Prije nego prijeđem na samu temu, spomenut ću da sam već ranije htio napisati par riječi o HKD sv. Jeronima, ali nije bilo prigode. Ja sam dosta neupućen u povijest tog društva i što se s njime događalo zadnjih desetljeća. Znam da su imali vrlo jako i kvalitetno izdavaštvo, njihova vjerska, prosvjetna i književna izdanja koja sam susreo ostavila su na mene konzistentno dobar utisak. Neke od njihovih knjiga s kraja 19. i početka 20. stoljeća dostupne su skenirane na internetu. Sjećam se da sam još u djetinjstvu kod bake i djeda na selu listao godišnje kalendare Danica (s prostorom za bilješke popunjenim natuknicama poput one kada se krmača oprasila). To samo govori o vrlo širokoj rasprostranjenosti i korisnosti njihovih publikacija. Ako ste redovito pratili ovaj blog od njegova početka, sjetit ćete se da smo prenijeli više članaka iz časopisa Marulić. Bila bi izvanredna stvar kad bi netko u cjelosti skenirao tu reviju. Sjećam se da sam za jedan članak Smiljane Rendić morao ići u Gradsku knjižnicu u čitaonicu za časopise i tražiti odgovarajući svezak te slikati stranice fotićem (nije se smjelo fotokopirati). To je za istraživače vjerojatno dovoljno dobro, ali je šteta da brojni kvalitetni članci ostaju za širu publiku nedostupni. Stekao sam dojam da je taj časopis bio otvoreniji za pravovjerna i tradicionalnija katolička stajališta, nego bilo koji drugi vjerski ili svjetovni list u bivšoj Jugoslaviji te Hrvatskoj u 90-ima. Čini mi se da zadnjih (desetak?) godina Marulić i čitavo Društvo sv. Jeronima propada. Sigurno da iza toga stoje opći procesi koji su zahvatili sve nakladnike, a pogotovo one koji nisu shvatili da se uz internet i nove načine komunikacije i marketinga mnoge stvari moraju promijeniti. Ipak, možda je jedan od razloga ubrzane marginalizacije Društva, uz vrijedne nekretnine koje Društvo ima (a netko je na njih bacio oko?), i to što se konačno htjelo utišati "tradicionalniju staru gardu". Daleko od toga da ja imam uvide što se događalo, to su moji dojmovi, a ako tko ima potpunije i potkrijepljenije informacije, rado bih ih pročitao.
Vlč. Razum je zadnjih pet godina na čelu HKD sv. Jeronima, a jamačno ga se sjećate iz teksta koji sam objavio u ožujku ove godine. Sudeći po njegovoj facebook stranici (dostupnoj svima, a ne samo facebook drugovima), velečasni i dalje podupire teoriju 'ravne zemlje' o kojoj je njegov prijatelj E. Duspara napisao i opsežnu knjigu koja bi doskora trebala biti izdana.
Čitatelj koji mi je poslao mail napomenuo je da snimku gorespomenutog predavanja mogu naći na facebook stranici vlč. Razuma, pa sam se onamo zaputio. Prvo što me dočekalo, i to na blagdan Velike Gospe, bilo je sljedeće:
Nije dobar znak, ali nije ni posebno iznenađujuće. "Ravna zemlja" je tema koja se forsira iz fundamentalističkih protestantskih krugova, a po čemu su oni poznati ako ne po preziranju Blažene Djevice Marije i svetaca. Teško da mene netko može optužiti za promicanje kojekakvih ukazanja koja se pripisuju Gospi. Ako ste imalo pratili ovaj blog, znate da je moj stav da su i međugorska, a kamo li amsterdamska, marijaodbožanskogmilosrđ-ska i sl. ukazanja u biti demonske prirode. No, kao što vidite i iz teksta koji je vlč. Razum zapisao uz video, ovdje se očito radi o standardnim protestantskim prigovorima katoličkom štovanju Bogorodice, a ne suzdržanosti ili negativnoj ocjeni nekih privatnih viđenja. To da je katolički svećenik na najveći marijanski blagdan odlučio napisati takav komentar i prenijeti video, pokazuje koliko je ogrezao u subjektivističkoj i duboko iskvarenoj duhovnosti protestantizma. Izmolite jednu zdravomariju za njega prije nego nastavite dalje čitati ovaj tekst (to vas ozbiljno molim)!
