tag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post3398597928945117935..comments2024-03-23T10:39:11.706+01:00Comments on Toma Blizanac (i brat Marko): Smiljana Rendić, 2. putToma Blizanachttp://www.blogger.com/profile/08450554857253388840noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-10395496068420875162012-03-13T21:30:02.318+01:002012-03-13T21:30:02.318+01:00Rio, živimo u vremnu i prostoru, i dotična gospođa...Rio, živimo u vremnu i prostoru, i dotična gospođa se kreće u konkretnim prostorvremenskim kategorijama. Nisam rekao da nacionalno pretpostavlja vjerskom, već da nije realna u podržavanju prakse papa-talijana, barem onako kako je to obrazložila.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-74653683244996968332012-03-13T10:58:35.513+01:002012-03-13T10:58:35.513+01:00Anonimno (Mar 11, 2012 06:40 AM)ne vjerujem da je ...Anonimno (Mar 11, 2012 06:40 AM)ne vjerujem da je katolicizam o kojeg gđa Rendić govori onaj kome su odrednica "vrijeme i prostor" kao i da bilo čije nacionalno pretpostavlja vjerskomRionoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-78990916219927408792012-03-11T14:40:27.309+01:002012-03-11T14:40:27.309+01:00Pročitao sam osobito članak cijenjene autorice iz ...Pročitao sam osobito članak cijenjene autorice iz prvog dijela, a letimično i iz ovoga. Što reći? Nemogu reći da nema objektivnih i pametnih stvari, ali generalno, autorica je totalno van vremena i prostora, niti ima bilo kakvog doticaja sa realnošću. Tko još u Hrvatskoj njeguje političke sukobe sa Mađarima iz 19.st. da bi mu papa Mađar smetao? Ali u svojem favoriziranju Talijana previđa strahoviti teror Italije nad nekim hrvatskim krajevima.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-68431290047821294492012-03-01T14:36:01.875+01:002012-03-01T14:36:01.875+01:00Da ne zaboravim istaknuti i jednu pozitivnu refere...Da ne zaboravim istaknuti i jednu pozitivnu referencu u prilog p. Vereša - u djelu ''Iskonski mislilac'' (dominikanska naklada ''Istina'') koje sadrži zbirku njegovih članaka o sv. Tomi, ima između ostalog nekoliko replika gdje ustaje u njegovu obranu nasuprot modernističkim podmetanjima prof. Bajsića oko nekih prijepornih pitanja (poimanje žene, shvaćanje vremena). U tom smislu onda pretpostavljam da ga ipak možemo svrstati među tomiste, ali egzistencijalnog tipa (poput Maritaina i Gilsona; nešto više o tome ovdje: http://iteadthomam.blogspot.com/search/label/Existentialist%20Thomism ).serapionnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-39817029258338920132012-02-28T19:28:04.896+01:002012-02-28T19:28:04.896+01:00Toma, na prvi pogled mi se čini da gornji link vo...Toma, na prvi pogled mi se čini da gornji link vodi na pdf članka koji sam već pročitao (nemam sad vremena ponovno čitati u cijelosti, ali prilično sam siguran). <br /><br />Ukoliko je to tako, možda ne bi bilo loše unaprijed naglasiti čitateljima bloga da je članak bliži Rahneru nego Von Balthasaru....