četvrtak, 20. kolovoza 2009.

Gostujući autor - Gregorijanska glazba

Posebno mi je drago da po prvi puta imamo na ovom blogu gosta koji je pripremio kratki, ali sadržajni tekst o gregorijanskoj glazbi. Pozivam i ostale čitatelje našeg bloga da nam se jave ako bi željeli napisati nešto što je bliže ili dalje vezano uz tematiku ovog bloga.

***

Pisac teksta koji donosim u nastavku je Ivan Kovačić, Hrvat koji se rodio (prije 34 godine) i živi u Švedskoj. Ivan je vrlo dobar poznavatelj hrvatske narodne glazbe i tamburaš, ali i ekspert u gregorijanskoj glazbi. Svake nedjelje i blagdana pjeva na misi u Göteborgu, gdje živi. Budući da je nedavno bio u posjetu Hrvatskoj, mogao sam se i sam uživo uvjeriti kako lijepo i profesionalno zvuči njegovo pjevanje. Za vas sam odabrao dvije pjesme s CD-a koji mi je poklonio, a u budućnosti možete očekivati više:

Kyrie (Lux et Origo)


Sanctus (Orbis Factor)

Ukoliko imate kakvih pitanja za Ivana, možete ih napisati u komentarima ovog posta, a ako ga želite kontaktirati, javite se na našu email adresu tomablizanac na gmail.com, pa ću vas povezati.

S obzirom na učmalo stanje u Hrvatskoj u pogledu očuvanja i vrednovanja tradicionalne katoličke baštine, a pogotovo liturgije koja ju je oblikovala i nadahnjivala, možemo se utemeljeno nadati da će Hrvati koji su upoznali i zavoljeli tradicionalnu misu u inozemstvu presudno utjecati na njezin povratak u domovinu.

Slijedi Ivanov tekst.

***

Gregorijanska glazba i njezina ljepota

Uzeo sam priliku da pišem o gregorijanskoj glazbi. Mnogi ljudi obožavaju tu glazbu, ne samo kršćani nego i ljudi koji nisu pobožni ili ne žive nekakav aktivan kršćanski život. Uživaju u njezinoj sposobnosti da smiri tijelo i dušu.
Nemam danas namjeru opisivati tu glazbu iz neke povijesne ili drugih teoretskih perspektiva gdje bi koristio tešku terminologiju, nego sam odlučio pisati o njezinoj ljepotu i kako biste se mogli dubinski upoznati s tom glazbom. Također bih želio pokazati kako bi se moglo bolje razumjeti njezinu veličanstvenost i kako nam ta glazba može dati još veće poštovanje prema Bogu.

Gregorijanska glazba se najčešće k
oristi za molitvu
Svatko tko ima neku gregorijansku pjesmaricu (npr. Liber Usualis) ili snimku takve glazbe brzo će primjetiti da se tekstovi često razlikuju od onih crkvenih pjesama iz kasnijih vremena. Tekstovi iz gregorijanske glazbe često su molitve ili citati iz Biblije. Naravno, i u srednjem vijeku su postojale crkvene pjesme koje, kao i danas, slave Boga, ali te pjesme rijetko će se naći u gregorijanskim pjesmaricama. Kada se pjeva pjesme iz Libera Usualisa, posebno je važno na umu imati da se radi o molitvama. Tek tada se može bolje razumjeti tu glazbu.

Gregorijanska glazba nam pomaže razmatrati o Božjoj veličanstvenosti
Vjerojatno nije nikakva novost reći da se katolici razlikuju od mnogih drugih kršćanskih grupa i po tome što često razmatramo božanske misterije. Kada molimo krunicu razmatramo neke događaj iz života Isusa Krista i Gospe, npr. Isusovo rođenje. Kroz duhovne vježbe razmatramo događaje iz Biblije.
Na ovaj način funkcionira također i gregorijanska glazba. Ta glazba hoće da se zaustavimo u pojedinim rečenicama ili riječima. Glazba želi da sebi damo vremena za promatranje njezine sadržajnosti. Zdravo Kraljice je jedna predivna molitva koja se često kod nas moli. Koliko dugo traje izmoliti tu molitvu? Većini ljudi treba vjerojatno manje od 20 sekundi. Veličanstvenost koju posjeduje gregorijanska glazba nam daje mogućnost da produžimo tu molitvu na 4-5 minuta! Svatko tko ima snimku s nekom gregorijanskom glazbom sigurno je primjetio da često nema puno teksta u pjesmama. Obična pjesma često nema više od par rečenica, a glazba može potrajati 5-6 minuta. U tome i leži njezina snaga. Kada iz ove perspektive gledamo na tu glazbu, postaje razumljivo kako nam glazba na svoj poseban način može pomoći da promatramo Božju veličanstvenost.
Vjerojatno ste primjetili da pjevači često produže vokal u sredini ili na kraju riječi ornamentacijama. Mnogi ljudi pogrešno misle da se tu radi o virtuoznosti pjevača koji su ostavljali svoj povijesni trag u glazbi. Nije u gregorijanskoj glazbi cilj da pjevač svojim ornamentacijama pokaže slušateljima kakav je virtuoz, nego pjesma želi da se mi zaustavimo oko određene riječi i da uz meditaciju promatramo tekst; da nam uđe kroz uho, kroz mozak i da nam se usadi u srcu.