Je li problem što se velečasni druži s Elvisom Dusparom (sjetimo se samo njegovih degutantnih članaka o svetačkim relikvijama i općenito protestantskog nastupa i retorike)? Ili je to već čitava vampirska grupa sa sličnim pogledima koja se uhvatila vlč. Razuma? Nemam pojma, ali ne smijemo nikada zaboraviti da je đavlu (i to pravom, a ne onom protiv kojeg se tobože bore protestanti, karizmatici i slični) najdraže uništavati svećeničke duše. Jedne će zavesti tjelesnim strastima ili perverzijama, druge materijalizmom, no nije mu nimalo mrsko ni obmanuti ih krivim i pogubnim učenjima koja se udaljavaju od čvrste stijene katoličkog nauka. Hoće li to biti modernizam ili klasičniji protestantizam, to mu je u konačnici svejedno.
Što se tiče samog predavanja, evo kako je vlč. Razum sažeo temu predavanja prije no što je video snimka postala dostupna:
Duhovno stanje hrvatskoga naroda.Primjetili ste da autor piše korijenskim pravopisom, a tu ekscentričnost uveli su od ove godine i u časopis Marulić. To će zasigurno privući novu čitalačku publiku k časopisu koji trenutno nema čak ni slabašnu internetsku prisutnost koje se sjećam iz nekih prijašnjih godina.
Na dvadesetoj i posljednjoj “Književnoj večeri četvrtkom” ove školske godine Hrvatskoga književnoga društva Sv. Jeronima 8. lipnja 2017. kršćanski promišljatelj Vjekoslav Grbeša održao je predavanje “Duhovno stanje nacije”. O tome je predavač govorio s podpunim oslonom na Božju rieč, objavljenu u Svetome pismu. Hrvatski narod, kao i drugi ovodobni narodi, nalazi se u odpadničtvu od Boga, što je posljedica grieha i nepoznavanja Božje rieči. A već je Sv. Jeronim uztvrdio, da je nepoznavanje Pisma, nepoznavanje Krista. Tko ne pozna Krista, ne može živjeti po Božjim zakonima, već po ljudskim zakonima, koji nuždno odvode u odpadničtvo. Stupanj odpadničtva cieloga naroda u suodnosu je s odpadničtvom pojedinih osoba, pojedinih obitelji i raznih skupina ljudi unutar družtva. Kao posljedica toga javlja se idolopoklonstvo u različitim oblicima i stupnjevima. Mnogi kršćani žele preko nabožnih predmeta ostvariti odnos s Bogom, čime se izlažu opasnosti idolopoklonstva, umjesto da se izravno obraćaju Bogu Stvoritelju i Odkupitelju, jer nam je On to omogućio. Izlaz iz takvoga bolestnoga stanja nalazi se u obraćenju. Kao što naši pojedinačni griesi obterećuju cieli narod, tako i pojedinačno obraćenje doprinosi oslobađanju naroda od prokletstva, u kojem se nalazimo zbog neoproštenih grieha. Cielo je predavanje bilo novost za brojno slušateljstvo i pružalo mu je pravu duhovnu obnovu, koja bi trebala trajati uz redovito čitanje Svetoga pisma.
Konačno, evo i videa.
Samo predavanje nije pretjerano zanimljivo (osim molitve uzdignutih ruku 0:32) i pravi problemi se više otkrivaju kad pogledamo što nedostaje. To su sakramenti, a posebno Euharistija i ispovijed te na poseban način izostanak svakog spominjanja Blažene Djevice Marije. No ikonoklastička hereza pomalja svoju ružnu glavu, vidi ovo, ovo i posebno ovo. Ovakve osobe znaju kako zamaskirati svoj protestantizam u tobožnju borbu za čistu vjeru, pa Grbeša primjerice kritizira "duh Asiza" s obzirom na islam, ali gotovo nehotice odaje svoga uzora, pentakostalnog pastora.
Žalosno je da upravo one koji možda uvide neke opasnosti što ih je modernizam donio u Crkvu, đavao hvata u stupicu i mjesto da pokušaju otkriti i crpsti iz neizmjerne mudrosti koju nam Tradicija predaje, kreću putem protestantizma u svim njegovim aspektima: od samorazumljivosti Sv. Pisma, "povratka na izvore" do radikalnosti u onome što doslovno sami sebi predaju.
U ovom zadnjem "ovo" on govori o svom "nanovorođenju" u 2011. godini.
