Don Ante Sumić celebrirao je danas tihu misu u sv. Martinu, a posluživala su mu dvojica ministranata iz Calgaryja u Kanadi gdje Svećeničko bratstvo sv. Petra ima svoj apostolat.
Don Ante je imao vrlo upečatljivu propovijed koju smo pažljivo slušali zbog njegovog "iseljeničkog" izgovora, ali još više jer je bila snažno otrežnjujuća. Danas je u evanđelju bila prispodoba o nepoštenom upravitelju. Sjećam se kako je preč. Vitković jednom istaknuo ovu parabolu kao težak problem propovjednicima za tumačenje jer gospodar hvali nepoštenog upravitelja. Don Ante se više usredotočio na one gospodarove riječi "položi račun o svom upravljanju". Rekao je kako ga je jednom tijekom posjeta doma nekog Hrvata u inozemstvu neki čovjek koji je imao različitih problema dosta ljutito napao pitanjima vezanim uz Crkvu i vjeru. Don Ante mu je odgovorio na pitanja, spomenuo je i smrt, sud, pakao i raj te objasnio vezu između sadašnjih patnji i buduće naše sudbine. Činilo se da taj čovjek prihvaća njegova jasna i otvorena objašnjenja, te ga je don Ante pozvao da dođe na misu i da se ispovijedi. Ovaj je odgovorio da će možda doći. No nije se pojavio, a nekoliko mjeseci kasnije don Antu je pozvala njegova obitelj jer je dotični doživio prometnu nesreću. Premda je pater brzo došao do bolnice, čovjek je već bio proglašen mrtvim, a tijelo je bilo gotovo cijelo hladno (još je ostalo nešto topline ispod ruku). Don Ante je na očajne molbe pokojnikove sestre podijelio uvjetno posljednu pomast (Si vivis...). I ovaj je čovjek kao toliki Hrvati od Toronta do Buenos Airesa, od Sydneya do New Yorka itd. imao doma na zidu hrvatski grb, natpis Bog i Hrvati, Bog ga je stavio u obitelj gdje je primio od rođenja vjeru. Ali, kao ni mnogi naši sunarodnjaci u domovini i svijetu, nije bio spreman položiti račun o svom životu. Budimo spremni!
Na koncu navodim zanimljivost vezanu uz jednog od nedavno zaređenih svećenika FSSP-a koju sam saznao u privatnom razgovoru. P. Jakub Zentner koji je po nacionalnosti Čeh, služio je na blagdan sv. Ćirila i Metoda 5. srpnja svečanu (trojnu) misu u katedrali u Pragu. Misa je služena prema predkoncilskom glagoljaškom misalu i to u kapeli sv. Vjenceslava uz relikvije toga svetca, pa su nakon molitava iz proprija svetaca dana dodane i molitve njemu na čast. Možda je ovo poticaj nekom od naših svećenika, posebno na povijesno glagoljaškim područjima, da pokušaju naučiti služiti pravi glagoljaški obred. Koji bi se nacionalno osviješteni biskup mogao usprotiviti njegovoj celebraciji?
Ne znam da li sam sretniji sto sam napokon prisustvovao Kristocentricnoj misi u Hrvatskoj ili me vise boli sto ih nema vise (osim u narodnom domu). Iskreno ne znam tko sluzi latinsku misu u narodnom domu, ali me zanimalo da li su ti svecenici ikada trazili dopustenje sluzenja u jednoj od 'pravih' crkava i ako da zasto su bili odbijeni? Da li je odnos Vatikana i FSSPX-a jedina prepreka?
OdgovoriIzbrišiPo onome sto je pisalo u prirucniku jasno pise da vjernici imaju pravo na ovaj nacin sluzenja mise bez specijalnih dozvola i da ukoliko dolazi do odbijanja istog da se obavjestava nadlezna nadbiskupija, a ako se i od tamo prijeci da se ide na komisiju u Rimu. Paradoksalno je da jedna Velika Britanija sa mizernom proporcijom katolika u odnosu na stanovnistvo i visetruko umnozenijim otpadom od vjere ima strukturu latinskih misa po gotovo cijeloj zemlji, a mi u Hrvatskoj nemamo mogucnost osim u iznimnim okolnostima ovako ponekad da je bas u crkvi.
Sto kao vjernici mozemo napraviti (osim molitve i posta)? Kome se trebamo obratiti? Zar mi zelite reci da u cijeloj domovini i dijaspori nema ( zapocetak) jedan svecenik koji bi ovako prekrasno kao don Ante prikazao najljepsu misu na ovoj strani raja?