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-34302038570691958682012-02-28T09:09:43.074+01:002012-02-28T09:09:43.074+01:00Meni se iskreno čini da p. Vereš u svom odgovoru g...Meni se iskreno čini da p. Vereš u svom odgovoru gđi. Rendić zbilja ne razumije (ili se svim silama trudi ne razumjeti) kamo njena kritika uopće smjera. Kad Serapion gore propituje na što se odnosi "klerički mentalitet", ja bih rekao da se odnosi upravo na ovakav stav i pristup (ne nužno hotimični) p. Vereša: mi svećenici jako smo školovani i učeni i bilo kakav laik koji nije završio teologiju naprosto nije u stanju voditi s nama nikakvu argumentiranu raspravu. Ključan problem je što su vrli znanstvenici svoja privatna znanstvena teološka istraživanja stavili iznad katekizma. Dakako, biti apologet nije cool. Apologetika, to je zadatak seoskih župnika, a ne velikih umova prema čijim će budućim ostvarenjima sveti Toma Akvinski biti nekakav provincijalni profesorčić.<br />Što se tiče judaiziranja, mnogi kršćani vole zaboraviti da se Bog ne mijenja, da je Bog Abrahamov, Izakov i Jakovljev, Bog Mojsijev u gorućem grmu, Bog koji je obitavao u Šatoru sastanka isti onaj trojstveni Bog koji se odlučuje obznaniti u Isusu (Iv 1, 18: Deum nemo vidit umquam unigenitus Filius qui est in sinu Patris ipse enarravit). I što se tiče Zakona i Proroka: dico vobis donec transeat caelum et terra iota unum aut unus apex non praeteribit a lege donec omnia fiant (Mt, 5, 18).M.B.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-74655059328962125422012-02-27T15:11:46.196+01:002012-02-27T15:11:46.196+01:00Ovo o duliji i ivanovskom Kristu sam i ja primjeti...Ovo o duliji i ivanovskom Kristu sam i ja primjetio i zazvucalo mi je cudno, ali ne znam sto je pod tim tocno mislila. Ocito je iz njezinih tekstova da se voli pretjerano izrazavati da bi naglasila poantu, pa sam u tom kontekstu prvo i uzeo.<br /><br />Sto se pak tice ,,sve je to materijalno i znanstveno nedokazivo, sve je to stvar čiste vjere'', to se odnosi na bitni sadrzaj onih 5 tocaka koje je prije navela. Doista, te stvari se mogu objasniti do neke mjere, mogu se povijesno utvrditi shvacanja i dogadjanja i teoloski potkrijepiti. Ali sve te tocke su u konacnici stvar vjere.Toma Blizanachttps://www.blogger.com/profile/08450554857253388840noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-14671164260070818822012-02-27T15:03:08.009+01:002012-02-27T15:03:08.009+01:00pean - 1. pobjednička popijevka; zanosna pjesma za...pean - 1. pobjednička popijevka; zanosna pjesma zahvalnica; hvalospjev...<br /><br />sufizanca nema u rječniku, ali pretpostavljam znaci (samo)dostatnost/dovoljnost, npr. prema <a href="http://fr.wiktionary.org/wiki/suffisance" rel="nofollow">suffisance</a>Toma Blizanachttps://www.blogger.com/profile/08450554857253388840noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-31508208598173386472012-02-27T13:57:22.617+01:002012-02-27T13:57:22.617+01:00Ja nisam razumio 'pean' i 'sufizanca&#...Ja nisam razumio 'pean' i 'sufizanca', ima li to gdje u rječniku :) ? Hvala na tekstovima; ovim, kao i onim prijašnjim od S. Rendić - zasigurno među najzanimljivim facama u nas. Vrlo pravovjerna ličnost, naravno, iako mi vuče malo personalistički; odnosno, mislim da nije onaj čisti tomist nego ima primjetnu egzistencijalističku orijentaciju, profil sličan Maritainu, D. von Hildebrandu, u određenom smislu i Ivanu Pavlu II.