OdgovoriIzbrišiZna li itko misli li on na sakramentalno krštenje ili se jednostavno korsti nekim protestantskim slengom?
U svom komentaru na tekst o ravnozemaljštini Stjepana Razuma bio sam napisao da se u časopisu "Marulić" sada "lektor zove štilnik i ime mu je Branimir Petener, a tribine se zovu besjedišta, što je vjerojatno njegov zahvat, jer sam ga čuo kako je tribinu tako nazvao u svom izlaganju o Hrvatskoj pravoslavnoj crkvi: https://www.youtube.com/watch?v=aVLMf-tdoRc". On je predavanje o istoj temi održao i u jeronimskim prostorijama, u kojima se sada, eto, hrvatskom pravoslavlju pridružilo grbešijansko kipoboračko "kršćansko promišljanje". A što se jezičnih ekscentričnosti u zadnjim brojevima "Marulića" tiče, korijenskom se pravopisu pridružila upravo čudesna lektorska revnost u čišćenju od svih riječi stranoga podrijetla, koje su autorima stavljene u zagrade, a ispred zagrada nalaze se lektorovi ispravci. Na primjer: slikobožidba (idolopoklonstvo), stvarobožidba (fetišizam), otajstvenik (mistik), svjetovnjačko temeljaštvo (sekularni fundamentalizam), spalisudac (inkvizitor), postmoderna (posudobna), sudobništvo (moda), ječno (pozitivno), vrhućudbeni (metafizički), svrhoslovno (eshatološki), spolno sveopćenje (seksualni promiskuitet), zloslutni krdotrk (apokaliptični stampedo), grabeći cjenorast (galopirajuća inflacija)...
OdgovoriIzbrišiM. P.
Bilo bi zanimljivo cuti sto o tim promjenama kazu dugogodisnji pretplatnici na taj casopis, meni djeluju perverzno (izopačeno).
IzbrišiJedna pogreška potkrala mi se: "postmoderna", naravno, ide u zagrade, to je autorska nepoćudna riječ, a "posudobna" je lektorov ispravak.
IzbrišiI meni djeluju izopačeno, odnosno višestruko nakazno. I stvarno bi zanimljivo bilo čuti i što misle dugogodišnji pretplatnici, ali i što misle autori dotičnih tekstova.
Evo još dva, meni ponajzabavnija ispravka iz tih novih brojeva: drogirani nihilist je omamljeni nijekavac, a subverzivno-komercijalna maskarada postala je rušilačko-dobitačno mačkarenje.
Na koricama ovogodišnjih brojeva časopisa nalazi se obljetnički znak povodom 50 godina njegova izlaženja: slika ravne Zemlje i nebeskoga svoda iznad kojega piše: S.N.V.S.B.
M. P.
A što kad se istraže skitske posuđenice u slavenskim jezicima? Hoćemo li i to izbacivati premda je to preuzeto prije nekoliko tisućljeća? A što ćemo s dalmatskim koji je govorio cijelom našom obalom i u unutrašnjosti i mnoštvom toponima koji su preživjeli?
IzbrišiMislim da su mitovi o dolasku Hrvata, pretjerivanja o narodnom jeziku u bogoslužju i ostale gluposti 19. stoljeća skupo stajale naš narod. Pretjeran purizam (čistunstvo) ne može biti od neke koristi.
Ponosan sam na svoj materinji hrvatski jezik, ali i na latinski jezik u bogoslužju.
Volim izvorne hrvatske riječi, ali i pokoju stranu - recimo: riječ "idiot" za neke pojave meni je idealna riječ.
Kikii
Istini za volju, usvojenice su, koliko sam vidio, pošteđene, ali se zato već prilagođenice utamanjuju. Jedan je problem nekomunikativnost, slaba ili pogrešna obavijesnost takvih zamjena, a drugi je problem to što se radi o zahvatima u tuđe tekstove. A kad je riječ o najvećem, nejezičnom, vjerskom problemu, odnosno krivovjerskom, kipoboračkom, meni se čini da je posrijedi i neka vrsta, ako se može tako reći, judaizantstva, jurišanje na "vjetrenjače" koje se pobrkalo s poklonicima "kraljice neba" o kojima se govori kod proroka Jeremije, a čije su žene pekle toj "kraljici neba" kolače. U crkvenoj povijesti spominje se sekta Marijinih obožavateljica prozvanih kolačarama jer su prikazivale Mariji kolače. Možda nas Grbeša, Razum i Duspara smatraju nekom vrstom kolačara kad molimo "Kraljice neba, raduj se...". U svakom slučaju, vrlo je primjereno pomoliti se i za Stjepana Razuma i za ostalu dvojicu. Sljedeći citat ne smatram sasvim točnim, ali mi se njegov dio o Blaženoj Djevici Mariji čini primjerenim ovoj temi. Hebrejima naime iz vremena njihove političke nadmoći navodno bi, prema Simone Weil, kad bi se našli među nama prva ideja bila "da pokolju i nas i djecu u kolijevkama te da do temelja poruše naše gradove, i to zbog zločina idolopoklonstva. Krista bi nazvali Baalom, a Djevicu Aštartom." (S. Weil, "Iščekivanje Boga", izd. 1979., str. 164.)
