nedjelja, 26. rujna 2010.

(Ne)ozbiljno

U Zagrebu se prošli tjedan pojavio na Trgu kralja Tomislava žuti šator u kojemu volonteri koji su za tu priliku došli u Hrvatsku propagiraju scijentologiju. Nisam na internetu našao nešto o tome (osim gluposti na index.hr-u), ali sam u novinama od petka pročitao da su ispravljali nekakve energetske tokove (ili nešto slično) onima koji su se podvrgli njihovom besplatnom tretmanu.

Scijentologija je opaka sekta koju je sredinom 20. stoljeća utemeljio pisac znanstvenofantastičnih romana L. Ron Hubbard prvenstveno iz financijskih razloga. Imaju razna nebulozna učenja, primjerice o nekakvim duhovima koji su došli u svemirskim brodovima i kojekakve slične priče o kojima možete ponešto saznati iz dokumentarca koji slijedi.

Privlače ljude obećanjima da će im pomoći oko rješavanja stresa i općenito problema u životu sve zapakirano u pseudoznanstvene fraze, simbole i postupke koji ne mogu izdržati imalo pomniju analizu. Oni koji upadnu u njihovu mrežu od početnih besplatnih tretmana prelaze kroz daljnje tečajeve na sve više i više razine koje se, dakako, sve više i više plaćaju, novcem, ali i psihičkim zdravljem. Posebno su im interesantni slavni glumci, pjevači itd. i za njih imaju posebne strategije kako bi ih pridobili za svoj cilj.

Scijentološka organizacija poznata je po beskrupuloznom obračunavanju sa svima koji kritiziraju njihova vjerovanja i metode. Takve kritičare smatraju neprijateljima i u obračunavanju s njima pomažu im detaljno razrađeni tajni priručnici i vojska odvjetnika, privatnih istražitelja i sljedbenika spremnih da se infiltriraju u vladine i "protivničke" organizacije. Beskrajnim sudskim tužbama uništavaju financije i zdravlje svojih kritičara, preuzimaju "neprijateljske" internetske stranice, javno razvlače sve privatne pojedinosti kojima bi mogli kompromitirati i diskreditirati one koji im se protive.

Ako još niste, pogledajte sljedeći BBC-jev dokumentarac. Prvi dio ovdje, a ostatak na youtubeu.


***

Nedavno sam na misi opet čuo pjesmu kojoj refren glasi
Moja duša u tvome krilu počiva
Na tvom dlanu ja živim dane svoje
Srce mi je ispunjeno srećom
O, Jahve, ljubav je tvoja preobilna
Za ove naše glinene posude.
Mislim da nije zgorega podsjetiti na pismo koje je 2008. godine svim biskupima konferencijama uputila Kongregacija za bogoštovlje i disciplinu sakramenata. Čitavo pismo koje se bavi upotrebom Božjeg imena u liturgiji možete na engleskom čitati na stranici časopisa Adoremus, a sažetak na hrvatskom prenosim sa stranice missio.ba:



Zbog uvažavanja židovske tradicije, koja izgovaranje imena Božjeg „Jahve“ izbjegava zbog poštivanja i u vjernosti prema običajima kršćanske tradicije ne treba se više pojavljivati izgovaranje ovoga najsvetijeg imena u pjesmama ili tekstovima rimo-katoličkog bogoslužja.

Odgovarajuće „Smjernice za uporabu imena Božjega u liturgiji“ upućene su biskupskim konferencija cijeloga svijeta kao pismo Zbora za bogoslužje i sakramentalnu stegu“ od Francisa kardinala Arinzea i nadbiskupu Malcolma Ranjitha.

Ime Božje iz Staroga zavjeta označava se kao sveti tetragram, jer se sastoji od četiri hebrejska slova i često se transkribira kao „JHWH“. U Tanahu je JHWH isključivo ime Boga Izraelova. Riječ se isto tako nalazi na Starom Istoku kao ime Božje, kao skraćeni oblici također kao theoforera („bog-nositelj“) kao bitnog dijela osobnih imena.

