četvrtak, 15. siječnja 2009.

Liturgijska glazba

Već duže vremena imam primjedbu na pjevanje zbora mladih u mojoj župi. Nažalost, takve stvari sam dosta često susreo i u drugim crkvama, naročito na tzv. "misama za mlade" koje pokušavam izbjeći kad god mogu (iako sam još mlad).

Evo o čemu se radi. Umjesto ordinarija mise (Kyrie/Gospodine, smiluj se, Gloria/Slava, Sanctus/Svet, Agnus Dei/Jaganjče Božji) za koje tekstove vjerujem svi znaju, zbor pjeva otprilike ovakve pjesmuljke (neke od tekstova nisam našao na internetu):

"Kyrie"

Gospodine smiluj se nama
Gospodine smiluj nam se
Mi molimo Tebe da uđeš u naš život sad
Mi molimo Tebe da uđeš u naš život sad

O,Kriste naš smiluj se nama
O,Kriste naš smiluj nam se
Mi molimo Tebe da uđeš u naš život sad
Mi molimo Tebe da uđeš u naš život sad

Gospodine smiluj se nama………


"Gloria" 1

Dajemo Ti slavu ,čast i hvalu
Tebi podižemo ruke ,Tvoje ime slavimo

Jer velik si,činiš djela velika
Nitko nije kao Ti,Isuse
Nitko nije kao Ti


"Gloria"

1. Slava, slava, Bogu na visini!
Mir nam, mir nam dolje u nizini!

*Slavimo Te, hvalimo Te, klanjamo se Tebi!
Radosni ko' prijatelja zovemo Te k' sebi! (2x)

2. Slava, slava, Bogu Ocu slava!
Slava Sinu, Duhu Svetom slava!*

3. Slava, slava, nebeskome Svatu,
slava, slava Jaganjcu i bratu!*


"Sanctus&Benedictus" 1

Bože svet si Aleluja,
Slavimo te, Aleluja
Aleluja,Aleluja, Aleluja,Aleluja 2X

Blagoslovljen Aleluja,
Budi uvijek, Aleluja
Aleluja,Aleluja, Aleluja,Aleluja 2X

Hosana Tebi, Aleluja,
Dođi sada, Aleluja
Aleluja,Aleluja, Aleluja,Aleluja 2X


"Sanctus&Benedictus" 2 - dio prema sjecanju

...
hosana Tebi Bože moj
hosana Tebi Oče naš
blagoslovljen Ti koji dolaziš u ime Gospodnje
hosana Gospodu


"Sanctus&Benedictus" 3

Hosana! Hosana! Hosana na visini! (2x)

Boga slavimo mi, radosno srcem svim, budi slavljen, o Bože naš! Hosana na visini!

Slava, slava, slava Kralju kraljeva! (2x)


"Agnus Dei"

Mir pravi, mir daje
Krist Gospodin naš!
Mir pravi, mir daje
Krist Gospodin naš!

* Taj nek’ nam znak
uvijek sa lica sja!

Mir pravi, mir daje
Krist Gospodin naš!

I ljubav nam daje
Krist Gospodin naš!...
Ljubav pravu,ljubav daje
Krist Gospodin naš!

* Taj nek’ nam znak
uvijek sa lica sja!

Ljubav pravu,ljubav daje
Krist Gospodin naš!

***
Naravno ne bih nikome nametao svoj ukus, ali
Sacrosanctum concilium
čl. 116. Crkva smatra gregorijansko pjevanje vlastitim rimskoj liturgiji; ono dakle u liturgijskim činima, uz jednake uvjete, ima prvo mjesto.
niti bih izražavao svoje vrlo nisko mišljenje o takvoj vrsti glazbe.

No, postoje neke vrlo jasne upute koje govore da se tekst ovih molitava ne može mijenjati. To znači da ako i ostavimo kvalitetu i prikladnost glazbe po strani, takve stvari nisu dopuštene.

Ovo su neke od stvari koje sam našao:
Kongregacije za bogoštovlje i disciplinu sakramenata
QUERY: May the singing of "Shalom" replace the singing of the "Agnus Dei"?