IzbrišiM. P.
Čudan mi je malo ovaj turbo-hrvatski.
IzbrišiInkvizitor = spalisudac? Po ovome ispada da je inkvizitor sudac koji spaljuje ljude. Ja sam mislio da inkvizitor znači "istražitelj". Čovjek koji istražuje je li neka pojava ili nauk u skladu s pravovjernim naučavanjem ili je zatrovana herezama.
Inflacija=cjenorast? Ovdje je pobrkana uzrok i posljedica. Rast cjena je (najčešće) posljedica inflacije. Riječ "inflacija" označava povećanje novčane mase u zatvorenoj ekonomiji, a ne porast cijena.
Vrhućudbeni = metafizički? Znači li to da riječ "fizika" treba prevesti sa "ćud" ili "ćudoređe"? Zar nije fizika filozofija prirode koje proučava uzroke u neživim stvorovima?
Iz ovih par primjera vidi se koliko su stvari loše i površno promišljene. Katolički intelektualci nekada su slovili za najoštroumnije mislioce. Tužno na što su danas spali...
Evo još nekoliko primjera, za nagradu. Narkoman je omamožudnik, tematski korpus je okosničko sveknjižje, nihilist je nijekavac, sindrom zloznačje, helikopter vretenac, galopirajuća moralna agonija je jureće ćudoredno odumruće, a moralna rehabilitacija duhovno opravičenje. Što se vrhućudbenog tiče, u časopisu je napisano korijenski: vrhućutbeni. Dakle ipak nije riječ o ćudi. Eto prednosti korijenskog pravopisa.
IzbrišiM. P.
Ma tko će bi ga slušao dva sata? Dosta je ovo što je Toma naveo, ali evo još malo. Oko 1:18:00 zahvaljuje jednom slušatelju što "čuva vjeru naših otaca". Oko 1:21:00 poziva se na crkvene kanone koji zabranjuju molitvu sa inovjernima (očito priznaje autoritet saborā). Tragikomično. Upravo ga vjera otaca i kanoni osuđuju kao heretika ikonoklasta.
OdgovoriIzbrišiF
Blaženi kardinal Stepinac u propovijedi o Mariji:
OdgovoriIzbriši"Ima ljudi, a to su u prvom redu luterani, kalvini, cvinglijevci i razni drugi krivovjerci, koji su tobože odveć zabrinuti za Božju čast, pa kažu, da štovanje Majke Božje umanjuje čast Božju, čast Kristovu, jer nema nego jedan posrednik izmedju Boga i ljudi, a to je Isus Krist. Ali kad malo dublje razmotrimo ovu zabrinutost, onda vidimo, da ona nije ništa drugo, nego velika oholost."
Marijan
Vama papolatristima smeta ovaj Grbesa jer je citirao sv.Pavla koji je napisao da je proklet svaki onaj koji navjesta neko drugo Evandjelje.
OdgovoriIzbrišiKP
Haha... Da,da,to nam stvarno najviše kod njega smeta. Nešto kao što me kod Pupovca najviše smeta njegova frizura :)
IzbrišiStvarno svašta ispalite. Blaženi kardinal Stepinac bi vas sve svetoj inkviziciji dao.
Marijan
Kad bude kakva rasprava o metafizici sv. Tome i njegovu odnosu spram Aristotela, možda filozofski pojam Boga kao "nepokrenutog pokretača" bude pretvoren u "neuzgibanu gibanicu"? Inače, nije li Petener jedan od onih likova koji su 1992 radili diverzije po Bačkoj?