<br /><br />Neke neobičnosti koje sam primijetio s njezine strane: ,,kult dulije posljednjih stoljeća visoko hipertrofiran na uštrb kulta latrije, hipertrofiran čak do nesvjesne hereze, možda i do nesvjesne idolatrije'' - ovo si na prvo i neposredno čitanje tumačim kao izvjesnu kritiku cjelokupne pučke pobožnosti kakvu znamo u zadnjih par stoljeća, što mi nije prihvatljivo. Zatim, kada govori o tumačenju otkupljenja: ,,sve je to materijalno i znanstveno nedokazivo, sve je to stvar čiste vjere'' - ovo je konfuzija u rangu svega što prigovara p. Verešu; znanstvenom apologetskom metodom jest neosporno dokazivo da je Krist umro na križu i da se u njemu ispunjavaju (na temelju čudesa i ostvarenih proroštava) svi elementi koji ga legitimiraju kao božanskog poslanika, odnosno Božjeg Sina - odatle onda i proizlazi otkupiteljsko shvaćanje njegove smrti. No, skloniji sam vjerovati da autorica nije krivo mislila, već se samo jako nejasno izrazila. Onda, izraz: ,,naviještanja ivanovskoga Krista'' opet na prvo i izravno čitanje upućuje na neomodernističku egzegezu koja razlikuje povijesnog Isusa od Krista vjere (kao da bi 'ivanovski' Krist bio drukčiji od Krista ostalih evanđelista), isto kao i govor o nepoznavanju suvremene neotestamentarne kritike - s obzirom da je na zapadu modernizam pretežito zarazio ovo područje, nije mi jasno na koje se tu spoznaje točno misli? Naposljetku kada se govori o 'kleričkom mentalitetu' i starom katoličkom 'ekrazerstvu' - na što se tu točno misli, da li na prevladavajući ustroj Crkve koji je bio u skladu s tradicionalnim poimanjem svećeništva i autoriteta i kao takav sankcioniran od Učiteljstva (u smislu provođenja discipline), ili na neke rubne rigorističke devijacije? Mali kritički osvrt samo, sveukupno je naravno ovaj istup za najveću pohvalu s obzirom na sveopći - ili aktivni modernizam ili njegovo prešutno odobravanje u nas.<br /><br />Što se tiče p. Vereša - negdje sam o njemu prije čuo karakterizaciju da je 'tomist', što je travestija u rangu rahnerovskog anonimnog kršćanstva - kao da se dosta samo načelno i u najgrubljim crtama pozivati se na sv. Tomu, a ne posve slijediti njegov nauk (isto vrijedi i za Bajsića i za druge nazovi-tomiste). Apsolutno neomodernistička, opsesivno dijalogizatorska linija koja ne da je ikog pridobila, nego je doprinijela dezintegraciji i razvodnjavanju našeg katoličanstva. Stoga nema razloga da se čudimo zašto smo tu gdje jesmo - vidimo tko nam kolo u zadnjih par desetljeća...serapionnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-71068062936891829532012-02-27T13:04:33.440+01:002012-02-27T13:04:33.440+01:00Tekst je odličan, hvala na trudu.Tekst je odličan, hvala na trudu.Peronoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-19227330425958979602012-02-26T10:12:47.371+01:002012-02-26T10:12:47.371+01:00Ovaj članak "SOCIETAS AUTENTIČNIH OSOBNOSTI&q...Ovaj članak "SOCIETAS AUTENTIČNIH OSOBNOSTI" je duh 2. vatikanskog koncila uhvaćen u smoli, kao onaj komarac u Jurassic parku. Ima ih mnogo koji ga i danas pokušavaju klonirati i time naravno stvaraju čudovišta.Markohttps://www.blogger.com/profile/00023332910092673626noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-24352274717704302802012-02-25T21:38:08.343+01:002012-02-25T21:38:08.343+01:00Jos jedan clanak Smiljane Rendic koji bi vas mogao...Jos jedan clanak Smiljane Rendic koji bi vas mogao zanimati:<br /><a href="http://www.croatianhistory.net/etf/josip_andric_r.html" rel="nofollow">Odbačeno djelo milosrđa</a> o dr. <a href="http://www.croatianhistory.net/etf/et12c.html#andr" rel="nofollow">Josipu Andricu</a>.