REPLY: No. The Ordinary of the Mass in all its parts must be followed as it appears in the Missal. Some slight adaptation is countenanced in the "Directory for Masses with Children" no. 31. What is established for children, however, is not transferable to other assemblies. (p. 205)
Opća uredba rimskog misala
366. Pjesme koje su smještene u Red mise, npr. Jaganjče Božji, nije dopušteno zamijeniti drugim pjesmama.
***
Opća uredba rimskog misala
Gospodine, smiluj se (Kyrie Eleison)
52.
...
Svaki se poklik obično ponavlja dvaput, no ne isključuje se, s obzirom na duh pojednih jezika, glazbe ili drugih okolnosti, ni veći broj ponavljanja. Kada se Gospodine, smiluj se pjeva kao dio pokajničkog čina, pojedinim poklicima prethodi trop.
Dakle, "dodatak" može dolaziti samo ako se Kyrie koristi u okviru pokajničkog čina, a i tada je strogo određeno što se to dodaje.

Opća uredba rimskog misala
Slava Bogu na visini (Gloria)
53. Slava je veome drevan i častan himan kojim Crkva, sabrana u Duhu Svetome, slavi Boga Oca i Jaganjca te mu se moli. Tekst ovog himna ne može se zamijeniti nekim drugim. Započinje ga svećenik ili, ako je prikladno, pjevač ili zbor, a pjevaju ga ili svi zajedno ili puk naizmjence sa zborom, ili sam zbor. Ako se ne pjeva, trebaju ga moliti svi zajedno ili u dvije skupine koje jedna drugoj naizmjence odgovaraju.
...
Tako piše i u latinskom originalu
Institutio Generalis Missalis Romani (od 2002. g., sada na snazi)
53. Glória est antiquissimus et venerabilis hymnus, quo Ecclesia, in Spiritu Sancto congregata, Deum Patrem atque Agnum glorificat eique supplicat. Huius hymni textus cum alio commutari nequit. Inchoatur a sacerdote vel, pro opportunitate, a cantore, aut a schola, cantatur autem vel ab omnibus simul, vel a populo alternatim cum schola, vel ab ipsa schola. Si non cantatur, recitandum est ab omnibus simul aut a duobus choris sibi invicem respondentibus.
Svi citati na hrvatskom su iz Opće uredbe rimskog misala (iz trećeg tipskog izdanja) koju je izdala Kršćanska sadašnjost 2004. godine.
Na hrvatskom sam na netu našao samo neko staro izdanje (i numeracija je drugačija, v. br. 31.)

Opća uredba rimskog misala
79. b) Poklik: njime sav puk, pridružujući se nebeskim silama, pjeva Svet (Sanctus). On je dio euharistijske molitve i izgovara ga sav narod sa svećenikom.
***

Nisam tražio dodatne izvore, ali možda je prikladno navesti i uputu Redemptionis Sacramentum.

Ponekad mi padne na pamet upravo ovo što piše u zadnjem citiranom dokumentu, pa se pitam da li bi nam se stvarno anđeli pridružili u pjevanju tako jeftinih i svjetovnih pjesmuljaka koje su si neki uzeli za pravo napraviti od "njihovih" Glorie i Sanctusa, no to je moje osobno mišljenje s kojim se neki ljudi možda neće složiti. Ono što je bitno je što Crkva kaže, a to je da se izmjena teksta molitve ne smije raditi.

Ja sa svoje strane učinim isto što radim i kad vidim da svećenici rade i govore nedopuštene stvari na misi - jednom ili dva puta ih upozorim kako bih bio siguran da se ne radi o neznanju, a onda neka njima i onima koji su to trebali ispraviti sudi Bog.

Naravno, uvijek ostaje opcija i da ne idem na mise u svojoj župi, ali mislim da to ne bi bilo u redu, uostalom ova pošast je proširena (negdje više, negdje manje) i u mnogim drugim crkvama. Za kraj ostavljam jedan citat iz Zakonika kanonskog prava:

Kan. 214 - Vjernici imaju pravo štovati Boga prema propisima svoga obreda, koji su odobrili zakoniti crkveni pastiri, te slijediti svoj oblik duhovnog života, koji je, dakako, u skladu s crkvenim naukom.


Napomena.
Ovim člankom započinjem seriju članaka koji će govoriti o brojnim liturgijskim prekršajima, greškama i zločinima koje jedan vjernik može susresti u crkvama diljem naše domovine i svijeta.

2 komentara:

  1. Evo jednog humorističnog komentara od Curt Jestera o glazbi u liturgiji.

    OdgovoriIzbriši
  2. Bok! Htjela bih ti reći da imamo puno zborova mladih koji itekako paze na liturgijsko pjevanje. Predlažem ti da zboru u svojoj župi objasniš što krivo rade i zainteresiraš ih za pažljivo biranje pjesama i uveličavanje misnog slavlja.
    Btb!


    OdgovoriIzbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.