ponedjeljak, 15. srpnja 2024.

Crkva svete Marije na Škrilinah kraj Berma

Crkvu svete Marije kraj Berma u Istri oslikao je u 15. stoljeću Vincent iz Kastva. Najpoznatije zidne slike ove grobljanske crkve prikazuju ples mrtvaca. 


Dok čekamo gospođu s ključevima, prošećimo se oko crkve. 


Trijem je dodan kasnije.













Probijanjem dodatnih prozora, neke su od fresaka oštećene kao što ćete uskoro vidjeti. 








Mrtvački ples vidimo u gornjem dijelu sljedeće fotografije, a kasnije ćemo ga proučiti malo detaljnije. 



Sv. Mihovil

Ulazak u Jeruzalem i agonija u Getsemanskom vrtu



Herodu koji je dao pobiti nevinu dječicu, kao i nekim njegovim pomoćnicima, vjernici su iskopali oči i urezali grafite na glagoljici. 







Sv. Sebastijan

Sv. Martin

Sv. Apolonija i sv. Barbara uz nekog svetca


Poznata basna o lisici i rodi

Posljednja večera, Judina izdaja i odsijecanje uha slugi velikoga svećenika


Ljude iz različitih staleža odvode kosturi koji predstavljaju smrt. Bogatstvo i čast ne mogu pomoći.



Svima nam je jednoga dana jednako poći. Dragi Bože, daj da budemo na to pripravni. 

4 komentara:

  1. Ovaj svetac izmedju sv. Apolonije i Barbare je najvjerovatnije sveti Leonard pustinjak. Nosi tonzuru i verige.
    Miro

    OdgovoriIzbriši
  2. Šteta što niste prenijeli tekst tih glagoljičkih grafita.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. https://hrcak.srce.hr/file/169774

      https://glagoljica.hr/?pr=i&id=581694

      TB

      Izbriši
    2. Komentar koji sam primio na mail jer se nije htio objaviti (pretpostavljam zbog neke greske u samoj platformi):
      --------------------------

      O plesu mrtvaca i grafitima iz knjige: Terra incognita, Branko Fučić, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1998.
      (...)U Bermu, u crkvi sv. Marije na Škrilinah, povorka Plesa mrtvaca počinje kosturom-gajdašem koji svirkom i prebiranjem ogoljelim nogama pokreće ples i daje mu ritam. Zatim smrt - a to su kosturi - odvodi u grob redom: predstavnike crkve, papu, kardinala i biskupa. Potom raspojasani kosturi odvode predstavnike svjetovne vlasti, kralja i kraljicu, a na kraju i predstavnike drugih, nižih društvenih staleža i životnih dobi, a to su u Bermu debeli krčmar, maleno dijete, kljasti prosjak-hodočasnik, vojnik u oklopu i trgovac.
      Beramska povorka Plesa mrtvaca završava anegdotom, u kojoj trgovac u dučanu punom svakojake robe pokušava podmititi smrt hrpom zlatnika, ali smrt je nepotkupljiva, pa trgovca hvata pod ruku i odvodi ga u grob.(...)
      -grafiti
      (...)Stanite pred fresku koja prikazuje Pokolj nevine dječice. Kralj Herod nalaže da se u Betlehemu pokolju sva mala djeca do dvije godine starosti kako bi među njima uklonio i malog Isusa. U provali pravedna bijesa jedan od glagoljaša probada i kopa na slici Herodu oči i piše na zidu riječi pogrde:"Lotre Irude, vraže nečisti!" I cijela četa beramskih glagoljaša piše svoje negodovanje:"Lotre Irude (tj. razbojniče, lopove, huljo), Vraže Irude!"(...) A u istoj crkvi beramskoj postoji freska koja prikazuje kako dvanaestogodišnji dječak Isus raspravlja sa židovskim pismoznancima u hramu. To je rasprava u kojoj su učeni doktori poraženi pa od jeda razdiru knjige, a evo glagoljaši im u sliku dobacuju porugu i pišu:"Deri, slipče nori to pismo!" "Deri slipče" (tj. varalice)-"Deri, deri"-Usrali se!"
      To su živa reagiranja, kao da se danas nalazimo na nekoj nogometnoj utakmici.(...)

      Izbriši

Upute za komentiranje

Kako bi se razlikovali sugovornici, obavezno koristite neko ime ili nadimak koji možete dodati i na kraju komentara. Potpuno anonimni komentari najčešće se brišu.

Nijedan komentar objavljen na ovom blogu ne podrazumijeva ni u kojem stupnju prihvaćanje od autorâ ovog bloga mišljenja koja su u komentaru izražena.