<br /><br />Izdvajam centralni dio, idite ondje procitati citav clanak:<br /><br />Katolicima formiranim u pretkoncilskoj Crkvi bila je potrebna velika poslušnost za prihvat tih silnih novosti. U dra. Josipa Andrića bilo je takve poslušnosti. A ipak, bio je odbačen od onih koji su se bili pothvatili tumačiti koncilsku obnovu u Crkvi hrvatskog jezika. Njegova vjernost, njegova poslušnost, njegovo znanje i sposobnost i iskustvo – sve je to bilo odbačeno kao nepotrebno, kao neprikladno za "koncilsku obnovu". Razlog tom odbačenju valja tražiti u idejnim postavcima na kojima se u nas htjelo graditi tu obnovu. Kao obnovitelji i dirigenti obnove nastupili su i u nas, kao i drugdje u Crkvi, poglavito teolozi. Najpoduzetniji i najglasniji među njima bili su oni koji su u ime Drugoga Vatikanskog koncila bacali preko palube gotovo sve od čega je Crkva vjekovima živjela. Bacale su se u tmine izvanjske ne samo vjekovne katoličke sigurnosti dogmatske i moralne, nego i ljudi koji su te sigurnosti nosili, i koji nisu mislili da je Drugi Vatikanski koncil došao te sigurnosti razoriti. Jedan od tih ljudi bio je dr. Josip Andrić. Zato je i on bio odbačen. Njegova spremnost da s aktivnom poslušnošću prihvati Drugi Vatikanski koncil nije bila dostatna reformatorima, više-manje samovoljnim i samozvanim. Jer ta poslušnost nije držala da u ime Drugoga Vatikanskog koncila mora trčati za otpacima protestantizma.<br /><br />Teološki korifeji "koncilske obnove" zazirali su upravo od od čvrsto formiranih katoličkih laika – jer ti laici znali su što je katolički identitet. Katolički identitet mogao je prihvatiti Drugi Vatikanski koncil, ali nije se dao razarati od njegovih novoteoloških tumača, naivno (nerijetko i primitivno) fasciniranih netom otkrivenim nekatoličkim teologijama. Taj otpor katoličkog identiteta smetao je i u osobi Josipa Andrića. Tvrda i jasna katolička formacija postala je zaprekom "reformatorskom" razaranju katoličkog identiteta, i zato su bili odbačeni oni koji su je imali. Teološkim korifejima "koncilske obnove" trebali su neuki vjernici koje se moglo oduševljavati, ne katolički laici koji, ozbiljno i sigurno formirani, nisu htjeli abdicirati od katoličkog razuma. Zato za takve laike u pjenušanju, glavinjanju i vijuganju protestantizacije katoličkog uma, samovoljno prikazivane kao "koncilska obnova", nije bilo ni mjesta ni posla. Zato je i dr. Josip Andrić umro osamljen, prešućen, prezren.Toma Blizanachttps://www.blogger.com/profile/08450554857253388840noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-69702950465855019712012-02-25T21:27:30.212+01:002012-02-25T21:27:30.212+01:00Ne zaboravite se nakratko pomoliti za pokoj duse i...Ne zaboravite se nakratko pomoliti za pokoj duse i p. Veresa i gdje. Rendic.Toma Blizanachttps://www.blogger.com/profile/08450554857253388840noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6853093908290413340.post-46294596259884770522012-02-25T21:24:36.179+01:002012-02-25T21:24:36.179+01:00Koga zanima vise o ovom dijalogu komesara i "...Koga zanima vise o ovom dijalogu komesara i "krscanina", moze pogledati <a href="http://www.theway.org.uk/endeanweb/vonbrc.pdf" rel="nofollow">ovo</a>. Tekst na <a href="http://www.stmichael-online.de/cordula.htm" rel="nofollow">njemackom</a>, <a href="http://irishanddangerous.blogspot.com/2006/10/when-salt-loses-its-savor.html" rel="nofollow">engleskom</a>.Toma Blizanachttps://www.blogger.com/profile/08450554857253388840noreply@blogger.com