„Kao izraz beskonačne veličine i uzvišenosti Božje na ime se gledalo kao neizgovoreno i koje se tijekom čitanja Svetoga Pisma nadomještalo drugim imenima: 'Adonai', koje se naziva 'Gospodin'.“

To su isto tako poštivali grčki i latinski prijevodi Biblije, a hebrejski tetragram s odnosnim izričajima za „Gospodin“ prevodili su: „kyrios“ i „dominus“. Ovu želju Vatikana objavio je svojoj subraći odgovorni biskup za liturgijska pitanja Sjedinjenih Američkih Država, Arthur J. Serratelli Peterson (Savezna država New York), a o čemu je izvijestio i CNS. U Sjedinjenim Američkim Državama postoji nekoliko kompozicija poznatih diljem svijeta kao što je „Yahweh“, I know you are near“, a koje su ovim pogođene.

„Da Crkva dakle izbjegava izgovaranje tetragrama imena Božjega, ima svoje razloge: osim čisto filološkog razloga radi se i o tome da se ostane vjerno kršćanskoj tradiciji, kako od početka sveti tetragram nije izgovaran i nije prevođen u kršćanskom kontekstu…“

Isto tako instrukcija „Liturgiam Authenticam“ iz 2001. godine, s obzirom na prijevod latinskih liturgijskih tekstova na materinske jezike, odredila je da se hebrejski tetragram prevede latinskim imenom „dominus“, a u današnjim jezicima da se mora prevesti s „gospodin“.

„Usprkos ove jasne odredbe tijekom zadnjih godina stvorena je praksa da se izgovara pravo ime Boga Izraela“, kaže se u spomenutom vatikanskom dokumentu. U čitanjima, molitvama i u pjesmama različitim vokalizacijama upotrebljavalo se kao „Jahve“ ili „Jehova“.

Vrlo jasnu odredbu koja kaže
U liturgijskim slavljima, u pjesmama i molitvama, ne smije se upotrebljavati ni izgovarati Božje ime u obliku četveroslovlja JHVH.
kod nas je – kao i toliko sličnih stvari vezanih uz liturgiju – zameo vjetar.

***

Biskupija Mostarsko-duvanjska (i Trebinjsko-mrkanska) ima jednu od najboljih internetskih stranica među hrvatskim biskupijama. Redovito se stavlja na web Vjesnik biskupije, a u njemu se uvijek nađe zanimljivih tekstova, posebno prijevoda papinih propovijedi i poruka. U najnovijem broju 2/2010. (pdf, str. 134-136) možete tako pročitati i papin nagovor članovima Papinskoga biblijskoga povjerenstva od travnja ove godine. Navodim samo nekoliko riječi iz uvoda ovom tekstu koji vam predlažem da pročitate:
Bez prethodno napisana teksta Benedikt XVI. govorio je o prvenstvu pokoravanja Bogu i o pravome značenju pokajanja i praštanja u kršćanskome životu na Misi s članovima Papinskoga biblijskog povjerenstva. Formalno se osvrnuo na dnevna čitanja uskrsnoga četvrtka, iz Djela apostolskih (5,27-33) i Ivanova Evanđelja (3,31-36), ali je zapravo zborio o slobodi savjesti, diktaturi konformizma i pedofilskim skandalima. Govor je ujedno odraz duboke učenosti, misaonosti i koncentracije Rimskoga biskupa
kojemu teče 84. godina života.

***

Za kraj opet nešto malo lakše (uz zahvalu J).





2 komentara:

  1. Meni je osobno pjesma Tvoj duh me ovija lijepa, a lako se da "popraviti greška", kao primjerice u ovoj izvedbi.

    http://www.youtube.com/watch?v=IX4LKcSZ3es

    Pozdrav i nema na čemu,

    J.

    OdgovoriIzbriši
  2. Slazem se da to ovdje nije preproblematicno i moze se popraviti.

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.