M.M. (Memento Mori)
Svaki vjernik ima pravo izravno se obratiti (pismeno ili usmeno) svom mjesnom ordinariju, i pred njega u poslušnosti i ljubavi iznijeti svoje molbe da mu se dadne ono na što prema crkvenom zakonu ima pravo. Kada bi malo više vjernika iz Zagrebačke nadbiskupije postupilo na taj način, vjerujem da bismo imali mnogo manje poteškoća sa stabilizacijom tradicionalne latinske mise u Zagrebu. Ako vjernici tako ne postupaju, može se steći dojam da je ova misa hir nekolicine pojedinaca, a to je upravo ono što njeni protivnici priželjkuju. Ovdje imate adresu nadbiskupovog ureda, preporučujem da probate s time:
Izbrišihttp://www.zg-nadbiskupija.hr/nadbiskupija/adresar/nadbiskupski-duhovni-stol-7455
Ipak, još jednom napominjem - svome ordinariju, nasljedniku apostola, se valja obraćati s dužnim poštovanjem i u kršćanskoj bratskoj ljubavi.
ED
M. M., mislim da je bolje usredotociti se na zahvalnost Gospodinu koji vam je dao da budete na misi kakva treba biti.
IzbrišiO Svecenickom bratstvu sv. Pija X. (SSPX ili FSSPX), mozete citati nesto na ovom blogu, na blogu Splendor Domini ili na njihovom blogu Christus Rex.
Nije neobicno da u Velikoj Britaniji postoji veliki broj mjesta na kojima se sluzi stara misa jer su ondje katolici (osobitno njihova katolicka inteligencija) vrlo brzo prepoznali da je novus ordo izgradjen upravo na onim principima koje su i protestantski heretici nametnuli nakon raskola i stvaranja tkz. anglikanske crkve.
Osim molitve (mozete se, primjerice, ukljuciti u lanac krunica za povratak tradicionalne mise u Hrvatsku), mozete razgovarati sa svecenicima koje poznajete, pitati ih bi li bili spremni nauciti sluziti taj obred (naravno, to ukljucuje spremnost da vi naucite ministrirati i da organizirate nabavljanje svog potrebnog pribora). Mozete napisati i pismo svom zupniku i biskupu u kojem pristojno pitate kako mozete sudjelovati u tradicionalnoj misi u skladu s motuproprijem Summorum Pontificum. Svakako sva pisma saljite preporuceno s povratnicom.
Ako smo svjesni da je tradicionalna misa kako se kaze "najljepsa stvar s ove strane neba", onda u skladu s time trebamo uloziti sve svoje snage (duhovne i materijalne) da potaknemo i podupremo njezino sluzenje.
Da, i to treba činiti svaki dan . Evo ja sam nekidan razgovarao sa jednim svećenikom i zamolio ga da se prihvati služenja barem nedjeljom TLM za skupinu zainteresiranih vjernika. Vidim da sam ga ulovio na krivoj nozi i da mu je nezgodno . Odgovor je bio da ne zna dobro latinski. Robelar
OdgovoriIzbrišiEvo citave propovijedi.
OdgovoriIzbrišiDa vi Toma prisustvujete pravom glagoljaškom obredu prvi bi ste mu vi našli 101 zamjerku i grešku (na temelju vaših stavova iznašanih na ovom blogu). Počevši od pjevanja na šćavetu a ne tečnom staroslavenskom pa do toga da da se evanđelje i poslanica pjevaju na živom hrvatskom jeziku iz vlašićevog epistolara i evanđelistara, pa onda pjevanje Zdravo Tilo Isusovo nakon podizanja ( što nije rubrikama propisano) pa sjedenje svećenika dok pjevač pjeva poslanicu bez paralelnog čitanja iz misala... i još mnogo "liturgijskih zloporaba" koje bi smetale vašem profinjenom habitusu.
OdgovoriIzbrišiUsput,pričali su mi da su franjevci trećoredci glagoljaši na otoku Krku služili novus ordo misu na staroslavenskom jeziku pa su dobili ukor od Krčkog biskupa Župana (nacionalno osvještenog) da to nisu smjeli raditi bez njegove dozvole.... Što ćemo onda dalje pričati o pravom tradicionalnom glagoljaškom rimskom obredu ako se ni novus ordo nemože služiti bez problema.
Ivan
Zasto bi mi smetalo to sto ste nabrojali, a zaista se stoljecima radilo? Ne znam odakle to pretpostavljate.
IzbrišiOvo o nacionalnoj osvijestenosti i glagoljaskom obredu je naravno bila sala.
IzbrišiZašto bi to što ste opisali bio "pravi glag. obred"? Je li "praviji" od obreda kakav je bio prije korištenja šćaveta u liturgiji?
Izbriši