Dajte sebi priliku bolje upoznati gregorijansku glazbu
Mnogi od nas redovito čitaju Bibliju ili drugu duhovnu literaturu. Ja bih vam želio predložiti da neki put to pokušate raditi uz pomoć gregorijanske glazbe. Umjesto da čitate neku duhovnu knjigu, ja vam predlažem da na miru sjednete i uključite CD s gregorijanskom glazbom. Dajte si vremena da na miru pratite tekst uz tu predivnu glazbu.
Eto, da bi vam bilo malo jednostavnije, dodao sam dva linka s Youtubea: Introit: Dominus dixit ad me i Communio: In splendoribus sanctorum:
http://www.youtube.com/watch?v=xFzgfCzfSQg
http://www.youtube.com/watch?v=HswNka-jXU8

Obje pjesme su stari napjevi iz vremena Grgura Velikoga i još uvijek se te tekstove obavezno čita ili pjeva uz tridentinsku misu na Badnjak uz ponoćnu misu. Poslušajte pažljivo tih nekoliko rečenica što se pjeva. Kada sposobni pjevači prave ornamentacije, zastanite i vi i dajte si vremena da te divne riječi uđu u vaše srcu. Ako na ovaj način budete slušali glazbu, ja vam garantiram da ste na putu da se upoznate sa starom gregorijanskom glazbom bolje, nego da ste pročitali bilo koju knjigu o toj temi.
Evo vam i teksta i prijevoda ovih dvaju pjesama koje sam vam stavio za primjer:
Introit: Dominus dixit ad me
Dominus dixit ad me, filius meus es tu, ego hodie genui te.
Vers: Quare fremuerunt gentes et populi meditate sunt inania?
Gloria patri et filio et spiritui sancto, sicut erat in principio et nunc et simper et in secula seculorum amen.

Gospodin mi reče: ti si sin moj, danas te rodih.
Redak: Zašto se bune narodi, zašto puci ludosti snuju?
Slava Ocu i Sinu i Duhu Svetomu. Kako bijaše na početku, tako i sada i vazda i u vijeke vjekova. Amen.

Communio: In splendoribus sanctorum
In splendoribus sanctorum ex utero ante luciferum genui te.
Gloria patri et filio et spiritui sancto, sicut erat in principio et nunc et simper et in secula seculorum, amen.

U svetom sjaju, iz utrobe prije Danice, rodih te.
Slava Ocu…

Broj komentara: 6:

  1. Ivane, vrlo poučno i pitko za mene početnika, hvala!

    OdgovoriIzbriši
  2. Lijepo i jasno napisano, ovoga nedostaje. Ako može jednom nešto o različitim pravcima u greg. pjev.- ovi prilozi s YouTubea mi zvuče bizantski.

    OdgovoriIzbriši
  3. Tako je Splendore. Zvuci kao neka mjesavina izmedju Rim i Bizant. Mnogi strucnjaci misle da se tako prije pjevalo. O tome vise mozes citati na: /www.harmoniamundi.com/usa/artistes_fiche.php?artist_id=120
    ili na: www.organum-cirma.fr/
    Drago mi je sto vam se svidja sto sam napisao. Nadam se da ce te imati razumijevanje sto mi hrvatski jezik nije savrsen.
    Ivan

    OdgovoriIzbriši
  4. Dragi Ivane, mogu li se gdje pronaći obrade
    gregorijanskih pjesama na Hrvatskom jeziku?
    Neke sam čuo na Sv. Misi.
    To bi bilo zanimljivo da ih možemo pjevušiti
    u obliku molitve nama koji nismo baš sa latinskim na ti.

    OdgovoriIzbriši
  5. Predlazem da nam posaljete mail koji cemo proslijediti Ivanu jer sumnjam da ce provjeravati ovu staru temu.

    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.