OdgovoriIzbrišiNije to metafizika, nego vrhućudba sv. Tome. Inače, na snimci ovoga besjedišta može se čuti Stjepana Razuma kako kaže "školna godina". Zamišljam ga kako s Petenerom (i on se pojavljuje na snimci, kao i "poglavar Hrvatske pravoslavne crkve" Aleksandar Ivanov te Elvis Duspara) raspravlja o tome kako se hrvatski kaže "adventski vijenac". Vjerojatno "došašćani". "Lako je reći da je ovde ljetočislenie mudroslova i lažomudraca već podugo redostav i omišljanje vještozboraca u odsudi." http://www.vreme.com/cms/view.php?id=928474
IzbrišiM. P.
Autor je uklonio komentar.
OdgovoriIzbriši"Kad bi se koji Hrvat iz 16.st. digao iz groba, mislio bi da smo Srbi a ne Hrvati."
IzbrišiTeško, jer i Srbi štuju BDM više od ovih. Vjerojatno bi pomislili da smo neki Lutherovi sljedbenici.
Kad se radi o BDM za Katolika tu diskusije nema i svaki napad na nju treba osuditi i obraniti pa da ne znam od koga dolazi. Mislite li možda da bi kardinal Stepinac divio se Dusparinom Hrvatstvu i Razumovoj borbi za naše povijesne istine poput Jasenovca ili bi ih ekspresno protjerao što dalje od svog vjerničkog puka da ih zaštiti od tog protestantskog otrova!?
Marijan
Gregeci Gregec18. kolovoza 2017. u 07:39
Izbriši"Ne razumijem zašto toliki napadi? Pogledao sam cijeli video. Uglavnom se govori kako je sadašnje stanje u Hrvatskoj rezultat grijeha. Ako pogledamo naše zakone (pobačaj, istospolna partnerstva, razvod, itd...), to je istina. Gosp. Grubesa spomenu je i biskupe Kosica i Komaricu, te ih po meni s pravom kritizirao. Nadalje, u nekim komentarima sprda se s novim hrvatskim riječima. Kad bi se koji Hrvat iz 16.st. digao iz groba, mislio bi da smo Srbi a ne Hrvati. Treba biti malo manje ohol i kritičan i ne misliti kako smo najpametniji a da su svi drugi heretici."
nema kršćanske ljubavi, one bratske, u ovom osvrtu i pratećim komentarima. Samo žuč i osude. Kad je meni stalo do drugog čovjeka, ja nikada ne činim ovako. A često razgovaram s teškim ateistima i agnosticima. Kad ti je stalo do čovjeka, potrudiš se oko njega, a ne izvrgavaš ga najprije ruglu. Jer puno djela o čovjeku govore.
OdgovoriIzbrišiKod razmatranja kako činiti, treba razlikovati radi li se o nečijem javnom djelovanju, ili privatnom. Ako netko privatno govori kojekakve hereze, onda mu privatno treba i odgovoriti. Ako netko javno sablažnjuje katolike, tada i odgovor mora biti javan. Tim više kada govor kojega se kritizira mješa istinu sa neistinom, pravovjerje sa herezom. Jer, kod privatnog govora prvenstveno se treba brinuti o govorniku, a kod javnog govora prvenstveno se treba brinuti o slušatelju. Ljubav prema slušatelju zahtjeva jasnoću govora i takvu preciznost da najveći broj ljudi lako može razumijeti o čemu se govori. Na žalost, danas je plitki sentimentalizam zauzeo mjesto izravnog govora, a sve pod krinkom ljubavi prema govorniku. Na žaost, cijenu takvog govora plaćaju slabo upućeni slušatelji za koje se nitko ne brine.
IzbrišiDM
Gregeci Gregec,
OdgovoriIzbrišikao što je Toma rekao, pravi problemi su u onome što nedostaje. Osim toga, g. Grubeša nije budala pa da se pred grupom katolika deklarira kao protestant, ali zato lukavo, suptilno kritizirajući katolički nauk, promiče protestantizam. Ne napada izravno BDM, ali kaže kako katolici ne znaju kome se mole jer da je ona za koju misle da je BDM, ustvari Aštarta. Ne napada direktno na svece, slike i druge nabožne predmete, ali tobože zabrinut za vjeru katolika, poseže za protestantskom argumentacijom o idolopoklonstvu. Bez problema će oplesti po biskupima zbog molitve s muslimanima, ali ni pod prijetnjom smrću ne bi osudio Bergogliov odlazak na protestantski rođendan u Švedsku. Itd. itd.
