "oče naš" i "zdravo marijo" u kojima je sadržano cijelo sveto Evanđelje. jako je dobar i svet molitveni zaziv istočne kršćanske tradicije: "Gospode Isuse Kriste pomiluj me grešnog". ovi svi zazivi tjeraju demone, a ako je netko baš tjelesno opsjednut, treba molit svećenik cijeli egzorcistički rimski kanon...pozdrav, Ante Srzić
OdgovoriIzbrišiČitao sam da cijeli Ružarij, dakle sva tri otajstva krunice ima snagu egzorcizma. Opet, krunica su upravo Oče naš i Zdravo Marijo, vijenac molitava.
IzbrišiBilly
Serija je po meni zanimljiva i gledljiva, mislim da moze puno uciniti na evangelizaciji. Cinjenica jest da bi bilo dobro imati teolosko predznanje zbog nekih pogresaka ili namjerno drukcijih interpretacija od Biblije, ali smatram da te pogreske nisu toliko strasne da bi se stvorila neka kriva predodzba.
OdgovoriIzbrišiOsobno mi se svidja sto je mozda i prva serija ili film koja ucenike prikazuje kao mlade ljude sto po tradiciji i jesu bili
Pero
serija je za uzrast mlađi od 15 godina jer je totalno nerealna, učenici se razgovaraju kao moderni ljudi 21. stoljeća sa zapada. veze to nema sa istočnjačkim mentalitetom, načinom i manirama govora i ponašanja. veze to nema. smijurija. Krist je prikazan kao nekakav simpatičan hipi iz cd shopa u kaliforniji iz 2023. godine. pozdrav, Ante Srzić
IzbrišiSerija i nema cilj doslovno interpretirati Bibliju, tko ocekuje katekizam ne treba je gledati. To ne znaci da je serija kao djelo losa ili da je treba proglasiti herezom ili zabranjenim sadrzajem koji ni cemu ne sluzi
IzbrišiPero
ne mora bit katekizam ali mora bit realna. to je na razini filma o kleopatri koju glumi crnkinja. niđe veze.
IzbrišiSve se slazem za seriju, jedva sam se natjerala pogledati, a kad jesam - zazalila sam. Na stranu protestantske teoloske pogreske u seriji, zazalila sam najvise zbog jedne stvari a to je nacin na koji je prikazana Blazena Djevica Marija. Kao histericna, nametljiva brbljavica. Iskreno me je zabolila ta razina svetogrdja do granice da sam izmolila reparaciju za autore. Obzirom da sam jako osjetljiva na i najmanju uvredu Bogorodice, osobno mislim da je serija perfidno djelo koje se, razotkriva bas po Njoj.
OdgovoriIzbrišiMozda pretjerujem ali sto cu, tako je kako je. Ad Jesum per Mariam!
Gdje si ti iz Marijinog lika iscitala da je brbljivica i histericna? Daj samo dvije scene nabroji
IzbrišiDa, Marija je tako prikazana. Slažem se sa cijelim komentarom. Lino
IzbrišiLijepa je. Ali i slažem se, i s osvrtom na molitveni priručnik i s time da "unutrašnju sliku Isusa... prije svega treba izgraditi u molitvi i razmatranju". Ja dosta često posluhnem jedan katekizam u kojem se lijepo objašnjava npr. da su Isusova "braća" i "sestre" (Mk 6,2–3) Isusovi bratići i sestrične, ali se, možda pod utjecajem Katarine Emmerich?, u tom katekizmu baš inzistira na tome da je sv. Josip Kleofin pašanac. A Gibsonov film bolji mi je od Valtortina spjeva, u kojem također Isus ne ustaje iz zatvorenoga groba, ali i od "Mističnoga grada Božjeg" Marije Agredske, u kojem također Isus pribijen na križ te okrenut potrbuške – lebdi. Tko zna, možda će u nastavku filma apostoli redom kako se u Rimskom kanonu nabrajaju stići izreći po jedan članak Vjerovanja na Duhove, kao u Pseudoaugustinovoj propovijedi, ili nakon Stjepanova mučeništva, za ponovnog silaska Duha Svetoga, kao u knjizi Marije Agredske.
OdgovoriIzbrišiOvo pišem zapravo pod dojmom koji je na mene ostavila ta knjiga, zbog kojega sam pomislio da bi "demitologizacija" evanđeoskih izvještaja i razlikovanje povijesnog Isusa i evanđeoskoga Krista vjere bili opravdani kad bi evanđelja bila nalik na "Mistični grad Božji".
M. P.
Inače, ne čini li ti se da si malkice kontradiktoran, ha? Najprije savjetuješ ljudima da moraju moliti svaki dan, i nema da omane da im Bog pamet ne prosvijetli.
OdgovoriIzbrišihttp://tomablizanac.blogspot.com/2015/08/in-girum-imus-nocte-et-consumimur-igni.html?showComment=1438718477424#c299355894425775578
A kad te ljudi poslušaju, onda završe opsjednuti đavlom.
http://tomablizanac.blogspot.com/2021/12/sazetak-godine.html?showComment=1641124499752#c6153014366061351055
A sad odjednom inzistiranje na zlu, đavlu, borbi s demonima nije ni zdravo ni korisno za redoviti kršćanski život. Pa ti sad tu budi pametan... :p