Nadalje, na kritiku kako promiče protestantizam (meni je odmah zazvonio alarm kad sam vidio raširene ruke) on se hvata nekog detalja, koji sam po sebi nije sporan, te očajnički pokušava izbjeći razgovor o široj slici i krajnjem cilju kojega želi postići. Da vam opisujem kako to izgleda mislili bi da pretjerujem i karikiram. Npr. na prigovor o raširenim rukama, kao da mu život ovisi od toga, autistično ponavlja "Sv. Pavao je rekao", "Sv. Pavao je rekao", "Sv. Pavao je rekao"..., ne dopuštajući vam da obrazložite što ste htjeli reći.
Kada se osjeća nesigurno, nastupa agresivno te nastoji djelovati autoritativno. Obratite pažnju kod pitanja nazočnih poslije predavanja kad nije znao odgovor, kako je bio bezobrazan prema gospodinu koji ga je pitao imaju li nade za spas oni koji nisu čuli za Krista.
U slučajevima kad mu glumljena autoritativnost ne prolazi, prelazi na gore opisano hvatanje za detalje, pokušaje diktiranja tema i na sve moguće načine izbjegava raspravu o krajnjem cilju.
Berislav Curić,
OdgovoriIzbrišimožete li navesti konkretan primjer kako u duhu kršćanske bratske ljubavi, protestantu reći da je protestant i upozoriti ga kako nije u redu u prostorijama Katoličke crkve širiti protestantski nauk.
Po čemu je g. Grbeša ovdje izvrgnut ruglu? Valjda bi mu trebali povlađivati?!
Osim toga, svatko tko se odluči javno djelovati mora biti spreman na kritiku ili kako vi kažete, izvrgavanje ruglu.
Kad smo kod izvrgavanja ruglu, g. Grbeša jedva čeka prigodu da katoličke svećenike izvrgne ruglu. Često i s pravom. Ali nikad, baš nikad, ih ne će izrugivati zbog podilaženja protestantima. Znakovito, jel da?
Već neko vrijeme pratim pojavu neoprotestantizma u Hrvatsko. Zaogrnutu katoličkim ruhom. Za sada je marginalna pojava. S ovim preuzimanjem HKD sv. Jeronima bojim se da dižu stvari na jednu višu razinu.
OdgovoriIzbrišiNe pripazimo li, moglo bi nam se dogoditi slična stvar kao u Latinskoj Americi. U nedostatku čvrstog katoličkog nauka i zdrave pobožnosti, ljudi se okreću protestantskim sektama.
Dobro je rečeno, đavlu je svejedno.
Strašno, strašno.... Protestantizam kao rak prodire na sve strane i uništava. Napomenula bih samo da sam imala priliku iz prve ruke doživjeti Bonnkea, koji se ovdje navodi kao uzor. Bila sam na jednom njegovom seminaru u Njemačkoj, slušala priče o uskršavanju mrtvih. Predavanje je zvaršilo tako što se dotični popeo na stol, a mi smo žurili u koloni kraj njega dok je polagao ruka na nas i dijelio "pomazanje za evangelizaciju". Na istoj je razini kao i Benny Hinn i Kenneth E. Hagin po svojim pentekostalnim ludirijama. Pravi "kršćanski" uzor.
OdgovoriIzbrišiS.Š.
Citatelje koji su nabasali na ovaj clanak upucujem i na ove povezane tekstove:
OdgovoriIzbrišiOmrežno izpitivanje žalostnog stanja Družtva,
O zazivanju svetih.
Bitno.net je u clanku o HKD sv. Jeronima usputno stavio poveznicu na ovaj post jer sam se bavio slicnom temom. Na jednom mjestu autor spominje dekana zagrebackog KBF-a prof. dr. Marija Cifraka. O Cifrakovim, slobodno mozemo reci, herezama iz samo jednog clanka (a koliko tek ima drugih) pisao sam ovdje.
IzbrišiKako smo došli do toga da dekan KBF-a širi nestorijanizam, kad se Crkva o tome davno izjasnila:
Izbriši"Tko kaže da jedan Isus Krist, pravi Bog, koji je isti pravi Sin Božji i čovječji, nije znao za buduće događaje niti za dan posljednjeg suda, i da je mogao znati (samo) onoliko koliko mu je objavilo boštvo, kao da ono stanuje u nekom drugom, neka bude kažnjen antemom." (DS 419)